• Kongeskibet Dannebrog i København. Glædelig 5. maj til alle!
    Kongeskibet Dannebrog i København. Glædelig 5. maj til alle!
    Like
    Love
    Yay
    Wow
    8
    1 Kommentarer 0 Delinger 334 Visninger
  • KAN DU GÆTTE MIN BY?

    Her er byens vartegn, en hjuldamper fra 1800-tallet, som nu er til reparation.

    Skibet er smukt, men til gengæld er dens klimaregnskab helt i kulkælderen.

    #socii #gætetsted
    KAN DU GÆTTE MIN BY? Her er byens vartegn, en hjuldamper fra 1800-tallet, som nu er til reparation. Skibet er smukt, men til gengæld er dens klimaregnskab helt i kulkælderen. #socii #gætetsted
    Haha
    Like
    Love
    Yay
    Wow
    7
    7 Kommentarer 0 Delinger 485 Visninger
  • #Hormuz – Søfart, fagforening og de glemte søfolk
    Frit oversat fra (Modstrømninger) Hormuz, Shipping Unions & Sailors | Countercurrents
    Forkortet, oversat uddrag af artiklen.
    De etablerede medier taler hellere om Donald Trump dag efter dag – i et omfang, der for længst har overgået omtalen af andre “underholdere”: USA’s og Israels krig mod Iran, olie – hvor dem, der hjalp Trump i Det Hvide Hus, nu får et pænt afkast – global skibsfart og Hormuzstrædet. Men stort set ingen nævner de mennesker, der arbejder på alle de handelsskibe, som ligger og venter på at passere gennem Hormuzstrædet.
    ..
    Det bedste (eller værste) er, at FOC (Bekvæmmelighedsflag) og international skibsfart er et perfekt eksempel på, hvordan statskapitalisme fungerer. Kæmpe profitter havner hos virksomhederne, næsten ingen skat betales, og når der opstår kriser, sendes statsligt finansierede flåder af sted for at beskytte handelsskibene. Med andre ord: profitten privatiseres, mens omkostningerne – “eksternaliteterne” – sendes videre til skatteborgerne.
    Det bliver værre. Registrerer du dit multimillion-dollar containerskib under et FOC, sparer du ikke kun skat – du kan også underbetale dine søfolk eller helt undlade at betale dem. Skibene bemandes typisk af tre grupper: kaptajnen (ofte europæisk), officerer (typisk østeuropæiske) og menige søfolk. Filippinere udgør næsten 50 %, indere 20–25 %, resten er vietnamesere, indonesere og kinesere.
    ……….
    Kampen mod dette føres bl.a. af International Transport Workers’ Federation (ITF) i London. ITF fordømmer angrebene på civile søfolk i den eskalerende krig. Men for medierne tæller skibene, olien og prisen – ikke menneskerne.

    Hormuzstrædet er stadig ikke erklæret krigszone. Resultatet er, at over 20.000 søfolk på mere end 3.000 skibe er fanget – med minimal varsling. Trafikken er næsten lammet.

    Uanset hvordan krigen udvikler sig, sidder søfolk fast om bord. ITF kræver adgang til mad, rent vand, brændstof og lægehjælp. Det er ikke luksus – det er grundlæggende rettigheder.

    Ingen sømand bør tvinges til at blive i et konfliktområde mod sin vilje. Alligevel er forholdene ofte umenneskelige – trods Hollywoods romantiske billede.

    FN måtte derfor oprette International Maritime Organization (IMO). Ifølge IMO har situationen ingen parallel siden 2. verdenskrig.
    ……
    Samtidig fortsætter nogle rederier med at sende skibe gennem krigszoner – for profit. Søfolk presses til at acceptere risikoen. De kan ikke bare forlade skibene, som ofte ikke anløber havne.

    Flere søfolk har sagt op – velvidende at det kan koste dem livet. Hvis området blev erklæret krigszone, ville evakuering være obligatorisk. Fagforeninger har indtil videre forgæves forsøgt at få IMO til at handle.
    Sejlads gennem Hormuzstrædet er livsfarlig. Alligevel fortsætter trafikken. Søfolk demonstrerer i solidaritet med kolleger fanget i området.

    For nogle kaldes dette “nekrokapitalisme” – profit på død. Mens tankskibe tjener millioner, bliver søfolk behandlet som forbrugsvarer.
    For disse “dødssejladser” tjener rederier hundredtusinder af dollars dagligt. Skibe slukker deres tracking-systemer – sværere at finde for fjender, men også for redning.

    Mange søfolk føler sig svigtet af både politikere og rederier. Deres kritik er klar: enorme profitter skabes på bekostning af deres liv.
    Regeringer må handle nu. ITF kræver akut indsats efter et krisemøde i IMO. Verden har erkendt faren – nu kræves handling.

    For de tusindvis af søfolk i området handler det ikke om geopolitik, men om overlevelse: sikkerhed, sundhed og værdighed.

    Søfolk er civile arbejdere. De er ikke parter i Trumps krig – og må aldrig behandles som forbrugsvarer.

    #Hormuz – Søfart, fagforening og de glemte søfolk Frit oversat fra (Modstrømninger) Hormuz, Shipping Unions & Sailors | Countercurrents Forkortet, oversat uddrag af artiklen. De etablerede medier taler hellere om Donald Trump dag efter dag – i et omfang, der for længst har overgået omtalen af andre “underholdere”: USA’s og Israels krig mod Iran, olie – hvor dem, der hjalp Trump i Det Hvide Hus, nu får et pænt afkast – global skibsfart og Hormuzstrædet. Men stort set ingen nævner de mennesker, der arbejder på alle de handelsskibe, som ligger og venter på at passere gennem Hormuzstrædet. .. Det bedste (eller værste) er, at FOC (Bekvæmmelighedsflag) og international skibsfart er et perfekt eksempel på, hvordan statskapitalisme fungerer. Kæmpe profitter havner hos virksomhederne, næsten ingen skat betales, og når der opstår kriser, sendes statsligt finansierede flåder af sted for at beskytte handelsskibene. Med andre ord: profitten privatiseres, mens omkostningerne – “eksternaliteterne” – sendes videre til skatteborgerne. Det bliver værre. Registrerer du dit multimillion-dollar containerskib under et FOC, sparer du ikke kun skat – du kan også underbetale dine søfolk eller helt undlade at betale dem. Skibene bemandes typisk af tre grupper: kaptajnen (ofte europæisk), officerer (typisk østeuropæiske) og menige søfolk. Filippinere udgør næsten 50 %, indere 20–25 %, resten er vietnamesere, indonesere og kinesere. ………. Kampen mod dette føres bl.a. af International Transport Workers’ Federation (ITF) i London. ITF fordømmer angrebene på civile søfolk i den eskalerende krig. Men for medierne tæller skibene, olien og prisen – ikke menneskerne. Hormuzstrædet er stadig ikke erklæret krigszone. Resultatet er, at over 20.000 søfolk på mere end 3.000 skibe er fanget – med minimal varsling. Trafikken er næsten lammet. Uanset hvordan krigen udvikler sig, sidder søfolk fast om bord. ITF kræver adgang til mad, rent vand, brændstof og lægehjælp. Det er ikke luksus – det er grundlæggende rettigheder. Ingen sømand bør tvinges til at blive i et konfliktområde mod sin vilje. Alligevel er forholdene ofte umenneskelige – trods Hollywoods romantiske billede. FN måtte derfor oprette International Maritime Organization (IMO). Ifølge IMO har situationen ingen parallel siden 2. verdenskrig. …… Samtidig fortsætter nogle rederier med at sende skibe gennem krigszoner – for profit. Søfolk presses til at acceptere risikoen. De kan ikke bare forlade skibene, som ofte ikke anløber havne. Flere søfolk har sagt op – velvidende at det kan koste dem livet. Hvis området blev erklæret krigszone, ville evakuering være obligatorisk. Fagforeninger har indtil videre forgæves forsøgt at få IMO til at handle. Sejlads gennem Hormuzstrædet er livsfarlig. Alligevel fortsætter trafikken. Søfolk demonstrerer i solidaritet med kolleger fanget i området. For nogle kaldes dette “nekrokapitalisme” – profit på død. Mens tankskibe tjener millioner, bliver søfolk behandlet som forbrugsvarer. For disse “dødssejladser” tjener rederier hundredtusinder af dollars dagligt. Skibe slukker deres tracking-systemer – sværere at finde for fjender, men også for redning. Mange søfolk føler sig svigtet af både politikere og rederier. Deres kritik er klar: enorme profitter skabes på bekostning af deres liv. Regeringer må handle nu. ITF kræver akut indsats efter et krisemøde i IMO. Verden har erkendt faren – nu kræves handling. For de tusindvis af søfolk i området handler det ikke om geopolitik, men om overlevelse: sikkerhed, sundhed og værdighed. Søfolk er civile arbejdere. De er ikke parter i Trumps krig – og må aldrig behandles som forbrugsvarer.
    Like
    Sad
    4
    2 Kommentarer 0 Delinger 2K Visninger
  • #Skibet er ladet med olie – og langt mindre af det ender i havet
    Der sker færre uheld med store olielæk fra tankskibe, og det er selvom flere tankere transporterer olie over verdenshavene.

    Presse:
    Verdens Bedste Nyheder er en naturlig del af danske medier. Derfor bidrager vi altid gerne med nyheder, og også med interviews og statistikker, analyser og perspektiver på udviklingsproblematikker og fremgang.
    Læs Verdens Bedste Nyheder
    https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/skibet-er-ladet-med-olie-og-langt-mindre-af-det-ender-i-havet/

    #Skibet er ladet med olie – og langt mindre af det ender i havet Der sker færre uheld med store olielæk fra tankskibe, og det er selvom flere tankere transporterer olie over verdenshavene. <b>Presse:</b> Verdens Bedste Nyheder er en naturlig del af danske medier. Derfor bidrager vi altid gerne med nyheder, og også med interviews og statistikker, analyser og perspektiver på udviklingsproblematikker og fremgang. Læs Verdens Bedste Nyheder https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/skibet-er-ladet-med-olie-og-langt-mindre-af-det-ender-i-havet/
    Like
    5
    0 Kommentarer 0 Delinger 825 Visninger
  • Skibet er ladet med olie og langt mindre af det ender i havet

    Der sker færre uheld med store olielæk fra tankskibe, og det er selvom flere tankere transporterer olie over verdenshavene.
    <h2>Skibet er ladet med olie og langt mindre af det ender i havet</h2>Der sker færre uheld med store olielæk fra tankskibe, og det er selvom flere tankere transporterer olie over verdenshavene.
    Like
    2
    1 Kommentarer 0 Delinger 544 Visninger
  • Iransk skib lurer i Danmark

    Containerskibet “Nora”, der er indregistreret i Iran, ransages i øjeblikket af dansk politi i Kalundborg.

    National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) har fået en anmodning fra det amerikanske forbundspoliti, FBI, om at ransage det iranske containerskib “Nora”, der i øjeblikket ligger til kaj i Kalundborg.
    Det siger unavngivne kilder tæt på forløbet til avisen Jyllands-Posten.

    Før påske sagde en politikommissær fra NSK på morgenmøder, at FBI havde bedt om ransagningen, oplyser kilderne.

    Klik på billedet og læs hele artiklen.
    <h2>Iransk skib lurer i Danmark</h2>Containerskibet “Nora”, der er indregistreret i Iran, ransages i øjeblikket af dansk politi i Kalundborg. National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) har fået en anmodning fra det amerikanske forbundspoliti, FBI, om at ransage det iranske containerskib “Nora”, der i øjeblikket ligger til kaj i Kalundborg. Det siger unavngivne kilder tæt på forløbet til avisen Jyllands-Posten. Før påske sagde en politikommissær fra NSK på morgenmøder, at FBI havde bedt om ransagningen, oplyser kilderne. Klik på billedet og læs hele artiklen.
    PRESSE-FOTOS.DK
    Dansk politi fik særlig ordre: Iransk skib lurer i Danmark
    Containerskibet "Nora", der er indregistreret i Iran, ransages i øjeblikket af dansk politi i Kalundborg. National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) har
    Angry
    1
    2 Kommentarer 0 Delinger 571 Visninger
  • DATA ER SÅ EKSTREME, AT EKSPERTERNE TVIVLEDE PÅ MÅLINGERNE



    Jordens energiregnskab løber løbsk: Kurs mod ukendt land temperaturmæssigt



    Ubalancen i Jordens energiregnskab er alarmerende af flere afgørende årsager, som peger på en hurtigere og mere uforudsigelig global opvarmning:

    En vanvittig og uventet stigning i varmeophobning Jorden opsuger i dag cirka tre gange så meget af Solens energi som for blot 20 år siden.

    Denne udvikling er accelereret så voldsomt, at klimaforskere i starten troede, der var tale om målefejl. Ifølge forskere fra DMI har stort set ingen i det videnskabelige miljø haft så hurtig en stigning "på deres bingokort".



    Prognoserne kan være underestimerede

    Hvis overskuddet af varme fortsætter med at stige, advarer forskere om, at den videnskabelige opfattelse af klimafølsomheden kan være grundlæggende forkert. Det betyder, at temperaturerne vil stige endnu mere, end de nuværende klimamodeller forudser. Allerede nu viser undersøgelser, at opvarmningen af luften de seneste ti år er gået næsten dobbelt så hurtigt som i de foregående årtier.



    Verdenshavene fungerer som en "tikkende varmebombe"

    Hele 91 procent af den overskydende energi forsvinder ned i havene. Det har to meget alvorlige konsekvenser for fremtiden:



    a) Dårligere CO2-optag: Koldt vand opsuger mere drivhusgas end varmt vand. Når havet opvarmes, falder dets naturlige evne til at optage CO2, og havet bliver dermed dårligere til at rydde op efter vores udledninger.



    b) Varmen vil vende tilbage: Hvis det i fremtiden lykkes at reducere udslippene af drivhusgasser for at køle planeten, vil havet blot begynde at afgive al den oplagrede varme til atmosfæren igen. Det gør det utroligt svært at få temperaturen til at falde.



    Mindre luftforurening fjerner et beskyttende skjold

    En del af forklaringen på den alarmerende varmeubalance er ironisk nok, at vi har fået renere luft. Sodpartikler fra industri og skibe har tidligere fungeret som et skjold, der reflekterede sollyset og hjalp med at danne skyer. Når vi bekæmper luftforurening, fjerner vi dette tynde lag af beskyttelse. Dette bidrager til den dalende refleksion af Solens stråler (albedo-effekten), hvilket DMI anser som en af hovedforklaringerne på den ekstra varmeophobning.



    Øget risiko for ekstremt vejr og ukendt territorium

    Den konstante øgede påvirkning og varmeophobning betyder, at vi får en højere risiko for at opleve nye varmerekorder og usædvanligt lange hedebølger. Kombineret med naturlige fænomener som El Niño advarer forskere om, at de globale temperaturstigninger hurtigt kan passere Parisaftalens mål og nå op på 1,7 til 1,9 grader.



    Fortsætter denne udvikling, vil vi bevæge os ind på helt "ukendt land temperaturmæssigt".



    Link til artiklen:

    https://politiken.dk/klima/art10782456/De-mest-fundamentale-m%C3%A5linger-af-klimaforandringer-er-stukket-s%C3%A5-meget-af-at-professor-tvivlede-p%C3%A5-dem?shareToken=UB5dnTAHEzlQ
    DATA ER SÅ EKSTREME, AT EKSPERTERNE TVIVLEDE PÅ MÅLINGERNE Jordens energiregnskab løber løbsk: Kurs mod ukendt land temperaturmæssigt Ubalancen i Jordens energiregnskab er alarmerende af flere afgørende årsager, som peger på en hurtigere og mere uforudsigelig global opvarmning: En vanvittig og uventet stigning i varmeophobning Jorden opsuger i dag cirka tre gange så meget af Solens energi som for blot 20 år siden. Denne udvikling er accelereret så voldsomt, at klimaforskere i starten troede, der var tale om målefejl. Ifølge forskere fra DMI har stort set ingen i det videnskabelige miljø haft så hurtig en stigning "på deres bingokort". Prognoserne kan være underestimerede Hvis overskuddet af varme fortsætter med at stige, advarer forskere om, at den videnskabelige opfattelse af klimafølsomheden kan være grundlæggende forkert. Det betyder, at temperaturerne vil stige endnu mere, end de nuværende klimamodeller forudser. Allerede nu viser undersøgelser, at opvarmningen af luften de seneste ti år er gået næsten dobbelt så hurtigt som i de foregående årtier. Verdenshavene fungerer som en "tikkende varmebombe" Hele 91 procent af den overskydende energi forsvinder ned i havene. Det har to meget alvorlige konsekvenser for fremtiden: a) Dårligere CO2-optag: Koldt vand opsuger mere drivhusgas end varmt vand. Når havet opvarmes, falder dets naturlige evne til at optage CO2, og havet bliver dermed dårligere til at rydde op efter vores udledninger. b) Varmen vil vende tilbage: Hvis det i fremtiden lykkes at reducere udslippene af drivhusgasser for at køle planeten, vil havet blot begynde at afgive al den oplagrede varme til atmosfæren igen. Det gør det utroligt svært at få temperaturen til at falde. Mindre luftforurening fjerner et beskyttende skjold En del af forklaringen på den alarmerende varmeubalance er ironisk nok, at vi har fået renere luft. Sodpartikler fra industri og skibe har tidligere fungeret som et skjold, der reflekterede sollyset og hjalp med at danne skyer. Når vi bekæmper luftforurening, fjerner vi dette tynde lag af beskyttelse. Dette bidrager til den dalende refleksion af Solens stråler (albedo-effekten), hvilket DMI anser som en af hovedforklaringerne på den ekstra varmeophobning. Øget risiko for ekstremt vejr og ukendt territorium Den konstante øgede påvirkning og varmeophobning betyder, at vi får en højere risiko for at opleve nye varmerekorder og usædvanligt lange hedebølger. Kombineret med naturlige fænomener som El Niño advarer forskere om, at de globale temperaturstigninger hurtigt kan passere Parisaftalens mål og nå op på 1,7 til 1,9 grader. Fortsætter denne udvikling, vil vi bevæge os ind på helt "ukendt land temperaturmæssigt". Link til artiklen: https://politiken.dk/klima/art10782456/De-mest-fundamentale-m%C3%A5linger-af-klimaforandringer-er-stukket-s%C3%A5-meget-af-at-professor-tvivlede-p%C3%A5-dem?shareToken=UB5dnTAHEzlQ
    Like
    1
    5 Kommentarer 0 Delinger 2K Visninger
  • #Thailand #Iran #Krig #Verdenshandel #Hormuz #Mellemøsten #Skibsfart

    Thailand sikrer passage gennem Hormuz – mindst ét skib allerede igennem ‍​‌‌​‌‌‌​‌​‌‌‌​​‌‌​​‌‌‌‌‌‌​​‌​​‌‌‌​‌​​​​‌‌​​‌​​​‌‌​‌‌‌‌​‌‌‌‌‌​‌​‌‍

    Thailand har tilsyneladende indgået en aftale med Iran om at sikre passage for thailandske olietankskibe gennem det strategisk vigtige Hormuzstræde.

    Læs nærmere her:

    https://www.thailand-portalen.dk/forum/thailand/tre-thailandske-soefolk-savnet-efter-angreb-paa-thailandsk-fragtskib/#post-3731
    #Thailand #Iran #Krig #Verdenshandel #Hormuz #Mellemøsten #Skibsfart <b>Thailand sikrer passage gennem Hormuz – mindst ét skib allerede igennem ‍​</b>‌‌​‌‌‌​‌​‌‌‌​​‌‌​​‌‌‌‌‌‌​​‌​​‌‌‌​‌​​​​‌‌​​‌​​​‌‌​‌‌‌‌​‌‌‌‌‌​‌​‌‍ Thailand har tilsyneladende indgået en aftale med Iran om at sikre passage for thailandske olietankskibe gennem det strategisk vigtige Hormuzstræde. Læs nærmere her: https://www.thailand-portalen.dk/forum/thailand/tre-thailandske-soefolk-savnet-efter-angreb-paa-thailandsk-fragtskib/#post-3731
    0 Kommentarer 0 Delinger 669 Visninger
  • Trump Sings to Starmer: We Don't Need Britain! (Disco AI-Parody Song)

    Hvad sker der, når geopolitik møder disco?
    I denne AI-parodi-sang leverer Donald Trump en meget Trumpiansk musikalsk besked til den britiske premierminister Keir Starmer, efter at Storbritannien angiveligt overvejede at sende hangarskibe til Mellemøsten, efter at konflikten allerede var ved at ebbe ud.

    Denne ironiske parodi, der er sat i en klassisk disco-stemning, forestiller sig Trump synge direkte til Starmer om at være "for sent" til festen - komplet med pral, sarkasme, te-jokes og referencer til Churchill, hangarskibe og Storbritannien som den "engang største allierede".

    Obs!

    Det er overdrevet, det er sarkastisk, og ja det er i høj grad et surrealistisk billede af mental afmagt til disco toner. Nyd satiren og tak fordi du gav dig tid, men dan din egen mening!

    Politisk debat Forum: https://socii.dk/groups/0720260325224007
    <h2>Trump Sings to Starmer: We Don't Need Britain! (Disco AI-Parody Song)</h2>Hvad sker der, når geopolitik møder disco? I denne AI-parodi-sang leverer Donald Trump en meget Trumpiansk musikalsk besked til den britiske premierminister Keir Starmer, efter at Storbritannien angiveligt overvejede at sende hangarskibe til Mellemøsten, efter at konflikten allerede var ved at ebbe ud. Denne ironiske parodi, der er sat i en klassisk disco-stemning, forestiller sig Trump synge direkte til Starmer om at være "for sent" til festen - komplet med pral, sarkasme, te-jokes og referencer til Churchill, hangarskibe og Storbritannien som den "engang største allierede". <h2>Obs!</h2>Det er overdrevet, det er sarkastisk, og ja det er i høj grad et surrealistisk billede af mental afmagt til disco toner. Nyd satiren og tak fordi du gav dig tid, men dan din egen mening! <b>Politisk debat Forum</b>: https://socii.dk/groups/0720260325224007
    Yay
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Rusland leverer Iran efterretninger for at hjælpe med at angribe amerikanske styrker i Mellemøsten
    Det hævder internationale medier, herunder Washington Post og The Telegraph i London.

    Rusland siges at have delt mål information – dvs. efterretninger om placeringen af amerikanske militære mål i Iran. Dette skal handle om positionerne for bl.a. krigsskibe og fly, hævdes det.

    Ruslands ambassader i Washington og London har indtil videre ikke svaret på anmodninger om kommentarer. Hverken CIA eller Pentagon har ønsket at kommentere sagen.
    Det er uklart, hvor omfattende Ruslands efterretningsstøtte til Iran er.
    <b>Rusland leverer Iran efterretninger for at hjælpe med at angribe amerikanske styrker i Mellemøsten</b> Det hævder internationale medier, herunder Washington Post og The Telegraph i London. Rusland siges at have delt mål information – dvs. efterretninger om placeringen af amerikanske militære mål i Iran. Dette skal handle om positionerne for bl.a. krigsskibe og fly, hævdes det. Ruslands ambassader i Washington og London har indtil videre ikke svaret på anmodninger om kommentarer. Hverken CIA eller Pentagon har ønsket at kommentere sagen. Det er uklart, hvor omfattende Ruslands efterretningsstøtte til Iran er.
    DENKORTEAVIS.DK
    Putin hjælper Iran i krigen mod USA
    Rusland leverer Iran efterretninger for at hjælpe med at angribe amerikanske styrker i Mellemøsten, hævder internationale medier, herunder Washington Post og The Telegraph i London. Rusland …
    Like
    Angry
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 635 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind