• Elon Musk har annonceret, at SpaceX skifter fokus fra Mars til at bygge en "selv-voksende by" på Månen inden for 10 år . Årsagen er praktisk: Man kan kun sende raketter til Mars hvert 26. måned med en rejsetid på seks måneder, mens Månen kan nås på to dage med opsendelser hver 10. dag . Musk frygter, at en katastrofe på Jorden kan afbryde forsyninger til en koloni, og en måneby kan hurtigere blive selvforsynende . Mars-planerne er ikke opgivet, men nedprioriteret .

    https://youtu.be/lFfbneAkXuw?si=HD-JH237xuqJvUg7
    Elon Musk har annonceret, at SpaceX skifter fokus fra Mars til at bygge en "selv-voksende by" på Månen inden for 10 år . Årsagen er praktisk: Man kan kun sende raketter til Mars hvert 26. måned med en rejsetid på seks måneder, mens Månen kan nås på to dage med opsendelser hver 10. dag . Musk frygter, at en katastrofe på Jorden kan afbryde forsyninger til en koloni, og en måneby kan hurtigere blive selvforsynende . Mars-planerne er ikke opgivet, men nedprioriteret . https://youtu.be/lFfbneAkXuw?si=HD-JH237xuqJvUg7
    0 Comments 0 Shares 626 Views
  • "Trump sagde, at han ”vil huske” rigsfællesskabets nej.

    Hvad om vi også husker? Hvad om vi husker truslerne, herskermentaliteten, upålideligheden? Hvad om det flytter ind hos os som et mørkt minde, der fortæller os, at frihed og sandhed er at foretrække, også selv om det kommer med en pris — en helt konkret pris, blandt andet i kroner og øre og euro. For vi er tvunget til at opruste militært. Vi skal blive selvforsynende med fremtidens bæredygtige energiformer. Vi skal investere massivt i de talenter, den viden og de forretninger, der kan skabe en europæisk medieteknologisk infrastruktur. Og vi skal skabe et arbejdsmarked, der øger mulighederne for opfindsomhed, mod og risikovillighed. Alt det koster penge, der derfor ikke kan bruges andre steder i samfundet, og er vi ikke villige til at betale den pris, har vi glemt at huske."

    https://www.zetland.dk/historie/spNowrE7-a8DEYXaM-55f99?fbclid=IwY2xjawPfBT1leHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEeL-d5b0OvlT0MBZ_p9p7pj_HsW0UQSd_H183hL372IAFLJC7CYPTClqrIcxc_aem_Y1zSGsZ2JIVBSpEKU-OeTA
    "Trump sagde, at han ”vil huske” rigsfællesskabets nej. Hvad om vi også husker? Hvad om vi husker truslerne, herskermentaliteten, upålideligheden? Hvad om det flytter ind hos os som et mørkt minde, der fortæller os, at frihed og sandhed er at foretrække, også selv om det kommer med en pris — en helt konkret pris, blandt andet i kroner og øre og euro. For vi er tvunget til at opruste militært. Vi skal blive selvforsynende med fremtidens bæredygtige energiformer. Vi skal investere massivt i de talenter, den viden og de forretninger, der kan skabe en europæisk medieteknologisk infrastruktur. Og vi skal skabe et arbejdsmarked, der øger mulighederne for opfindsomhed, mod og risikovillighed. Alt det koster penge, der derfor ikke kan bruges andre steder i samfundet, og er vi ikke villige til at betale den pris, har vi glemt at huske." https://www.zetland.dk/historie/spNowrE7-a8DEYXaM-55f99?fbclid=IwY2xjawPfBT1leHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEeL-d5b0OvlT0MBZ_p9p7pj_HsW0UQSd_H183hL372IAFLJC7CYPTClqrIcxc_aem_Y1zSGsZ2JIVBSpEKU-OeTA
    WWW.ZETLAND.DK
    Skal vi bare glemme, at Trump var i færd med at slå NATO ihjel? Da USA’s præsident pludselig holdt inde, kunne jeg ikke sove
    “Vi vil huske det,” sagde Trump om Rigsfællesskabets nej til hans overtagelse af Grønland. Vi har heller ikke tænkt os at glemme.
    Like
    Yay
    Sad
    6
    1 Comments 0 Shares 636 Views
  • Går du også med en lille drøm om at være selvforsynende

    Så skal du blot vende nogle flere sten, fliser og træ der ligger på jorden.

    Der er tale om bænkebidder
    Spis dem ikke rå, men tilberede dem

    VIGTIGT: Har man skaldyrs allergi skal man ikke spise dem, da de tilhøre krebsdyrene

    OBS på pesticider og insektgifte:
    Det man også skal være opmærksom på er at ikke skaffe dem for tæt på mark der der bliver sprøjtet
    Tænker ikke man skal høste dem for tæt på marker, da det giftigste ved insekter er det vi påføre dem, som jeg kan forstå det. (Som DDT, Neonicotinoider, Chlorpyrifos, Dimethoat, dog skiller Pyrrolizidinalkaloider lidt ud da den kommer fra en planten engbrandbæger og som skulle være skadelig for mennesker)

    Vejledning til at finde og tilberede dem:
    Farvild - https://www.youtube.com/watch?v=JaRpO_N0Oas

    Smagstest
    DR - https://www.dr.dk/skole/artikler/boern-spiser-baenkebidere-og-myrer (Bjørli Lehrmann)

    For billedet skyld:
    https://kroppenpaatoppen.dk/baenkebider/

    #bænkebidder
    #spise
    #insekter
    Går du også med en lille drøm om at være selvforsynende Så skal du blot vende nogle flere sten, fliser og træ der ligger på jorden. Der er tale om bænkebidder Spis dem ikke rå, men tilberede dem VIGTIGT: Har man skaldyrs allergi skal man ikke spise dem, da de tilhøre krebsdyrene OBS på pesticider og insektgifte: Det man også skal være opmærksom på er at ikke skaffe dem for tæt på mark der der bliver sprøjtet Tænker ikke man skal høste dem for tæt på marker, da det giftigste ved insekter er det vi påføre dem, som jeg kan forstå det. (Som DDT, Neonicotinoider, Chlorpyrifos, Dimethoat, dog skiller Pyrrolizidinalkaloider lidt ud da den kommer fra en planten engbrandbæger og som skulle være skadelig for mennesker) Vejledning til at finde og tilberede dem: Farvild - https://www.youtube.com/watch?v=JaRpO_N0Oas Smagstest DR - https://www.dr.dk/skole/artikler/boern-spiser-baenkebidere-og-myrer (Bjørli Lehrmann) For billedet skyld: https://kroppenpaatoppen.dk/baenkebider/ #bænkebidder #spise #insekter
    KROPPENPAATOPPEN.DK
    Bænkebider - Kroppen på toppen
    Under mormors potteplante, Bor en bænkebider-bande. Mon ikke de snart sku’ tænke, På at bide nogle bænke. Af Lotte Salling www.lottesalling.dk FORBEREDELSE:3 tæpper eller lignende til at krybe under. BESKRIVELSE: Bænkebidere er små grå krebsdyr, der lever i skovbunden og i haver. De har gæller – og kan derfor bedst lide, at der er mørkt og fugtigt. Derfor gemmer de ... Read More
    Like
    1
    1 Comments 0 Shares 589 Views
  • Håber i alle har en fantastisk lørdag!
    Jeg lovede jer i tirsdags at der vil komme en video ud. Men der er lige nogle problemer videoen er 2-3 minutter lang. Men jeg har optaget i en alt for go kvalitet hvilket gør at filen er for stor... Jeg kan så ændre kvaliteten, men det gør også at videoen ikke er helt så skarp som jeg ønsker den. Jeg arbejder i at løse problemet på den en eller den anden måde. men lige nu ønsker jeg ikke helt at gå ned i kvalitet

    Vi er gået igang med et projekt der hedder "livet på landet" og vi vil rigtig gerne tage jer med i vores rejse på at blive selvforsynende, så meget som vi overhovedet kan! Men lige nu må vi lige sætte det lidt på pause indtil problemet her er løst. Vi filmer stadigvæk på livet løs men selv udgivelserne må vi vente lidt med.
    Vi ønsker kun at bruge socii da det for os giver bedst mening. Og så er i mennesker her inde jo bare fantastiske!

    Men om ikke andet håber jeg i har/får en fantastisk weekend! 🫶🏻

    #livetpålandet
    Håber i alle har en fantastisk lørdag! 🙂 Jeg lovede jer i tirsdags at der vil komme en video ud. Men der er lige nogle problemer 😅 videoen er 2-3 minutter lang. Men jeg har optaget i en alt for go kvalitet hvilket gør at filen er for stor... Jeg kan så ændre kvaliteten, men det gør også at videoen ikke er helt så skarp som jeg ønsker den. Jeg arbejder i at løse problemet på den en eller den anden måde. men lige nu ønsker jeg ikke helt at gå ned i kvalitet 😂 Vi er gået igang med et projekt der hedder "livet på landet" og vi vil rigtig gerne tage jer med i vores rejse på at blive selvforsynende, så meget som vi overhovedet kan! Men lige nu må vi lige sætte det lidt på pause indtil problemet her er løst. Vi filmer stadigvæk på livet løs men selv udgivelserne må vi vente lidt med. Vi ønsker kun at bruge socii da det for os giver bedst mening. Og så er i mennesker her inde jo bare fantastiske! Men om ikke andet håber jeg i har/får en fantastisk weekend! 🫶🏻 #livetpålandet
    Love
    Like
    5
    0 Comments 0 Shares 647 Views
  • Lidt sent ude. Men i august måned syltede jeg kirsebær. Det var det sidste jeg manglede at lave og nu er vi køre det næste år med alt hjertet begærer fra alle de skønne frugt træer og buske
    Det giver en fantastisk ro at vide at man ikke skal ud og købe rødbeder, rødkål, kartofler, saftevand osv. Plus så spare jeg en masse penge på bundlinjen🤟🏻

    #selvforsynende #naturensgoder
    Lidt sent ude. Men i august måned syltede jeg kirsebær. Det var det sidste jeg manglede at lave og nu er vi køre det næste år med alt hjertet begærer fra alle de skønne frugt træer og buske 😃 Det giver en fantastisk ro at vide at man ikke skal ud og købe rødbeder, rødkål, kartofler, saftevand osv. Plus så spare jeg en masse penge på bundlinjen🤟🏻 #selvforsynende #naturensgoder
    Like
    Love
    Yay
    10
    5 Comments 0 Shares 1K Views
  • Kålgården lige nu. Kålen står så flot.
    Går du med en drøm om at blive selvforsynende og ønsket om en landbohave, så kan vi hjælpe.
    Ring til os på tlf. 55 44 42 01 for mere information.
    Vi kan hjælpe med planlægning og etablere kontakt til en anlægsgartner.
    Kålgården lige nu. Kålen står så flot. Går du med en drøm om at blive selvforsynende og ønsket om en landbohave, så kan vi hjælpe. Ring til os på tlf. 55 44 42 01 for mere information. Vi kan hjælpe med planlægning og etablere kontakt til en anlægsgartner.
    Like
    3
    0 Comments 0 Shares 514 Views
  • Dejligt, kæresten arbejder videre i skyggen fra et af de to solcellepaneler der generer strøm til mit batteri. I dag tager det ca 10 timer at fylde 5000 Wh på. Så er der til et par timer med varmepumpen, eller til et par dages øvrigt forbrug

    Hvornår er det tjent hjem, ved jeg ikke, men glæden ved at producere el selv, og være selvforsynende i lange perioder er investeringen værd for mig.
    Dejligt, kæresten arbejder videre i skyggen fra et af de to solcellepaneler der generer strøm til mit batteri. I dag tager det ca 10 timer at fylde 5000 Wh på. Så er der til et par timer med varmepumpen, eller til et par dages øvrigt forbrug 💚 Hvornår er det tjent hjem, ved jeg ikke, men glæden ved at producere el selv, og være selvforsynende i lange perioder er investeringen værd for mig. ☺️
    Like
    4
    0 Comments 0 Shares 395 Views

Sign In to your Account

Welcome back! Please enter your details

Do not have an account? Sign Up

Create a new account

Already have an account? Sign In