• Jeg er super glad for at kunne fortælle, at jeg, som repræsentant for servicenetværket i Nationalpark Mols Bjerge, har fået en plads i Nationalparkrådet de næste 4 år.

    /Anne Kristine, Vært her På Toppen - Cafe og Herberg

    https://nationalparkmolsbjerge.dk/om-os/organisation
    Jeg er super glad for at kunne fortælle, at jeg, som repræsentant for servicenetværket i Nationalpark Mols Bjerge, har fået en plads i Nationalparkrådet de næste 4 år. /Anne Kristine, Vært her På Toppen - Cafe og Herberg https://nationalparkmolsbjerge.dk/om-os/organisation
    Organisation
    Nationalparkfond Mols Bjerge er et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.
    Yay
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 594 Visninger
  • Vandreritual i Mols Bjerge


    Når hybenrosen atter springer ud begynder noget nyt her På Toppen.

    Hvis du vil være med, er ideen,
    1) at du på din vej gennem Mols Bjerge samler hybenroseblomster,
    2) som du afleverer, når du besøger 'På Toppen - Cafe og Herberg'. Vi går ikke op i, hvor mange du samler og vi vejer ikke, når du afleverer. Du samler blot så meget, du orker og
    3) som tak får du en gave af os - en ægte rosenperle.

    Hvorfor:
    - Fordi hybenrosen er en invasiv art, der fortrænger de hjemmehørende arter i Mols Bjerge. Når blomsten fjernes sætter hybenrosen ikke frøstand og får sværere ved at brede sig.
    - Fordi vi kan bruge blomsterne til at lave smukke rosenperler, som vi kan sælge i vores butik.

    Vi nåede selv at plukke hybenroseblomster inden de afblomstrede helt sidste år. Blomsterne har vi forvandlet til rosenperler efter den gamle kogeteknik, der er blevet brugt gennem århundreder. Perlerne er en gave fra naturen – og en gave til den vandrende.

    #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #rosenperler #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain
    <h2> 🌹 Vandreritual i Mols Bjerge🌹 </h2> Når hybenrosen atter springer ud begynder noget nyt her På Toppen. Hvis du vil være med, er ideen, 1) at du på din vej gennem Mols Bjerge samler hybenroseblomster, 2) som du afleverer, når du besøger 'På Toppen - Cafe og Herberg'. Vi går ikke op i, hvor mange du samler og vi vejer ikke, når du afleverer. Du samler blot så meget, du orker og 3) som tak får du en gave af os - en ægte rosenperle. Hvorfor: - Fordi hybenrosen er en invasiv art, der fortrænger de hjemmehørende arter i Mols Bjerge. Når blomsten fjernes sætter hybenrosen ikke frøstand og får sværere ved at brede sig. - Fordi vi kan bruge blomsterne til at lave smukke rosenperler, som vi kan sælge i vores butik. Vi nåede selv at plukke hybenroseblomster inden de afblomstrede helt sidste år. Blomsterne har vi forvandlet til rosenperler efter den gamle kogeteknik, der er blevet brugt gennem århundreder. Perlerne er en gave fra naturen – og en gave til den vandrende. #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #rosenperler #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain
    Like
    Yay
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Vi har modtaget en svensk opskrift på pilgrimsbrød.

    I dag har vi bagt det og du kan derfor købe og smage et stykke i cafeen.


    #pilgrimsbrød #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain
    Vi har modtaget en svensk opskrift på pilgrimsbrød. I dag har vi bagt det og du kan derfor købe og smage et stykke i cafeen. #pilgrimsbrød #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain
    Like
    3
    1 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Så er vejskiltene renoveret. Nu skal de bare op at hænge.

    #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain
    Så er vejskiltene renoveret. Nu skal de bare op at hænge. #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain
    Like
    Yay
    5
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • 100% CAMINOHERBERG

    Vi har nu holdt den sidste fest i Katedralen. Rummet kan ikke længere lånes/lejes til fester. Det er fremover forbeholdt de besøgende i cafeen og de overnattende på cykel- og vandreherberget.

    #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain
    100% CAMINOHERBERG Vi har nu holdt den sidste fest i Katedralen. Rummet kan ikke længere lånes/lejes til fester. Det er fremover forbeholdt de besøgende i cafeen og de overnattende på cykel- og vandreherberget. #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain
    Like
    Yay
    4
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • TRIL PÅSKEÆG PÅ MOLS

    På Mols triller vi påskeæg. Det er sjovt og alle kan være med - også selvom man er fra Aarhus eller København ;-)

    Forberedelse: Kog æggene til de er hårdkogte - f.eks 11-12 min. Jo længere tid, du koger dem, jo bedre holder de, men skal de kunne spises vil for lang kogetid ødelægge dem.

    De afkølede æg dekoreres med tusch eller farvekridt. Hver deltager laver egne unikke mønstre. Lav gerne 2 æg hver, så der er et i reserve, hvis et af dem går i stykker før tid.

    Nu pakkes en god, stor madkurv og så af sted til bakkerne. Husk salt til æggene, hvis de skal spises.

    Reglerne kan variere lidt fra familie til familie, men her kommer et forslag: Hver deltager har et æg , som trilles ned ad en bakke med start samme sted. Du må ikke kaste, kun trille! Det æg, der holder til flest ture ned ad bakken (og/eller kommer længst) vinder. Kommer der en revne i ægget må det udgå. Til sidst kåres vinderen og madkurven pakkes ud.

    Populære steder er Tinghulen og Helligkilderne. Traditionelt trilles påskeæg enten 1. påskedag eller 2. påskedag, men se på vejrudsigten og vælg en dag i påsken med godt vejr

    At trille påskeæg kendes fra Mols, Samsø og vist også Odden.

    #cykelcafe
    #vandrecafe
    #turimolsbjerge
    TRIL PÅSKEÆG PÅ MOLS På Mols triller vi påskeæg. Det er sjovt og alle kan være med - også selvom man er fra Aarhus eller København ;-) Forberedelse: Kog æggene til de er hårdkogte - f.eks 11-12 min. Jo længere tid, du koger dem, jo bedre holder de, men skal de kunne spises vil for lang kogetid ødelægge dem. De afkølede æg dekoreres 🎨 med tusch eller farvekridt. Hver deltager laver egne unikke mønstre. Lav gerne 2 æg hver, så der er et i reserve, hvis et af dem går i stykker før tid. Nu pakkes en god, stor madkurv og så af sted til bakkerne. Husk salt til æggene, hvis de skal spises. Reglerne kan variere lidt fra familie til familie, men her kommer et forslag: Hver deltager har et æg 🥚, som trilles ned ad en bakke med start samme sted. Du må ikke kaste, kun trille! Det æg, der holder til flest ture ned ad bakken (og/eller kommer længst) vinder. Kommer der en revne i ægget må det udgå. Til sidst kåres vinderen 🥇og madkurven pakkes ud. Populære steder er Tinghulen og Helligkilderne. Traditionelt trilles påskeæg enten 1. påskedag eller 2. påskedag, men se på vejrudsigten og vælg en dag i påsken med godt vejr 🌞 At trille påskeæg kendes fra Mols, Samsø og vist også Odden. #cykelcafe #vandrecafe #turimolsbjerge
    Yay
    Like
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • HER ER KAFFE – PÅ GAMMELDAGS MANÉR MED PÅTÅR
    (…og nej, vi laver stadig ikke latte, macchiato, flat white eller andre moderne trylleformularer)

    Hos os får du:
    • Sort kaffe
    • Kaffe med en dråbe mælk
    • Kaffe med en sjat mælk
    • Kaffe med en tår mælk
    • Kaffe med lidt mere mælk
    • Kaffe med en squish mælk
    • Kaffe med meget mælk
    • …og hvis du virkelig insisterer: mælk med kaffe

    Alt sammen til 31 kr med påtår.

    #filterkaffe #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain
    ☕ HER ER KAFFE – PÅ GAMMELDAGS MANÉR MED PÅTÅR ☕ (…og nej, vi laver stadig ikke latte, macchiato, flat white eller andre moderne trylleformularer) Hos os får du: • Sort kaffe • Kaffe med en dråbe mælk • Kaffe med en sjat mælk • Kaffe med en tår mælk • Kaffe med lidt mere mælk • Kaffe med en squish mælk • Kaffe med meget mælk • …og hvis du virkelig insisterer: mælk med kaffe Alt sammen til 31 kr med påtår. ☕😄 #filterkaffe #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain
    ORDNET.DK
    påtår — ODS
    Søgning på “påtår” i ODS. Find betydning, stavning, synonymer og meget mere i historisk dansk (år 1700-1950).
    Like
    Yay
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Vil du være frivillig i Agri i 2026


    Vi har nu åbnet op for at tage imod frivilligt arbejde.

    Rammerne er:
    - Maks. 4 personer ad gangen.
    - Fra fredag til søndag i perioden fra 1. april til 1. oktober 2026
    - Vi giver dig mad og husly
    - Mere info og tilmelding via denne formular: https://forms.office.com/r/4AjRUnjPkH

    Vi glæder os til dette 'next level'

    #frivillig #fællesskab #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain #regenerativturisme
    <h2> Vil du være frivillig i Agri i 2026</h2> Vi har nu åbnet op for at tage imod frivilligt arbejde. Rammerne er: - Maks. 4 personer ad gangen. - Fra fredag til søndag i perioden fra 1. april til 1. oktober 2026 - Vi giver dig mad og husly - Mere info og tilmelding via denne formular: https://forms.office.com/r/4AjRUnjPkH 🌾Vi glæder os til dette 'next level' 🌾 #frivillig #fællesskab #alberque #vandrecafe #vandreherberg #cykelcafe #cykelherberg #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #pilgrim #noshitjustpeaceandpassion #makesimplelifegreatagain #regenerativturisme
    Like
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Karina fra 'Bevægelse og krop' og Marie fra 'Frie fodspor' kommer På Toppen 8. marts.

    #vandrecafe #cykelcafe #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #vandreherberg #cykelherberg
    Karina fra 'Bevægelse og krop' og Marie fra 'Frie fodspor' kommer På Toppen 8. marts. #vandrecafe #cykelcafe #bjergetapen #molsbjergestien #molsbjerge #vandremolsbjerge #vandreherberg #cykelherberg
    Like
    2
    1 Kommentarer 0 Delinger 690 Visninger
  • Begrænset antal pladser på denne Påsketur fra Storywalks, hvor du bl.a. overnatter her hos os

    #vandrecafe #outdoorcafe #molsbjerge #vandremolsbjerge #vandreherberg
    Begrænset antal pladser på denne Påsketur fra Storywalks, hvor du bl.a. overnatter her hos os 🙂 #vandrecafe #outdoorcafe #molsbjerge #vandremolsbjerge #vandreherberg
    WWW.STORYWALKS.DK
    Vandretur i påsken med afsæt i tro, håb og kærlighed
    Vi skal nyde naturen og det frie liv til fods, men vi vil også bruge den lange vandretur til at åbne op for tanker og refleksioner omkring, hvad vi hver i sær tror på, håber på og nærer kærlighed til. Vi overnatter på herberg, i finsk lavvu og på shelterplads undervejs. Bålhygge hver aften.
    Like
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 797 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind