• 5 ubehagelige sandheder om klimaet og vores mad

    - Lær om det globale fødevaresystem og de komplekse sammenhænge med klimaforandringer fra førende forskere og ledere i landbrugsbranchen



    For den moderne forbruger er supermarkedet et tempel for uendelig bekvemmelighed. Vi forventer, at hylderne bugner af billige æg, friske bær midt i januar og stabilt prissatte basisvarer. Men denne følelse af overflod er en skrøbelig illusion.



    I årtier har vi vænnet os til en årlig produktivitetsstigning i landbruget på omkring 2 %. Men de seneste ti år har dette væksttog tabt dampen. Vi ser nu kontraintuitive fald i udbyttet, som f.eks. den franske hvedehøst i 2024, der faldt til 1980’ernes niveau. På trods af at Frankrig huser nogle af verdens mest avancerede landmænd, er 40 års teknologisk fremgang blevet annulleret af ekstreme vejrhændelser.



    Mange tror, at klimakampen udelukkende handler om kul, olie og biler. Men sandheden er, at selv hvis vi stoppede alt forbrug af fossile brændstoffer i dag, ville vores fødevaresystem alene være nok til at sprænge Parisaftalens 1,5-graders mål.

    Landbruget står for cirka en tredjedel af de globale drivhusgasudledninger og er den primære drivkraft bag overskridelsen af de planetære grænser



    Det er muligt at bringe menneskeheden tilbage i det "sikre opererende rum" inden for de næste 30 år. Dette er ikke blot en idealistisk drøm, men en konklusion baseret på EAT-Lancet Kommissionens arbejde, hvor 10 forskellige forskerhold har modelleret vejen frem. Løsningen kræver en kombineret indsats:

    En hurtig energitransition, en omlægning til flexitarisk kost, en halvering af madspild og en overgang til bæredygtig produktion, der binder kulstof i jorden i stedet for at frigive det.



    Spørgsmålet er nu:

    Er vi klar til at handle på denne viden, før de tomme supermarkedshylder holder op med at være en midlertidig irritation og i stedet bliver vores nye, permanente virkelighed?







    Se Climate Extremes: Agriculture (1 times full documentary)



    https://youtu.be/AhpQFBEDvzY?si=wThSk8q124456CTJ
    5 ubehagelige sandheder om klimaet og vores mad - Lær om det globale fødevaresystem og de komplekse sammenhænge med klimaforandringer fra førende forskere og ledere i landbrugsbranchen For den moderne forbruger er supermarkedet et tempel for uendelig bekvemmelighed. Vi forventer, at hylderne bugner af billige æg, friske bær midt i januar og stabilt prissatte basisvarer. Men denne følelse af overflod er en skrøbelig illusion. I årtier har vi vænnet os til en årlig produktivitetsstigning i landbruget på omkring 2 %. Men de seneste ti år har dette væksttog tabt dampen. Vi ser nu kontraintuitive fald i udbyttet, som f.eks. den franske hvedehøst i 2024, der faldt til 1980’ernes niveau. På trods af at Frankrig huser nogle af verdens mest avancerede landmænd, er 40 års teknologisk fremgang blevet annulleret af ekstreme vejrhændelser. Mange tror, at klimakampen udelukkende handler om kul, olie og biler. Men sandheden er, at selv hvis vi stoppede alt forbrug af fossile brændstoffer i dag, ville vores fødevaresystem alene være nok til at sprænge Parisaftalens 1,5-graders mål. Landbruget står for cirka en tredjedel af de globale drivhusgasudledninger og er den primære drivkraft bag overskridelsen af de planetære grænser Det er muligt at bringe menneskeheden tilbage i det "sikre opererende rum" inden for de næste 30 år. Dette er ikke blot en idealistisk drøm, men en konklusion baseret på EAT-Lancet Kommissionens arbejde, hvor 10 forskellige forskerhold har modelleret vejen frem. Løsningen kræver en kombineret indsats: En hurtig energitransition, en omlægning til flexitarisk kost, en halvering af madspild og en overgang til bæredygtig produktion, der binder kulstof i jorden i stedet for at frigive det. Spørgsmålet er nu: Er vi klar til at handle på denne viden, før de tomme supermarkedshylder holder op med at være en midlertidig irritation og i stedet bliver vores nye, permanente virkelighed? Se Climate Extremes: Agriculture (1 times full documentary) https://youtu.be/AhpQFBEDvzY?si=wThSk8q124456CTJ
    Like
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 856 Visninger
  • Eksperter peger i stigende grad på, at udbredelsen af mobiltelefoner og sociale medier er en medvirkende årsag til den faldende fødselsrate.

    Det skyldes primært, at skærmene ændrer vores sociale vaner, forsinker parforhold og fører til mere isolation, hvilket resulterer i, at færre finder sammen og stifter familie.

    Sammenhængen mellem den faldende fødselsrate og udbredelsen af skærme kan forklares gennem disse hovedårsager:

    Mindre ansigt-til-ansigt socialisering:
    Smartphones og sociale medier har erstattet meget af den uformelle, fysiske kontakt mellem unge og voksne. Forskning, blandt andet fra University of Cincinnati, viser, at en udbredelse af højhastigheds-internet og smartphones falder sammen med et markant dyk i den fysiske sociale interaktion, hvor de fleste spontane, intime relationer og uplanlagte graviditeter traditionelt opstår.

    Færre og senere parforhold:
    Demografer fremhæver, at digitale platforme og dating-apps ændrer måden, vi danner par på. Mange oplever et "valg-overload", som kan gøre det sværere at binde sig og skabe langsigtede, stabile parforhold. Når folk etablerer sig senere i livet, mindskes det samlede antal børn, de når at få.

    Dårligere mental trivsel og øget ensomhed:
    Et højt forbrug af mobiltelefoner og tv kan føre til stress, søvnproblemer og ensomhed. Disse faktorer påvirker den mentale sundhed negativt og mindsker lysten og overskuddet til at indgå i nære parforhold og familieplanlægning.

    Mulig fysisk påvirkning af fertiliteten:
    Nogle studier undersøger, om stråling, varme fra laptops og det blå lys fra skærme sent om aftenen (der forstyrrer kroppens melatonin-produktion og søvn) kan have en negativ indflydelse på sædkvaliteten hos mænd og den hormonelle balance hos kvinder, hvilket dog fortsat debatteres i forskningskredse.

    Traditionelle faktorer som økonomi, karriere og boligpriser spiller stadig en afgørende rolle for, at vi får færre børn, men det teknologiske skifte har fundamentalt ændret den menneskelige adfærd og forudsætningerne for at mødes

    https://www.indiatoday.in/technology/story/birth-rates-are-falling-globally-your-smartphone-may-be-the-reason-behind-it-2913196-2026-05-18
    Eksperter peger i stigende grad på, at udbredelsen af mobiltelefoner og sociale medier er en medvirkende årsag til den faldende fødselsrate. Det skyldes primært, at skærmene ændrer vores sociale vaner, forsinker parforhold og fører til mere isolation, hvilket resulterer i, at færre finder sammen og stifter familie. Sammenhængen mellem den faldende fødselsrate og udbredelsen af skærme kan forklares gennem disse hovedårsager: Mindre ansigt-til-ansigt socialisering: Smartphones og sociale medier har erstattet meget af den uformelle, fysiske kontakt mellem unge og voksne. Forskning, blandt andet fra University of Cincinnati, viser, at en udbredelse af højhastigheds-internet og smartphones falder sammen med et markant dyk i den fysiske sociale interaktion, hvor de fleste spontane, intime relationer og uplanlagte graviditeter traditionelt opstår. Færre og senere parforhold: Demografer fremhæver, at digitale platforme og dating-apps ændrer måden, vi danner par på. Mange oplever et "valg-overload", som kan gøre det sværere at binde sig og skabe langsigtede, stabile parforhold. Når folk etablerer sig senere i livet, mindskes det samlede antal børn, de når at få. Dårligere mental trivsel og øget ensomhed: Et højt forbrug af mobiltelefoner og tv kan føre til stress, søvnproblemer og ensomhed. Disse faktorer påvirker den mentale sundhed negativt og mindsker lysten og overskuddet til at indgå i nære parforhold og familieplanlægning. Mulig fysisk påvirkning af fertiliteten: Nogle studier undersøger, om stråling, varme fra laptops og det blå lys fra skærme sent om aftenen (der forstyrrer kroppens melatonin-produktion og søvn) kan have en negativ indflydelse på sædkvaliteten hos mænd og den hormonelle balance hos kvinder, hvilket dog fortsat debatteres i forskningskredse. Traditionelle faktorer som økonomi, karriere og boligpriser spiller stadig en afgørende rolle for, at vi får færre børn, men det teknologiske skifte har fundamentalt ændret den menneskelige adfærd og forudsætningerne for at mødes https://www.indiatoday.in/technology/story/birth-rates-are-falling-globally-your-smartphone-may-be-the-reason-behind-it-2913196-2026-05-18
    Sad
    Like
    3
    1 Kommentarer 0 Delinger 722 Visninger
  • Jeg glæder mig virkelig over nyheden om, at der fra sommeren 2028 kommer direkte togforbindelse mellem Oslo S, København H, Hamburg og Berlin.

    Det bliver med de nye tyske ICE L-togsæt, altså samme togtype som DSB allerede i stigende grad benytter mellem København H og Hamburg Hbf, dog i den tyske udgave med blandt andet restaurantvogn.

    Det er præcis den slags europæisk fremskridt, vi har brug for.

    Hvis toget skal være et reelt grønt alternativ til flyet, skal vi have et langt bedre net af persontog i Europa. Det kræver højere hastigheder, bedre komfort, færre skift og forbindelser, der faktisk binder vores lande og hovedstæder sammen.

    For mig handler det ikke kun om klima. Det handler også om europæisk sammenhængskraft og modstandskraft. Når flyselskaber aflyser afgange på stribe og sender ekstraregninger videre til passagererne for stigende brændstofpriser, bliver det endnu tydeligere, hvorfor stabile og attraktive togforbindelser er vigtige.

    Jeg vælger selv toget, når jeg har mulighed for det. Også når turen går langt. Sidste år rejste jeg med tog og bus hele vejen til og fra Valencia i Spanien.

    Flere direkte europæiske togforbindelser, tak. Det her er et skridt i den rigtige retning.
    Jeg glæder mig virkelig over nyheden om, at der fra sommeren 2028 kommer direkte togforbindelse mellem Oslo S, København H, Hamburg og Berlin. Det bliver med de nye tyske ICE L-togsæt, altså samme togtype som DSB allerede i stigende grad benytter mellem København H og Hamburg Hbf, dog i den tyske udgave med blandt andet restaurantvogn. Det er præcis den slags europæisk fremskridt, vi har brug for. Hvis toget skal være et reelt grønt alternativ til flyet, skal vi have et langt bedre net af persontog i Europa. Det kræver højere hastigheder, bedre komfort, færre skift og forbindelser, der faktisk binder vores lande og hovedstæder sammen. For mig handler det ikke kun om klima. Det handler også om europæisk sammenhængskraft og modstandskraft. Når flyselskaber aflyser afgange på stribe og sender ekstraregninger videre til passagererne for stigende brændstofpriser, bliver det endnu tydeligere, hvorfor stabile og attraktive togforbindelser er vigtige. Jeg vælger selv toget, når jeg har mulighed for det. Også når turen går langt. Sidste år rejste jeg med tog og bus hele vejen til og fra Valencia i Spanien. Flere direkte europæiske togforbindelser, tak. Det her er et skridt i den rigtige retning.
    Yay
    Like
    Love
    13
    1 Kommentarer 0 Delinger 609 Visninger
  • Vil du arbejde med nogle af tidens mest samfundsrelevante udfordringer?

    Udlændingestyrelsen søger to studentermedhjælpere til Center for Asyl i Allerød – én til asylområdet og én til ekstremismeforebyggelse

    Her bliver du en del af et politisk miljø med høj faglighed, uformel omgangstone og stærkt kollegialt sammenhold – og du får et unikt indblik i arbejdet som embedsmand i centraladministrationen

    Der er to stillinger at søge:

    4. Asylkontor – du kommer til at:
    Støtte sagsbehandlerne og udføre lettere sagsbehandling
    Sende klagesager til Flygtningenævnet og behandle aktindsigtsanmodninger
    Besvare borgerhenvendelser

    Passende for dig der studerer jura, statskundskab, sociologi eller lignende

    Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme (CDE) – du kommer til at:
    Bidrage til kurser og konferencer for fagpersoner
    Udføre research og mødeforberedelse til rådgivning af kommuner og politi
    Udarbejde analyser, notater og hjemmesidetekster

    Passende for dig der studerer statskundskab, samfundsfag, antropologi, historie eller lignende

    Begge stillinger er på ca. 15 timer om ugen med fleksibilitet i eksamensperioder

    Find jobopslaget via linket: https://studerendeonline.dk/job/3033253/

    #Studiejob #Studentermedhjælper #Udlændingestyrelsen #Asyl #Ekstremisme #Statskundskab #Jura #JobOpslag #Danmark #Studerende #Karriere #Centraladministration
    🌍 Vil du arbejde med nogle af tidens mest samfundsrelevante udfordringer? Udlændingestyrelsen søger to studentermedhjælpere til Center for Asyl i Allerød – én til asylområdet og én til ekstremismeforebyggelse 👇 Her bliver du en del af et politisk miljø med høj faglighed, uformel omgangstone og stærkt kollegialt sammenhold – og du får et unikt indblik i arbejdet som embedsmand i centraladministrationen 🏛️ Der er to stillinger at søge: ⚖️ 4. Asylkontor – du kommer til at: 📋 Støtte sagsbehandlerne og udføre lettere sagsbehandling 📬 Sende klagesager til Flygtningenævnet og behandle aktindsigtsanmodninger 💬 Besvare borgerhenvendelser Passende for dig der studerer jura, statskundskab, sociologi eller lignende 🎓 🔍 Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme (CDE) – du kommer til at: 📚 Bidrage til kurser og konferencer for fagpersoner 🔎 Udføre research og mødeforberedelse til rådgivning af kommuner og politi ✍️ Udarbejde analyser, notater og hjemmesidetekster Passende for dig der studerer statskundskab, samfundsfag, antropologi, historie eller lignende 🎓 Begge stillinger er på ca. 15 timer om ugen med fleksibilitet i eksamensperioder 📅 Find jobopslaget via linket: https://studerendeonline.dk/job/3033253/ #Studiejob #Studentermedhjælper #Udlændingestyrelsen #Asyl #Ekstremisme #Statskundskab #Jura #JobOpslag #Danmark #Studerende #Karriere #Centraladministration
    0 Kommentarer 0 Delinger 2K Visninger
  • Vil du spille en central rolle i driften og udviklingen af Danmarks vejinfrastruktur?

    Vejdirektoratet søger en specialkonsulent til afdelingen for Befæstelser i Hedehusene – med opstart 1. august 2026

    Her får du en bred og varieret stilling i spændingsfeltet mellem teknik, planlægning og organisation – og en vigtig rolle i at skabe struktur, overblik og fremdrift på tværs af afdelingen

    Du kommer til at arbejde med:
    Asset management og sammenhæng mellem data, målinger og beslutninger
    Koordinering og opfølgning på opgaver på tværs af Vejdirektoratet
    Notater, beslutningsoplæg og faglige input til ledelse og projekter
    Implementering af nye arbejdsgange, standarder og værktøjer
    Udviklingsinitiativer og procesoptimering

    De leder efter dig, der:
    Har en relevant videregående uddannelse inden for fx ingeniør, naturvidenskab, økonomi eller samfundsvidenskab
    Har analytisk sans og trives med at arbejde struktureret med data og komplekse sammenhænge
    Kommunikerer præcist og samarbejder godt på tværs af faggrupper
    Er nysgerrig, læringsvillig og motiveret af et fagligt stærkt miljø
    Erfaring fra det offentlige eller med drift og anlæg er et plus – men ikke et krav

    Fuldtidsstilling med mulighed for ugentlige hjemmearbejdsdage og fleksibel tilrettelæggelse

    Du bliver en del af en afdeling med varierede opgaver, højt fagligt niveau og en uformel omgangstone

    Find jobopslaget via linket: https://jobbank.dk/job/3033252/

    #Specialkonsulent #Vejdirektoratet #Infrastruktur #AssetManagement #Ingeniør #JobOpslag #Danmark #Karriere #Hedehusene #OffentligSektor #Teknik #Samfundsvidenskab
    🛣️ Vil du spille en central rolle i driften og udviklingen af Danmarks vejinfrastruktur? Vejdirektoratet søger en specialkonsulent til afdelingen for Befæstelser i Hedehusene – med opstart 1. august 2026 👇 Her får du en bred og varieret stilling i spændingsfeltet mellem teknik, planlægning og organisation – og en vigtig rolle i at skabe struktur, overblik og fremdrift på tværs af afdelingen 🏗️ Du kommer til at arbejde med: 📊 Asset management og sammenhæng mellem data, målinger og beslutninger 📋 Koordinering og opfølgning på opgaver på tværs af Vejdirektoratet ✍️ Notater, beslutningsoplæg og faglige input til ledelse og projekter ⚙️ Implementering af nye arbejdsgange, standarder og værktøjer 🔍 Udviklingsinitiativer og procesoptimering De leder efter dig, der: 🎓 Har en relevant videregående uddannelse inden for fx ingeniør, naturvidenskab, økonomi eller samfundsvidenskab 💡 Har analytisk sans og trives med at arbejde struktureret med data og komplekse sammenhænge 🗣️ Kommunikerer præcist og samarbejder godt på tværs af faggrupper 🧭 Er nysgerrig, læringsvillig og motiveret af et fagligt stærkt miljø 🏛️ Erfaring fra det offentlige eller med drift og anlæg er et plus – men ikke et krav Fuldtidsstilling med mulighed for ugentlige hjemmearbejdsdage og fleksibel tilrettelæggelse 🏡 Du bliver en del af en afdeling med varierede opgaver, højt fagligt niveau og en uformel omgangstone 🤝 Find jobopslaget via linket: https://jobbank.dk/job/3033252/ #Specialkonsulent #Vejdirektoratet #Infrastruktur #AssetManagement #Ingeniør #JobOpslag #Danmark #Karriere #Hedehusene #OffentligSektor #Teknik #Samfundsvidenskab
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • 1. Maj.

    For mig er 1. Maj. Jo nok arbejdernes kampdag!
    Men ikke dagen, hvor man hørte alle floskerne! Nej det var der hvor man tog ud og mærkede sammenholdet.

    I min barndom tog de voksne alle os unger, med over på "skydebanens legeplads" eller et andet parklignende område. Hvor der var plads til legende børn og alvorlige voksne, så de sammen, men dog hver for sig, kunne udøve deres gøremål!

    Siden blev det jo fælledparken og hvad pladserne ellers hed rundom i landet? Men aldrig for at høre taler! Mere for musikkens skyld og for at opleve alle de almindelige mennesker, der på trods af flosker, udøver et unikt sammenhold!
    - Og tak for det!

    PS. God 1. Maj.

    Hilsen og tanker.
    Peer.
    1. Maj. For mig er 1. Maj. Jo nok arbejdernes kampdag! Men ikke dagen, hvor man hørte alle floskerne! Nej det var der hvor man tog ud og mærkede sammenholdet. I min barndom tog de voksne alle os unger, med over på "skydebanens legeplads" eller et andet parklignende område. Hvor der var plads til legende børn og alvorlige voksne, så de sammen, men dog hver for sig, kunne udøve deres gøremål! Siden blev det jo fælledparken og hvad pladserne ellers hed rundom i landet? Men aldrig for at høre taler! Mere for musikkens skyld og for at opleve alle de almindelige mennesker, der på trods af flosker, udøver et unikt sammenhold! - Og tak for det! PS. God 1. Maj. Hilsen og tanker. Peer.
    Like
    4
    0 Kommentarer 0 Delinger 592 Visninger
  • I Danmark er jeg født der har jeg hjemme...

    Som dansker er det en stærk og vigtig tanke at styrke de lokale danske samfund ved at anerkende og omfavne deres unikke forskelligheder – på godt og ondt. Det nationale sammenhold behøver ikke at betyde ensartethed, men kan netop findes i fælles respekt for de mange forskellige måder, vi lever på i Danmark.

    Du er velkommen til at deltage i gruppen "Danmark Mit fædreland" https://socii.dk/groups/3520260322115735

    #Socii #kongerigetdanmark #fædreland #Danmark
    <h2>I Danmark er jeg født der har jeg hjemme...</h2>Som dansker er det en stærk og vigtig tanke at styrke de lokale danske samfund ved at anerkende og omfavne deres unikke forskelligheder – på godt og ondt. Det nationale sammenhold behøver ikke at betyde ensartethed, men kan netop findes i fælles respekt for de mange forskellige måder, vi lever på i Danmark. 🙂 Du er velkommen til at deltage i gruppen "Danmark Mit fædreland" https://socii.dk/groups/3520260322115735 #Socii #kongerigetdanmark #fædreland #Danmark
    Love
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 790 Visninger
  • "Livet er ikke altid en dans på roser"

    er et ordsprog, der betyder, at tilværelsen ikke altid er let, sorgløs eller uden problemer. Det er en erkendelse af, at modgang, udfordringer og torne er en naturlig del af livet, og at man må kæmpe for de gode stunder.

    Fællesskab gør stærk og knytter bånd

    Det er blandt andet formålet med denne gruppe - at skabe det gode humør i respekt for tilværelsen.

    Du kan møde jævnaldrende seniorer - pensionister og andet godt folk her: https://socii.dk/groups/2420260413063924 Ha´ en god dag

    #Socii #seniorer #pensionist #fællesskab #sammenhold #oplevelser
    <h2>🤔 "Livet er ikke altid en dans på roser"</h2>er et ordsprog, der betyder, at tilværelsen ikke altid er let, sorgløs eller uden problemer. Det er en erkendelse af, at modgang, udfordringer og torne er en naturlig del af livet, og at man må kæmpe for de gode stunder. <h2>Fællesskab gør stærk og knytter bånd 🙄 </h2>Det er blandt andet formålet med denne gruppe - at skabe det gode humør i respekt for tilværelsen. Du kan møde jævnaldrende seniorer - pensionister og andet godt folk her: https://socii.dk/groups/2420260413063924 <b>Ha´ en god dag</b> 🙂 #Socii #seniorer #pensionist #fællesskab #sammenhold #oplevelser
    0 Kommentarer 0 Delinger 958 Visninger
  • "Som det er lige nu, stikker tech-giganterne hænderne i danske kunstneres lommer og hiver pengene direkte over til amerikanske og kinesiske milliardforetagender. Og ikke nok med det, så lader vi deres algoritmer forme fremtidens fortællinger, mens de erstatter dansk indhold," skriver DFF og 26 andre kulturorganisationer i et åbent brev til den kommende regering.

    Kulturen er det der binder os sammen - i musikken, billedkunsten, teksten og dramatikken. Hvis vi vil bevare den sammenhængskraft, må der regulering til.

    Vi håber derfor på at arbejdet med at sikre ophavsretten fortsættes, både herhjemme og i EU.
    "Som det er lige nu, stikker tech-giganterne hænderne i danske kunstneres lommer og hiver pengene direkte over til amerikanske og kinesiske milliardforetagender. Og ikke nok med det, så lader vi deres algoritmer forme fremtidens fortællinger, mens de erstatter dansk indhold," skriver DFF og 26 andre kulturorganisationer i et åbent brev til den kommende regering. Kulturen er det der binder os sammen - i musikken, billedkunsten, teksten og dramatikken. Hvis vi vil bevare den sammenhængskraft, må der regulering til. Vi håber derfor på at arbejdet med at sikre ophavsretten fortsættes, både herhjemme og i EU.
    Like
    Yay
    Sad
    7
    0 Kommentarer 2 Delinger 1K Visninger
  • Berlingske havde for nyligt en artikel, der handlede om, at AI bliver dummere med tiden og dermed bliver mennesker det også. AI er oplært til at give svar på spørgsmål, så når den ikke kan finde et svar, opfinder den selv ét - uanset om det er helt hen i vejret. AI scanner jo hele tiden nettet for indhold at lære af, og d.v.s. at robotterne også lærer af alle de forkerte svar, der er givet af robotter! Ergo falder kvalitetsniveauet og vidensniveauet hele tiden og lynhurtigt, men mange vil stadigt tro på alt det forkerte.

    Det har den konsekvens, at vi efterhånden ikke kan vide, hvad (eller hvem) vi kan stole på. Det fører til, at mange mennesker undlader at tage stilling til noget som helst og bliver mere ligeglade (og dermed kan være mere tilbøjelige til at søge svar hos AI end at undersøge tingene selv). Virkeligt en ond cirkel, der er utrolig skidt for sammenhængskraften i samfundet.
    Berlingske havde for nyligt en artikel, der handlede om, at AI bliver dummere med tiden og dermed bliver mennesker det også. AI er oplært til at give svar på spørgsmål, så når den ikke kan finde et svar, opfinder den selv ét - uanset om det er helt hen i vejret. AI scanner jo hele tiden nettet for indhold at lære af, og d.v.s. at robotterne også lærer af alle de forkerte svar, der er givet af robotter! Ergo falder kvalitetsniveauet og vidensniveauet hele tiden og lynhurtigt, men mange vil stadigt tro på alt det forkerte. Det har den konsekvens, at vi efterhånden ikke kan vide, hvad (eller hvem) vi kan stole på. Det fører til, at mange mennesker undlader at tage stilling til noget som helst og bliver mere ligeglade (og dermed kan være mere tilbøjelige til at søge svar hos AI end at undersøge tingene selv). Virkeligt en ond cirkel, der er utrolig skidt for sammenhængskraften i samfundet.
    https://futurism.com/artificial-intelligence/ai-boiling-frog-human-cognition-study
    FUTURISM.COM
    AI Use Appears to Have a "Boiling Frog" Effect on Human Cognition, New Study Warns
    A new study claims to offer the first causal link between AI dependency and cognitive erosion. Researchers warn of long-term implications.
    Like
    Love
    Haha
    Yay
    11
    10 Kommentarer 0 Delinger 799 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind