• Advarsel til turister i populært ferieparadis

    Pas ekstra meget på dine private værdier.
    For mange danskere er sommerferien lig med afslapning, varme aftener og lange dage ved stranden i Sydeuropa

    - Men bag ferieidyllen gemmer der sig en voksende bekymring, som nu får myndigheder til at reagere.
    Problemet er nu blevet så omfattende, at myndighederne i Spanien har skærpet indsatsen markant.

    En ny lov, der trådte i kraft i april, betyder, at gentagne tyverier kan straffes med op til tre års fængsel (uden indflydelse på de hardcore tyveknægte m/k).

    Loven gælder flere typer tyveri, men der er især fokus på mobiltelefoner og andre elektroniske enheder, som ofte indeholder personlige oplysninger, bank adgang og private billeder.
    <h2>😠 Advarsel til turister i populært ferieparadis</h2>Pas ekstra meget på dine private værdier. For mange danskere er sommerferien lig med afslapning, varme aftener og lange dage ved stranden i Sydeuropa - Men bag ferieidyllen gemmer der sig en voksende bekymring, som nu får myndigheder til at reagere. Problemet er nu blevet så omfattende, at myndighederne i Spanien har skærpet indsatsen markant. En ny lov, der trådte i kraft i april, betyder, at gentagne tyverier kan straffes med op til tre års fængsel (uden indflydelse på de hardcore tyveknægte m/k). Loven gælder flere typer tyveri, men der er især fokus på mobiltelefoner og andre elektroniske enheder, som ofte indeholder personlige oplysninger, bank adgang og private billeder.
    PRESSE-FOTOS.DK
    Advarsel til turister i populært ferieparadis: Pas ekstra meget på
    Flere rejsende oplever den samme ubehagelige situation under ferien i Sydeuropa, hvor tyverier i turistområder fortsat er et stigende problem. For mange
    Like
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 793 Visninger
  • "Hvis du har en Gmail-konto," skrev Lori Greiner fra Shark Tank på Instagram i weekenden, "så ignorer ikke denne advarsel." Stjernen hævder, at "Google ikke ønsker, at du skal vide dette, men de har tilladt AI at scanne hver eneste af dine e-mails."
    "Hvis du har en Gmail-konto," skrev Lori Greiner fra Shark Tank på Instagram i weekenden, "så ignorer ikke denne advarsel." Stjernen hævder, at "Google ikke ønsker, at du skal vide dette, men de har tilladt AI at scanne hver eneste af dine e-mails."
    https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2026/05/04/turn-it-off-google-update-starts-scanning-your-gmail/?utm_source=bluesky&utm_medium=social&utm_campaign=forbes

    ‘Turn It Off’—Google Starts Scanning Your Gmail As Update Goes Live'<h2></h2>

    "If you have a Gmail account," Shark Tank’s Lori Greiner posted on Instagram this weekend, "do not ignore this warning." The star claims “Google doesn’t want you to know this, but they’ve been allowing AI to scan every single one of your emails.”
    Like
    4
    0 Kommentarer 0 Delinger 546 Visninger
  • Advarsel: Europa risikerer at blive en "koloni" under USA eller Kina?

    Et kig på verdens største tech-selskaber taler sit eget tydelige sprog. Alle giganterne centrerer sig omkring USA og Kina.

    Det er her, den teknologiske udvikling for alvor har fået vind i sejlene, og hvor man har taget den største bid af den kage, der forventes at vokse sig større og større de næste mange år.

    Hjemme i Europa kan det dog tyde på, at toget er kørt fra perronen, uden man nåede at stå på. Det er i hvert fald den måde østrigske tech-pioner Hermann Hauser, som Børsen har talt med, ser på det på. Han ser det som et kæmpe problem, at de to supermagter er så langt fremme sammenlignet med Europa, særligt når det kommer til kunstig intelligens.

    <B>Den store fare er, at vi ender i en situation, hvor vi i praksis bliver en koloni under USA eller Kina, siger han helt konkret til mediet?

    #Socii #techgiganterne #USA #kina #OpenAI

    <h2>Advarsel: Europa risikerer at blive en "koloni" under USA eller Kina?</h2>Et kig på verdens største tech-selskaber taler sit eget tydelige sprog. Alle giganterne centrerer sig omkring USA og Kina. Det er her, den teknologiske udvikling for alvor har fået vind i sejlene, og hvor man har taget den største bid af den kage, der forventes at vokse sig større og større de næste mange år. Hjemme i Europa kan det dog tyde på, at toget er kørt fra perronen, uden man nåede at stå på. Det er i hvert fald den måde østrigske tech-pioner Hermann Hauser, som Børsen har talt med, ser på det på. Han ser det som et kæmpe problem, at de to supermagter er så langt fremme sammenlignet med Europa, særligt når det kommer til kunstig intelligens. <B>Den store fare er, at vi ender i en situation, hvor vi i praksis bliver en koloni under USA eller Kina, siger han helt konkret til mediet?</b> #Socii #techgiganterne #USA #kina #OpenAI
    Like
    1
    1 Kommentarer 0 Delinger 858 Visninger
  • Der er en bekymrende vækst i jobsvindel drevet af kunstig intelligens, som i stigende grad rammer både erfarne professionelle og sårbare jobsøgende.

    Forfatteren beskriver sin egen oplevelse med en sofistikeret rekrutteringsfælde, hvor svindlere benyttede personlige oplysninger og falske jobbeskrivelser til at opkræve gebyrer for CV-optimering.

    Artiklen forklarer, hvordan teknologien gør det muligt for kriminelle at skabe yderst troværdige forfalskninger, der efterligner virkelige virksomheder og rekrutteringsagenter.

    Udover økonomisk tab advares der mod identitetstyveri og datamining, som kan have langvarige personlige konsekvenser for ofrene.
    Eksperter giver i teksten gode råd til at spotte advarselstegn, såsom uopfordret kontakt via sociale medier eller krav om forudbetaling for udstyr og træning.

    Afslutningsvis understreges det, at denne form for kriminalitet udnytter menneskers psykologiske behov for anerkendelse og økonomisk tryghed i et svært arbejdsmarked.

    https://www.theguardian.com/money/2026/apr/21/how-to-avoid-ai-online-job-recruitment-scams

    Der er en bekymrende vækst i jobsvindel drevet af kunstig intelligens, som i stigende grad rammer både erfarne professionelle og sårbare jobsøgende. Forfatteren beskriver sin egen oplevelse med en sofistikeret rekrutteringsfælde, hvor svindlere benyttede personlige oplysninger og falske jobbeskrivelser til at opkræve gebyrer for CV-optimering. Artiklen forklarer, hvordan teknologien gør det muligt for kriminelle at skabe yderst troværdige forfalskninger, der efterligner virkelige virksomheder og rekrutteringsagenter. Udover økonomisk tab advares der mod identitetstyveri og datamining, som kan have langvarige personlige konsekvenser for ofrene. Eksperter giver i teksten gode råd til at spotte advarselstegn, såsom uopfordret kontakt via sociale medier eller krav om forudbetaling for udstyr og træning. Afslutningsvis understreges det, at denne form for kriminalitet udnytter menneskers psykologiske behov for anerkendelse og økonomisk tryghed i et svært arbejdsmarked. https://www.theguardian.com/money/2026/apr/21/how-to-avoid-ai-online-job-recruitment-scams
    0 Kommentarer 1 Delinger 1K Visninger
  • Skrækmeldinger: Advarer om tsunami inden for få timer

    På det japanske medie NHK’s hjemmeside lyder det, at folk, der befinder sig i de berørte områder, bør flygte til højereliggende områder med det samme.
    Håber de nøjes med advarslen

    #socii #tsunami #advarsel #japan
    <h2>Skrækmeldinger: Advarer om tsunami inden for få timer </h2>På det japanske medie NHK’s hjemmeside lyder det, at folk, der befinder sig i de berørte områder, bør flygte til højereliggende områder med det samme. <b>Håber de nøjes med advarslen</b> #socii #tsunami #advarsel #japan
    PRESSE-FOTOS.DK
    Skrækmeldinger: Advarer mod tsunami inden for få timer
    Et voldsomt jordskælv har rystet et land mandag formiddag, hvor der efterfølgende er kommet advarsler om, at en tsunami kan være på vej. Et jordskælv med
    Sad
    1
    1 Kommentarer 0 Delinger 429 Visninger
  • ADVARSEL: SVENSK HUMOR
    En sketch om svensk forsvar (2024)
    Det store spørgmål:
    - Kan Sverige forsvar sig selv i forbindelse med et angreb

    https://www.youtube.com/watch?v=SYMb8G2-fi4

    #humor
    #grin
    #Sverige
    #forsvar
    ADVARSEL: SVENSK HUMOR 🤣 😂 En sketch om svensk forsvar (2024) Det store spørgmål: - Kan Sverige forsvar sig selv i forbindelse med et angreb https://www.youtube.com/watch?v=SYMb8G2-fi4 #humor #grin #Sverige #forsvar
    Haha
    Yay
    5
    0 Kommentarer 1 Delinger 641 Visninger
  • Forskellen mellem 1,5°C og 2°C global opvarmning lyder måske lille - men i virkeligheden definerer den to meget forskellige verdener.

    Ved +1,5°C er vi allerede i en advarselszone. Koralrev bleges, arktisk is smelter hurtigere, tørken intensiveres, og dyrelivet kæmper for at tilpasse sig. Planeten er under pres - men der er stadig et vindue til at stabilisere systemer og reducere langsigtede skader.

    Ved +2°C eskalerer situationen hurtigt. Oversvømmelser bliver hyppigere, skovbrande bliver mere destruktive, og vandmangel begynder at true hele regioner. Fødevaresystemer står over for forstyrrelser, og millioner flere mennesker er udsat for klimarisici. Det, der engang var "ekstreme begivenheder", bliver den nye normal.

    Ved +4°C går vi ind i en katastrofal fremtid. Kystbyer står over for oversvømmelser, kraftige storme omformer landskaber, ekstrem varme gør nogle regioner ubeboelige, og massemigration bliver uundgåelig.




    Konsekvenserne er ikke længere isolerede – de påvirker økonomier, samfund og global stabilitet.

    Klimaforandringer er ikke lineære. Hver yderligere grad forstærker risici eksponentielt.

    De valg, der træffes i dag, bestemmer, hvilken fremtid der udfolder sig i morgen.

    At begrænse opvarmning ( vores CO2e udledning) handler ikke kun om at beskytte miljøet – det handler om at beskytte liv, økonomier og fremtidige generationer
    Forskellen mellem 1,5°C og 2°C global opvarmning lyder måske lille - men i virkeligheden definerer den to meget forskellige verdener. Ved +1,5°C er vi allerede i en advarselszone. Koralrev bleges, arktisk is smelter hurtigere, tørken intensiveres, og dyrelivet kæmper for at tilpasse sig. Planeten er under pres - men der er stadig et vindue til at stabilisere systemer og reducere langsigtede skader. Ved +2°C eskalerer situationen hurtigt. Oversvømmelser bliver hyppigere, skovbrande bliver mere destruktive, og vandmangel begynder at true hele regioner. Fødevaresystemer står over for forstyrrelser, og millioner flere mennesker er udsat for klimarisici. Det, der engang var "ekstreme begivenheder", bliver den nye normal. Ved +4°C går vi ind i en katastrofal fremtid. Kystbyer står over for oversvømmelser, kraftige storme omformer landskaber, ekstrem varme gør nogle regioner ubeboelige, og massemigration bliver uundgåelig. Konsekvenserne er ikke længere isolerede – de påvirker økonomier, samfund og global stabilitet. Klimaforandringer er ikke lineære. Hver yderligere grad forstærker risici eksponentielt. De valg, der træffes i dag, bestemmer, hvilken fremtid der udfolder sig i morgen. At begrænse opvarmning ( vores CO2e udledning) handler ikke kun om at beskytte miljøet – det handler om at beskytte liv, økonomier og fremtidige generationer
    Like
    3
    2 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • I Danmark er vi kendt for at have et fænomenalt godt statistisk materiale over sundhedsdata for hele den danske befolkning. Og det er jo supergodt for den lægevidenskabelige forskning at have et stort, pålideligt og stabilt datagrundlag til brug i godkendte forskningsprojekter, der kan bidrage til vores alle sammens sundhed. Men hvem ejer egentlig alle disse data? Er de godt nok beskyttet mod kommercielt og (geo)politisk misbrug? Læger hejser advarselsflag i Ugeskrift for Læger.

    https://ugeskriftet.dk/nyhed/eksperter-er-bekymrede-kan-danske-patientdata-blive-geopolitisk-valuta
    I Danmark er vi kendt for at have et fænomenalt godt statistisk materiale over sundhedsdata for hele den danske befolkning. Og det er jo supergodt for den lægevidenskabelige forskning at have et stort, pålideligt og stabilt datagrundlag til brug i godkendte forskningsprojekter, der kan bidrage til vores alle sammens sundhed. Men hvem ejer egentlig alle disse data? Er de godt nok beskyttet mod kommercielt og (geo)politisk misbrug? Læger hejser advarselsflag i Ugeskrift for Læger. https://ugeskriftet.dk/nyhed/eksperter-er-bekymrede-kan-danske-patientdata-blive-geopolitisk-valuta
    UGESKRIFTET.DK
    Eksperter er bekymrede: Kan danske patientdata blive geopolitisk valuta?
    Sundhedsreformens arbejde med at binde landets sundhedsdata bedre sammen er begyndt, men forskere og læger rejser bekymringer. Udenlandske it-løsninger kan gøre os sårbare. Risikerer vi, at den amerikanske præsident sidder med tænd-/slukknappen til det danske sundhedsvæsen?
    Sad
    Like
    3
    1 Kommentarer 0 Delinger 756 Visninger
  • TV 2 vs journalister i Libanon, der myrdes og såres

    Vi betaler licens for at få et helhedsbillede af begivenheder, men narrativet fastholdes i en bestemt retning. Konstant.

    Jeg er begyndt at zappe til tyrkiske nyheder igen for at få lidt flere informationer ud over dem, jeg søger på X og andre steder.

    Falske flag operationer i Tyrkiet?

    Jeg frygter, at den tyrkiske regering lader sig lokke i en fælde og deltager helt unødvendigt og dermed åbner op for, at Tyrkiet også bliver delt på sigt, som er zionisternes tanke. Der har været falske flag-angreb med droner og missiler mod amerikanske baser i Tyrkiet. Iran har sagt, det ikke er dem.

    Iran har advaret mod falske flag operationer fra amerikansk og israelsk side rundt omkring ud fra deres efterretninger.

    Mediernes rolle og Iran missilers rækkevidde

    Iran sagde også i går, at de IKKE har affyret de missiler mod Diego Garcia-basen, som journalister fik travlt med at fortælle om, og som rakte 4000 km væk. Er det igen mediernes opgave at deltage i en ny false flag operation for at skræmme Europa, så de også hopper med i denne ulovlige krig?

    Dog tror jeg på, at Iran er teknisk så dygtige, at de sikkert kan lave - eller måske endda har - missiler, der kan række længere end de 2000 km. Den myrdede leder Ali Khamenei forbød, at de nåede længere end 2000 km. Men når landet trues af USA/Israel, så kan den nye leder måske ændre faderens forbud. Det må tiden vise.

    Irans øverste leder Ali Khamenei blev myrdet 28. februar i det ulovlige amerikansk-israelske angreb i sit hjem. Hans søn Mojtaba Khamenei blev såret og har overtaget som leder, men hvor slemt han er såret, skal jeg ikke kunne sige. Han sender dog beskeder til sit folk - vi får se, om det er fra ham en dag.

    Den strategiske plan

    Den zionistiske plan om først at tage områderne omkring Israel og vælte Iran og for dernæst at tage Tyrkiet har været på spil længe. De siger det mere højt nu. Så styrer vi hele verden på den måde, da Tyrkiet er et strategisk knudepunkt for Vest og Øst i sidste ende. Måske ændrer det sig for en længere stund, nu hvor Iran viser en styrke, de ikke havde regnet med. Heldigvis.

    TV 2’s ensidige dækning

    Det irriterer mig, hver gang jeg ser TV 2-nyhederne kl. 12 og 19, at de dækker over begivenhederne, som om de ikke må krænke apartheidstatens følelser. Som om det ikke er dem, der er skyld i den ulovlige krig mod Iran. De nævner aldrig, at krigen er ulovlig. Heller ikke mod Libanon, hvor de har brudt våbenhvilen tusindvis af gange - ligesom i Gaza.

    Hezbollah har været meget tålmodige i over et år og ikke svaret igen, men Israels udmeldninger om at overtage noget af Libanon og udstationere tusindvis af soldater i området og angrebet mod Iran gjorde, at Hezbollah reagerede. Verdenspressen mente, at Israel havde besejret Hezbollah ved at bombe civile bygninger og områder. Men virkeligheden viser sig at være en anden. Hezbollah havde åbenbart trukket sig tilbage for at forberede sig – de har vidst, at Israel vil angribe igen. De gør det jo igen og igen for at stjæle mere land. Intet nyt der.

    Fortæller TV 2 det her? Jeg har ikke set det i nyhederne kl. 12 eller 19.

    Skjulte angreb og civile ofre

    De viser heller ikke alle de voldsomme angreb i Libanon og Iran, hvor civile bliver bombet og myrdet. En fleretages bygning sprænges bare midt i byen i Lebanon. De skal bare sige Hezbollah. En amerikansk læge skrev, at han havde købt en lejlighed for sin opsparing, så hans børn kunne holde sommerferie der. Nu var bygningen og hans opsparing væk. Flere døde. Uhyggeligt at se disse billeder. Man vænner sig ikke til dem. Selv efter at have set alle de uhyrligheder i Gaza. Israel/USA gentager Gaza-drejebogen. Og i Cuba dør børn igen i kuvøser på grund af strømmangel ligesom i Gaza - mens verden ser den anden vej og tænker på benzinpriser frem for årsagen til al den ondskab.

    Israel bruger fortsat hvidt fosfor i Libanon. De har også spredt kræftfremkaldende kemikalier og tidligere brugt klyngebomber mod Libanon.

    Journalister under angreb

    Israel har dræbt den fremtrædende libanesiske journalist Mohammad Sherri og hans kone i et luftangreb på deres hjem i det centrale Beirut. Ingen forudgående advarsel blev givet. Flere af deres børn og børnebørn blev såret. Sherri var direktør for politiske programmer på Al-Manar TV og havde været journalist i næsten 30 år. Hans søn Yasser Sherri, også journalist, blev også såret.

    Israel forsøgte at dræbe den engelske journalist Steve Sweeney. Han stod iført pressevest og filmede ved Qasmiyeh-broen i det sydlige Libanon, da en israelsk præcisionsgranat ramte få meter bag ham. Han overlevede med granatsplinter i armen og kalder det selv et "bevidst, målrettet angreb på journalister".

    Se Sweeneys egen forklaring:
    https://www.youtube.com/shorts/QmZlK6UZrB8
    TV 2 vs journalister i Libanon, der myrdes og såres Vi betaler licens for at få et helhedsbillede af begivenheder, men narrativet fastholdes i en bestemt retning. Konstant. Jeg er begyndt at zappe til tyrkiske nyheder igen for at få lidt flere informationer ud over dem, jeg søger på X og andre steder. Falske flag operationer i Tyrkiet? Jeg frygter, at den tyrkiske regering lader sig lokke i en fælde og deltager helt unødvendigt og dermed åbner op for, at Tyrkiet også bliver delt på sigt, som er zionisternes tanke. Der har været falske flag-angreb med droner og missiler mod amerikanske baser i Tyrkiet. Iran har sagt, det ikke er dem. Iran har advaret mod falske flag operationer fra amerikansk og israelsk side rundt omkring ud fra deres efterretninger. Mediernes rolle og Iran missilers rækkevidde Iran sagde også i går, at de IKKE har affyret de missiler mod Diego Garcia-basen, som journalister fik travlt med at fortælle om, og som rakte 4000 km væk. Er det igen mediernes opgave at deltage i en ny false flag operation for at skræmme Europa, så de også hopper med i denne ulovlige krig? Dog tror jeg på, at Iran er teknisk så dygtige, at de sikkert kan lave - eller måske endda har - missiler, der kan række længere end de 2000 km. Den myrdede leder Ali Khamenei forbød, at de nåede længere end 2000 km. Men når landet trues af USA/Israel, så kan den nye leder måske ændre faderens forbud. Det må tiden vise. Irans øverste leder Ali Khamenei blev myrdet 28. februar i det ulovlige amerikansk-israelske angreb i sit hjem. Hans søn Mojtaba Khamenei blev såret og har overtaget som leder, men hvor slemt han er såret, skal jeg ikke kunne sige. Han sender dog beskeder til sit folk - vi får se, om det er fra ham en dag. Den strategiske plan Den zionistiske plan om først at tage områderne omkring Israel og vælte Iran og for dernæst at tage Tyrkiet har været på spil længe. De siger det mere højt nu. Så styrer vi hele verden på den måde, da Tyrkiet er et strategisk knudepunkt for Vest og Øst i sidste ende. Måske ændrer det sig for en længere stund, nu hvor Iran viser en styrke, de ikke havde regnet med. Heldigvis. TV 2’s ensidige dækning Det irriterer mig, hver gang jeg ser TV 2-nyhederne kl. 12 og 19, at de dækker over begivenhederne, som om de ikke må krænke apartheidstatens følelser. Som om det ikke er dem, der er skyld i den ulovlige krig mod Iran. De nævner aldrig, at krigen er ulovlig. Heller ikke mod Libanon, hvor de har brudt våbenhvilen tusindvis af gange - ligesom i Gaza. Hezbollah har været meget tålmodige i over et år og ikke svaret igen, men Israels udmeldninger om at overtage noget af Libanon og udstationere tusindvis af soldater i området og angrebet mod Iran gjorde, at Hezbollah reagerede. Verdenspressen mente, at Israel havde besejret Hezbollah ved at bombe civile bygninger og områder. Men virkeligheden viser sig at være en anden. Hezbollah havde åbenbart trukket sig tilbage for at forberede sig – de har vidst, at Israel vil angribe igen. De gør det jo igen og igen for at stjæle mere land. Intet nyt der. Fortæller TV 2 det her? Jeg har ikke set det i nyhederne kl. 12 eller 19. Skjulte angreb og civile ofre De viser heller ikke alle de voldsomme angreb i Libanon og Iran, hvor civile bliver bombet og myrdet. En fleretages bygning sprænges bare midt i byen i Lebanon. De skal bare sige Hezbollah. En amerikansk læge skrev, at han havde købt en lejlighed for sin opsparing, så hans børn kunne holde sommerferie der. Nu var bygningen og hans opsparing væk. Flere døde. Uhyggeligt at se disse billeder. Man vænner sig ikke til dem. Selv efter at have set alle de uhyrligheder i Gaza. Israel/USA gentager Gaza-drejebogen. Og i Cuba dør børn igen i kuvøser på grund af strømmangel ligesom i Gaza - mens verden ser den anden vej og tænker på benzinpriser frem for årsagen til al den ondskab. Israel bruger fortsat hvidt fosfor i Libanon. De har også spredt kræftfremkaldende kemikalier og tidligere brugt klyngebomber mod Libanon. Journalister under angreb Israel har dræbt den fremtrædende libanesiske journalist Mohammad Sherri og hans kone i et luftangreb på deres hjem i det centrale Beirut. Ingen forudgående advarsel blev givet. Flere af deres børn og børnebørn blev såret. Sherri var direktør for politiske programmer på Al-Manar TV og havde været journalist i næsten 30 år. Hans søn Yasser Sherri, også journalist, blev også såret. Israel forsøgte at dræbe den engelske journalist Steve Sweeney. Han stod iført pressevest og filmede ved Qasmiyeh-broen i det sydlige Libanon, da en israelsk præcisionsgranat ramte få meter bag ham. Han overlevede med granatsplinter i armen og kalder det selv et "bevidst, målrettet angreb på journalister". Se Sweeneys egen forklaring: https://www.youtube.com/shorts/QmZlK6UZrB8
    Sad
    1
    3 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Krede : DF 1. Angrebet på institutionerne (Domstolene)
    • Historisk: Hitler underminerede Weimar-republikkens domstole og erstattede dem med "Folkedomstole", hvor politisk overbevisning talte mere end jura.
    • Messerschmidt: Hans forslag om at kunne udvise folk administrativt uden om domstolene er et direkte angreb på magtens tredeling. Han mener, at de folkevalgte (politikerne) skal stå over dommerne. Det er her, mange ser den største demokratiske advarselslampe blinke.
    2. Udpegning af "Indre Fjender"
    • Historisk: Nazismen byggede på at udpege specifikke grupper som årsag til alle landets ulykker.
    • Messerschmidt: Hans nyeste krav om nettoudvandring af muslimer og retorikken om "ikke-vestlige" som en trussel mod danskheden bruger en lignende logik: At løsningen på samfundets problemer findes ved at fjerne en bestemt gruppe mennesker.
    3. Populisme og det "sande folk"
    • Begge: Begge benytter sig af en fortælling om, at "eliten" (journalister, dommere, akademikere) har svigtet det "rigtige folk". Messerschmidts angreb på "pilrådden klimavidenskab" og "aktivistiske dommere" taler direkte til den følelse af mistillid.
    🏳️‍🌈❤️Krede ❤️🏳️‍🌈: DF 1. Angrebet på institutionerne (Domstolene) • Historisk: Hitler underminerede Weimar-republikkens domstole og erstattede dem med "Folkedomstole", hvor politisk overbevisning talte mere end jura. • Messerschmidt: Hans forslag om at kunne udvise folk administrativt uden om domstolene er et direkte angreb på magtens tredeling. Han mener, at de folkevalgte (politikerne) skal stå over dommerne. Det er her, mange ser den største demokratiske advarselslampe blinke. 🚨 2. Udpegning af "Indre Fjender" • Historisk: Nazismen byggede på at udpege specifikke grupper som årsag til alle landets ulykker. • Messerschmidt: Hans nyeste krav om nettoudvandring af muslimer og retorikken om "ikke-vestlige" som en trussel mod danskheden bruger en lignende logik: At løsningen på samfundets problemer findes ved at fjerne en bestemt gruppe mennesker. 3. Populisme og det "sande folk" • Begge: Begge benytter sig af en fortælling om, at "eliten" (journalister, dommere, akademikere) har svigtet det "rigtige folk". Messerschmidts angreb på "pilrådden klimavidenskab" og "aktivistiske dommere" taler direkte til den følelse af mistillid.
    Like
    3
    6 Kommentarer 1 Delinger 672 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind