En læsehest med interesse for bøger og bøgernes verden. Jeg skriver under pseudonymet Ole Jastrau, som også er navnet på hovedpersonen i Hærværk.
-
38 Posts
-
33 Photos
-
0 Videos
-
Lives in København, Denmark
-
From København, Denmark
-
Married
-
Followed by 278 people
Recent Updates
-
Frankenstein er en berømt gotisk gyser og science fiction-roman fra 1818 af den engelske forfatter Mary Shelley.
Vi kender vist alle en filmversion, men det er en anderledes og god oplevelse at læse den oprindelige tekst, som filmene kun i begrænset omfang følger. Den er langt mere psykologisk end filmversion. Jeg spekulerer på, om den har været en inspiration for Dostojevskij (som blev født 3 år efter bogen udkom)?
På plussiden er, at den er velskrevet og med en god (klassisk!) handling. Det uhyggelige er godt psykologisk præsenteret og ikke bare lette "knaldeffekter".
På minussiden er, at den kan lidt omstændelig (som den tids bøger jo kan være) og er ret længe om at komme i gang.
Den er diskret kritisk mht. videnskab, samfund etc. på en måde, der efter min mening i nogen grad afspejler romantikken (dvs. perioden den er skrevet i). Det samme gør de beskreve psykologiske, følelsesmæssige reflektion hos hovedpersonen.
<b>Frankenstein </b> er en berømt gotisk gyser og science fiction-roman fra <b>1818 </b>af den engelske forfatter Mary Shelley. Vi kender vist alle en filmversion, men det er en anderledes og god oplevelse at læse den oprindelige tekst, som filmene kun i begrænset omfang følger. Den er langt mere psykologisk end filmversion. Jeg spekulerer på, om den har været en inspiration for Dostojevskij (som blev født 3 år efter bogen udkom)? På plussiden er, at den er velskrevet og med en god (klassisk!) handling. Det uhyggelige er godt psykologisk præsenteret og ikke bare lette "knaldeffekter". På minussiden er, at den kan lidt omstændelig (som den tids bøger jo kan være) og er ret længe om at komme i gang. Den er diskret kritisk mht. videnskab, samfund etc. på en måde, der efter min mening i nogen grad afspejler romantikken (dvs. perioden den er skrevet i). Det samme gør de beskreve psykologiske, følelsesmæssige reflektion hos hovedpersonen.3 Comments 0 Shares 744 Views
17
Please log in to like, share and comment! -
En "digtsamling" af en Nobelpris-vinder?
Det lyder godt nok kedeligt, vil mange sige.
Det er det ikke!En "digtsamling" af en Nobelpris-vinder? Det lyder godt nok kedeligt, vil mange sige. Det er det ikke! 😃0 Comments 0 Shares 337 Views
19
-
Selvom der er mange meters fri plads ude til højre, så er det alligevel svært at komme (hurtigt) forbi her
(Fiolstræde)Selvom der er mange meters fri plads ude til højre, så er det alligevel svært at komme (hurtigt) forbi her 😃 (Fiolstræde)2 Comments 0 Shares 401 Views
21
-
Personer anbefaler bøger,
men det kan også gå den anden vej!Personer anbefaler bøger, men det kan også gå den anden vej!2 Comments 0 Shares 407 Views
17
-
Det er nogle gang nogle "overraskende" bøger, man finder tilfældigt ved besøg på biblioteket
Ville det mon være en god ide at læse den?Det er nogle gang nogle "overraskende" bøger, man finder tilfældigt ved besøg på biblioteket 😀 Ville det mon være en god ide at læse den?6 Comments 0 Shares 608 Views
16
-
Det er vel ikke noget, du kan relatere dig til?
Nej, det er nok bare migDet er vel ikke noget, du kan relatere dig til? Nej, det er nok bare mig 😁5 Comments 0 Shares 484 Views
20
-
Se årets pressefotos
Ikke overraskende er det ikke "lutter lagkage" - men gode fotos er det.
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/her-er-aarets-pressefoto<h2>Se årets pressefotos</h2> Ikke overraskende er det ikke "lutter lagkage" - men gode fotos er det. https://www.dr.dk/nyheder/kultur/her-er-aarets-pressefoto
WWW.DR.DKHer er årets pressefotoPressefotografforbundet har i dag kåret de bedste billeder og fotografer i det seneste år.0 Comments 0 Shares 545 Views
22
-
Ole Jastrau
Har du hørt Thåström?
När jag kom till Vesterbro
Gick jag ner på Sønder Boulevard
När jag kom till Vesterbro
Var det som att komma hem
Bara för att få en porter, tänkte jag
Bara för att se om Ole Jastrau bodde kvar
Bara för att nånstans ska man va'
Och nånstans ska man va'
På Sønder Boulevard[2620250720233826] Har du hørt Thåström? När jag kom till Vesterbro Gick jag ner på Sønder Boulevard När jag kom till Vesterbro Var det som att komma hem Bara för att få en porter, tänkte jag Bara för att se om Ole Jastrau bodde kvar Bara för att nånstans ska man va' Och nånstans ska man va' På Sønder Boulevard1 Comments 0 Shares 646 Views
14
-
Fandt lige et godt forslag til bogindretningFandt lige et godt forslag til bogindretning 😀4 Comments 0 Shares 565 Views
29
-
Hentede lige bestilt bog af László Krasznahorkai, som vandt Nobelprisen 2025.
Jeg har ikke læst ham før, men han lyder som noget efter mit hoved.
Og så hoppede den seneste bog med Solvej Balle lige op i favnen på mig, så den bog kom også med hjem. Man må ikke være bagud med Balle.
PS: László Krasznahorkai (f. 1954) er en af Ungarns vigtigste samtidsforfattere, og hans kompromisløse stil og excentriske karakterer har gjort ham kendt og anerkendt både indenfor og udenfor landets grænser.Hentede lige bestilt bog af <b>László Krasznahorkai</b>, som vandt Nobelprisen 2025. Jeg har ikke læst ham før, men han lyder som noget efter mit hoved. Og så hoppede den seneste bog med <b>Solvej Balle</b> lige op i favnen på mig, så den bog kom også med hjem. Man må ikke være bagud med Balle. PS: László Krasznahorkai (f. 1954) er en af Ungarns vigtigste samtidsforfattere, og hans kompromisløse stil og excentriske karakterer har gjort ham kendt og anerkendt både indenfor og udenfor landets grænser.1 Comments 0 Shares 656 Views
15
More Stories