• Gadenavne som udenrigspolitik – går grænsen her?

    Siden Ruslands invasion af Ukraine har flere byer i Europa og Nordamerika gjort noget ret opsigtsvækkende: de har omdøbt gader og pladser ved russiske ambassader.

    Det kan lyde som en lille ting, men signalet er ret tydeligt.

    I Vilnius blev vejen til ambassaden omdøbt til “Ukrainian Heroes Street”.
    I Warszawa hedder adressen nu “Alléen for ofre for russisk aggression”.
    Og i Washington, D.C. har man valgt “Zelenskyy Way”, opkaldt efter Volodymyr Zelenskyy.

    Det betyder i praksis, at russiske diplomater hver dag må skrive adresser, der hylder Ukraine eller peger direkte på krigen.

    Også herhjemme i København har idéen været oppe. Der har været forslag og midlertidige aktioner med skilte ved den russiske ambassade, men ingen permanent officiel omdøbning.

    Og så kommer det interessante spørgsmål:

    Skal kommuner overhovedet blande sig i udenrigspolitik på den måde?

    Der er gode argumenter imod. Udenrigspolitik er som udgangspunkt et nationalt anliggende, og man kan mene, at lokale myndigheder bør holde sig til deres kerneopgaver.

    Jeg hælder faktisk selv normalt i den retning.

    Men netop her er det værd at overveje en undtagelse.

    For det her er en fredelig måde at sende et klart signal. Det er en synlig støtte til et land, der er under angreb. Og det er et greb, der ikke eskalerer, men markerer værdier.

    Derfor kunne man argumentere for, at denne type tiltag ikke kun bør afhænge af lokale initiativer, men måske - eventuelt nationalt - støttes og koordineres.

    Ikke som symbolpolitik for symbolpolitikkens skyld, men som en konsekvent og fredelig markering af, hvor vi står.

    For nogle gange siger et gadenavn mere end en pressemeddelelse.
    Gadenavne som udenrigspolitik – går grænsen her? Siden Ruslands invasion af Ukraine har flere byer i Europa og Nordamerika gjort noget ret opsigtsvækkende: de har omdøbt gader og pladser ved russiske ambassader. Det kan lyde som en lille ting, men signalet er ret tydeligt. I Vilnius blev vejen til ambassaden omdøbt til “Ukrainian Heroes Street”. I Warszawa hedder adressen nu “Alléen for ofre for russisk aggression”. Og i Washington, D.C. har man valgt “Zelenskyy Way”, opkaldt efter Volodymyr Zelenskyy. Det betyder i praksis, at russiske diplomater hver dag må skrive adresser, der hylder Ukraine eller peger direkte på krigen. Også herhjemme i København har idéen været oppe. Der har været forslag og midlertidige aktioner med skilte ved den russiske ambassade, men ingen permanent officiel omdøbning. Og så kommer det interessante spørgsmål: Skal kommuner overhovedet blande sig i udenrigspolitik på den måde? Der er gode argumenter imod. Udenrigspolitik er som udgangspunkt et nationalt anliggende, og man kan mene, at lokale myndigheder bør holde sig til deres kerneopgaver. Jeg hælder faktisk selv normalt i den retning. Men netop her er det værd at overveje en undtagelse. For det her er en fredelig måde at sende et klart signal. Det er en synlig støtte til et land, der er under angreb. Og det er et greb, der ikke eskalerer, men markerer værdier. Derfor kunne man argumentere for, at denne type tiltag ikke kun bør afhænge af lokale initiativer, men måske - eventuelt nationalt - støttes og koordineres. Ikke som symbolpolitik for symbolpolitikkens skyld, men som en konsekvent og fredelig markering af, hvor vi står. For nogle gange siger et gadenavn mere end en pressemeddelelse.
    Yay
    Like
    Haha
    10
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Er Donald Trump´s "krig", en uendelige katastrofe...

    En misforstået egoistisk kamp i selvforherligelse og higen efter anderkendelse?



    Spørgsmålet om, hvorvidt Donald Trumps tilgang til krig og konflikter – specifikt i hans præsidentperiode fra 2025 og frem – udgør en "uendelig katastrofe", er genstand for intens debat og afhænger af politisk perspektiv.

    Ifølge de seneste oplysninger fra foråret 2026 er her de centrale punkter i debatten:

    Krig mod Iran: I 2026 har Donald Trump sammen med Israel indledt en krig mod Iran, en situation som nogle analytikere og medier beskriver som en potentiel eskalering, der kan blive "langt værre" end nuværende stadier.
    Analytikernes syn på konflikten: Nogle analyser peger på, at Trump kan have svært ved at afslutte denne krig, fordi strategien kan mangle en reel forståelse af modstanderen. Andre rapporter antyder dog, at Trump selv har udtalt, at krigen "burde være ved at slutte ganske snart", og at Iran har "gået med på næsten alt".
    Forholdet til Israel: Det er blevet observeret, at Netanyahus Israel kan blive en stor udfordring for Trumps vision for Mellemøsten, hvilket kan komplicere afslutningen på konflikten.
    Skiftende alliancer: Trumps udenrigspolitik præges af en "America First"-tilgang, der har skabt usikkerhed blandt traditionelle allierede, hvilket nogle ser som en fordel, mens andre ser det som en katastrofe.

    Samlet set beskrives situationen i 2026 som en "langtrukken krig" af nogle, mens andre fokuserer på de diplomatiske muligheder, Trump forsøger at udnytte. Det er derfor ikke muligt at give et simpelt "ja" eller "nej" til, om det er en "uendelig katastrofe", da det vurderes meget forskelligt?

    #Socii #DonaldJTrump #oliekrise #krig #Iran #debat #politik #energi #Grønland
    <h2>Er Donald Trump´s "krig", en uendelige katastrofe...</h2>🏅En misforstået egoistisk kamp i selvforherligelse og higen efter anderkendelse? Spørgsmålet om, hvorvidt Donald Trumps tilgang til krig og konflikter – specifikt i hans præsidentperiode fra 2025 og frem – udgør en "uendelig katastrofe", er genstand for intens debat og afhænger af politisk perspektiv. Ifølge de seneste oplysninger fra foråret 2026 er her de centrale punkter i debatten: ✴️Krig mod Iran: I 2026 har Donald Trump sammen med Israel indledt en krig mod Iran, en situation som nogle analytikere og medier beskriver som en potentiel eskalering, der kan blive "langt værre" end nuværende stadier. ✴️Analytikernes syn på konflikten: Nogle analyser peger på, at Trump kan have svært ved at afslutte denne krig, fordi strategien kan mangle en reel forståelse af modstanderen. Andre rapporter antyder dog, at Trump selv har udtalt, at krigen "burde være ved at slutte ganske snart", og at Iran har "gået med på næsten alt". ✴️Forholdet til Israel: Det er blevet observeret, at Netanyahus Israel kan blive en stor udfordring for Trumps vision for Mellemøsten, hvilket kan komplicere afslutningen på konflikten. ✴️Skiftende alliancer: Trumps udenrigspolitik præges af en "America First"-tilgang, der har skabt usikkerhed blandt traditionelle allierede, hvilket nogle ser som en fordel, mens andre ser det som en katastrofe. Samlet set beskrives situationen i 2026 som en "langtrukken krig" af nogle, mens andre fokuserer på de diplomatiske muligheder, Trump forsøger at udnytte. Det er derfor ikke muligt at give et simpelt "ja" eller "nej" til, om det er en "uendelig katastrofe", da det vurderes meget forskelligt? #Socii #DonaldJTrump #oliekrise #krig #Iran #debat #politik #energi #Grønland
    Like
    1
    6 Kommentarer 0 Delinger 948 Visninger
  • Det er lidt vildt, men efterhånden overraskes man ikke så meget mere - og dog

    https://genevasolutions.news/global-news/my-diplomatic-work-was-just-a-facade-how-epstein-corrupted-the-international-peace-institute-in-geneva
    Det er lidt vildt, men efterhånden overraskes man ikke så meget mere - og dog https://genevasolutions.news/global-news/my-diplomatic-work-was-just-a-facade-how-epstein-corrupted-the-international-peace-institute-in-geneva
    Sad
    Like
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 505 Visninger
  • President Donald Trump's administration has ordered U.S. diplomats to lobby against attempts to regulate U.S. tech companies' handling of foreigners' data

    https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/us-orders-diplomats-fight-data-sovereignty-initiatives-2026-02-25/

    USA vil bekæmpe alle andres ret til at have kontrol over egne data og vil formentlig bruge alle de trusler, de kan komme i nærheden af, så de kan stjæle data og fodre deres AI med dem
    President Donald Trump's administration has ordered U.S. diplomats to lobby against attempts to regulate U.S. tech companies' handling of foreigners' data https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/us-orders-diplomats-fight-data-sovereignty-initiatives-2026-02-25/ USA vil bekæmpe alle andres ret til at have kontrol over egne data og vil formentlig bruge alle de trusler, de kan komme i nærheden af, så de kan stjæle data og fodre deres AI med dem
    Angry
    1
    1 Kommentarer 1 Delinger 1K Visninger
  • Fra The Cradle. Udtalelsen findes sikkert også andre steder, hvis man vil tjekke op på den.

    Det er altid godt at høre modparten – især hvis man hidtil kun har kendt til den ene sides udlægning (ligesom jeg selv).

    Men siden folkedrabet er verden begyndt at vågne, ser det ud til. Også jeg – mere end nogensinde.

    PS. Han taler om Epstein. Det siges ellers, at hackergruppen Handala har hacket sig ind hos Israel – bl.a. hos Raz Zimmt (Mossad-chef for Iran), Sima Shine (Mossads vicedirektør) og deres tidligere budgetchef Ilan Steiner. De har angiveligt afsløret 600 Mossad-agenter i Iran. Hvis det er tilfældet, er han måske bare diplomatisk, når han taler om Epstein og Trump.

    Folk fra Iran kalder det 'Epstein-krigen'. Andre gør det også, fordi det er så oplagt.

    The Cradle:
    Iranian Parliament Speaker Mohammad Bagher Ghalibaf:

    • "We have never allowed the enemy to impose its plan on us."

    • "The missile launch platform system in Iran was changed after the previous aggression, and the enemy will not be able to destroy them."

    • "We do not seek war and we were not the ones who started it, but we defend with strength, and we will deliver harsh strikes and respond forcefully to the aggressors."

    • "Our armed forces intercept and destroy the enemy's drones, no matter how advanced they are, using local technology and capabilities."

    • "Iran no longer accepts the equation of 'war, truce, negotiations, war,' and the threat must be ended."

    • "Trump must know that he cannot achieve peace by using force incorrectly."

    • "In the previous aggression, Iran accepted a ceasefire after the insistence of the other party and after we delivered our final strikes to the Israeli entity."

    • "The other party has proven that it has not learned the lesson."

    • "We do not know what happened in the Epstein scandal and what documents exist against the Americans that allow Netanyahu to control them in this way."

    • "The enemies were planning to win against Iran within 72 hours, but the result today is that all American bases have become a target for us."

    • "Trump spreads lies several times a day due to his helplessness and desperation."

    • "We have always told neighboring countries that the presence of the United States will not bring them security, and today they are seeing the result of that."

    • "The face and system of the 'Middle East' are changing, but what the United States wants will not happen."

    • "We will establish, with the countries of the region, the local system and security in both the economic and security aspects."

    https://x.com/TheCradleMedia/status/2033833749209567342?s=20
    Fra The Cradle. Udtalelsen findes sikkert også andre steder, hvis man vil tjekke op på den. Det er altid godt at høre modparten – især hvis man hidtil kun har kendt til den ene sides udlægning (ligesom jeg selv). Men siden folkedrabet er verden begyndt at vågne, ser det ud til. Også jeg – mere end nogensinde. PS. Han taler om Epstein. Det siges ellers, at hackergruppen Handala har hacket sig ind hos Israel – bl.a. hos Raz Zimmt (Mossad-chef for Iran), Sima Shine (Mossads vicedirektør) og deres tidligere budgetchef Ilan Steiner. De har angiveligt afsløret 600 Mossad-agenter i Iran. Hvis det er tilfældet, er han måske bare diplomatisk, når han taler om Epstein og Trump. Folk fra Iran kalder det 'Epstein-krigen'. Andre gør det også, fordi det er så oplagt. The Cradle: Iranian Parliament Speaker Mohammad Bagher Ghalibaf: • "We have never allowed the enemy to impose its plan on us." • "The missile launch platform system in Iran was changed after the previous aggression, and the enemy will not be able to destroy them." • "We do not seek war and we were not the ones who started it, but we defend with strength, and we will deliver harsh strikes and respond forcefully to the aggressors." • "Our armed forces intercept and destroy the enemy's drones, no matter how advanced they are, using local technology and capabilities." • "Iran no longer accepts the equation of 'war, truce, negotiations, war,' and the threat must be ended." • "Trump must know that he cannot achieve peace by using force incorrectly." • "In the previous aggression, Iran accepted a ceasefire after the insistence of the other party and after we delivered our final strikes to the Israeli entity." • "The other party has proven that it has not learned the lesson." • "We do not know what happened in the Epstein scandal and what documents exist against the Americans that allow Netanyahu to control them in this way." • "The enemies were planning to win against Iran within 72 hours, but the result today is that all American bases have become a target for us." • "Trump spreads lies several times a day due to his helplessness and desperation." • "We have always told neighboring countries that the presence of the United States will not bring them security, and today they are seeing the result of that." • "The face and system of the 'Middle East' are changing, but what the United States wants will not happen." • "We will establish, with the countries of the region, the local system and security in both the economic and security aspects." https://x.com/TheCradleMedia/status/2033833749209567342?s=20
    0 Kommentarer 0 Delinger 964 Visninger
  • De er helt i panic :-) https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/us-orders-diplomats-fight-data-sovereignty-initiatives-2026-02-25/
    De er helt i panic :-) https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/us-orders-diplomats-fight-data-sovereignty-initiatives-2026-02-25/
    Angry
    Like
    5
    2 Kommentarer 0 Delinger 447 Visninger
  • Jeg frygtede, at Mette Frederiksen ville udskrive valg op til et angreb mod Iran, hvilket faktisk skete.

    Det lå ligesom i luften, at Vestens ledere var advaret om et kommende angreb mod Iran.

    Vil den danske regering igen deltage i en ulovlig krig for en apartheidstat og et land, der vil overtage Grønland – eller hvordan?

    Jeg har opgivet at stemme på folk, der går ind for krig og folkedrab.



    Muhammad Shehada @muhammadshehad2

    Israel 10 years from now... & the US will gladly invade every single country Netanyahu points at, & the EU will applaud

    As a German diplomat once said "if Israel bombs Berlin tomorrow, we would praise Israel & condemn Germany"

    https://x.com/muhammadshehad2/status/2027678923501219945?s=20

    ----

    The USrael attack on Iran and 40th Anniversary of the murder of Olof Palme

    https://thetransnational.substack.com/p/the-usrael-attack-on-iran-and-40th?utm_source=post-email-title&publication_id=1655621&post_id=189457504&utm_campaign=email-post-title&isFreemail=true&r=6new3s&triedRedirect=true&utm_medium=email
    Jeg frygtede, at Mette Frederiksen ville udskrive valg op til et angreb mod Iran, hvilket faktisk skete. Det lå ligesom i luften, at Vestens ledere var advaret om et kommende angreb mod Iran. Vil den danske regering igen deltage i en ulovlig krig for en apartheidstat og et land, der vil overtage Grønland – eller hvordan? Jeg har opgivet at stemme på folk, der går ind for krig og folkedrab. 👇 Muhammad Shehada @muhammadshehad2 Israel 10 years from now... & the US will gladly invade every single country Netanyahu points at, & the EU will applaud As a German diplomat once said "if Israel bombs Berlin tomorrow, we would praise Israel & condemn Germany" https://x.com/muhammadshehad2/status/2027678923501219945?s=20 ---- The USrael attack on Iran and 40th Anniversary of the murder of Olof Palme https://thetransnational.substack.com/p/the-usrael-attack-on-iran-and-40th?utm_source=post-email-title&publication_id=1655621&post_id=189457504&utm_campaign=email-post-title&isFreemail=true&r=6new3s&triedRedirect=true&utm_medium=email
    0 Kommentarer 0 Delinger 432 Visninger
  • Våben vil aldrig føre til fred. Der er ingen vej til fred.
    Fred er vejen
    Fred er et valg
    Vil man fred må man tage afstand fra vold og krig, som er en spiral af ondskab, der aldrig stopper.
    Fred styrkes gennem diplomati
    Våben vil aldrig føre til fred. Der er ingen vej til fred. Fred er vejen ☮️ Fred er et valg ☮️ Vil man fred må man tage afstand fra vold og krig, som er en spiral af ondskab, der aldrig stopper. Fred styrkes gennem diplomati ☮️
    WWW.DR.DK
    Er fred muligt? Signe Molde tager aktivistbudskab med på våbenmesse
    Mens Folketinget bruger over 300 milliarder på at opruste det danske forsvar, protesterer fredsaktivister foran Skandinaviens største våbenmesse i Herning i august sidste år imod våbenkøb og militær oprustning. Signe Molde spørger aktivisterne, hvordan man forhandler med en modpart, der bruger våben som magt - og tager samtidig deres fredsbudskab med ind til våbenforhandlerne. For er våbenhandel et andet ord for at sælge død og ødelæggelse?
    Like
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 533 Visninger
  • https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/us-orders-diplomats-fight-data-sovereignty-initiatives-2026-02-25/

    Exclusive: US orders diplomats to fight data sovereignty initiatives



    WASHINGTON, Feb 25 (Reuters) - President Donald Trump's administration has ordered U.S. diplomats to lobby against attempts to regulate U.S. tech companies' handling of foreigners' data, saying in an internal diplomatic cable seen by Reuters that such efforts could interfere with artificial intelligence-related services.
    https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/us-orders-diplomats-fight-data-sovereignty-initiatives-2026-02-25/ <h2>Exclusive: US orders diplomats to fight data sovereignty initiatives</h2> WASHINGTON, Feb 25 (Reuters) - President Donald Trump's administration has ordered U.S. diplomats to lobby against attempts to regulate U.S. tech companies' handling of foreigners' data, saying in an internal diplomatic cable seen by Reuters that such efforts could interfere with artificial intelligence-related services.
    1 Kommentarer 0 Delinger 459 Visninger
  • Et opslag, der florerer i disse dage, giver indtryk af, at FN nærmest skulle have hyldet eller belønnet det iranske regime.

    Virkeligheden er dog meget mere nuanceret og nede på jorden.

    Når FN’s generalsekretær sender hilsner på nationale mærkedage, sker det til stort set alle lande, uanset styreform. Det er diplomatisk standard, ikke politisk opbakning. På samme måde fordeles poster i mange FN-organer efter geografiske grupper, hvor landene i regionen selv udpeger kandidater. Det er derfor ikke en belønning for god opførsel, men et resultat af, at organisationen består af verdens stater, som de nu engang er.

    Omkring to tredjedele af verdens lande er altså ikke fulde demokratier. Hvis de ikke måtte være til stede i internationale fora, ville man heller ikke have et sted at konfrontere dem, dokumentere overgreb eller samle pres mod dem.

    FN er langt fra perfekt. Det afspejler verden, ikke idealet. Men netop derfor er det en nødvendig platform.

    Det ændrer ikke på, at det iranske præstestyre begår alvorlige overgreb mod sin egen befolkning. De modige mennesker i Iran, der kæmper for frihed, retssikkerhed og demokrati, fortjener tydelig støtte, og regimet fortjener klar kritik.

    Men diplomati er IKKE accept. Det er en måde at holde regimer ansvarlige på, samtidig med at døren holdes åben for forandring.
    Et opslag, der florerer i disse dage, giver indtryk af, at FN nærmest skulle have hyldet eller belønnet det iranske regime. Virkeligheden er dog meget mere nuanceret og nede på jorden. Når FN’s generalsekretær sender hilsner på nationale mærkedage, sker det til stort set alle lande, uanset styreform. Det er diplomatisk standard, ikke politisk opbakning. På samme måde fordeles poster i mange FN-organer efter geografiske grupper, hvor landene i regionen selv udpeger kandidater. Det er derfor ikke en belønning for god opførsel, men et resultat af, at organisationen består af verdens stater, som de nu engang er. Omkring to tredjedele af verdens lande er altså ikke fulde demokratier. Hvis de ikke måtte være til stede i internationale fora, ville man heller ikke have et sted at konfrontere dem, dokumentere overgreb eller samle pres mod dem. FN er langt fra perfekt. Det afspejler verden, ikke idealet. Men netop derfor er det en nødvendig platform. Det ændrer ikke på, at det iranske præstestyre begår alvorlige overgreb mod sin egen befolkning. De modige mennesker i Iran, der kæmper for frihed, retssikkerhed og demokrati, fortjener tydelig støtte, og regimet fortjener klar kritik. Men diplomati er IKKE accept. Det er en måde at holde regimer ansvarlige på, samtidig med at døren holdes åben for forandring.
    Like
    3
    1 Kommentarer 0 Delinger 615 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind