• Hvem bestemmer egentlig over din digitale hverdag?

    Du starter dagen med at tjekke vejret på din telefon. Åbner en app til at betale for parkering. Logger ind på din netbank. Sender et dokument via en cloud-tjeneste. Slår noget op på Google. Alt sammen før frokosten.

    Det hele fungerer. Det er nemt. Og det er præcis derfor, vi sjældent tænker over, hvem der egentlig kontrollerer det.

    Hvad er digital suverænitet - og hvorfor skal jeg gide det?

    Digital suverænitet handler om, hvem der har kontrol over de digitale systemer, data og infrastruktur, som vi er afhængige af - som borgere, som land og som samfund. Det lyder abstrakt, men det er det ikke. Det handler om noget meget konkret: Hvad sker der, hvis nogen andre træffer beslutninger om de systemer, vi ikke kan undvære?

    Vi ville aldrig acceptere, at et enkelt udenlandsk selskab ejede og drev alle danske vandværker. Eller at vores vejnet kun fungerede, hvis et firma i et andet land besluttede, det måtte. Men i den digitale verden er vi allerede langt i den retning - og vi har for det meste ikke lagt mærke til det.

    Eksempler fra hverdagen:

    Din telefon og dens regler

    Har du en smartphone, bruger du enten Apples eller Googles styresystem. De bestemmer, hvilke apps du må installere, hvad apps må gøre, og de kan til enhver tid fjerne en app - eller en hel tjeneste - fra din telefon. Det skete for eksempel for millioner af amerikanere, da TikTok kort blev fjernet fra de amerikanske app-butikker i januar 2025. Fra den ene dag til den anden var noget væk, som folk troede de “ejede” adgang til.

    Dine filer i skyen

    Mange gemmer billeder, dokumenter og arbejdsfiler hos Google, Microsoft eller Apple. Det er praktisk - men tjenesternes vilkår kan ændres, konti kan lukkes ved mistanke om brud på regler (også fejlagtigt), og dataene befinder sig fysisk på servere underlagt andre landes lovgivning. Den amerikanske lov giver eksempelvis amerikanske myndigheder mulighed for at kræve adgang til data hos amerikanske virksomheder - uanset om du er dansker og dataene handler om dig - og ligger på en server i Danmark.

    Det offentlige og vores fælles systemer

    Mange kommuner og regioner bruger i dag software fra store udenlandske leverandører til alt fra journalsystemer til skolernes læringsplatforme. Hvis en leverandør beslutter at ophøre med at supportere et system, hæve prisen markant eller trækker sig fra markedet, er det ikke leverandøren, der sidder med problemet. Det er os.

    Kunstig intelligens og de nye gatekeepers

    Bruger du ChatGPT, Copilot eller andre AI-tjenester i dit arbejde - og det gør rigtig mange nu - er du afhængig af, at en håndfuld amerikanske (og i stigende grad kinesiske) selskaber fortsat stiller den kapacitet til rådighed, til den pris og på de vilkår, de nu engang vælger. Der findes endnu ingen europæiske alternativer, der sådan helt for alvor kan matche dem.

    Det er ikke en konspirationsteori - det er forretningslogik

    Det er vigtigt at understrege: De store tech-selskaber er ikke onde. De leverer tjenester, som vi finder enorm værdi i. Men de er virksomheder med egne interesser, egne aktionærer og egne hjemmelandes lovgivning at forholde sig til. Deres mål og vores samfundsinteresser er bestemt ikke nødvendigvis sammenfaldende - og det er der ikke noget mystisk eller foruroligende ved. Sådan fungerer forretning.

    Problemet opstår, når vi som samfund ikke har reelle alternativer, ikke har sat krav i vores kontrakter og ikke har tænkt over, hvad vi gør den dag, betingelserne ændrer sig.

    Hvad kan man gøre?

    Digital suverænitet er ikke et spørgsmål om at smide sin smartphone ud eller holde op med at bruge cloud-tjenester. Det handler om bevidste valg - på samfundsniveau og i hverdagen.

    På samfundsniveau handler det om, at vi som borgere stiller krav til, at offentlige myndigheder tænker langsigtet: at kritisk infrastruktur ikke ureflekteret overlades til et fåtal af udenlandske leverandører, at der investeres i europæiske alternativer, og at lovgivning sikrer, at vores data behandles efter vores regler - ikke andres.

    I hverdagen kan du selv tage små skridt: Vær opmærksom på, hvilke tjenester du er afhængig af. Overvej om der er alternativer. Gem vigtige dokumenter lokalt, ikke kun i skyen. Og interessér dig for, hvad de politikere, du stemmer på, mener om digital infrastruktur.

    Det handler om selvbestemmelse

    Digital suverænitet er i bund og grund et spørgsmål om selvbestemmelse. Samme selvbestemmelse, som vi i generationer har betragtet som en selvfølge på så mange andre områder af vores samfund. Den digitale verden er ikke et parallelt univers uden for det politiske fællesskab - den er blevet kernen i det.

    Og kernen bør vi helst have styr på selv.
    Hvem bestemmer egentlig over din digitale hverdag? Du starter dagen med at tjekke vejret på din telefon. Åbner en app til at betale for parkering. Logger ind på din netbank. Sender et dokument via en cloud-tjeneste. Slår noget op på Google. Alt sammen før frokosten. Det hele fungerer. Det er nemt. Og det er præcis derfor, vi sjældent tænker over, hvem der egentlig kontrollerer det. Hvad er digital suverænitet - og hvorfor skal jeg gide det? Digital suverænitet handler om, hvem der har kontrol over de digitale systemer, data og infrastruktur, som vi er afhængige af - som borgere, som land og som samfund. Det lyder abstrakt, men det er det ikke. Det handler om noget meget konkret: Hvad sker der, hvis nogen andre træffer beslutninger om de systemer, vi ikke kan undvære? Vi ville aldrig acceptere, at et enkelt udenlandsk selskab ejede og drev alle danske vandværker. Eller at vores vejnet kun fungerede, hvis et firma i et andet land besluttede, det måtte. Men i den digitale verden er vi allerede langt i den retning - og vi har for det meste ikke lagt mærke til det. Eksempler fra hverdagen: Din telefon og dens regler Har du en smartphone, bruger du enten Apples eller Googles styresystem. De bestemmer, hvilke apps du må installere, hvad apps må gøre, og de kan til enhver tid fjerne en app - eller en hel tjeneste - fra din telefon. Det skete for eksempel for millioner af amerikanere, da TikTok kort blev fjernet fra de amerikanske app-butikker i januar 2025. Fra den ene dag til den anden var noget væk, som folk troede de “ejede” adgang til. Dine filer i skyen Mange gemmer billeder, dokumenter og arbejdsfiler hos Google, Microsoft eller Apple. Det er praktisk - men tjenesternes vilkår kan ændres, konti kan lukkes ved mistanke om brud på regler (også fejlagtigt), og dataene befinder sig fysisk på servere underlagt andre landes lovgivning. Den amerikanske lov giver eksempelvis amerikanske myndigheder mulighed for at kræve adgang til data hos amerikanske virksomheder - uanset om du er dansker og dataene handler om dig - og ligger på en server i Danmark. Det offentlige og vores fælles systemer Mange kommuner og regioner bruger i dag software fra store udenlandske leverandører til alt fra journalsystemer til skolernes læringsplatforme. Hvis en leverandør beslutter at ophøre med at supportere et system, hæve prisen markant eller trækker sig fra markedet, er det ikke leverandøren, der sidder med problemet. Det er os. Kunstig intelligens og de nye gatekeepers Bruger du ChatGPT, Copilot eller andre AI-tjenester i dit arbejde - og det gør rigtig mange nu - er du afhængig af, at en håndfuld amerikanske (og i stigende grad kinesiske) selskaber fortsat stiller den kapacitet til rådighed, til den pris og på de vilkår, de nu engang vælger. Der findes endnu ingen europæiske alternativer, der sådan helt for alvor kan matche dem. Det er ikke en konspirationsteori - det er forretningslogik Det er vigtigt at understrege: De store tech-selskaber er ikke onde. De leverer tjenester, som vi finder enorm værdi i. Men de er virksomheder med egne interesser, egne aktionærer og egne hjemmelandes lovgivning at forholde sig til. Deres mål og vores samfundsinteresser er bestemt ikke nødvendigvis sammenfaldende - og det er der ikke noget mystisk eller foruroligende ved. Sådan fungerer forretning. Problemet opstår, når vi som samfund ikke har reelle alternativer, ikke har sat krav i vores kontrakter og ikke har tænkt over, hvad vi gør den dag, betingelserne ændrer sig. Hvad kan man gøre? Digital suverænitet er ikke et spørgsmål om at smide sin smartphone ud eller holde op med at bruge cloud-tjenester. Det handler om bevidste valg - på samfundsniveau og i hverdagen. På samfundsniveau handler det om, at vi som borgere stiller krav til, at offentlige myndigheder tænker langsigtet: at kritisk infrastruktur ikke ureflekteret overlades til et fåtal af udenlandske leverandører, at der investeres i europæiske alternativer, og at lovgivning sikrer, at vores data behandles efter vores regler - ikke andres. I hverdagen kan du selv tage små skridt: Vær opmærksom på, hvilke tjenester du er afhængig af. Overvej om der er alternativer. Gem vigtige dokumenter lokalt, ikke kun i skyen. Og interessér dig for, hvad de politikere, du stemmer på, mener om digital infrastruktur. Det handler om selvbestemmelse Digital suverænitet er i bund og grund et spørgsmål om selvbestemmelse. Samme selvbestemmelse, som vi i generationer har betragtet som en selvfølge på så mange andre områder af vores samfund. Den digitale verden er ikke et parallelt univers uden for det politiske fællesskab - den er blevet kernen i det. Og kernen bør vi helst have styr på selv.
    Like
    Yay
    6
    0 Kommentarer 0 Delinger 708 Visninger
  • Har vi større problemer end en manglende regering?
    Ja. Det tror jeg faktisk, vi har.

    Vi har efterhånden fået en ret imponerende evne til at forveksle et like med en samfundsindsats.

    Det er lidt som at stå ved siden af en fyldt opvask, sukke tungt og sige: “Den burde virkelig tages,” for derefter at tage et billede af tallerknerne, lægge det på Facebook og skrive: “Det her er simpelthen for dårligt.”

    Vi har fået en offentlig samtale, hvor ansvaret ofte bliver placeret så langt væk fra os selv, at det næsten forsvinder ud i tågen, mens vi selv står tilbage med forargelsen som vores vigtigste bidrag. Den er vi til gengæld blevet rigtig gode til at levere hurtigt, præcist og gerne med et lille moralsk overskud i stemmen.

    Vi har al verdens viden i lommen, men er det som med køleskabet ved midnat. Vi åbner det, stirrer lidt ind, tager det, der ser mest fristende ud, og lukker igen uden helt at vide, hvad vi egentlig kom efter.

    Et opslag dukker op. En overskrift. Et klip. Et “prøv lige at se det her”. Og kort efter står vi med en holdning, friskbagt og klar til servering som en lun croissant fra algoritmens lille bageri. Den kan være lavet på fakta, følelser eller surdej af gammel irritation. Det vigtigste er næsten bare, at den dufter rigtigt.

    “Nu må der gøres noget.”

    Hvad der skal gøres, hvem der skal gøre det, hvad det koster, og om problemet overhovedet er forstået rigtigt, må vi tage senere. Den slags detaljer kan jo hurtigt ødelægge en ellers fin forargelse.
    Vi undersøger sjældent substansen eller spørger hvordan en reel løsning skulle se ud. Til gengæld ved vi med stor sikkerhed, at det er for dårligt. Og det skal siges. Helst med offentligt engagement, så andre kan skrive “ så enig” nedenunder.

    Senere kan man så nævne det til middagen på lørdag.
    “Jeg skrev faktisk noget om det.”
    “Jeg delte også et ret vigtigt opslag.”
    “Jeg tror faktisk, det nåede rimelig bredt ud.”

    Og så kan man tage et glas vin mere i bevidstheden om, at demokratiet endnu en gang blev reddet fra sofaen i Nørre Bøvling
    Så ja, det kan da være et problem, hvis vi mangler en regering.
    Men det større problem er måske, at vi langsomt har vænnet os til, at følelsen af deltagelse fylder mere end den faktiske deltagelse. At indignation kan ligne indsats og at opslag kan føles som handling.

    Vi mangler ikke kun en regering.
    Vi mangler lidt færre pegefingre og lidt flere hænder.
    Har vi større problemer end en manglende regering? Ja. Det tror jeg faktisk, vi har. Vi har efterhånden fået en ret imponerende evne til at forveksle et like med en samfundsindsats. Det er lidt som at stå ved siden af en fyldt opvask, sukke tungt og sige: “Den burde virkelig tages,” for derefter at tage et billede af tallerknerne, lægge det på Facebook og skrive: “Det her er simpelthen for dårligt.” Vi har fået en offentlig samtale, hvor ansvaret ofte bliver placeret så langt væk fra os selv, at det næsten forsvinder ud i tågen, mens vi selv står tilbage med forargelsen som vores vigtigste bidrag. Den er vi til gengæld blevet rigtig gode til at levere hurtigt, præcist og gerne med et lille moralsk overskud i stemmen. Vi har al verdens viden i lommen, men er det som med køleskabet ved midnat. Vi åbner det, stirrer lidt ind, tager det, der ser mest fristende ud, og lukker igen uden helt at vide, hvad vi egentlig kom efter. Et opslag dukker op. En overskrift. Et klip. Et “prøv lige at se det her”. Og kort efter står vi med en holdning, friskbagt og klar til servering som en lun croissant fra algoritmens lille bageri. Den kan være lavet på fakta, følelser eller surdej af gammel irritation. Det vigtigste er næsten bare, at den dufter rigtigt. “Nu må der gøres noget.” Hvad der skal gøres, hvem der skal gøre det, hvad det koster, og om problemet overhovedet er forstået rigtigt, må vi tage senere. Den slags detaljer kan jo hurtigt ødelægge en ellers fin forargelse. Vi undersøger sjældent substansen eller spørger hvordan en reel løsning skulle se ud. Til gengæld ved vi med stor sikkerhed, at det er for dårligt. Og det skal siges. Helst med offentligt engagement, så andre kan skrive “ så enig” nedenunder. Senere kan man så nævne det til middagen på lørdag. “Jeg skrev faktisk noget om det.” “Jeg delte også et ret vigtigt opslag.” “Jeg tror faktisk, det nåede rimelig bredt ud.” Og så kan man tage et glas vin mere i bevidstheden om, at demokratiet endnu en gang blev reddet fra sofaen i Nørre Bøvling Så ja, det kan da være et problem, hvis vi mangler en regering. Men det større problem er måske, at vi langsomt har vænnet os til, at følelsen af deltagelse fylder mere end den faktiske deltagelse. At indignation kan ligne indsats og at opslag kan føles som handling. Vi mangler ikke kun en regering. Vi mangler lidt færre pegefingre og lidt flere hænder.
    Like
    Yay
    11
    5 Kommentarer 0 Delinger 406 Visninger
  • Mette Frederiksen er igen "ny" kongelig undersøger - Så er Mette- og Lars rævekager igen i spil

    Alle partier har lørdag været på Amalienborg for at meddele kongen, hvem de peger på som ny kongelig undersøger.

    Fredag gik det galt for Troels Lund Poulsen med regeringsforhandlingerne.
    Lørdag eftermiddag klokken 14.00 står det så klart, hvem den ny kongelige undersøger er.

    En katastrofe for danskerne og det danske samfund!

    Håber på et nyt folketingsvalg ved første mistillid til en rød "SM" regering.

    #Socii #Regeringsdannelse #MetteFrederiksen #LarsLøkkeRasmussen #rævekager
    <h2>😠 Mette Frederiksen er igen "ny" kongelig undersøger - Så er Mette- og Lars rævekager igen i spil</h2>Alle partier har lørdag været på Amalienborg for at meddele kongen, hvem de peger på som ny kongelig undersøger. Fredag gik det galt for Troels Lund Poulsen med regeringsforhandlingerne. Lørdag eftermiddag klokken 14.00 står det så klart, hvem den ny kongelige undersøger er. <h2>🧐 En katastrofe for danskerne og det danske samfund!</h2>Håber på et nyt folketingsvalg ved første mistillid til en rød "SM" regering. #Socii #Regeringsdannelse #MetteFrederiksen #LarsLøkkeRasmussen #rævekager
    PRESSE-FOTOS.DK
    Mette Frederiksen er ny kongelig undersøger
    Alle partier har lørdag været på Amalienborg for at meddele kongen, hvem de peger på som ny kongelig undersøger. Fredag gik det galt for Troels Lund
    Angry
    1
    2 Kommentarer 0 Delinger 570 Visninger
  • Velkommen til Fredensborg et unikt lokalsamfund

    Fredensborg By og opland, er en fantastisk kombination af kongelig historie og et aktivt levende lokalsamfund i "Kongernes Nordsjælland", tæt på skov og strand.

    Skulle der være andre med interesse for vores lokalsamfund, er i meget velkomne...
    Som medlem af gruppen er du velkommen til at komme med indlæg fra dagligdagen i lokalsamfundet, til debat på "godt og ondt", nyheder og spontane aktiviteter "Her & Nu" og ud i fremtiden.

    Kig indenfor: https://socii.dk/groups/3820260322132338

    #Socii #borgergrujppen #FredensborgKommune #debat #oplevelseskalender #Fredensborg #Humlebæk - #Nivå - #Kokkedal - #karlebo
    <h2>Velkommen til Fredensborg et unikt lokalsamfund</h2>Fredensborg By og opland, er en fantastisk kombination af kongelig historie og et aktivt levende lokalsamfund i "Kongernes Nordsjælland", tæt på skov og strand. Skulle der være andre med interesse for vores lokalsamfund, er i meget velkomne... Som medlem af gruppen er du velkommen til at komme med indlæg fra dagligdagen i lokalsamfundet, til debat på "godt og ondt", nyheder og spontane aktiviteter "Her & Nu" og ud i fremtiden. Kig indenfor: https://socii.dk/groups/3820260322132338 #Socii #borgergrujppen #FredensborgKommune #debat #oplevelseskalender #Fredensborg #Humlebæk - #Nivå - #Kokkedal - #karlebo
    Like
    Yay
    6
    0 Kommentarer 0 Delinger 700 Visninger
  • Flere danskere passer på hovedet...

    Cykelhjelmen er blevet et hit og flere danskere end nogensinde før kører cykel med hjelm på. Det skyldes både kampagner og kulturændringer, men også at en usikker verden giver os lyst til at passe på os selv!

    Hvis man spørger turister, hvad der er specielt ved Danmark, vil man sikkert få mange svar.
    Nogle synes, vi har meget stil. Andre lægger mærke til barnevognene, der står uden for caféer og restauranter.
    Men en ting, der virkelig skiller os ud fra (næsten) alle andre lande, er, hvor mange cykler, der dog er. I hundredvis kører danskerne til studie, på arbejde, i supermarkedet eller på besøg hos hinanden eller i naturen på to hjul - Og det foregår mere og mere sikkert.

    Se også ind på "Danmark Mit fædreland": https://socii.dk/groups/3520260322115735

    #Socii #cykelkhjelmen #samfund #Danmark #fællesskab #sikkerhed
    <h2>😉 Flere danskere passer på hovedet...</h2>Cykelhjelmen er blevet et hit og flere danskere end nogensinde før kører cykel med hjelm på. Det skyldes både kampagner og kulturændringer, men også at en usikker verden giver os lyst til at passe på os selv! Hvis man spørger turister, hvad der er specielt ved Danmark, vil man sikkert få mange svar. Nogle synes, vi har meget stil. Andre lægger mærke til barnevognene, der står uden for caféer og restauranter. Men en ting, der virkelig skiller os ud fra (næsten) alle andre lande, er, hvor mange cykler, der dog er. I hundredvis kører danskerne til studie, på arbejde, i supermarkedet eller på besøg hos hinanden eller i naturen på to hjul - <b>Og det foregår mere og mere sikkert.</b> Se også ind på <b>"Danmark Mit fædreland"</b>: https://socii.dk/groups/3520260322115735 #Socii #cykelkhjelmen #samfund #Danmark #fællesskab #sikkerhed
    Like
    1
    5 Kommentarer 0 Delinger 628 Visninger
  • Samarbejde med den lokale musikskole her til aften:

    Cello – og klaverkoncert med unge talenter
    torsdag den 21. maj kl. 18.30-19.30 i Helikon Musik & Teatercafé

    Gratis koncert med tre lovende talenter fra Rudersdal Musik- og Billedskole med værker af Bach, Chopin, Saint-Saëns, Schubert og Vivaldi, når Christine (cello), Frieda (cello) og Yago (klaver). De tre musikere er alle aktive deltagere i nationale og internationale musikkonkurrencer, og nu har du altså muligheden for at opleve de lokale talenter helt tæt på.

    Samarbejde giver mere liv i lokalsamfundet.
    Samarbejde med den lokale musikskole her til aften: Cello – og klaverkoncert med unge talenter torsdag den 21. maj kl. 18.30-19.30 i Helikon Musik & Teatercafé Gratis koncert med tre lovende talenter fra Rudersdal Musik- og Billedskole med værker af Bach, Chopin, Saint-Saëns, Schubert og Vivaldi, når Christine (cello), Frieda (cello) og Yago (klaver). De tre musikere er alle aktive deltagere i nationale og internationale musikkonkurrencer, og nu har du altså muligheden for at opleve de lokale talenter helt tæt på. Samarbejde giver mere liv i lokalsamfundet.
    Like
    Yay
    Love
    13
    1 Kommentarer 0 Delinger 558 Visninger
  • Er demokratiske ejerskabsstrukturer en løsning på det problem?
    DR-vært på Prompt, Marcel Mirzaei-Fards konklusion er i hvert fald at det er risikabelt (og en gigantisk magt) at vi lægger samfundets tillid og sårbarhed i nogle få private tech-ejeres hænder.
    For kan man stole på ejernes fine ord og ædle principper, når det bliver svært, når det bliver fristende….?

    Og kommer der mon et opfølgende program som undersøger hvordan tech-selskaber så i stedet bør ejes? Når nu tech har så stor indflydelse på vores allesammens sundhed, samværd og demokrati…?

    Husk at du altid selv kan vælge om du vil læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret) elller på vores kanaler på Meningspunktet og Socii.dk/DTTalk
    Er demokratiske ejerskabsstrukturer en løsning på det problem? 🤔 DR-vært på Prompt, Marcel Mirzaei-Fards konklusion er i hvert fald at det er risikabelt (og en gigantisk magt) at vi lægger samfundets tillid og sårbarhed i nogle få private tech-ejeres hænder. For kan man stole på ejernes fine ord og ædle principper, når det bliver svært, når det bliver fristende….? 🤔 Og kommer der mon et opfølgende program som undersøger hvordan tech-selskaber så i stedet bør ejes? Når nu tech har så stor indflydelse på vores allesammens sundhed, samværd og demokrati…? 💡 Husk at du altid selv kan vælge om du vil læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret) elller på vores kanaler på Meningspunktet og Socii.dk/DTTalk 👍
    Like
    1
    2 Kommentarer 0 Delinger 418 Visninger
  • Nej nej nej nej og atter nej! basta.

    Ikke en VLAK regering igen. Så bliver det godt nok hårdt for de stakkels arbejdsløse, svage og ældre i samfundet.

    N E J T A K!


    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article11182485.ece
    <b>Nej nej nej nej og atter nej! basta.</b> Ikke en VLAK regering igen. Så bliver det godt nok hårdt for de stakkels arbejdsløse, svage og ældre i samfundet. N E J T A K! https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article11182485.ece
    Like
    Angry
    Haha
    7
    7 Kommentarer 0 Delinger 469 Visninger
  • Øhh.. Det er da landsforræderi...

    Det er da at modarbejde sit land og dets interesser. Tænk at være så forblændet af had til Danmark, at man er parat til at ofre sit eget land som et offerlam for ussel mammon.

    Kæft den mand skulle retsforfølges, om ikke for andet, så for at modarbejde Rigsfællesskabets interesser. og dermed DAnmarks.

    https://www.bt.dk/samfund/groenlandske-joergen-boassen-i-eksklusivt-interview-jeg-fik-ideen
    <b>Øhh.. Det er da landsforræderi...</b> Det er da at modarbejde sit land og dets interesser. Tænk at være så forblændet af had til Danmark, at man er parat til at ofre sit eget land som et offerlam for ussel mammon. Kæft den mand skulle retsforfølges, om ikke for andet, så for at modarbejde Rigsfællesskabets interesser. og dermed DAnmarks. https://www.bt.dk/samfund/groenlandske-joergen-boassen-i-eksklusivt-interview-jeg-fik-ideen
    WWW.BT.DK
    Grønlandske Jørgen Boassen i eksklusivt interview: Jeg fik ideen
    Jørgen Boassen fortæller eksklusivt til B.T. detaljer om, hvordan han er central hjælper for Donald Trumps særlige udsending, Jeff Landry, under besøget i Grønland.
    Like
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 427 Visninger
  • Vil du omsætte ambitiøs universitetsstrategi til konkret handling på talentområdet?

    Aalborg Universitet søger en erfaren projektleder til implementering af talentindsats i SUND Dekansekretariat

    AAU har netop lanceret strategien Viden for Verden 2026-2029 – og du bliver omdrejningspunkt for at gøre ambitionerne om at tiltrække og udvikle fremtidens forskertalenter til virkelighed på tværs af hele universitetet

    Du kommer til at arbejde med:
    Overordnet projektledelse af tema 4 "Tiltrække og udvikle forskertalenter"
    Tæt samarbejde med fakulteter, institutter og administrative enheder
    Understøttelse af ledere i at omsætte strategiske mål til konkrete handlinger
    Notater, rapporter og beslutningsoplæg til direktionen
    Ad hoc bidrag til forskertalentprogrammet AAU Excellence

    De leder efter dig, der:
    Har solid erfaring med projektledelse af komplekse og tværgående indsatser
    Har en relevant kandidatuddannelse – gerne inden for samfundsvidenskab
    Har erfaring med strategiimplementering i en større offentlig organisation
    Kommunikerer sikkert og professionelt på både dansk og engelsk
    Er relationsstærk og kan skabe engagement og ejerskab på tværs af organisationen

    Du bliver en del af et team på ni medarbejdere i flotte nye rammer i Hospitalsbyen i Aalborg

    Find jobopslaget via linket: https://jobbank.dk/job/3041987/

    #Projektledelse #AalborgUniversitet #AAU #Talentudvikling #Strategi #JobOpslag #Danmark #Karriere #Universitetet #Aalborg #HR #Forskning
    🎓 Vil du omsætte ambitiøs universitetsstrategi til konkret handling på talentområdet? Aalborg Universitet søger en erfaren projektleder til implementering af talentindsats i SUND Dekansekretariat 👇 AAU har netop lanceret strategien Viden for Verden 2026-2029 – og du bliver omdrejningspunkt for at gøre ambitionerne om at tiltrække og udvikle fremtidens forskertalenter til virkelighed på tværs af hele universitetet 🌍 Du kommer til at arbejde med: 📋 Overordnet projektledelse af tema 4 "Tiltrække og udvikle forskertalenter" 🤝 Tæt samarbejde med fakulteter, institutter og administrative enheder 💡 Understøttelse af ledere i at omsætte strategiske mål til konkrete handlinger 📝 Notater, rapporter og beslutningsoplæg til direktionen 🏆 Ad hoc bidrag til forskertalentprogrammet AAU Excellence De leder efter dig, der: 💼 Har solid erfaring med projektledelse af komplekse og tværgående indsatser 🎓 Har en relevant kandidatuddannelse – gerne inden for samfundsvidenskab 🧭 Har erfaring med strategiimplementering i en større offentlig organisation 🗣️ Kommunikerer sikkert og professionelt på både dansk og engelsk 🤝 Er relationsstærk og kan skabe engagement og ejerskab på tværs af organisationen Du bliver en del af et team på ni medarbejdere i flotte nye rammer i Hospitalsbyen i Aalborg 🏥 Find jobopslaget via linket: https://jobbank.dk/job/3041987/ #Projektledelse #AalborgUniversitet #AAU #Talentudvikling #Strategi #JobOpslag #Danmark #Karriere #Universitetet #Aalborg #HR #Forskning
    0 Kommentarer 0 Delinger 690 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind