I Danmark er vi kendt for at have et fænomenalt godt statistisk materiale over sundhedsdata for hele den danske befolkning. Og det er jo supergodt for den lægevidenskabelige forskning at have et stort, pålideligt og stabilt datagrundlag til brug i godkendte forskningsprojekter, der kan bidrage til vores alle sammens sundhed. Men hvem ejer egentlig alle disse data? Er de godt nok beskyttet mod kommercielt og (geo)politisk misbrug? Læger hejser advarselsflag i Ugeskrift for Læger.

https://ugeskriftet.dk/nyhed/eksperter-er-bekymrede-kan-danske-patientdata-blive-geopolitisk-valuta
I Danmark er vi kendt for at have et fænomenalt godt statistisk materiale over sundhedsdata for hele den danske befolkning. Og det er jo supergodt for den lægevidenskabelige forskning at have et stort, pålideligt og stabilt datagrundlag til brug i godkendte forskningsprojekter, der kan bidrage til vores alle sammens sundhed. Men hvem ejer egentlig alle disse data? Er de godt nok beskyttet mod kommercielt og (geo)politisk misbrug? Læger hejser advarselsflag i Ugeskrift for Læger. https://ugeskriftet.dk/nyhed/eksperter-er-bekymrede-kan-danske-patientdata-blive-geopolitisk-valuta
UGESKRIFTET.DK
Eksperter er bekymrede: Kan danske patientdata blive geopolitisk valuta?
Sundhedsreformens arbejde med at binde landets sundhedsdata bedre sammen er begyndt, men forskere og læger rejser bekymringer. Udenlandske it-løsninger kan gøre os sårbare. Risikerer vi, at den amerikanske præsident sidder med tænd-/slukknappen til det danske sundhedsvæsen?
Sad
Like
3
1 Kommentarer 0 Delinger 756 Visninger

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind