Social-grøn-liberal, med ukonventionelle meninger om meget.
"Lidt hjælp er også en hjælp", sagde myggen - og tissede i havet! ;-)
"Lidt hjælp er også en hjælp", sagde myggen - og tissede i havet! ;-)
-
8 Posts
-
5 Photos
-
0 Videos
-
Lives in Fyn
-
From International dansker - made in Norway, født i Odense, opvokset i København og på Djursland
-
Married
-
11/12/1966
-
Followed by 13 people
Recent Updates
-
Børnehumor, når det er bedst!Børnehumor, når det er bedst! 😂0 Comments 0 Shares 313 Views
11
Please log in to like, share and comment! -
Her er lige et genopslag fra min FB, fra september 2022.
Lige lidt trivia omkring Danmarks økonomi.
(synes det er interessant at kikke nærmere på ting, den alm. dansker ikke så tit sætter sig ind i)
---------------------------------------
BNP var (i 2019-tal, da der på tidspunktet ikke var dokumentation for nyere tal) på ca. 2.300 mia. og heraf fik staten og kommunerne ca. 1.100 mia. ind i skatter og afgifter. (der er blevet ændret på tallene siden 2022)
Af disse stats-indtægter stod:
- Moms for ca. 20% (230 mia.),
- Energiafgifter for ca. 3% (33 mia. - heraf 11 mia. i elafgifter)
- Personskatterne for 57% (ca. 627 mia.).
- Virksomhedsskatter stod for ca. 6,6% (72,4 mia.) - til gengæld gav staten erhvervsstøtte for hele 35,2 mia. - hvilket vil sige 3,2% tilbage til erhverv. Dvs. at erhvervslivet netto leverede 3,4% af statens samlede indtægter (det seneste tal for virksomhedsskat 2021 er 57,4 mia. - har ikke fundet årets erhvervsstøtte).
I dette lys, så undrer det mig, at vores hjemlige erhvervsliv konsekvent vil have skattelettelser, til trods for deres yderst beskedne bidrag til statskassen.
Links:
Berlinske: https://www.berlingske.dk/oekonomi/selskabsskat-giver-pengeregn-i-statskassen-nu-saetter-corona-en-stopper-for-festen
Skatteminiseriet: https://www.skm.dk/.../afgifter-provenuet-af-afgifter.../...
Erhvervsministeriet: https://www.em.dk/aktuelt/udgivelser-og-aftaler/2019/okt/redegoerelse-for-erhvervsfremme-og-stoette-2019
dst.dk: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/skatter-og-afgifterHer er lige et genopslag fra min FB, fra september 2022. Lige lidt trivia omkring Danmarks økonomi. (synes det er interessant at kikke nærmere på ting, den alm. dansker ikke så tit sætter sig ind i) 😉 --------------------------------------- BNP var (i 2019-tal, da der på tidspunktet ikke var dokumentation for nyere tal) på ca. 2.300 mia. og heraf fik staten og kommunerne ca. 1.100 mia. ind i skatter og afgifter. (der er blevet ændret på tallene siden 2022) Af disse stats-indtægter stod: - Moms for ca. 20% (230 mia.), - Energiafgifter for ca. 3% (33 mia. - heraf 11 mia. i elafgifter) - Personskatterne for 57% (ca. 627 mia.). - Virksomhedsskatter stod for ca. 6,6% (72,4 mia.) - til gengæld gav staten erhvervsstøtte for hele 35,2 mia. - hvilket vil sige 3,2% tilbage til erhverv. Dvs. at erhvervslivet netto leverede 3,4% af statens samlede indtægter (det seneste tal for virksomhedsskat 2021 er 57,4 mia. - har ikke fundet årets erhvervsstøtte). I dette lys, så undrer det mig, at vores hjemlige erhvervsliv konsekvent vil have skattelettelser, til trods for deres yderst beskedne bidrag til statskassen. 🤔😉 Links: Berlinske: https://www.berlingske.dk/oekonomi/selskabsskat-giver-pengeregn-i-statskassen-nu-saetter-corona-en-stopper-for-festen Skatteminiseriet: https://www.skm.dk/.../afgifter-provenuet-af-afgifter.../... Erhvervsministeriet: https://www.em.dk/aktuelt/udgivelser-og-aftaler/2019/okt/redegoerelse-for-erhvervsfremme-og-stoette-2019 dst.dk: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/skatter-og-afgifter
WWW.BERLINGSKE.DKSelskabsskat giver pengeregn i statskassen. Nu sætter corona en stopper for festenVirksomhedernes betaling af selskabsskat gav rekordhøj indtægt til statskassen i 2019. Men festen varer ikke ved. Coronakrisen stikker en kæp i hjulet, siger direktør i Skattestyrelsen. Det sætter en tyk streg under behovet for at få gang i samfundsøkonomien igen, lyder det fra DI.0 Comments 0 Shares 798 Views -
Så er juleflæsket på vej!Så er juleflæsket på vej! 😇 😉 🎄0 Comments 0 Shares 392 Views5
-
Så kan man da ikke blive mere grøn, hva'?Så kan man da ikke blive mere grøn, hva'? 😇 😂0 Comments 0 Shares 340 Views
14
-
Her er England's 'take' på klimaforandringerne. Med eksperternes eksempler på hvordan den alm. englænder og virksomhederne i landet, kommer til at opleve verden i selv vores egen livstid, om end mindre end det vores børn (voksne eller ej) der kommer til at opleve det meste/værste af det - og uanset om vi selv er klimaskeptikere eller ej! (er på engelsk)
#klima
https://www.youtube.com/watch?v=8sa7uh192r0Her er England's 'take' på klimaforandringerne. Med eksperternes eksempler på hvordan den alm. englænder og virksomhederne i landet, kommer til at opleve verden i selv vores egen livstid, om end mindre end det vores børn (voksne eller ej) der kommer til at opleve det meste/værste af det - og uanset om vi selv er klimaskeptikere eller ej! (er på engelsk) #klima https://www.youtube.com/watch?v=8sa7uh192r0
3 Comments 0 Shares 765 Views3
-
Er nu landet her på Socii.dk - så HEJ og hjertelige hilsner til gamle som nye venner jeg møder herinde!Er nu landet her på Socii.dk - så HEJ og hjertelige hilsner til gamle som nye venner jeg møder herinde! 💚 💖14 Comments 0 Shares 459 Views
19
More Stories