• Forbandet svineri...

    Sad lige og så nyhederne i går omkring grise. Noget med at man kuperer deres haler, selvom at det har været ulovligt i 30 år. Og man gør det fordi at Grisene bider i hinandens haler..

    Ja det tror da fanden de gør det sådan som de satans landmænd behandler dem, Det er noget forbandet svineri at stuve dyr sammen på få kvadratmeter i en vammel stald... Jeg er så pisse træt af Dansk landbrug, at jeg efterhånden mener man simpelthen bør sætte dem under administration hvis de bryder reglerne anden gang. 3 gang tager man simpelthen landebruget fra dem - koldt kynisk, ingen kære Mor.

    Det er sygt at kupere dyrs haler.. ved Gud hvor har jeg altid hadet landbruget, eller rettere den del der mishandler dyr, smider pesticider i vores jord, fylder vores dyr med antibiotika osv.

    Der må sgu snart komme noget ordentlighed i det her land..

    Sådan nu fik jeg hældt min galde ud

    https://www.dr.dk/nyheder/politik/live-rigsrevisionen-fremlaegger-rapport-om-kontrol-af-dyrevelfaerd?focusId=11600045#liveblog-embed
    <b>Forbandet svineri...</b> Sad lige og så nyhederne i går omkring grise. Noget med at man kuperer deres haler, selvom at det har været ulovligt i 30 år. Og man gør det fordi at Grisene bider i hinandens haler.. Ja det tror da fanden de gør det sådan som de satans landmænd behandler dem, Det er noget forbandet svineri at stuve dyr sammen på få kvadratmeter i en vammel stald... Jeg er så pisse træt af Dansk landbrug, at jeg efterhånden mener man simpelthen bør sætte dem under administration hvis de bryder reglerne anden gang. 3 gang tager man simpelthen landebruget fra dem - koldt kynisk, ingen kære Mor. Det er sygt at kupere dyrs haler.. ved Gud hvor har jeg altid hadet landbruget, eller rettere den del der mishandler dyr, smider pesticider i vores jord, fylder vores dyr med antibiotika osv. Der må sgu snart komme noget ordentlighed i det her land.. Sådan nu fik jeg hældt min galde ud 🤣 https://www.dr.dk/nyheder/politik/live-rigsrevisionen-fremlaegger-rapport-om-kontrol-af-dyrevelfaerd?focusId=11600045#liveblog-embed
    WWW.DR.DK
    LIVE: Statsrevisorerne med skarp kritik af kontrol med grises velfærd
    Rigsrevisionen går tæt på myndighedernes kontrol af dyrevelfærd i de danske stalde.
    Like
    1
    1 Comments 0 Shares 987 Views
  • DATA ER SÅ EKSTREME, AT EKSPERTERNE TVIVLEDE PÅ MÅLINGERNE



    Jordens energiregnskab løber løbsk: Kurs mod ukendt land temperaturmæssigt



    Ubalancen i Jordens energiregnskab er alarmerende af flere afgørende årsager, som peger på en hurtigere og mere uforudsigelig global opvarmning:

    En vanvittig og uventet stigning i varmeophobning Jorden opsuger i dag cirka tre gange så meget af Solens energi som for blot 20 år siden.

    Denne udvikling er accelereret så voldsomt, at klimaforskere i starten troede, der var tale om målefejl. Ifølge forskere fra DMI har stort set ingen i det videnskabelige miljø haft så hurtig en stigning "på deres bingokort".



    Prognoserne kan være underestimerede

    Hvis overskuddet af varme fortsætter med at stige, advarer forskere om, at den videnskabelige opfattelse af klimafølsomheden kan være grundlæggende forkert. Det betyder, at temperaturerne vil stige endnu mere, end de nuværende klimamodeller forudser. Allerede nu viser undersøgelser, at opvarmningen af luften de seneste ti år er gået næsten dobbelt så hurtigt som i de foregående årtier.



    Verdenshavene fungerer som en "tikkende varmebombe"

    Hele 91 procent af den overskydende energi forsvinder ned i havene. Det har to meget alvorlige konsekvenser for fremtiden:



    a) Dårligere CO2-optag: Koldt vand opsuger mere drivhusgas end varmt vand. Når havet opvarmes, falder dets naturlige evne til at optage CO2, og havet bliver dermed dårligere til at rydde op efter vores udledninger.



    b) Varmen vil vende tilbage: Hvis det i fremtiden lykkes at reducere udslippene af drivhusgasser for at køle planeten, vil havet blot begynde at afgive al den oplagrede varme til atmosfæren igen. Det gør det utroligt svært at få temperaturen til at falde.



    Mindre luftforurening fjerner et beskyttende skjold

    En del af forklaringen på den alarmerende varmeubalance er ironisk nok, at vi har fået renere luft. Sodpartikler fra industri og skibe har tidligere fungeret som et skjold, der reflekterede sollyset og hjalp med at danne skyer. Når vi bekæmper luftforurening, fjerner vi dette tynde lag af beskyttelse. Dette bidrager til den dalende refleksion af Solens stråler (albedo-effekten), hvilket DMI anser som en af hovedforklaringerne på den ekstra varmeophobning.



    Øget risiko for ekstremt vejr og ukendt territorium

    Den konstante øgede påvirkning og varmeophobning betyder, at vi får en højere risiko for at opleve nye varmerekorder og usædvanligt lange hedebølger. Kombineret med naturlige fænomener som El Niño advarer forskere om, at de globale temperaturstigninger hurtigt kan passere Parisaftalens mål og nå op på 1,7 til 1,9 grader.



    Fortsætter denne udvikling, vil vi bevæge os ind på helt "ukendt land temperaturmæssigt".



    Link til artiklen:

    https://politiken.dk/klima/art10782456/De-mest-fundamentale-m%C3%A5linger-af-klimaforandringer-er-stukket-s%C3%A5-meget-af-at-professor-tvivlede-p%C3%A5-dem?shareToken=UB5dnTAHEzlQ
    DATA ER SÅ EKSTREME, AT EKSPERTERNE TVIVLEDE PÅ MÅLINGERNE Jordens energiregnskab løber løbsk: Kurs mod ukendt land temperaturmæssigt Ubalancen i Jordens energiregnskab er alarmerende af flere afgørende årsager, som peger på en hurtigere og mere uforudsigelig global opvarmning: En vanvittig og uventet stigning i varmeophobning Jorden opsuger i dag cirka tre gange så meget af Solens energi som for blot 20 år siden. Denne udvikling er accelereret så voldsomt, at klimaforskere i starten troede, der var tale om målefejl. Ifølge forskere fra DMI har stort set ingen i det videnskabelige miljø haft så hurtig en stigning "på deres bingokort". Prognoserne kan være underestimerede Hvis overskuddet af varme fortsætter med at stige, advarer forskere om, at den videnskabelige opfattelse af klimafølsomheden kan være grundlæggende forkert. Det betyder, at temperaturerne vil stige endnu mere, end de nuværende klimamodeller forudser. Allerede nu viser undersøgelser, at opvarmningen af luften de seneste ti år er gået næsten dobbelt så hurtigt som i de foregående årtier. Verdenshavene fungerer som en "tikkende varmebombe" Hele 91 procent af den overskydende energi forsvinder ned i havene. Det har to meget alvorlige konsekvenser for fremtiden: a) Dårligere CO2-optag: Koldt vand opsuger mere drivhusgas end varmt vand. Når havet opvarmes, falder dets naturlige evne til at optage CO2, og havet bliver dermed dårligere til at rydde op efter vores udledninger. b) Varmen vil vende tilbage: Hvis det i fremtiden lykkes at reducere udslippene af drivhusgasser for at køle planeten, vil havet blot begynde at afgive al den oplagrede varme til atmosfæren igen. Det gør det utroligt svært at få temperaturen til at falde. Mindre luftforurening fjerner et beskyttende skjold En del af forklaringen på den alarmerende varmeubalance er ironisk nok, at vi har fået renere luft. Sodpartikler fra industri og skibe har tidligere fungeret som et skjold, der reflekterede sollyset og hjalp med at danne skyer. Når vi bekæmper luftforurening, fjerner vi dette tynde lag af beskyttelse. Dette bidrager til den dalende refleksion af Solens stråler (albedo-effekten), hvilket DMI anser som en af hovedforklaringerne på den ekstra varmeophobning. Øget risiko for ekstremt vejr og ukendt territorium Den konstante øgede påvirkning og varmeophobning betyder, at vi får en højere risiko for at opleve nye varmerekorder og usædvanligt lange hedebølger. Kombineret med naturlige fænomener som El Niño advarer forskere om, at de globale temperaturstigninger hurtigt kan passere Parisaftalens mål og nå op på 1,7 til 1,9 grader. Fortsætter denne udvikling, vil vi bevæge os ind på helt "ukendt land temperaturmæssigt". Link til artiklen: https://politiken.dk/klima/art10782456/De-mest-fundamentale-m%C3%A5linger-af-klimaforandringer-er-stukket-s%C3%A5-meget-af-at-professor-tvivlede-p%C3%A5-dem?shareToken=UB5dnTAHEzlQ
    Like
    1
    5 Comments 0 Shares 2K Views
  • Forårsforventningerne formilder den sidste vintermåned.
    I marts begynder det hele at vågne op til en ny sæson. For mit vedkommende er det sæson 26 her på matriklen.
    Nu bliver vintermørket fortrængt af forårslyset. Snart vil vi kunne høre tudserne i havedammen og det varer heller ikke længe, før citronsommerfuglen går på vingerne efter sit vinterhi i havens efeu, som i denne vinter har været dækket at et beskyttende lag sne.
    Sneen følger havens former og danner derfor bløde kurver. Under sneen ligger de vilde blomsterfrø i mørket og venter på, at det bliver deres tur til at springe ud og starte en ny sæson for Gud ved, hvilken gang.
    I begyndelsen af februar var det kyndelmisse. Det er en af de dage på året, hvor vores forfædre tog vejrvarsler. Det hang sammen med, at den 2. februar præcis ligger midt i den vinter, som i gamle dage gik fra 1. november til 30. april. På den dag skulle bønderne derfor have halvdelen af forrådet tilbage, inden dyrene igen kunne komme på græs den 1. maj.
    Den 2. februar var himlen blå og solen skinnede på den sneklædte have. Vejrvarslet lyder: "Hvis solen skinner klart på kyndelmissedag, kommer meget sne herefter".
    Og det var lige det der gjorde. Om resten af vejrvarslet passer, at det bliver et koldt forår, finder vi først ud af i kalenderårets forårsmåned, marts. Alene navnet gør mig glad og forventningsfuld: marts.
    Det hjælper bestemt også på humøret, når stæren allerede har vist sig i vinterhaven. Sjagger er en standfugl, så det er ikke så usædvanligt. Både stære og Sjagger kunne ses hos gode venner i nabokvarteret, fordi de trofast fodrer fuglene hele året.
    Nu er sneen væk.
    Forårsforventningerne formilder den sidste vintermåned. Mon verdens magtmennesker også lader sig formilde?
    Næppe!
    Folk med storhedsvanvid føler ikke og lader sig ikke formilde, med mindre de får Nobels Fredspris.
    Magtmenneskene ødelægger ikke glæden ved min første forårsrunde i haven. De to sorte katte, Xantippe og Sokrates, var heller ikke synderligt påvirkede af verdenssituationen. Jeg kan se at de nyder forårslyde og dufte og i kådhed springer de op i alle havens træer, en efter en, for at hilse på og for at vise deres betingelsesløse glæde over livet.
    Jeg følger ikke efter, for en havemand skulle jo nødig miste jordforbindelsen.
    Forårsforventningerne formilder den sidste vintermåned. I marts begynder det hele at vågne op til en ny sæson. For mit vedkommende er det sæson 26 her på matriklen. Nu bliver vintermørket fortrængt af forårslyset. Snart vil vi kunne høre tudserne i havedammen og det varer heller ikke længe, før citronsommerfuglen går på vingerne efter sit vinterhi i havens efeu, som i denne vinter har været dækket at et beskyttende lag sne. Sneen følger havens former og danner derfor bløde kurver. Under sneen ligger de vilde blomsterfrø i mørket og venter på, at det bliver deres tur til at springe ud og starte en ny sæson for Gud ved, hvilken gang. I begyndelsen af februar var det kyndelmisse. Det er en af de dage på året, hvor vores forfædre tog vejrvarsler. Det hang sammen med, at den 2. februar præcis ligger midt i den vinter, som i gamle dage gik fra 1. november til 30. april. På den dag skulle bønderne derfor have halvdelen af forrådet tilbage, inden dyrene igen kunne komme på græs den 1. maj. Den 2. februar var himlen blå og solen skinnede på den sneklædte have. Vejrvarslet lyder: "Hvis solen skinner klart på kyndelmissedag, kommer meget sne herefter". Og det var lige det der gjorde. Om resten af vejrvarslet passer, at det bliver et koldt forår, finder vi først ud af i kalenderårets forårsmåned, marts. Alene navnet gør mig glad og forventningsfuld: marts. Det hjælper bestemt også på humøret, når stæren allerede har vist sig i vinterhaven. Sjagger er en standfugl, så det er ikke så usædvanligt. Både stære og Sjagger kunne ses hos gode venner i nabokvarteret, fordi de trofast fodrer fuglene hele året. Nu er sneen væk. Forårsforventningerne formilder den sidste vintermåned. Mon verdens magtmennesker også lader sig formilde? Næppe! Folk med storhedsvanvid føler ikke og lader sig ikke formilde, med mindre de får Nobels Fredspris. Magtmenneskene ødelægger ikke glæden ved min første forårsrunde i haven. De to sorte katte, Xantippe og Sokrates, var heller ikke synderligt påvirkede af verdenssituationen. Jeg kan se at de nyder forårslyde og dufte og i kådhed springer de op i alle havens træer, en efter en, for at hilse på og for at vise deres betingelsesløse glæde over livet. Jeg følger ikke efter, for en havemand skulle jo nødig miste jordforbindelsen.
    Yay
    Like
    Wow
    14
    0 Comments 0 Shares 2K Views
  • Faldt over dette da jeg læste i Epiktets værker. Utroligt hvor godt det passer til nutidens Sociale Medie mentalitet. Inkl. nu hehe

    "Hvis du har vænnet dig til at udholde kulde eller tørst, så gør det for dig selv og ikke for andres skyld. Omfavn ikke statuer [for at vise din udholdenhed]. Men hvis du er meget tørstig, så tag lidt koldt vand i munden, spyt det ud igen – og fortæl det ikke til nogen."

    Faldt over dette da jeg læste i Epiktets værker. Utroligt hvor godt det passer til nutidens Sociale Medie mentalitet. Inkl. nu hehe "Hvis du har vænnet dig til at udholde kulde eller tørst, så gør det for dig selv og ikke for andres skyld. Omfavn ikke statuer [for at vise din udholdenhed]. Men hvis du er meget tørstig, så tag lidt koldt vand i munden, spyt det ud igen – og fortæl det ikke til nogen." 😇
    Yay
    Like
    8
    0 Comments 0 Shares 778 Views
  • Det er koldt og man må gå sig varm - Lille maleri med liv og glade dage i sneen på Nørrebrogade, København, ved Meinungsgade. 1956, af min far, litograf og grafisk designer Ib K. Olsen (1919-2017), 11x17 cm. Min far arbejdede i en del år som litograf hos Bording i Meinungsgade, som vi ser her på billedet
    Det er koldt og man må gå sig varm - Lille maleri med liv og glade dage i sneen på Nørrebrogade, København, ved Meinungsgade. 1956, af min far, litograf og grafisk designer Ib K. Olsen (1919-2017), 11x17 cm. Min far arbejdede i en del år som litograf hos Bording i Meinungsgade, som vi ser her på billedet
    Love
    Yay
    Like
    Wow
    18
    2 Comments 0 Shares 781 Views
  • Er udsigterne for Danmark blevet værre de sidste fire år?
    Efter Trumps indsættelse som præsident og Ruslands krig mod Ukraine er der kommet en dyb splittelse i den vestlige alliance. Det betyder en alvorlig krise i NATO.

    "Skal Danmark indstille sig på en større uafhængighed af USA. Danmark og Europa skal kunne forsvare os selv. Vi skal være i stand til på egen hånd at afskrække Rusland. Det betyder, at Danmark kan få behov for at bidrage til et europæisk atomvåben program."
    (Det siger den tidligere NATO-ambassadør Michael Zilmer-Johns)

    Michael Zilmer-Johns skrev i 2022 den store sikkerhedspolitiske analyse, som kom til at danne grundlag for Danmarks oprustning.

    Jeg siger det er på tide at slå koldt vand i blodet inden vi kaster os ind på banen og bruger Milliarder af skattekroner som krigsnation
    <b>Er udsigterne for Danmark blevet værre de sidste fire år?</b> Efter Trumps indsættelse som præsident og Ruslands krig mod Ukraine er der kommet en dyb splittelse i den vestlige alliance. Det betyder en alvorlig krise i NATO. "Skal Danmark indstille sig på en større uafhængighed af USA. Danmark og Europa skal kunne forsvare os selv. Vi skal være i stand til på egen hånd at afskrække Rusland. Det betyder, at Danmark kan få behov for at bidrage til et europæisk atomvåben program." (<i>Det siger den tidligere NATO-ambassadør Michael Zilmer-Johns</i>) Michael Zilmer-Johns skrev i 2022 den store sikkerhedspolitiske analyse, som kom til at danne grundlag for Danmarks oprustning. <b>Jeg siger det er på tide at slå koldt vand i blodet inden vi kaster os ind på banen og bruger Milliarder af skattekroner som krigsnation</b>
    DENKORTEAVIS.DK
    Et skred er i gang i dansk politik: ‘Vi skal forberede os på at have atomvåben på dansk grund’, siger tidligere NATO-ambassadør
    Udsigterne for Danmark er blevet værre de sidste fire år. Efter Trumps indsættelse som præsident og Ruslands krig mod Ukraine er der kommet en dyb splittelse i den vestlige alliance. Det bet…
    Like
    2
    1 Comments 0 Shares 857 Views
  • Vi har det koldt i Danmark for tiden, men det er intet imod hvordan befolkningen har det i Ukraine.
    To landes statsledere har blandt andet truet med at slukke for energiforsyninger til Ukraine og blokere for et stort EU-lån til det krigsramte land.

    De store stridigheder internt i EU fortsætter. Det sker, efter at EU-landene står over for store beslutninger om krigen i Ukraine og Rusland.
    Her er der lagt op til, at man giver Ukraine et lån på 90 millioner euro. Det bliver dog blokeret af Ungarn og Slovakiet.

    Og nu tyder det på, at Rusland foreløbigt kan se glædeligt og lettet mod EU-diskussionerne.
    Er Ungarns og præsident Viktor Orbán EU`s modstander og Putins håndlanger?
    Vi har det koldt i Danmark for tiden, men det er intet imod hvordan befolkningen har det i Ukraine. To landes statsledere har blandt andet truet med at slukke for energiforsyninger til Ukraine og blokere for et stort EU-lån til det krigsramte land. De store stridigheder internt i EU fortsætter. Det sker, efter at EU-landene står over for store beslutninger om krigen i Ukraine og Rusland. Her er der lagt op til, at man giver Ukraine et lån på 90 millioner euro. Det bliver dog blokeret af Ungarn og Slovakiet. Og nu tyder det på, at Rusland foreløbigt kan se glædeligt og lettet mod EU-diskussionerne. Er Ungarns og præsident Viktor Orbán EU`s modstander og Putins håndlanger?
    PRESSE-FOTOS.DK
    Rusland går fri: EU-land blokerer for nye sanktioner
    To landes statsledere har blandt andet truet med at slukke for energiforsyninger til Ukraine og blokere for et stort EU-lån til det krigsramte land. De
    Like
    3
    0 Comments 0 Shares 936 Views
  • Gærdesmutten er en lille sej fugl. Den vimser rundt i den snedækkede mose i Vaserne og kan åbenbart stadig finde ly og føde, selvom det er hundekoldt. Utroligt at den kan holde varmen i den lillebitte krop.
    Gærdesmutten er en lille sej fugl. Den vimser rundt i den snedækkede mose i Vaserne og kan åbenbart stadig finde ly og føde, selvom det er hundekoldt. Utroligt at den kan holde varmen i den lillebitte krop.
    Like
    Love
    Yay
    Wow
    22
    38 Comments 0 Shares 1K Views
  • Der sidder 3 nøgne kvinder på vores torv. Det må være koldt lige nu!
    Så omsorgsfulde borgere har gjort noget for, at de ikke skal fryse for meget
    Der sidder 3 nøgne kvinder på vores torv. Det må være koldt lige nu! Så omsorgsfulde borgere har gjort noget for, at de ikke skal fryse for meget 😁
    Love
    Haha
    Like
    Yay
    31
    6 Comments 0 Shares 1K Views
  • Det er koldt og mørkt i vinterens kulde her på Valby Langgade
    Det er koldt og mørkt i vinterens kulde her på Valby Langgade
    Like
    Yay
    Love
    13
    0 Comments 0 Shares 460 Views
More Results

Sign In to your Account

Welcome back! Please enter your details

Do not have an account? Sign Up

Create a new account

Already have an account? Sign In