• Eksperter peger i stigende grad på, at udbredelsen af mobiltelefoner og sociale medier er en medvirkende årsag til den faldende fødselsrate.

    Det skyldes primært, at skærmene ændrer vores sociale vaner, forsinker parforhold og fører til mere isolation, hvilket resulterer i, at færre finder sammen og stifter familie.

    Sammenhængen mellem den faldende fødselsrate og udbredelsen af skærme kan forklares gennem disse hovedårsager:

    Mindre ansigt-til-ansigt socialisering:
    Smartphones og sociale medier har erstattet meget af den uformelle, fysiske kontakt mellem unge og voksne. Forskning, blandt andet fra University of Cincinnati, viser, at en udbredelse af højhastigheds-internet og smartphones falder sammen med et markant dyk i den fysiske sociale interaktion, hvor de fleste spontane, intime relationer og uplanlagte graviditeter traditionelt opstår.

    Færre og senere parforhold:
    Demografer fremhæver, at digitale platforme og dating-apps ændrer måden, vi danner par på. Mange oplever et "valg-overload", som kan gøre det sværere at binde sig og skabe langsigtede, stabile parforhold. Når folk etablerer sig senere i livet, mindskes det samlede antal børn, de når at få.

    Dårligere mental trivsel og øget ensomhed:
    Et højt forbrug af mobiltelefoner og tv kan føre til stress, søvnproblemer og ensomhed. Disse faktorer påvirker den mentale sundhed negativt og mindsker lysten og overskuddet til at indgå i nære parforhold og familieplanlægning.

    Mulig fysisk påvirkning af fertiliteten:
    Nogle studier undersøger, om stråling, varme fra laptops og det blå lys fra skærme sent om aftenen (der forstyrrer kroppens melatonin-produktion og søvn) kan have en negativ indflydelse på sædkvaliteten hos mænd og den hormonelle balance hos kvinder, hvilket dog fortsat debatteres i forskningskredse.

    Traditionelle faktorer som økonomi, karriere og boligpriser spiller stadig en afgørende rolle for, at vi får færre børn, men det teknologiske skifte har fundamentalt ændret den menneskelige adfærd og forudsætningerne for at mødes

    https://www.indiatoday.in/technology/story/birth-rates-are-falling-globally-your-smartphone-may-be-the-reason-behind-it-2913196-2026-05-18
    Eksperter peger i stigende grad på, at udbredelsen af mobiltelefoner og sociale medier er en medvirkende årsag til den faldende fødselsrate. Det skyldes primært, at skærmene ændrer vores sociale vaner, forsinker parforhold og fører til mere isolation, hvilket resulterer i, at færre finder sammen og stifter familie. Sammenhængen mellem den faldende fødselsrate og udbredelsen af skærme kan forklares gennem disse hovedårsager: Mindre ansigt-til-ansigt socialisering: Smartphones og sociale medier har erstattet meget af den uformelle, fysiske kontakt mellem unge og voksne. Forskning, blandt andet fra University of Cincinnati, viser, at en udbredelse af højhastigheds-internet og smartphones falder sammen med et markant dyk i den fysiske sociale interaktion, hvor de fleste spontane, intime relationer og uplanlagte graviditeter traditionelt opstår. Færre og senere parforhold: Demografer fremhæver, at digitale platforme og dating-apps ændrer måden, vi danner par på. Mange oplever et "valg-overload", som kan gøre det sværere at binde sig og skabe langsigtede, stabile parforhold. Når folk etablerer sig senere i livet, mindskes det samlede antal børn, de når at få. Dårligere mental trivsel og øget ensomhed: Et højt forbrug af mobiltelefoner og tv kan føre til stress, søvnproblemer og ensomhed. Disse faktorer påvirker den mentale sundhed negativt og mindsker lysten og overskuddet til at indgå i nære parforhold og familieplanlægning. Mulig fysisk påvirkning af fertiliteten: Nogle studier undersøger, om stråling, varme fra laptops og det blå lys fra skærme sent om aftenen (der forstyrrer kroppens melatonin-produktion og søvn) kan have en negativ indflydelse på sædkvaliteten hos mænd og den hormonelle balance hos kvinder, hvilket dog fortsat debatteres i forskningskredse. Traditionelle faktorer som økonomi, karriere og boligpriser spiller stadig en afgørende rolle for, at vi får færre børn, men det teknologiske skifte har fundamentalt ændret den menneskelige adfærd og forudsætningerne for at mødes https://www.indiatoday.in/technology/story/birth-rates-are-falling-globally-your-smartphone-may-be-the-reason-behind-it-2913196-2026-05-18
    Sad
    Like
    3
    1 Kommentarer 0 Delinger 722 Visninger
  • Vilnius får min anbefaling. Det er nok ikke byen der umiddelbart indbyder til fest og ballade, men historiens vingesus viser sig (stadig) alle vegne.
    Forsømte bygninger, flot restaurerede bygninger, og masser af nybyggeri, der ligner resten af Europa.
    Kirker alle vegne, alskens kristne afarter.
    Flink befolkning der stadig er glade for turister, og en del kan gøre sig forståelig på engelsk.
    Jeg har specielt søgt det mest oprindelige, markeder, små butikker, spor efter gammel kultur og skik.

    Størst glæde har det givet at jeg har fået kontakt med dem der har opretholdt de gamle paganistiske traditioner og ritualer.

    De har blandt andet fundet en gammel hellig ceremoni plads, den dukkede frem under et byggeri.

    Der er nu skabt et lille område med nogle af de symboler samt en form for alter der har haft stor betydning i de tidligere traditionelle animistiske samfund.

    Stenen jeg har fotograferet havde den funktion at den skulle opsamle regnvand inden det ramte jorden, og derved blev 'forurenet'
    Det hellige vand havde en speciel betydning i de gamle paganistiske traditioner.

    Alt det ved jeg nu, da en af dem fra troessamfundet var ved at vedligeholde det da jeg fandt stedet.
    Vilnius får min anbefaling. Det er nok ikke byen der umiddelbart indbyder til fest og ballade, men historiens vingesus viser sig (stadig) alle vegne. Forsømte bygninger, flot restaurerede bygninger, og masser af nybyggeri, der ligner resten af Europa. Kirker alle vegne, alskens kristne afarter. Flink befolkning der stadig er glade for turister, og en del kan gøre sig forståelig på engelsk. Jeg har specielt søgt det mest oprindelige, markeder, små butikker, spor efter gammel kultur og skik. Størst glæde har det givet at jeg har fået kontakt med dem der har opretholdt de gamle paganistiske traditioner og ritualer. De har blandt andet fundet en gammel hellig ceremoni plads, den dukkede frem under et byggeri. Der er nu skabt et lille område med nogle af de symboler samt en form for alter der har haft stor betydning i de tidligere traditionelle animistiske samfund. Stenen jeg har fotograferet havde den funktion at den skulle opsamle regnvand inden det ramte jorden, og derved blev 'forurenet' Det hellige vand havde en speciel betydning i de gamle paganistiske traditioner. Alt det ved jeg nu, da en af dem fra troessamfundet var ved at vedligeholde det da jeg fandt stedet.
    Yay
    Like
    8
    1 Kommentarer 0 Delinger 768 Visninger
  • Dagen vi aldrig må glemme.

    Den 4. Maj er for mig altid en dag til refleksion - og en dag hvor nogle af de historier min Mormor og Morfar og et par Onkler fortalte om krigen går igennem tankerne.

    Det er også en dag jeg synes er lidt trist, i sær fordi det ser ud til at færre og færre bruger dagen = færre og færre der sætter lys i vinduerne. Synd og skam for jeg har hørt et par Modstandsfolk sige at det var en tradition de gerne så fortsatte med de unge mennesker.
    Desværre ser det ud til at de unge er historieløse og ligeglade med den dag (synes nu heller ikke der generelt bliver gjort nok fra officiel side omkring denne dag).

    Sådan som verden ser ud i dag - er denne dag endnu mere vigtig at holde fast i. Det fortjener de modstandsfolk der gav deres kæreste eje - livet, for at vi kan være frie i dag.

    Så længe jeg lever, vil der blive sat lys i mine vinduer og sendt en tak til dem der gav sit liv for os.

    Håber I alle husker lysene i vinduerne i aften.

    https://www.youtube.com/watch?v=p1pI6AOHAM0
    <b>Dagen vi aldrig må glemme.</b> Den 4. Maj er for mig altid en dag til refleksion - og en dag hvor nogle af de historier min Mormor og Morfar og et par Onkler fortalte om krigen går igennem tankerne. Det er også en dag jeg synes er lidt trist, i sær fordi det ser ud til at færre og færre bruger dagen = færre og færre der sætter lys i vinduerne. Synd og skam for jeg har hørt et par Modstandsfolk sige at det var en tradition de gerne så fortsatte med de unge mennesker. Desværre ser det ud til at de unge er historieløse og ligeglade med den dag (synes nu heller ikke der generelt bliver gjort nok fra officiel side omkring denne dag). Sådan som verden ser ud i dag - er denne dag endnu mere vigtig at holde fast i. Det fortjener de modstandsfolk der gav deres kæreste eje - livet, for at vi kan være frie i dag. Så længe jeg lever, vil der blive sat lys i mine vinduer og sendt en tak til dem der gav sit liv for os. Håber I alle husker lysene i vinduerne i aften. https://www.youtube.com/watch?v=p1pI6AOHAM0
    Like
    Love
    Yay
    5
    0 Kommentarer 0 Delinger 485 Visninger
  • Der er noget helt særligt over aftenen før Store Bededag.

    Lune hveder, ro, og en lille pause midt i hverdagen. En tradition, mange af os er vokset op med, og som stadig samler os, også selv om den officielt er blevet afskaffet.

    For traditioner lever ikke kun i lovgivning. De lever i mennesker.

    Men måske er det alligevel værd at sende en tanke i morgen, især til dem under de røde faner, om hvem der faktisk valgte at afskaffe en helligdag.

    For det var ikke tilfældigt. Det var et politisk valg.

    Et valg truffet af Mette Frederiksen og regeringen.

    Så mens vi nyder hvederne og holder fast i det, der var, kan man jo spørge sig selv, om det var prisen værd.

    God aften – og håber du nød hvederne.
    Der er noget helt særligt over aftenen før Store Bededag. Lune hveder, ro, og en lille pause midt i hverdagen. En tradition, mange af os er vokset op med, og som stadig samler os, også selv om den officielt er blevet afskaffet. For traditioner lever ikke kun i lovgivning. De lever i mennesker. Men måske er det alligevel værd at sende en tanke i morgen, især til dem under de røde faner, om hvem der faktisk valgte at afskaffe en helligdag. For det var ikke tilfældigt. Det var et politisk valg. Et valg truffet af Mette Frederiksen og regeringen. Så mens vi nyder hvederne og holder fast i det, der var, kan man jo spørge sig selv, om det var prisen værd. God aften – og håber du nød hvederne.
    Like
    6
    0 Kommentarer 0 Delinger 574 Visninger
  • Hvem er med?

    Er der nogen der er med på at tage et smut til Grønland? Ham Jeff Landry skal da prøve et isbad med en tung cement klods om benet ...

    Er der ikke noget med at Grønlændere har en tradition for at fimsede Amerikanske Sydstatsfolk skal bevise deres værdighed, ved at nedlægge en sulten isbjørn i nøgen tilstand?

    Jeg kunne godt se den fimsede Sydstatsklovn gå i klammeri med en sulten isbjørn - splitter ragende "Hans Jørgen" .... Det ville lyde som en Ladyboy der har fået kuglerne i klemme i G strengen...

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/jeff-landry-kommer-til-groenland/11163107
    <b>Hvem er med?</b> Er der nogen der er med på at tage et smut til Grønland? Ham Jeff Landry skal da prøve et isbad med en tung cement klods om benet ... Er der ikke noget med at Grønlændere har en tradition for at fimsede Amerikanske Sydstatsfolk skal bevise deres værdighed, ved at nedlægge en sulten isbjørn i nøgen tilstand? Jeg kunne godt se den fimsede Sydstatsklovn gå i klammeri med en sulten isbjørn - splitter ragende "Hans Jørgen" .... Det ville lyde som en Ladyboy der har fået kuglerne i klemme i G strengen... 🤣 https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/jeff-landry-kommer-til-groenland/11163107
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 503 Visninger
  • Mette Frederiksen stjal "Store Bededag"

    Spred "bakterierne" - og hold fast i traditionerne, ved at holde en "Store sygedag" mandag den 1. maj 2026.
    <h2>Mette Frederiksen stjal "Store Bededag"</h2>Spred "bakterierne" - og hold fast i traditionerne, ved at holde en "Store sygedag" mandag den 1. maj 2026.
    Like
    Haha
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 345 Visninger
  • Det går ned ad bakke for Donald

    Spørgsmålet om, hvorvidt Donald Trump har "mistet orienteringen", er genstand for intens debat og afhænger ofte af politisk observans.

    Her er nogle af de punkter, der belyser debatten pr. april 2026:
    Mental og adfærdsmæssig kritik: Der har været vedvarende artikler og analyser, herunder fra kilder som The New York Times, der stiller spørgsmålstegn ved Trumps mentale helbred og adfærd. Kritikere beskriver ham som "fuldstændig utilregnelig".
    Strategi eller kaos: Mange analytikere diskuterer, om Trumps ofte kaotiske stil er et udtryk for manglende orientering eller en bevidst strategi, der omtales som at "oversvømme zonen med lort" for at skabe forvirring og dominere mediebilledet.
    Politisk ageren: Efter sin genindtræden som præsident har han ført en konsekvent linje med toldsatser, der har skabt international opmærksomhed. Nogle iagttagere mener, han har malet sig selv op i et hjørne i visse udenrigspolitiske spørgsmål, for eksempel i forholdet til Iran.

    Vurderinger af hans stil: Donald Trump beskrives af nogle som en person, der fornemmer svaghed hos europæiske ledere og udnytter det, snarere end en person, der har mistet orienteringen.

    Samlet set tegnes der et billede af en leder, hvis stil er højst utraditionel og skaber stor bekymring hos nogle, mens det af hans tilhængere ses som en nødvendig konfrontationspolitik.

    #Socii #donaldJtrump #politik #kaos #mentalt #stategi
    <h2>🇺🇸 Det går ned ad bakke for Donald</h2>Spørgsmålet om, hvorvidt Donald Trump har "mistet orienteringen", er genstand for intens debat og afhænger ofte af politisk observans. Her er nogle af de punkter, der belyser debatten pr. april 2026: ✴️ Mental og adfærdsmæssig kritik: Der har været vedvarende artikler og analyser, herunder fra kilder som The New York Times, der stiller spørgsmålstegn ved Trumps mentale helbred og adfærd. Kritikere beskriver ham som "fuldstændig utilregnelig". ✴️ Strategi eller kaos: Mange analytikere diskuterer, om Trumps ofte kaotiske stil er et udtryk for manglende orientering eller en bevidst strategi, der omtales som at "oversvømme zonen med lort" for at skabe forvirring og dominere mediebilledet. ✴️ Politisk ageren: Efter sin genindtræden som præsident har han ført en konsekvent linje med toldsatser, der har skabt international opmærksomhed. Nogle iagttagere mener, han har malet sig selv op i et hjørne i visse udenrigspolitiske spørgsmål, for eksempel i forholdet til Iran. Vurderinger af hans stil: Donald Trump beskrives af nogle som en person, der fornemmer svaghed hos europæiske ledere og udnytter det, snarere end en person, der har mistet orienteringen. Samlet set tegnes der et billede af en leder, hvis stil er højst utraditionel og skaber stor bekymring hos nogle, mens det af hans tilhængere ses som en nødvendig konfrontationspolitik. #Socii #donaldJtrump #politik #kaos #mentalt #stategi
    Like
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Hybrid Intelligence er en strategisk modvægt til ren automatisering ved at insistere på et tæt samspil mellem menneskelig dømmekraft og kunstig intelligens.

    Hybrid Intelligence (HI) repræsenterer en tredje, bevidst vej mellem en automatiseringsfokuseret fremgangsmåde og traditionel, etik-baseret regulering.

    Kernen i HI er at designe menneske-AI-systemer, så menneskelige evner, dømmekraft og meningsskabelse forbliver i centrum af værdiskabelsen frem for at blive udskiftet af maskiner.

    Vi står over for et valg mellem et skræmmende automatiseringsscenarie ("AI-2027"), hvor mennesker marginaliseres til blot at validere maskinens beslutninger, og et alternativ formet af Hybrid Intelligence ("The Human Renaissance"), hvor menneskelig agens fastholdes, og teknologi skaber reel bæredygtig og konkurrencemæssig fordel.

    Kreativitet, følelser og bevidsthed er menneskelige: HI skal ikke erstatte vores kreativitet, men derimod hjælpe os med at genopdage og skalere den.

    Læs mere her
    https://hi-infinity.ai/manifesto/
    Hybrid Intelligence er en strategisk modvægt til ren automatisering ved at insistere på et tæt samspil mellem menneskelig dømmekraft og kunstig intelligens. Hybrid Intelligence (HI) repræsenterer en tredje, bevidst vej mellem en automatiseringsfokuseret fremgangsmåde og traditionel, etik-baseret regulering. Kernen i HI er at designe menneske-AI-systemer, så menneskelige evner, dømmekraft og meningsskabelse forbliver i centrum af værdiskabelsen frem for at blive udskiftet af maskiner. Vi står over for et valg mellem et skræmmende automatiseringsscenarie ("AI-2027"), hvor mennesker marginaliseres til blot at validere maskinens beslutninger, og et alternativ formet af Hybrid Intelligence ("The Human Renaissance"), hvor menneskelig agens fastholdes, og teknologi skaber reel bæredygtig og konkurrencemæssig fordel. Kreativitet, følelser og bevidsthed er menneskelige: HI skal ikke erstatte vores kreativitet, men derimod hjælpe os med at genopdage og skalere den. Læs mere her https://hi-infinity.ai/manifesto/
    Like
    Yay
    4
    0 Kommentarer 0 Delinger 773 Visninger
  • Stegt flæsk i Enderslev Forsamlingshus.
    VI har 8-10 fællesspisninger i forsamlingshuset hvert år og traditionen foreskriver at der skal være stegt flæsk med persillesovs en gang om efteråret og en gang om foråret.
    I går var vi næsten 120 personer som spiste knap ca. 50 kg stegt flæsk (vægt før stegning), 30 kg kartofler og godt 20 liter persillesovs.
    Flæsket kommer fra Dyssegårdens frilandsgrise, kartoflerne fra en lokal bondemand og mælken er økologisk. Det er ikke verdens mest klimavenlige måltid, men vi prøver at gøre det så godt vi kan.
    Stegt flæsk i Enderslev Forsamlingshus. VI har 8-10 fællesspisninger i forsamlingshuset hvert år og traditionen foreskriver at der skal være stegt flæsk med persillesovs en gang om efteråret og en gang om foråret. I går var vi næsten 120 personer som spiste knap ca. 50 kg stegt flæsk (vægt før stegning), 30 kg kartofler og godt 20 liter persillesovs. Flæsket kommer fra Dyssegårdens frilandsgrise, kartoflerne fra en lokal bondemand og mælken er økologisk. Det er ikke verdens mest klimavenlige måltid, men vi prøver at gøre det så godt vi kan.
    Like
    Yay
    Wow
    5
    0 Kommentarer 0 Delinger 519 Visninger
  • Er Donald Trump´s "krig", en uendelige katastrofe...

    En misforstået egoistisk kamp i selvforherligelse og higen efter anderkendelse?



    Spørgsmålet om, hvorvidt Donald Trumps tilgang til krig og konflikter – specifikt i hans præsidentperiode fra 2025 og frem – udgør en "uendelig katastrofe", er genstand for intens debat og afhænger af politisk perspektiv.

    Ifølge de seneste oplysninger fra foråret 2026 er her de centrale punkter i debatten:

    Krig mod Iran: I 2026 har Donald Trump sammen med Israel indledt en krig mod Iran, en situation som nogle analytikere og medier beskriver som en potentiel eskalering, der kan blive "langt værre" end nuværende stadier.
    Analytikernes syn på konflikten: Nogle analyser peger på, at Trump kan have svært ved at afslutte denne krig, fordi strategien kan mangle en reel forståelse af modstanderen. Andre rapporter antyder dog, at Trump selv har udtalt, at krigen "burde være ved at slutte ganske snart", og at Iran har "gået med på næsten alt".
    Forholdet til Israel: Det er blevet observeret, at Netanyahus Israel kan blive en stor udfordring for Trumps vision for Mellemøsten, hvilket kan komplicere afslutningen på konflikten.
    Skiftende alliancer: Trumps udenrigspolitik præges af en "America First"-tilgang, der har skabt usikkerhed blandt traditionelle allierede, hvilket nogle ser som en fordel, mens andre ser det som en katastrofe.

    Samlet set beskrives situationen i 2026 som en "langtrukken krig" af nogle, mens andre fokuserer på de diplomatiske muligheder, Trump forsøger at udnytte. Det er derfor ikke muligt at give et simpelt "ja" eller "nej" til, om det er en "uendelig katastrofe", da det vurderes meget forskelligt?

    #Socii #DonaldJTrump #oliekrise #krig #Iran #debat #politik #energi #Grønland
    <h2>Er Donald Trump´s "krig", en uendelige katastrofe...</h2>🏅En misforstået egoistisk kamp i selvforherligelse og higen efter anderkendelse? Spørgsmålet om, hvorvidt Donald Trumps tilgang til krig og konflikter – specifikt i hans præsidentperiode fra 2025 og frem – udgør en "uendelig katastrofe", er genstand for intens debat og afhænger af politisk perspektiv. Ifølge de seneste oplysninger fra foråret 2026 er her de centrale punkter i debatten: ✴️Krig mod Iran: I 2026 har Donald Trump sammen med Israel indledt en krig mod Iran, en situation som nogle analytikere og medier beskriver som en potentiel eskalering, der kan blive "langt værre" end nuværende stadier. ✴️Analytikernes syn på konflikten: Nogle analyser peger på, at Trump kan have svært ved at afslutte denne krig, fordi strategien kan mangle en reel forståelse af modstanderen. Andre rapporter antyder dog, at Trump selv har udtalt, at krigen "burde være ved at slutte ganske snart", og at Iran har "gået med på næsten alt". ✴️Forholdet til Israel: Det er blevet observeret, at Netanyahus Israel kan blive en stor udfordring for Trumps vision for Mellemøsten, hvilket kan komplicere afslutningen på konflikten. ✴️Skiftende alliancer: Trumps udenrigspolitik præges af en "America First"-tilgang, der har skabt usikkerhed blandt traditionelle allierede, hvilket nogle ser som en fordel, mens andre ser det som en katastrofe. Samlet set beskrives situationen i 2026 som en "langtrukken krig" af nogle, mens andre fokuserer på de diplomatiske muligheder, Trump forsøger at udnytte. Det er derfor ikke muligt at give et simpelt "ja" eller "nej" til, om det er en "uendelig katastrofe", da det vurderes meget forskelligt? #Socii #DonaldJTrump #oliekrise #krig #Iran #debat #politik #energi #Grønland
    Like
    1
    6 Kommentarer 0 Delinger 948 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind