• SpaceX-raket falder i havet

    SpaceX’ nyeste Starship-raket blev natten til lørdag sendt afsted fra Startbase i Texas og landede så i havet.

    Elon Musks rumfartsvirksomhed, SpaceX, er natten til lørdag lykkedes med at sende den nyeste Starship-raket på en ubemandet testflyvning fra den amerikanske delstat Texas.

    Raketten er faldet ned i Det Indiske Ocean som planlagt, skriver nyhedsbureauerne Reuters og AFP.

    Rejsen forløb ikke helt uden problemer, men SpaceX-medarbejderne jublede efter testflyvningen, viser en livestream.

    Fartøjet er tårnhøjt og består af det øverste Starship-astronautfartøj stablet oven på en Super Heavy-boosterraket.

    #Socii #ElunMusk #SpaceX
    <h2>SpaceX-raket falder i havet</h2>SpaceX’ nyeste Starship-raket blev natten til lørdag sendt afsted fra Startbase i Texas og landede så i havet. Elon Musks rumfartsvirksomhed, SpaceX, er natten til lørdag lykkedes med at sende den nyeste Starship-raket på en ubemandet testflyvning fra den amerikanske delstat Texas. Raketten er faldet ned i Det Indiske Ocean som planlagt, skriver nyhedsbureauerne Reuters og AFP. Rejsen forløb ikke helt uden problemer, men SpaceX-medarbejderne jublede efter testflyvningen, viser en livestream. Fartøjet er tårnhøjt og består af det øverste Starship-astronautfartøj stablet oven på en Super Heavy-boosterraket. #Socii #ElunMusk #SpaceX
    POLITIKEN.DK
    SpaceX-raket falder i havet
    SpaceX’ nyeste Starship-raket blev natten til lørdag sendt afsted fra Starbase i Texas og landede så i havet.
    0 Comments 0 Shares 377 Views
  • Så skal endnu en togrejse gennem Europa planlægges.

    I dag er jeg nemlig blevet inviteret til et internationalt højniveau-møde i Madrid til juli, et arrangement som blandt andet får deltagelse af en modtager af Nobels Fredspris.

    Det bliver både spændende og inspirerende, og naturligvis håber jeg igen at kunne klare rejsen med tog så langt som muligt. Der er nu noget særligt ved at krydse Europa på skinner på vej til internationale møder og samtaler.
    Så skal endnu en togrejse gennem Europa planlægges. 🚆 I dag er jeg nemlig blevet inviteret til et internationalt højniveau-møde i Madrid til juli, et arrangement som blandt andet får deltagelse af en modtager af Nobels Fredspris. Det bliver både spændende og inspirerende, og naturligvis håber jeg igen at kunne klare rejsen med tog så langt som muligt. Der er nu noget særligt ved at krydse Europa på skinner på vej til internationale møder og samtaler.
    Yay
    Like
    Love
    10
    1 Comments 0 Shares 531 Views
  • Flere europæiske byer har de seneste år lavet forskellige forbud, der skal forsøge at holde folk væk fra klimabelastende fristelser.

    Mens Amsterdam er den første by til at forbyde reklamer for både kød og fossile brændsler, har andre byer lavet lignende tiltag.

    I Edinburgh i Skotland har man forbudt reklamer for benzinbiler og eksotiske ferier på kommunalt ejede pladser.

    Også i Stockholm kan man i løbet af sommeren se, at reklamer for flyrejser og benzinbiler vil blive revet ned, efter hovedstadens rådhus i efteråret vedtog at forbyde markedsføring af fossile brændsler i byens offentlige rum.

    https://www.dr.dk/nyheder/udland/i-amsterdam-er-det-blevet-forbudt-reklamere-bacon-og-benzinbiler
    Flere europæiske byer har de seneste år lavet forskellige forbud, der skal forsøge at holde folk væk fra klimabelastende fristelser. Mens Amsterdam er den første by til at forbyde reklamer for både kød og fossile brændsler, har andre byer lavet lignende tiltag. I Edinburgh i Skotland har man forbudt reklamer for benzinbiler og eksotiske ferier på kommunalt ejede pladser. Også i Stockholm kan man i løbet af sommeren se, at reklamer for flyrejser og benzinbiler vil blive revet ned, efter hovedstadens rådhus i efteråret vedtog at forbyde markedsføring af fossile brændsler i byens offentlige rum. https://www.dr.dk/nyheder/udland/i-amsterdam-er-det-blevet-forbudt-reklamere-bacon-og-benzinbiler
    WWW.DR.DK
    I Amsterdam er det blevet forbudt at reklamere for bacon og benzinbiler
    Flere europæiske byer har de seneste år lavet forskellige forbud, der skal forsøge at holde folk væk fra klimabelastende fristelser.
    Like
    Angry
    2
    0 Comments 0 Shares 629 Views
  • #Thailand #Visum #Turist #Ferie #Rejse

    Thailand har godkendt stop for 60 dages visumfri indrejse ‍​‌‌​‌‌‌​‌​‌‌‌​​‌‌​​‌‌‌‌‌‌​​‌​​‌‌‌​‌​​​​‌‌​​‌​​​‌‌​‌‌‌‌​‌‌‌‌‌​‌​‌‍

    Den thailandske regering har godkendt en ændring af reglerne for visumfri indrejse.

    Læs nærmere her:

    https://www.thailand-portalen.dk/forum/turist-visum/thailand-overvejer-at-forkorte-visumfri-ophold-men-60-dage-gaelder-stadig/#post-3778
    #Thailand #Visum #Turist #Ferie #Rejse <b>Thailand har godkendt stop for 60 dages visumfri indrejse</b> ‍​‌‌​‌‌‌​‌​‌‌‌​​‌‌​​‌‌‌‌‌‌​​‌​​‌‌‌​‌​​​​‌‌​​‌​​​‌‌​‌‌‌‌​‌‌‌‌‌​‌​‌‍ Den thailandske regering har godkendt en ændring af reglerne for visumfri indrejse. Læs nærmere her: https://www.thailand-portalen.dk/forum/turist-visum/thailand-overvejer-at-forkorte-visumfri-ophold-men-60-dage-gaelder-stadig/#post-3778
    1 Comments 0 Shares 432 Views
  • Brænder du for økonomi og har lyst til at sætte dit præg på reguleringen af Danmarks energimarkeder?

    Forsyningstilsynet - Danish Utility Regulator søger en skarp økonom til Center for Transmission, Engrosmarked, REMIT og Internationale forhold

    Her får du en central rolle i et fagligt stærkt team, der arbejder tæt med både danske og europæiske aktører – og er med på første række når ny EU~lovgivning bliver til

    Du kommer til at arbejde med:
    Overvågning og analyse af danske og europæiske energimarkeder
    Tilsyn med energi~ og transmissionsselskaber i Danmark
    Bidrage til ny regulering af engrosenergimarkederne
    Internationale arbejdsgrupper med mulighed for rejseaktivitet i EU

    Det er stillingen til dig, der:
    Har en kandidat inden for økonomi fx cand.polit., cand.oecon. eller lignende
    Trives med komplekse analytiske problemstillinger og kan omsætte dem til konkrete anbefalinger
    Arbejder med Excel og fx Python, R, Power BI eller STATA
    Formidler stærkt på både dansk og engelsk
    Har interesse for energisektoren, EU~regulering eller markedsovervågning

    Et miljø med kort fra tanke til handling, uformel tone og høj faglig sparring – og din faglighed sættes i spil fra dag ét

    Daglig medarbejderbus fra Nørrebro, hjemmearbejdsmulighed, træningsrum og en dejlig have med WI~FI

    Find jobopslaget via linket: https://jobbank.dk/job/3040871/

    #Økonom #Energimarkeder #GrønOmstilling #Forsyningstilsynet #Regulering #JobOpslag #Danmark #Karriere #EU #Økonomi #Frederiksværk
    ⚡ Brænder du for økonomi og har lyst til at sætte dit præg på reguleringen af Danmarks energimarkeder? Forsyningstilsynet - Danish Utility Regulator søger en skarp økonom til Center for Transmission, Engrosmarked, REMIT og Internationale forhold 👇 Her får du en central rolle i et fagligt stærkt team, der arbejder tæt med både danske og europæiske aktører – og er med på første række når ny EU~lovgivning bliver til 🌱 Du kommer til at arbejde med: 📊 Overvågning og analyse af danske og europæiske energimarkeder 🔍 Tilsyn med energi~ og transmissionsselskaber i Danmark ⚖️ Bidrage til ny regulering af engrosenergimarkederne 🌍 Internationale arbejdsgrupper med mulighed for rejseaktivitet i EU Det er stillingen til dig, der: 💼 Har en kandidat inden for økonomi fx cand.polit., cand.oecon. eller lignende 💡 Trives med komplekse analytiske problemstillinger og kan omsætte dem til konkrete anbefalinger 💻 Arbejder med Excel og fx Python, R, Power BI eller STATA 🗣️ Formidler stærkt på både dansk og engelsk 🌍 Har interesse for energisektoren, EU~regulering eller markedsovervågning Et miljø med kort fra tanke til handling, uformel tone og høj faglig sparring – og din faglighed sættes i spil fra dag ét 🤝 Daglig medarbejderbus fra Nørrebro, hjemmearbejdsmulighed, træningsrum og en dejlig have med WI~FI 🚌 Find jobopslaget via linket: https://jobbank.dk/job/3040871/ #Økonom #Energimarkeder #GrønOmstilling #Forsyningstilsynet #Regulering #JobOpslag #Danmark #Karriere #EU #Økonomi #Frederiksværk
    0 Comments 0 Shares 754 Views
  • https://youtu.be/MG7GVw5sxLI?si=lOii_fwQNg3zKBHf
    Mit favorit rejseprogram med "Little Chinese Everywhere" - det handler mest om mad, hvilket er min største interesse. Denne udsendelse er fra Iran, før det hele lukker ned.
    https://youtu.be/MG7GVw5sxLI?si=lOii_fwQNg3zKBHf Mit favorit rejseprogram med "Little Chinese Everywhere" - det handler mest om mad, hvilket er min største interesse. Denne udsendelse er fra Iran, før det hele lukker ned.
    Like
    Yay
    4
    0 Comments 0 Shares 353 Views
  • Europa ser anderledes ud fra et togvindue.

    Ikke kun landskaberne, men også rytmen, stationerne og alle de små øjeblikke mellem destinationerne.

    Efterhånden er det blevet til mange togkilometer mod Bruxelles, Berlin, Hamborg, Stockholm, Göteborg, Malmö, Paris og længere sydpå. Mange møder og samtaler, men noget af det mest interessante sker ofte mellem møderne.

    På en næsten tom ICE tidligt om morgenen.
    På en travl perron i Hamburg Hbf.
    Over en hurtig kaffe før næste afgang.
    Eller i tilfældige samtaler med mennesker, man ellers aldrig ville have mødt.

    Det er noget af det særlige ved tog gennem Europa. Rejsen bliver ikke bare transport, men også oplevelser, indtryk og møder undervejs.

    Samtidig bliver det også tydeligt, hvor meget Danmark stadig mangler, hvis toget for alvor skal være et naturligt europæisk alternativ for flere. Internationale forbindelser må ikke kun handle om København. Fyn og Jylland skal naturligvis også tænkes med.

    Europa føles ganske enkelt tættere på fra skinnerne.

    Hvilken station eller togrejse har gjort størst indtryk på dig?
    Europa ser anderledes ud fra et togvindue. 🚆🌍 Ikke kun landskaberne, men også rytmen, stationerne og alle de små øjeblikke mellem destinationerne. Efterhånden er det blevet til mange togkilometer mod Bruxelles, Berlin, Hamborg, Stockholm, Göteborg, Malmö, Paris og længere sydpå. Mange møder og samtaler, men noget af det mest interessante sker ofte mellem møderne. På en næsten tom ICE tidligt om morgenen. På en travl perron i Hamburg Hbf. Over en hurtig kaffe før næste afgang. Eller i tilfældige samtaler med mennesker, man ellers aldrig ville have mødt. Det er noget af det særlige ved tog gennem Europa. Rejsen bliver ikke bare transport, men også oplevelser, indtryk og møder undervejs. Samtidig bliver det også tydeligt, hvor meget Danmark stadig mangler, hvis toget for alvor skal være et naturligt europæisk alternativ for flere. Internationale forbindelser må ikke kun handle om København. Fyn og Jylland skal naturligvis også tænkes med. Europa føles ganske enkelt tættere på fra skinnerne. Hvilken station eller togrejse har gjort størst indtryk på dig? 🚉
    Love
    Yay
    Like
    10
    0 Comments 0 Shares 549 Views
  • Nå, der bliver nok lidt tavst her fra de næste par dage https://deo.dk/rejser/samfundsrejse-til-estland-letland-litauen-og-finland-i-forsommeren-2026/
    Nå, der bliver nok lidt tavst her fra de næste par dage ☺️ https://deo.dk/rejser/samfundsrejse-til-estland-letland-litauen-og-finland-i-forsommeren-2026/
    DEO.DK
    Samfundsrejse til Estland, Letland og Litauen i forsommeren 2026
    De baltiske lande har gennem krige og udvandring mistet mange indbyggere i det 20. århundrede, mens nye kom til fra Rusland. Hvordan er den politiske tænkning præget af historien, udfordringerne med store mindretal, forskellige sprog, historiesyn, og en stor nabo mod øst?
    Yay
    Like
    5
    1 Comments 1 Shares 1K Views
  • NaturTrin er lige kommet hjem fra en smuk tur til Færøerne. Turen går derop igen i august. Den 9.8.-14.8. tager jeg op med et hold gæster for at gå de lettere og smukkere vandreture. Jeg er jeres rejseleder og chauffør i 6 dejlige dage med kortere vandreture og kulturmøder indlagt. Se mere www.3-mellem-rum.com/naturtrin eller send en mail: naturtrin@outlook.dk
    NaturTrin er lige kommet hjem fra en smuk tur til Færøerne. Turen går derop igen i august. Den 9.8.-14.8. tager jeg op med et hold gæster for at gå de lettere og smukkere vandreture. Jeg er jeres rejseleder og chauffør i 6 dejlige dage med kortere vandreture og kulturmøder indlagt. Se mere www.3-mellem-rum.com/naturtrin eller send en mail: naturtrin@outlook.dk
    Yay
    Like
    Love
    15
    4 Comments 0 Shares 478 Views
  • "Kunstig intelligens er 20 pct. teknologi og 80 pct. ledelse ".

    Kort sagt lykkes de virksomheder bedst, som formår at gøre AI til en integreret del af deres overordnede måde at lede og træffe beslutninger på, frem for at behandle det som et isoleret it/teknologiprojekt.


    Her er de primære årsager til, at AI i langt højere grad er en ledelsesopgave:

    1. Det handler om forretningens fremtid, ikke kun teknologi
    Mange virksomheder fokuserer snævert på værktøjer, use cases og implementeringstempo, hvilket kan skabe momentum, men sjældent varig forandring. For at skabe reel værdi skal snakken løftes ud af it-afdelingen og ind i bestyrelsen og direktionen.
    Det afgørende ledelsesspørgsmål er ikke, hvad teknologien kan, men derimod: "Hvilken virksomhed vi skal være i fremtiden". Uden denne strategiske klarhed risikerer AI-initiativer at sprede sig som "mælkebøtter på en eng" uden at skabe skalerbar forretningsværdi.

    2. Nye krav til ansvar og styring (Governance)
    Når AI integreres i kerneprocesser, overgår teknologien fra blot at understøtte arbejdet til selv at træffe beslutninger og udføre aktiviteter. Dette rejser komplekse ledelsesmæssige spørgsmål:
    Hvem har ansvaret, når AI træffer en beslutning?
    Ledelsen kan ikke blot bruge de eksisterende styringsmodeller, da de er skabt til en anden tid; de forsøger i så fald at presse AI ind i gamle rammer, hvilket skaber et misforhold. Der skal designes nye governance-modeller, som sikrer transparens og klare retningslinjer for, hvad der må automatiseres.

    3. Processer og arbejdsgange skal gentænkes AI skaber først transformation, når det ikke blot lægges som et nyt lag oven på eksisterende workflows. Ledelsen skal aktivt tage stilling til en ny operating model, hvor arbejdsdelingen mellem menneskelige medarbejdere og digitale agenter er klart defineret.
    AI må ikke drives som enkeltstående piloter, men skal indbygges i virksomhedens fundamentale måde at skabe værdi på.

    4. Rollerne for både medarbejdere og ledere ændres markant Fordi AI kan overtage meget af evnen til at analysere og træffe beslutninger, forrykkes medarbejdernes faglighed. Det bliver mindre vigtigt at have alle svarene selv, og vigtigere at kunne stille systemerne de rigtige spørgsmål.
    Dette stiller store krav til ledelsen om at opbygge nye kompetencer og samtidig skabe tryghed i en tid, hvor medarbejdernes roller er i bevægelse.

    Samtidig forandres lederrollen i sig selv:
    Lederen skal ikke længere være den klogeste "beslutningstager", men derimod den mest retningssættende "beslutningsdesigner".

    Kilde
    https://borsen.dk/sponsoreret/topledelser-famler-i-blinde-derfor-far-danske-virksomheder-stadig-ingen-reel-vaerdi-ud-af-ai
    "Kunstig intelligens er 20 pct. teknologi og 80 pct. ledelse ". Kort sagt lykkes de virksomheder bedst, som formår at gøre AI til en integreret del af deres overordnede måde at lede og træffe beslutninger på, frem for at behandle det som et isoleret it/teknologiprojekt. Her er de primære årsager til, at AI i langt højere grad er en ledelsesopgave: 1. Det handler om forretningens fremtid, ikke kun teknologi Mange virksomheder fokuserer snævert på værktøjer, use cases og implementeringstempo, hvilket kan skabe momentum, men sjældent varig forandring. For at skabe reel værdi skal snakken løftes ud af it-afdelingen og ind i bestyrelsen og direktionen. Det afgørende ledelsesspørgsmål er ikke, hvad teknologien kan, men derimod: "Hvilken virksomhed vi skal være i fremtiden". Uden denne strategiske klarhed risikerer AI-initiativer at sprede sig som "mælkebøtter på en eng" uden at skabe skalerbar forretningsværdi. 2. Nye krav til ansvar og styring (Governance) Når AI integreres i kerneprocesser, overgår teknologien fra blot at understøtte arbejdet til selv at træffe beslutninger og udføre aktiviteter. Dette rejser komplekse ledelsesmæssige spørgsmål: Hvem har ansvaret, når AI træffer en beslutning? Ledelsen kan ikke blot bruge de eksisterende styringsmodeller, da de er skabt til en anden tid; de forsøger i så fald at presse AI ind i gamle rammer, hvilket skaber et misforhold. Der skal designes nye governance-modeller, som sikrer transparens og klare retningslinjer for, hvad der må automatiseres. 3. Processer og arbejdsgange skal gentænkes AI skaber først transformation, når det ikke blot lægges som et nyt lag oven på eksisterende workflows. Ledelsen skal aktivt tage stilling til en ny operating model, hvor arbejdsdelingen mellem menneskelige medarbejdere og digitale agenter er klart defineret. AI må ikke drives som enkeltstående piloter, men skal indbygges i virksomhedens fundamentale måde at skabe værdi på. 4. Rollerne for både medarbejdere og ledere ændres markant Fordi AI kan overtage meget af evnen til at analysere og træffe beslutninger, forrykkes medarbejdernes faglighed. Det bliver mindre vigtigt at have alle svarene selv, og vigtigere at kunne stille systemerne de rigtige spørgsmål. Dette stiller store krav til ledelsen om at opbygge nye kompetencer og samtidig skabe tryghed i en tid, hvor medarbejdernes roller er i bevægelse. Samtidig forandres lederrollen i sig selv: Lederen skal ikke længere være den klogeste "beslutningstager", men derimod den mest retningssættende "beslutningsdesigner". Kilde https://borsen.dk/sponsoreret/topledelser-famler-i-blinde-derfor-far-danske-virksomheder-stadig-ingen-reel-vaerdi-ud-af-ai
    Like
    2
    0 Comments 0 Shares 1K Views
More Results

Sign In to your Account

Welcome back! Please enter your details

Do not have an account? Sign Up

Create a new account

Already have an account? Sign In