• Pinsefest i Ansgarkirken samler hele Hedehusene

    Anden Pinsedag inviterer Ansgarkirken i Hedehusene til en stor pinsefest for hele familien med aktiviteter, musik og fællesskab fra morgen til eftermiddag.

    Dagen begynder kl. 10 med gudstjeneste ved præst Frances Ida Benzon, hvorefter programmet byder på fællessang i pinsesolen, koncerter, quiz og trylleshow med Jungle Jim. Ansgarkirkens Korskole og Rytmiske Kor sørger for musikalske oplevelser i kirkerummet.

    Der vil hele dagen være aktiviteter for både børn og voksne i samarbejde med FDF, blandt andet lege, ansigtsmaling, krea-værksted og pandekagebagning. Gæsterne kan også prøve lykken i tombolaen, hvor overskuddet går til menighedsplejen, som støtter udsatte børn, familier og enlige i lokalområdet.

    Kirken sørger desuden for mad og drikke dagen igennem med grill, frugtsalat og eftermiddagskage.

    Pinsefesten finder sted i Ansgarkirken, Hovedgaden 369, 2640 Hedehusene, og alle er velkomne.
    kl 10:00 - 15:00

    Mobilfoto: Carsten H
    Pinsefest i Ansgarkirken samler hele Hedehusene Anden Pinsedag inviterer Ansgarkirken i Hedehusene til en stor pinsefest for hele familien med aktiviteter, musik og fællesskab fra morgen til eftermiddag. Dagen begynder kl. 10 med gudstjeneste ved præst Frances Ida Benzon, hvorefter programmet byder på fællessang i pinsesolen, koncerter, quiz og trylleshow med Jungle Jim. Ansgarkirkens Korskole og Rytmiske Kor sørger for musikalske oplevelser i kirkerummet. Der vil hele dagen være aktiviteter for både børn og voksne i samarbejde med FDF, blandt andet lege, ansigtsmaling, krea-værksted og pandekagebagning. Gæsterne kan også prøve lykken i tombolaen, hvor overskuddet går til menighedsplejen, som støtter udsatte børn, familier og enlige i lokalområdet. Kirken sørger desuden for mad og drikke dagen igennem med grill, frugtsalat og eftermiddagskage. Pinsefesten finder sted i Ansgarkirken, Hovedgaden 369, 2640 Hedehusene, og alle er velkomne. kl 10:00 - 15:00 Mobilfoto: Carsten H
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 499 Visninger
  • Strømsvigt udsætter åbning – gæster gik forgæves

    Et større strømsvigt torsdag eftermiddag har skabt problemer for Danny & Mick, som nu må udsætte deres planlagte åbning.

    Ifølge en besked slået op til gæsterne opstod strømproblemerne omkring klokken 14 torsdag, hvor både lys, køleanlæg og flere andre installationer satte ud. Trods mange timers elarbejde torsdag eftermiddag og aften lykkedes det ikke at få strømmen genetableret.

    Det betyder, at butikken ikke kunne åbne fredag som ellers annonceret.

    Vi beklager meget. Du/I er gået forgæves,” skriver Danny & Mick i opslaget til kunderne.

    Den uventede situation har skabt frustration blandt gæster, der var mødt op til åbningen, men samtidig mødes der også forståelse for, at tekniske problemer som strømnedbrud kan være svære at forudsige.

    Ejeren oplyser, at der vil komme en ny dato for åbningen, så snart der er overblik over situationen og strømmen igen fungerer stabilt.

    Lokalt her i Hedehusnene er der flere, der har bemærket problemerne, og mange håber nu, at stedet snart kan slå dørene op som planlagt.

    Ny dato: 15 Juni kl 12:00 ( Har jeg hørt ude i byen )

    Mobil Fotograf: Carsten H

    Har du tip om en dato så skrive til os på mail: Tipos@onionmail.org
    Strømsvigt udsætter åbning – gæster gik forgæves Et større strømsvigt torsdag eftermiddag har skabt problemer for Danny & Mick, som nu må udsætte deres planlagte åbning. Ifølge en besked slået op til gæsterne opstod strømproblemerne omkring klokken 14 torsdag, hvor både lys, køleanlæg og flere andre installationer satte ud. Trods mange timers elarbejde torsdag eftermiddag og aften lykkedes det ikke at få strømmen genetableret. Det betyder, at butikken ikke kunne åbne fredag som ellers annonceret. Vi beklager meget. Du/I er gået forgæves,” skriver Danny & Mick i opslaget til kunderne. Den uventede situation har skabt frustration blandt gæster, der var mødt op til åbningen, men samtidig mødes der også forståelse for, at tekniske problemer som strømnedbrud kan være svære at forudsige. Ejeren oplyser, at der vil komme en ny dato for åbningen, så snart der er overblik over situationen og strømmen igen fungerer stabilt. Lokalt her i Hedehusnene er der flere, der har bemærket problemerne, og mange håber nu, at stedet snart kan slå dørene op som planlagt. Ny dato: 15 Juni kl 12:00 ( Har jeg hørt ude i byen ) Mobil Fotograf: Carsten H Har du tip om en dato så skrive til os på mail: Tipos@onionmail.org
    Wow
    1
    2 Kommentarer 0 Delinger 410 Visninger
  • Dagens Arne :

    Den straf, som guden pålagde Kassandra:
    - hun talte sandt, men ingen ville høre -
    den gælder stadig som et evigt mantra:
    at sandhed mødes af et lukket øre.

    Der er kun ét, vi ved om vores skæbne:
    Vi vandrer stadig frem mod vores død.
    Men blindhed lader nådigt sindet væbne
    sig med en tro på evighedens glød.

    Vi stod i angsten for et Hiroshima
    og ånded’ ud, da faren drev forbi.
    Nu har vi sønderslået vores klima
    men ænser ikke faren, vi er i.

    For sandhed visner altid hen i tørke.
    Vi søger blindhed – trygheden ved mørke.

    ©Arne Herløv Petersen
    Dagens Arne : Den straf, som guden pålagde Kassandra: - hun talte sandt, men ingen ville høre - den gælder stadig som et evigt mantra: at sandhed mødes af et lukket øre. Der er kun ét, vi ved om vores skæbne: Vi vandrer stadig frem mod vores død. Men blindhed lader nådigt sindet væbne sig med en tro på evighedens glød. Vi stod i angsten for et Hiroshima og ånded’ ud, da faren drev forbi. Nu har vi sønderslået vores klima men ænser ikke faren, vi er i. For sandhed visner altid hen i tørke. Vi søger blindhed – trygheden ved mørke. ©Arne Herløv Petersen
    Yay
    Like
    8
    0 Kommentarer 0 Delinger 369 Visninger
  • 49 voksne ulve lever nu i Danmark

    Bestanden strækker sig fra Råbjerg i Nordjylland til Løgumkloster i Sønderjylland, mens flere kobler med hvalpe holder til i blandt andet Ulfborg, Skjern, Hovborg og Oksbøl.

    Bor du tæt på dem?

    Vælger du at flytte "når" det første ulveangreb på mennesker sker.
    <h2>🤔49 voksne ulve lever nu i Danmark</h2>Bestanden strækker sig fra Råbjerg i Nordjylland til Løgumkloster i Sønderjylland, mens flere kobler med hvalpe holder til i blandt andet Ulfborg, Skjern, Hovborg og Oksbøl. <h2>Bor du tæt på dem?</h2>Vælger du at flytte "når" det første ulveangreb på mennesker sker.
    PRESSE-FOTOS.DK
    49 voksne ulve lever nu i Danmark: Bor du tæt på dem?
    14 år efter den første ulv blev set i Danmark i nyere tid, er bestanden vokset markant, og forskere forventer endnu flere i de kommende år. I 2012 blev en
    Like
    Love
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 332 Visninger
  • Eksperter peger i stigende grad på, at udbredelsen af mobiltelefoner og sociale medier er en medvirkende årsag til den faldende fødselsrate.

    Det skyldes primært, at skærmene ændrer vores sociale vaner, forsinker parforhold og fører til mere isolation, hvilket resulterer i, at færre finder sammen og stifter familie.

    Sammenhængen mellem den faldende fødselsrate og udbredelsen af skærme kan forklares gennem disse hovedårsager:

    Mindre ansigt-til-ansigt socialisering:
    Smartphones og sociale medier har erstattet meget af den uformelle, fysiske kontakt mellem unge og voksne. Forskning, blandt andet fra University of Cincinnati, viser, at en udbredelse af højhastigheds-internet og smartphones falder sammen med et markant dyk i den fysiske sociale interaktion, hvor de fleste spontane, intime relationer og uplanlagte graviditeter traditionelt opstår.

    Færre og senere parforhold:
    Demografer fremhæver, at digitale platforme og dating-apps ændrer måden, vi danner par på. Mange oplever et "valg-overload", som kan gøre det sværere at binde sig og skabe langsigtede, stabile parforhold. Når folk etablerer sig senere i livet, mindskes det samlede antal børn, de når at få.

    Dårligere mental trivsel og øget ensomhed:
    Et højt forbrug af mobiltelefoner og tv kan føre til stress, søvnproblemer og ensomhed. Disse faktorer påvirker den mentale sundhed negativt og mindsker lysten og overskuddet til at indgå i nære parforhold og familieplanlægning.

    Mulig fysisk påvirkning af fertiliteten:
    Nogle studier undersøger, om stråling, varme fra laptops og det blå lys fra skærme sent om aftenen (der forstyrrer kroppens melatonin-produktion og søvn) kan have en negativ indflydelse på sædkvaliteten hos mænd og den hormonelle balance hos kvinder, hvilket dog fortsat debatteres i forskningskredse.

    Traditionelle faktorer som økonomi, karriere og boligpriser spiller stadig en afgørende rolle for, at vi får færre børn, men det teknologiske skifte har fundamentalt ændret den menneskelige adfærd og forudsætningerne for at mødes

    https://www.indiatoday.in/technology/story/birth-rates-are-falling-globally-your-smartphone-may-be-the-reason-behind-it-2913196-2026-05-18
    Eksperter peger i stigende grad på, at udbredelsen af mobiltelefoner og sociale medier er en medvirkende årsag til den faldende fødselsrate. Det skyldes primært, at skærmene ændrer vores sociale vaner, forsinker parforhold og fører til mere isolation, hvilket resulterer i, at færre finder sammen og stifter familie. Sammenhængen mellem den faldende fødselsrate og udbredelsen af skærme kan forklares gennem disse hovedårsager: Mindre ansigt-til-ansigt socialisering: Smartphones og sociale medier har erstattet meget af den uformelle, fysiske kontakt mellem unge og voksne. Forskning, blandt andet fra University of Cincinnati, viser, at en udbredelse af højhastigheds-internet og smartphones falder sammen med et markant dyk i den fysiske sociale interaktion, hvor de fleste spontane, intime relationer og uplanlagte graviditeter traditionelt opstår. Færre og senere parforhold: Demografer fremhæver, at digitale platforme og dating-apps ændrer måden, vi danner par på. Mange oplever et "valg-overload", som kan gøre det sværere at binde sig og skabe langsigtede, stabile parforhold. Når folk etablerer sig senere i livet, mindskes det samlede antal børn, de når at få. Dårligere mental trivsel og øget ensomhed: Et højt forbrug af mobiltelefoner og tv kan føre til stress, søvnproblemer og ensomhed. Disse faktorer påvirker den mentale sundhed negativt og mindsker lysten og overskuddet til at indgå i nære parforhold og familieplanlægning. Mulig fysisk påvirkning af fertiliteten: Nogle studier undersøger, om stråling, varme fra laptops og det blå lys fra skærme sent om aftenen (der forstyrrer kroppens melatonin-produktion og søvn) kan have en negativ indflydelse på sædkvaliteten hos mænd og den hormonelle balance hos kvinder, hvilket dog fortsat debatteres i forskningskredse. Traditionelle faktorer som økonomi, karriere og boligpriser spiller stadig en afgørende rolle for, at vi får færre børn, men det teknologiske skifte har fundamentalt ændret den menneskelige adfærd og forudsætningerne for at mødes https://www.indiatoday.in/technology/story/birth-rates-are-falling-globally-your-smartphone-may-be-the-reason-behind-it-2913196-2026-05-18
    Sad
    Like
    3
    1 Kommentarer 0 Delinger 725 Visninger
  • Tjaa...... Den årlige "slappe-af" aften hvor resten af familien sidder klistret til TV skærmen for at se Eurovision. Jeg orker simpelthen ikke at se det......

    Ungerne sover....... og mens "de voksne" sidder i en anden stue, sidder jeg her i køkkenet med kage, snacks, lidt godt fra Haribo (købt i Tyskland), Coca Cola og et glas vin - og bare suser rundt på internettet.....

    1. gang i byen i går aftes efter jeg er kommet helt hjem fra hospitalet. 3 trans veninder + deres koner, min egen kone...... Vi spiste alle noget rigtig lækker mad her hos os, hyggede og gik i byen.
    Lula og jeg var hjemme forholdsvis tidligt - for, selv om jeg havde lyst til at give den gas, skal jeg stadig liiiiige passe lidt på Smiler :)

    Jeg er dog i København den 5. og 6. juni hvor jeg er at finde i byen om aftenen. Cafe InTime og Centralhjørnet er de fortrukne steder..... Kunne da være hyggeligt hvis I kiggede ind til en snak og en øl/drink
    Tjaa...... Den årlige "slappe-af" aften hvor resten af familien sidder klistret til TV skærmen for at se Eurovision. Jeg orker simpelthen ikke at se det...... Ungerne sover....... og mens "de voksne" sidder i en anden stue, sidder jeg her i køkkenet med kage, snacks, lidt godt fra Haribo (købt i Tyskland), Coca Cola og et glas vin - og bare suser rundt på internettet..... 1. gang i byen i går aftes efter jeg er kommet helt hjem fra hospitalet. 3 trans veninder + deres koner, min egen kone...... Vi spiste alle noget rigtig lækker mad her hos os, hyggede og gik i byen. Lula og jeg var hjemme forholdsvis tidligt - for, selv om jeg havde lyst til at give den gas, skal jeg stadig liiiiige passe lidt på Smiler :) Jeg er dog i København den 5. og 6. juni hvor jeg er at finde i byen om aftenen. Cafe InTime og Centralhjørnet er de fortrukne steder..... Kunne da være hyggeligt hvis I kiggede ind til en snak og en øl/drink
    Yay
    Like
    5
    0 Kommentarer 0 Delinger 702 Visninger
  • Ny kæmpedinosaur identificeret: 27 meter lang og 27 tons tung


    Kære Socii – her kommer en nyhed, der rækker 100 millioner år tilbage i tiden!

    Forskere har netop identificeret en helt ny art af gigantisk, langhalset dinosaur. Den er blevet døbt en nagatitan – og den var noget af en mundfuld! .

    Fossilerne blev faktisk fundet for ti år siden i det nordøstlige Thailand. Men først nu har videnskaben kunnet fastslå, at der er tale om en hidtil ukendt art .

    En sand kæmpe

    Nagatitanen var ifølge forskerne:

    · 27 meter lang – længere end to bybusser
    · 27 tons tung – lige så meget som ni asiatiske elefanter

    Den tilhører gruppen af langhalsede dinosaurer (sauropoder), som omfatter nogle af de største landdyr, der nogensinde har gået på Jorden.

    Hvorfor er det en nyhed nu?

    Selvom benene har ligget i jorden i et årti, kræver det tid og omhyggeligt arbejde at:

    · Udgrave fossilerne
    · Rense og samle knoglerne
    · Sammenligne dem med kendte arter
    · Fastslå, at det er en helt ny art

    Det er dette arbejde, der nu er færdigt – og resultatet er offentliggjort i et videnskabeligt tidsskrift .

    Hvorfor er det vigtigt?

    · Vi bliver klogere på livets historie – hvert nyt dinosaurfund giver os brikker til at forstå, hvordan verden så ud for millioner af år siden
    · Thailand får sin egen kæmpe – nagatitanen er opkaldt efter nagaer, mytiske slangevæsner i thailandsk og hinduistisk mytologi
    · Videnskaben lever – selv gamle knogler kan stadig overraske os

    Kæmpe cadeau til forskerne, der har gravet, renset og samlet brikkerne til et 100 millioner år gammelt puslespil!

    Vidste I, at der stadig bliver opdaget helt nye dinosaur-arter – selv fra fossiler fundet for årtier siden?

    #Dinosaur #Nagatitan #Palæontologi #Thailand #Videnskab #Fossil #NyArt #Kæmpedinosaur #PositiveNyheder #Socii #Danmark

    Kilde:

    · TV2 Kort Nyt – Ny gigantisk dinosaur identificeret i Thailand (15. maj 2026)
    🦕🔬 Ny kæmpedinosaur identificeret: 27 meter lang og 27 tons tung Kære Socii – her kommer en nyhed, der rækker 100 millioner år tilbage i tiden! ✨ Forskere har netop identificeret en helt ny art af gigantisk, langhalset dinosaur. Den er blevet døbt en nagatitan – og den var noget af en mundfuld! . Fossilerne blev faktisk fundet for ti år siden i det nordøstlige Thailand. Men først nu har videnskaben kunnet fastslå, at der er tale om en hidtil ukendt art . 📏 En sand kæmpe Nagatitanen var ifølge forskerne: · 27 meter lang – længere end to bybusser · 27 tons tung – lige så meget som ni asiatiske elefanter Den tilhører gruppen af langhalsede dinosaurer (sauropoder), som omfatter nogle af de største landdyr, der nogensinde har gået på Jorden. 🦴 Hvorfor er det en nyhed nu? Selvom benene har ligget i jorden i et årti, kræver det tid og omhyggeligt arbejde at: · Udgrave fossilerne · Rense og samle knoglerne · Sammenligne dem med kendte arter · Fastslå, at det er en helt ny art Det er dette arbejde, der nu er færdigt – og resultatet er offentliggjort i et videnskabeligt tidsskrift . 💚 Hvorfor er det vigtigt? · Vi bliver klogere på livets historie – hvert nyt dinosaurfund giver os brikker til at forstå, hvordan verden så ud for millioner af år siden · Thailand får sin egen kæmpe – nagatitanen er opkaldt efter nagaer, mytiske slangevæsner i thailandsk og hinduistisk mytologi · Videnskaben lever – selv gamle knogler kan stadig overraske os Kæmpe cadeau til forskerne, der har gravet, renset og samlet brikkerne til et 100 millioner år gammelt puslespil! 🦕🔬 Vidste I, at der stadig bliver opdaget helt nye dinosaur-arter – selv fra fossiler fundet for årtier siden? 👇 #Dinosaur #Nagatitan #Palæontologi #Thailand #Videnskab #Fossil #NyArt #Kæmpedinosaur #PositiveNyheder #Socii #Danmark 🔗 Kilde: · TV2 Kort Nyt – Ny gigantisk dinosaur identificeret i Thailand (15. maj 2026)
    Like
    Yay
    9
    0 Kommentarer 0 Delinger 716 Visninger
  • Lad dem nu larme lidt

    I dag er sidste skoledag.

    For nogle er det måske bare endnu en dag i kalenderen. For andre er det en dag med fløjter, karameller, udklædning, musik, pynt, grin, lidt for høje stemmer og unge mennesker, der fylder lidt mere, end de plejer.

    Og ved I hvad?

    Det må de gerne.

    For de unge mennesker, der i dag fejrer sidste skoledag, er de samme børn, der for år tilbage gik ind gennem flagalléen til deres første skoledag. Dengang stod de med alt for store skoletasker, spændte øjne og forældre, der forsøgte at skjule en klump i halsen. Nu går de ud den anden vej som unge mennesker, der har gennemført folkeskolen, holdt ud, lært noget, fejlet noget, fundet venner, mistet venner, været trætte, pressede, glade, usikre og alt det andet, man er, mens man vokser op.

    Det fortjener faktisk en festdag.

    Ikke en poleret, lydløs og institutionsgodkendt markering, hvor al spontanitet er pakket ind i risikovurderinger, imagepleje og hensynserklæringer. En rigtig festdag. En dag, hvor de larmer lidt, griner lidt for højt, kaster med karameller, fløjter, pynter op og mærker, at noget stort er slut, og noget nyt er på vej.

    Selvfølgelig findes der altid nogen, der ikke kan finde ud af det. Sådan er det med unge mennesker. Sådan er det i øvrigt også med voksne mennesker. Der er altid enkelte, der skal være lidt for smarte, lidt for voldsomme, lidt for meget. Det skal man tage hånd om.

    Men vi må passe på, at vi ikke lader de få ødelægge dagen for de mange.

    For det er efterhånden blevet en trist refleks i vores samfund, at alt, der larmer, roder, lugter lidt af liv eller falder uden for det kontrollerede, straks skal reguleres, begrænses, fjernes eller problematiseres. Vi er blevet ualmindeligt dygtige til at opdage det, der kan gå galt, og påfaldende dårlige til at huske alt det, der faktisk går godt.

    En fløjte bliver til et arbejdsmiljøproblem. Karameller bliver til en sikkerhedsrisiko. Pynt bliver til et imageproblem. Et par timers ungdommelig uro blivet til et problem.

    Måske er det ikke de unge, der er blevet for meget.

    Måske er det os andre, der er blevet for lidt rummelige.

    Der bliver talt meget om trivsel. Om fællesskab. Om at unge skal føle sig set, hørt og inkluderet. Men når de så endelig står der, midt i deres eget fællesskab, glade, støjende, forventningsfulde og fulde af liv, så kommer voksenverdenen farende med løftede pegefingre, høreværn, forbud og bekymrede miner.

    Det er, ærligt talt, lidt komisk.

    Og også lidt sørgeligt.

    For hvad er det egentlig, vi vil have? Vil vi have unge mennesker, der tør tage del i fællesskaber, glæde sig til noget sammen og markere overgange i livet? Eller vil vi have en generation, der lærer, at det sikreste er at dæmpe sig, rette ind og helst ikke fylde for meget i landskabet?

    Sidste skoledag varer ikke en uge eller en måned. Den varer i realiteten nogle få timer på en ganske særlig dag i et ungt menneskes liv. De timer får de aldrig igen.

    Så lad dem dog få dem.

    Lad dem pynte op. Lad dem fløjte. Lad dem kaste karameller. Lad de små børn glæde sig. Lad lærerne smile lidt, også selv om det larmer. Lad skolen se ud, som om der faktisk foregår noget levende derinde. En skole behøver ikke ligne et prospekt fra en kommunal visionsplan hele tiden. Nogle gange må den gerne ligne et sted, hvor børn har gået, levet, lært og nu siger farvel.

    Vi skal selvfølgelig tage hensyn til hinanden. Men hensyn er ikke det samme som, at alle andre altid skal skrue ned, fordi nogen et sted har besluttet, at al uro er et overgreb på den perfekte orden.

    Der må gerne være dage, hvor livet fylder.

    Der må gerne være dage, hvor unge mennesker larmer lidt mere end normalt.

    Der må gerne være dage, hvor vi voksne træder et skridt tilbage og husker, at vi selv engang var dem, der stod med følelsen af frihed i kroppen og hele verden foran os.

    Og hvis vi ikke selv kan huske det, så er det måske os, der skal øve os lidt.

    Ikke de unge.

    Så til alle jer, der har haft sidste skoledag i dag: Tillykke. I har gjort det godt. Nyd dagen. Pas på hinanden. Vær ordentlige. Men vær også unge.

    Og til os andre: Træk vejret. Tag høreværnet af et øjeblik. Se på dem.

    Det er ikke samfundets sammenbrud, vi er vidne til.

    Det er bare unge mennesker, der fejrer, at de er på vej videre.
    Lad dem nu larme lidt I dag er sidste skoledag. For nogle er det måske bare endnu en dag i kalenderen. For andre er det en dag med fløjter, karameller, udklædning, musik, pynt, grin, lidt for høje stemmer og unge mennesker, der fylder lidt mere, end de plejer. Og ved I hvad? Det må de gerne. For de unge mennesker, der i dag fejrer sidste skoledag, er de samme børn, der for år tilbage gik ind gennem flagalléen til deres første skoledag. Dengang stod de med alt for store skoletasker, spændte øjne og forældre, der forsøgte at skjule en klump i halsen. Nu går de ud den anden vej som unge mennesker, der har gennemført folkeskolen, holdt ud, lært noget, fejlet noget, fundet venner, mistet venner, været trætte, pressede, glade, usikre og alt det andet, man er, mens man vokser op. Det fortjener faktisk en festdag. Ikke en poleret, lydløs og institutionsgodkendt markering, hvor al spontanitet er pakket ind i risikovurderinger, imagepleje og hensynserklæringer. En rigtig festdag. En dag, hvor de larmer lidt, griner lidt for højt, kaster med karameller, fløjter, pynter op og mærker, at noget stort er slut, og noget nyt er på vej. Selvfølgelig findes der altid nogen, der ikke kan finde ud af det. Sådan er det med unge mennesker. Sådan er det i øvrigt også med voksne mennesker. Der er altid enkelte, der skal være lidt for smarte, lidt for voldsomme, lidt for meget. Det skal man tage hånd om. Men vi må passe på, at vi ikke lader de få ødelægge dagen for de mange. For det er efterhånden blevet en trist refleks i vores samfund, at alt, der larmer, roder, lugter lidt af liv eller falder uden for det kontrollerede, straks skal reguleres, begrænses, fjernes eller problematiseres. Vi er blevet ualmindeligt dygtige til at opdage det, der kan gå galt, og påfaldende dårlige til at huske alt det, der faktisk går godt. En fløjte bliver til et arbejdsmiljøproblem. Karameller bliver til en sikkerhedsrisiko. Pynt bliver til et imageproblem. Et par timers ungdommelig uro blivet til et problem. Måske er det ikke de unge, der er blevet for meget. Måske er det os andre, der er blevet for lidt rummelige. Der bliver talt meget om trivsel. Om fællesskab. Om at unge skal føle sig set, hørt og inkluderet. Men når de så endelig står der, midt i deres eget fællesskab, glade, støjende, forventningsfulde og fulde af liv, så kommer voksenverdenen farende med løftede pegefingre, høreværn, forbud og bekymrede miner. Det er, ærligt talt, lidt komisk. Og også lidt sørgeligt. For hvad er det egentlig, vi vil have? Vil vi have unge mennesker, der tør tage del i fællesskaber, glæde sig til noget sammen og markere overgange i livet? Eller vil vi have en generation, der lærer, at det sikreste er at dæmpe sig, rette ind og helst ikke fylde for meget i landskabet? Sidste skoledag varer ikke en uge eller en måned. Den varer i realiteten nogle få timer på en ganske særlig dag i et ungt menneskes liv. De timer får de aldrig igen. Så lad dem dog få dem. Lad dem pynte op. Lad dem fløjte. Lad dem kaste karameller. Lad de små børn glæde sig. Lad lærerne smile lidt, også selv om det larmer. Lad skolen se ud, som om der faktisk foregår noget levende derinde. En skole behøver ikke ligne et prospekt fra en kommunal visionsplan hele tiden. Nogle gange må den gerne ligne et sted, hvor børn har gået, levet, lært og nu siger farvel. Vi skal selvfølgelig tage hensyn til hinanden. Men hensyn er ikke det samme som, at alle andre altid skal skrue ned, fordi nogen et sted har besluttet, at al uro er et overgreb på den perfekte orden. Der må gerne være dage, hvor livet fylder. Der må gerne være dage, hvor unge mennesker larmer lidt mere end normalt. Der må gerne være dage, hvor vi voksne træder et skridt tilbage og husker, at vi selv engang var dem, der stod med følelsen af frihed i kroppen og hele verden foran os. Og hvis vi ikke selv kan huske det, så er det måske os, der skal øve os lidt. Ikke de unge. Så til alle jer, der har haft sidste skoledag i dag: Tillykke. I har gjort det godt. Nyd dagen. Pas på hinanden. Vær ordentlige. Men vær også unge. Og til os andre: Træk vejret. Tag høreværnet af et øjeblik. Se på dem. Det er ikke samfundets sammenbrud, vi er vidne til. Det er bare unge mennesker, der fejrer, at de er på vej videre.
    Yay
    Like
    Love
    11
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Novaya Gazeta er en kritisk russisk avis. Jeg læste om den i Åsne Seierstads bog, Ufred. Jeg blev nysgerrig og og gik ind på avisens side og blev opmærksom på den her artikel om en ung mand i Rusland, der arbejder på at stille op til et lokalvalg. Interessant at læse noget indefra, om jeg så må sige. Avisen holder nu til i Europa. https://novayagazeta.eu/en/articles/2026/05/07/theres-simply-no-other-way-en
    Novaya Gazeta er en kritisk russisk avis. Jeg læste om den i Åsne Seierstads bog, Ufred. Jeg blev nysgerrig og og gik ind på avisens side og blev opmærksom på den her artikel om en ung mand i Rusland, der arbejder på at stille op til et lokalvalg. Interessant at læse noget indefra, om jeg så må sige. Avisen holder nu til i Europa. https://novayagazeta.eu/en/articles/2026/05/07/theres-simply-no-other-way-en
    NOVAYAGAZETA.EU
    ‘There’s simply no other way’. A 29-year-old is the new face of Russia’s grassroots opposition. Here's how he plans to fight authoritarianism from the inside — Novaya Gazeta Europe
    Konstantin Larionov looks younger than his 29 years, but his ambitions run high. During Russia's 2024 presidential campaign, he volunteered for Boris Nadezhdin, the race's only openly anti-war candidate, who was ultimately barred from running. Today, Larionov leads Candidates' Headquarters, an interregional civic and political organisation that grew out of the Nadezhdin campaign. The group is currently preparing for Russia's upcoming elections, serving as a hub for independent election monitors and commission members. On social media, Larionov documents what grassroots politics looks like in Russia today.In late April, Larionov announced that he would run for the State Duma as an independent. He has pledged to fight internet censorship, corruption, electoral fraud, and the poor state of urban sanitation. To understand what a new generation of Russian politics looks like up close, the independent media outlet Veter spoke to Larionov. Novaya Gazeta Europe shares an abridged translation of that conversation.
    Yay
    Like
    15
    0 Kommentarer 0 Delinger 568 Visninger
  • Ingen tvivl om at kvinder kan være sjove, det kan vi godt slå fast i 2026.
    Er mænds humor anderledes end kvinderes
    Dette underbygge at mænd kan være simple væsner, der ikke kræver meget for at lave lidt sjov.

    Det kunne være sjovt at se det samme klip med kvinder i forhold til hvordan de bruger humor, når de er sammen med veninderne.

    Mænds humor
    https://youtube.com/shorts/Iy-ymIM-4BM?si=n7UDFI1szrTmvCQJ (59 sek)

    Kvindelig humor/hygge
    https://www.youtube.com/shorts/ObHaAuv854o (9 sek)
    https://youtube.com/shorts/-YjqxR4GLDE?si=r-Wwlw3MVlFkX3Rj (47 sek)
    Caulk er et ordspil og et rigtigt ord = Det er et silicone fuge materiale
    Ingen tvivl om at kvinder kan være sjove, det kan vi godt slå fast i 2026. Er mænds humor anderledes end kvinderes 🤣 😂 Dette underbygge at mænd kan være simple væsner, der ikke kræver meget for at lave lidt sjov. Det kunne være sjovt at se det samme klip med kvinder i forhold til hvordan de bruger humor, når de er sammen med veninderne. 😉 Mænds humor https://youtube.com/shorts/Iy-ymIM-4BM?si=n7UDFI1szrTmvCQJ (59 sek) Kvindelig humor/hygge https://www.youtube.com/shorts/ObHaAuv854o 💕 (9 sek) https://youtube.com/shorts/-YjqxR4GLDE?si=r-Wwlw3MVlFkX3Rj 🤣 😂 (47 sek) Caulk er et ordspil og et rigtigt ord = Det er et silicone fuge materiale
    Like
    4
    0 Kommentarer 0 Delinger 846 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind