• Hvis der skulle sidde en enkelt eller to og savne inspiration til en hyggelig og stille aktivitet i Pinsen, kunne et bud være en tur ud i naturen, på udkig efter nogle af de skønne små skabninger der dukker op sammen med forårsvarmen

    Her kommer et lille udvalg af den seneste uges mange hyggelige møder med havens små beboere.

    Ugens absolutte højdepunkt kom i går eftermiddags
    D. 7. maj fandt jeg en skadet Aftenpåfugleøje under en Seljepil, hun var begyndt at lægge æg på en Skvalderkål, så hun kom ind og sidde på en lille pilekvist i et åbent drivhus.
    Næste morgen var hun desværre død, men hun havde nået at lægge 62 æg.
    De klækkede i løbet af formiddagen i går, og nu sidder der 60 små fine larver, og guffer løs af de friske pileblade.
    De får lov at blive "på pension", til de er godt i gang, og så bliver de sat ud på havens pilebuske

    Navne kommer som kommentarer til billederne
    Hvis der skulle sidde en enkelt eller to og savne inspiration til en hyggelig og stille aktivitet i Pinsen, kunne et bud være en tur ud i naturen, på udkig efter nogle af de skønne små skabninger der dukker op sammen med forårsvarmen😃 Her kommer et lille udvalg af den seneste uges mange hyggelige møder med havens små beboere. Ugens absolutte højdepunkt kom i går eftermiddags😊 D. 7. maj fandt jeg en skadet Aftenpåfugleøje under en Seljepil, hun var begyndt at lægge æg på en Skvalderkål, så hun kom ind og sidde på en lille pilekvist i et åbent drivhus. Næste morgen var hun desværre død, men hun havde nået at lægge 62 æg. De klækkede i løbet af formiddagen i går, og nu sidder der 60 små fine larver, og guffer løs af de friske pileblade. De får lov at blive "på pension", til de er godt i gang, og så bliver de sat ud på havens pilebuske😃 Navne kommer som kommentarer til billederne😊
    Like
    Yay
    9
    0 Kommentarer 0 Delinger 641 Visninger
  • Fugle i min have,
    spætte og due.
    Fugle i min have, spætte og due.
    Like
    Yay
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 178 Visninger
  • Sidste år var et super godt år for de hyggelige Aftenpåfugleøjer- Smerinthus ocellata.
    Der var larver fordelt over hele haven på både forskellige pil og på Bævreaspene.
    Den her "hang lidt i bremsen", så den kom på pension.
    Den blev ikke så stor som de plejer, "kun" 71 mm...., det snød mig, og den forpuppede sig i det jordlag den for en sikkerheds skyld, havde i bunden af den boks den boede i

    Efter at have tilbragt godt et halvt år som puppe, klækkede hun i tirsdags.
    Hun blev sat på en Bævreasp i et åbent drivhus, og jeg havde egentlig forventet, at hun ville flyve ud i haven, men i aftes opdagede jeg hende siddende på en lilje, og her til morgen havde hun fået selskab af en fin han, så der skulle være gode chancer for, at de sikrer en ny sæson af de store skønne larver
    Sidste år var et super godt år for de hyggelige Aftenpåfugleøjer- Smerinthus ocellata. Der var larver fordelt over hele haven på både forskellige pil og på Bævreaspene. Den her "hang lidt i bremsen", så den kom på pension. Den blev ikke så stor som de plejer, "kun" 71 mm...., det snød mig, og den forpuppede sig i det jordlag den for en sikkerheds skyld, havde i bunden af den boks den boede i😅 Efter at have tilbragt godt et halvt år som puppe, klækkede hun i tirsdags. Hun blev sat på en Bævreasp i et åbent drivhus, og jeg havde egentlig forventet, at hun ville flyve ud i haven, men i aftes opdagede jeg hende siddende på en lilje, og her til morgen havde hun fået selskab af en fin han, så der skulle være gode chancer for, at de sikrer en ny sæson af de store skønne larver😃
    Like
    Love
    Yay
    11
    0 Kommentarer 0 Delinger 770 Visninger
  • Blev et kort øjeblik mere end almindeligt lykkelig.

    På morgenturen med Knirke, der normalt er nok til lykke, hørte jeg en nattergal ret tæt på, jeg stoppede, stod stille og nød de fantastiske toner, stille drejede jeg mig en smule og så skråt op mod der hvor jeg fornemmede stroferne kom, og efter få øjeblikke så jeg fuglen synge, dens hals svulmede og næbbet begyndte at bevæge sig, og lydene spredte sig fra den fantastiske grå sangstjerne.
    Blev et kort øjeblik mere end almindeligt lykkelig. På morgenturen med Knirke, der normalt er nok til lykke, hørte jeg en nattergal ret tæt på, jeg stoppede, stod stille og nød de fantastiske toner, stille drejede jeg mig en smule og så skråt op mod der hvor jeg fornemmede stroferne kom, og efter få øjeblikke så jeg fuglen synge, dens hals svulmede og næbbet begyndte at bevæge sig, og lydene spredte sig fra den fantastiske grå sangstjerne. ♥️
    Like
    Yay
    Love
    Wow
    11
    4 Kommentarer 0 Delinger 309 Visninger
  • #Lille ildfugl på Knudshoved Odde d 09-05-2026
    #Lille ildfugl på Knudshoved Odde d 09-05-2026
    Like
    Wow
    6
    2 Kommentarer 0 Delinger 424 Visninger
  • https://www.tv2kosmopol.dk/koege/joakim-er-nummer-et-i-fugle-pokemon-go-korte-1000-kilometer-for-at-se-sjaelden-fugl-b1f14
    https://www.tv2kosmopol.dk/koege/joakim-er-nummer-et-i-fugle-pokemon-go-korte-1000-kilometer-for-at-se-sjaelden-fugl-b1f14
    WWW.TV2KOSMOPOL.DK
    Joakim er nummer ét i "fugle-Pokémon Go": Kørte 1.000 kilometer for at se sjælden fugl
    De kigger ikke på fugle, de 'birder', og så konkurrerer de om at samle flest point i Fuglebingo. Vi har mødt én fra den nye generation af fuglekiggere.
    Like
    Yay
    7
    0 Kommentarer 0 Delinger 491 Visninger
  • Dagens Arne :

    Digte om kirsebærblomster

    Hvis vi kunne høre
    blomsternes skrig
    når de falder

    Med hvide kronblade
    prøver de at få os til at glemme
    kirsebærrets blod

    Så kort en blomstring
    I skulle være blevet
    i knoppen

    I kunne lige så godt
    være grå og brune
    Bierne skulle nok komme

    Stæren er tålmodig
    Lad den bare blomstre
    Bærret er mit

    Blomsternes lysvæld
    Hvorfor?
    Når I dog skal dø.

    Katten ser på kirsebærblomster
    Bier er hårde og stikker
    Men sommerfugle smager godt

    Har I så moret jer med at blomstre?
    Smid de kronblade og tag fat
    Bærhøsten venter

    Der er alt for mange blomster
    De fleste bær visner
    endnu mens de er grønne

    Når solsorten
    æder kirsebærret
    dør den sidste erindring om blomsten

    ©Arne Herløv Petersen
    Dagens Arne : Digte om kirsebærblomster Hvis vi kunne høre blomsternes skrig når de falder Med hvide kronblade prøver de at få os til at glemme kirsebærrets blod Så kort en blomstring I skulle være blevet i knoppen I kunne lige så godt være grå og brune Bierne skulle nok komme Stæren er tålmodig Lad den bare blomstre Bærret er mit Blomsternes lysvæld Hvorfor? Når I dog skal dø. Katten ser på kirsebærblomster Bier er hårde og stikker Men sommerfugle smager godt Har I så moret jer med at blomstre? Smid de kronblade og tag fat Bærhøsten venter Der er alt for mange blomster De fleste bær visner endnu mens de er grønne Når solsorten æder kirsebærret dør den sidste erindring om blomsten ©Arne Herløv Petersen
    Yay
    Like
    4
    0 Kommentarer 0 Delinger 792 Visninger
  • Er der nogen der...

    Er der nogen her på Socii, der ved hvordan jeg bedst tager skud af en sommerfuglebusk og får den til at gro nemmest....
    <b>Er der nogen der...</b> Er der nogen her på Socii, der ved hvordan jeg bedst tager skud af en sommerfuglebusk og får den til at gro nemmest....
    3 Kommentarer 0 Delinger 549 Visninger
  • Udsigten fra fugletårnet ved Nørrestrand
    Udsigten fra fugletårnet ved Nørrestrand
    Yay
    Like
    Love
    8
    3 Kommentarer 0 Delinger 419 Visninger
  • Så har jeg gået 7 km i dag, og været oppe i fugletårnet ved Nørrestrand
    Jeg ville have taget et billede nedefra, mens jeg stod i tårnet, men jeg er ikke så hurtig som jeg har været, hø hø
    Så har jeg gået 7 km i dag, og været oppe i fugletårnet ved Nørrestrand Jeg ville have taget et billede nedefra, mens jeg stod i tårnet, men jeg er ikke så hurtig som jeg har været, hø hø 🤣
    Like
    Yay
    Haha
    10
    3 Kommentarer 0 Delinger 343 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind