• Dagens Arne :

    Ikke en dansemyg
    falder til jorden
    uden at Gud samler den op
    og propper den ned
    i sin store vinterflaske.

    I den mørke januar
    sidder Gud ved bordet
    med flasken foran sig
    og lytter glad
    til insekternes sang

    Når det bliver forår
    trækker Gud skyerne til side
    med sine vældige hænder
    Så tager han flasken fra bordet
    og vender den om
    De falder i en gylden regn over blomsterne
    bier og gedehamse
    De falder som blomster over kirsebærtræerne
    dagpåfugleøjer og kejserkåber

    Gud bliver stående lidt
    og hører på den summende lyd
    der stiger op til hans øre.
    Så går han ind
    lukker perleporten efter sig
    og smiler

    ©Arne Herløv Petersen
    Dagens Arne : Ikke en dansemyg falder til jorden uden at Gud samler den op og propper den ned i sin store vinterflaske. I den mørke januar sidder Gud ved bordet med flasken foran sig og lytter glad til insekternes sang Når det bliver forår trækker Gud skyerne til side med sine vældige hænder Så tager han flasken fra bordet og vender den om De falder i en gylden regn over blomsterne bier og gedehamse De falder som blomster over kirsebærtræerne dagpåfugleøjer og kejserkåber Gud bliver stående lidt og hører på den summende lyd der stiger op til hans øre. Så går han ind lukker perleporten efter sig og smiler ©Arne Herløv Petersen
    Yay
    Like
    10
    0 Comments 0 Shares 1K Views
  • Enhver haveejer har nok på et eller andet tidspunkt oplevet udfordringer med planter, der vokser på steder de ikke er ønsket, eller har problemer med larver eller andre småkravl, der er en anelse for begejstrede for havens planter...

    Det har Homo sapiens fundet mange løsninger på, og de er alle mere eller mindre ækle....

    I vores have, er alle former for udryddelse "no go"...
    Løsningen her er enkel, hvis der er for mange larver på en plante, bliver nogle af dem forsigtigt flyttet til en tilsvarende, eller jeg planter flere, så der er mad nok til alle.
    Samtidig er der gode vilkår for "havens slyngler", så de tager i høj grad for sig af retterne....
    Det bedste eksempel på det, er nok Buksbomhalvmøllene, som mange frygter.
    De flyttede endelig ind i vores have for nogle år siden, men i modsætning til de fleste andre steder, står min lille Buksbomhæk endnu... Larverne bliver stort set alle ædt af edderkopper og rovtæger, faktisk var jeg lige ved at tro, at de havde udryddet dem sidste år, men der var heldivis nogle få tilbage.

    Også snyltehvepse og gedehamse, snylte- og rovfluer tager deres del, ligesom svirrefluelarver og mariehøns og deres larver tager for sig af retterne.

    Også billerne er værd et nævne, både de voksne og deres larver er rovdyr, og f.eks Sneglerøveren er med sit lange hoved, specialiseret i at spise snegle med hus, selvom den heller ikke går af vejen for at guffe nøgensnegle

    Langt de fleste af de planter de fleste klassificerer som ukrudt, er gode værtsplanter for et væld af havens småkravl, ofte med så stor succes, at jeg har måttet så og udplante f.eks skræpper og Burresnerre, fordi der ganske enkelt ikke var nok til "mine" larver....

    Så, hvis man lykkes med at skabe en have i fornuftig balance, er der stort set ikke andet at lave end klipning af græs og beskæring af træer og buske, og dermed masser af tid til "blot" at nyde det hele

    Her kommer et lille udvalg af mine små hjælpere, navne kommer som kommentarer til billederne
    Enhver haveejer har nok på et eller andet tidspunkt oplevet udfordringer med planter, der vokser på steder de ikke er ønsket, eller har problemer med larver eller andre småkravl, der er en anelse for begejstrede for havens planter...😉 Det har Homo sapiens fundet mange løsninger på, og de er alle mere eller mindre ækle.... I vores have, er alle former for udryddelse "no go"... Løsningen her er enkel, hvis der er for mange larver på en plante, bliver nogle af dem forsigtigt flyttet til en tilsvarende, eller jeg planter flere, så der er mad nok til alle. Samtidig er der gode vilkår for "havens slyngler", så de tager i høj grad for sig af retterne.... Det bedste eksempel på det, er nok Buksbomhalvmøllene, som mange frygter. De flyttede endelig ind i vores have for nogle år siden, men i modsætning til de fleste andre steder, står min lille Buksbomhæk endnu... Larverne bliver stort set alle ædt af edderkopper og rovtæger, faktisk var jeg lige ved at tro, at de havde udryddet dem sidste år, men der var heldivis nogle få tilbage.😊 Også snyltehvepse og gedehamse, snylte- og rovfluer tager deres del, ligesom svirrefluelarver og mariehøns og deres larver tager for sig af retterne. Også billerne er værd et nævne, både de voksne og deres larver er rovdyr, og f.eks Sneglerøveren er med sit lange hoved, specialiseret i at spise snegle med hus, selvom den heller ikke går af vejen for at guffe nøgensnegle😃 Langt de fleste af de planter de fleste klassificerer som ukrudt, er gode værtsplanter for et væld af havens småkravl, ofte med så stor succes, at jeg har måttet så og udplante f.eks skræpper og Burresnerre, fordi der ganske enkelt ikke var nok til "mine" larver....😅 Så, hvis man lykkes med at skabe en have i fornuftig balance, er der stort set ikke andet at lave end klipning af græs og beskæring af træer og buske, og dermed masser af tid til "blot" at nyde det hele😃 Her kommer et lille udvalg af mine små hjælpere, navne kommer som kommentarer til billederne😃
    Yay
    Like
    Love
    Wow
    13
    2 Comments 1 Shares 1K Views
  • På en kold og grå dag, kan det godt være en anelse op ad bakke, at få øje på det forår der venter med sol, varme og masser af travle småkravl, der bringer liv i haven, så her kommer en håndfuld af havens skønne små beboere, alle mødt mellem 2. og 7. marts sidste år

    Først er det en hyggelig Dyndflue- Eristalis tenax, der har travlt med at fylde energidepoterne efter en lang vinterdvale.
    Det er en rigtig forårsbebuder, man kan møde på lune dage allerede fra starten af februar, hvor den besøger de blomstrende Erantis

    Også de fine Syvplettede mariehøns- Coccinella septempunctata er der nærmest garanti for at kunne hilse på, så snart solens stråler varmer blot en smule, her deler de en god plads med en lille Pardosa sp.

    Den store smukke Tømrerbi- Xylocopa violacea blev en af sidste års store oplevelser, den er sjælden i Danmark, og jeg må indrømme, at det var en af dem, der fik pulsen til at stige en smule.... og der er ingen tvivl om, at det er en af dem jeg i den grad håber at møde igen

    Også Honningbierne- Apis mellifera, er tidligt ude, og arbejderne dukker op, så snart det er varmt nok.
    Den er ikke synderlig velkommen i vores have- jeg vil hellere have naturligt forekommende bier, og ikke fritflyvende produktionsdyr.... Dog møder jeg kun få, og de bliver hurtigt til føde for især larverne af Biulvene og Stor gedehams

    Til slut den super smukke Slank enebærtæge- Cyphostethus tristriatus, der faktisk kan mødes året rundt, men når først forårssolen rigtig begynder at varme, sidder de ofte i ret stort antal, og nyder varmen på Enebær, Thuja og Cypres




    På en kold og grå dag, kan det godt være en anelse op ad bakke, at få øje på det forår der venter med sol, varme og masser af travle småkravl, der bringer liv i haven, så her kommer en håndfuld af havens skønne små beboere, alle mødt mellem 2. og 7. marts sidste år😃 Først er det en hyggelig Dyndflue- Eristalis tenax, der har travlt med at fylde energidepoterne efter en lang vinterdvale. Det er en rigtig forårsbebuder, man kan møde på lune dage allerede fra starten af februar, hvor den besøger de blomstrende Erantis😃 Også de fine Syvplettede mariehøns- Coccinella septempunctata er der nærmest garanti for at kunne hilse på, så snart solens stråler varmer blot en smule, her deler de en god plads med en lille Pardosa sp.😃 Den store smukke Tømrerbi- Xylocopa violacea blev en af sidste års store oplevelser, den er sjælden i Danmark, og jeg må indrømme, at det var en af dem, der fik pulsen til at stige en smule.... og der er ingen tvivl om, at det er en af dem jeg i den grad håber at møde igen😃 Også Honningbierne- Apis mellifera, er tidligt ude, og arbejderne dukker op, så snart det er varmt nok. Den er ikke synderlig velkommen i vores have- jeg vil hellere have naturligt forekommende bier, og ikke fritflyvende produktionsdyr.... Dog møder jeg kun få, og de bliver hurtigt til føde for især larverne af Biulvene og Stor gedehams😉 Til slut den super smukke Slank enebærtæge- Cyphostethus tristriatus, der faktisk kan mødes året rundt, men når først forårssolen rigtig begynder at varme, sidder de ofte i ret stort antal, og nyder varmen på Enebær, Thuja og Cypres😃
    Love
    Like
    Yay
    Wow
    13
    0 Comments 0 Shares 460 Views
  • En lille hilsen til morgenkaffen

    I dag fra en skøn Drommedarspinder- Notodonta dromedarius, hvis finurlige larve jeg mødte i slutningen af august på en mindre Vortebirk.

    Der var en meget ihærdig Stor gedehams, der tilsyneladende havde tænkt sig at larven kunne være et lækkert måltid, og indrømmet, jeg har et blødt punkt for mine larver, så den kom med ind i sikkerhed i larvepensionen.
    Da jeg senere ville sætte den ud, var den gået i gang med at forpuppe sig, så den fik lov at blive

    Midt i august klækkede den smukkeste imago, der i skumringen selvfølgelig blev sat ud på det træ hvor den boede som larve

    En lille hilsen til morgenkaffen🌞 I dag fra en skøn Drommedarspinder- Notodonta dromedarius, hvis finurlige larve jeg mødte i slutningen af august på en mindre Vortebirk. Der var en meget ihærdig Stor gedehams, der tilsyneladende havde tænkt sig at larven kunne være et lækkert måltid, og indrømmet, jeg har et blødt punkt for mine larver, så den kom med ind i sikkerhed i larvepensionen. Da jeg senere ville sætte den ud, var den gået i gang med at forpuppe sig, så den fik lov at blive🙂 Midt i august klækkede den smukkeste imago, der i skumringen selvfølgelig blev sat ud på det træ hvor den boede som larve😃
    Like
    Love
    7
    2 Comments 0 Shares 489 Views
  • Indrømmet... jeg er en anelse pylret, når det kommer til havens mange skønne larver....

    I slutningen af juli mødte jeg en smuk larve af Dromedarspinder- Notodonta dromedarius på en lille Vortebirk, og da jeg ville sætte den tilbage på træet efter at have fotograferet den, blev den næsten snuppet af en Stor gedehams...... det kunne jeg ikke lige bære, så den kom med ind i "larvepensionen", og da jeg kiggede til den næste morgen, havde den forpuppet sig

    I fredags sad der den smukkeste imago og ventede på mig
    Den lod sig tålmodigt fotografere, og blev naturligvis sat ud på sit træ, da mørket faldt på

    Indrømmet... jeg er en anelse pylret, når det kommer til havens mange skønne larver....😅 I slutningen af juli mødte jeg en smuk larve af Dromedarspinder- Notodonta dromedarius på en lille Vortebirk, og da jeg ville sætte den tilbage på træet efter at have fotograferet den, blev den næsten snuppet af en Stor gedehams...... det kunne jeg ikke lige bære, så den kom med ind i "larvepensionen", og da jeg kiggede til den næste morgen, havde den forpuppet sig😃 I fredags sad der den smukkeste imago og ventede på mig😃 Den lod sig tålmodigt fotografere, og blev naturligvis sat ud på sit træ, da mørket faldt på😃
    Love
    Like
    5
    2 Comments 0 Shares 315 Views
  • Dagens Arne:

    Lige meget hvor vi er
    holder de øje med os.

    Spætten telegraferer sit budskab
    Stæren skynder sig ind i redekassen
    og tager høretelefoner på.

    Fluen på væggen
    summer koordinaterne videre.
    En gedehams i vindueskarmen
    fortæller, hvad der skal gøres.

    Ude i haven
    springer springhalerne rundt
    med kurerpost.
    Pindsvinet vågner
    og plirrer med øjnene.
    Så skal man til det igen.

    En sikkerhedskordon er etableret
    tredive meter fra huset
    Ingen slipper ud
    Myrerne stabler grannåle op
    Bænkebiderne smuldrer træværket
    Ormene graver gange

    Er det ikke for meget?
    pipper en blåmejse.
    Det er biologiske masseødelæggelsesvåben,
    der er tale om, siger bladlusen.
    Forstøvede giftdråber, der rammer i flæng.
    Han har fået en advarsel,
    Men han bliver ved.
    Vi må statuere et eksempel.

    Inde i huset
    sidder vi om bordet og spiser
    da vi hører
    de knitrende insektstemmer
    komme nærmere.

    ©Arne Herløv Petersen
    Dagens Arne: Lige meget hvor vi er holder de øje med os. Spætten telegraferer sit budskab Stæren skynder sig ind i redekassen og tager høretelefoner på. Fluen på væggen summer koordinaterne videre. En gedehams i vindueskarmen fortæller, hvad der skal gøres. Ude i haven springer springhalerne rundt med kurerpost. Pindsvinet vågner og plirrer med øjnene. Så skal man til det igen. En sikkerhedskordon er etableret tredive meter fra huset Ingen slipper ud Myrerne stabler grannåle op Bænkebiderne smuldrer træværket Ormene graver gange Er det ikke for meget? pipper en blåmejse. Det er biologiske masseødelæggelsesvåben, der er tale om, siger bladlusen. Forstøvede giftdråber, der rammer i flæng. Han har fået en advarsel, Men han bliver ved. Vi må statuere et eksempel. Inde i huset sidder vi om bordet og spiser da vi hører de knitrende insektstemmer komme nærmere. ©Arne Herløv Petersen
    Like
    3
    0 Comments 0 Shares 286 Views
  • Med gårsdagens lettere sensationsprægede artikler om fundet af en Asiatisk gedehams- Vespa velutina på Fyn, og som forhåbentlig ikke medfører, at der nu bliver klasket en mængde fredelige gul-sorte insekter..... kommer her en lille hyldest til den smukke hjemmehørende Stor gedehams- Vespa crabro

    Det er en imponerende skabning, der får de fleste til at kigge en ekstra gang, når man er heldig at møde den, særligt de store dronninger man ofte møder i foråret efter de har overvintret et beskyttet sted, er en stor oplevelse hver gang.

    De er langt mere fredelige end de mindre Gedehamse, blot man holder sig på passende afstand af deres bo, særligt i sensommeren.
    De lever af en bred vifte af insekter, bla. en del af de mindre Gedehamse... som den fanger i flugten, og bringer hjem til deres larver.

    Denne her var jeg heldig at møde sidste sommer, hvor den havde tilbragt natten på en agurkeplante i et af drivhusene.
    Den havde stor tålmodighed med mit ønske om at fotografere den, den lod sig oven i købet flytte lidt, så jeg kunne få et billede af dens smukke hoved
    På det sidste billede viser den ved at løfte det ene forben op i luften, at "Nu er det nok", i øvrigt samme adfærd man kan se hos Humlebierne
    Med gårsdagens lettere sensationsprægede artikler om fundet af en Asiatisk gedehams- Vespa velutina på Fyn, og som forhåbentlig ikke medfører, at der nu bliver klasket en mængde fredelige gul-sorte insekter.....🥲 kommer her en lille hyldest til den smukke hjemmehørende Stor gedehams- Vespa crabro😀 Det er en imponerende skabning, der får de fleste til at kigge en ekstra gang, når man er heldig at møde den, særligt de store dronninger man ofte møder i foråret efter de har overvintret et beskyttet sted, er en stor oplevelse hver gang. De er langt mere fredelige end de mindre Gedehamse, blot man holder sig på passende afstand af deres bo, særligt i sensommeren. De lever af en bred vifte af insekter, bla. en del af de mindre Gedehamse... som den fanger i flugten, og bringer hjem til deres larver. Denne her var jeg heldig at møde sidste sommer, hvor den havde tilbragt natten på en agurkeplante i et af drivhusene. Den havde stor tålmodighed med mit ønske om at fotografere den, den lod sig oven i købet flytte lidt, så jeg kunne få et billede af dens smukke hoved😄 På det sidste billede viser den ved at løfte det ene forben op i luften, at "Nu er det nok", i øvrigt samme adfærd man kan se hos Humlebierne😀
    Like
    Love
    Wow
    8
    1 Comments 0 Shares 594 Views

Sign In to your Account

Welcome back! Please enter your details

Do not have an account? Sign Up

Create a new account

Already have an account? Sign In