• Rejesæsonen er godt i gang, noget vi virkelig nyder her i Guldborg.
    #rejer #guldborg #lolland #lollandfalster
    Rejesæsonen er godt i gang, noget vi virkelig nyder her i Guldborg. #rejer #guldborg #lolland #lollandfalster
    Yay
    Like
    Love
    Wow
    12
    0 Kommentarer 0 Delinger 613 Visninger
  • Altid en dejlig lyd og skønt at se.
    I nærheden af Døllefjelde Musse på Lolland.
    Altid en dejlig lyd og skønt at se. I nærheden af Døllefjelde Musse på Lolland.
    Love
    Yay
    Like
    Wow
    9
    2 Kommentarer 0 Delinger 583 Visninger 15
  • Det må være surt, når man gerne vil have et sejt spindelvæv på albuen og ender op med en paraply.

    #lol
    Det må være surt, når man gerne vil have et sejt spindelvæv på albuen og ender op med en paraply. 😆 #lol
    Haha
    Yay
    6
    0 Kommentarer 0 Delinger 378 Visninger
  • Her kommer gymnastik - og idrætspolitik. Her kommer familiepleje og socialpolitik. Her kommer også lidt kommunikation, journalistik og feminisme samt en hel del om Lolland og Falster. Men også som i dag, hvor jeg har taget mig sammen til at oprette en profil her, om banale ting som forår….
    Et af de sikre forårstegn for mig er når ramsløgene begynder at pible frem i skovbunden. Friske krydderier til aftensmaden.
    Foto to er fra min “baghave".
    #lollandfalster #lollandfalsterlovestorm #forår #ramsløg
    Her kommer gymnastik - og idrætspolitik. Her kommer familiepleje og socialpolitik. Her kommer også lidt kommunikation, journalistik og feminisme samt en hel del om Lolland og Falster. Men også som i dag, hvor jeg har taget mig sammen til at oprette en profil her, om banale ting som forår…. Et af de sikre forårstegn for mig er når ramsløgene begynder at pible frem i skovbunden. Friske krydderier til aftensmaden. Foto to er fra min “baghave". #lollandfalster #lollandfalsterlovestorm #forår #ramsløg
    Yay
    Like
    9
    2 Kommentarer 1 Delinger 1K Visninger
  • En skøn tid er begyndt. Solen kom frem i dag og jeg nød en tur i skoven. Se flere billeder i gruppen Lolland - smukkants Danmark
    En skøn tid er begyndt. Solen kom frem i dag og jeg nød en tur i skoven. Se flere billeder i gruppen Lolland - smukkants Danmark
    Like
    Love
    Yay
    14
    2 Kommentarer 0 Delinger 437 Visninger
  • Flyveskud af rødlig perlemorsommerfugl (boloria euphrosyne) Søholt Lolland maj 2023.

    I løbet af de seneste 50 år er arten gået fra at være et almindeligt dyr i den nyudsprungne bøgeskov i de østlige dele af landet, til kun at have mindre end en håndfuld små lokale bestande. Jeg besøger dem hvert år og glæder mig over at de stadig er i landet.


    #Sommerfugle
    #natur
    Flyveskud af rødlig perlemorsommerfugl (boloria euphrosyne) Søholt Lolland maj 2023. I løbet af de seneste 50 år er arten gået fra at være et almindeligt dyr i den nyudsprungne bøgeskov i de østlige dele af landet, til kun at have mindre end en håndfuld små lokale bestande. Jeg besøger dem hvert år og glæder mig over at de stadig er i landet. #Sommerfugle #natur
    Yay
    Like
    Love
    Wow
    10
    4 Kommentarer 0 Delinger 643 Visninger
  • Hello World
    https://youtu.be/2LoLxvFsBMs?si=yAw0ThF5o_5bJFWX
    Hello World https://youtu.be/2LoLxvFsBMs?si=yAw0ThF5o_5bJFWX
    0 Kommentarer 0 Delinger 330 Visninger
  • Der var for nu år tilbage diskussion om, hvordan man kunne bruge gamle lollandske ærtesorter - Lolland var engang 'ærtelandet
    og så... ingenting. Nu er der så gang i ærter igen, måske med mere held

    https://uniavisen.dk/aertefloedeis-du-kan-godt-begynde-at-vaenne-dig-til-tanken/
    Der var for nu år tilbage diskussion om, hvordan man kunne bruge gamle lollandske ærtesorter - Lolland var engang 'ærtelandet og så... ingenting. Nu er der så gang i ærter igen, måske med mere held https://uniavisen.dk/aertefloedeis-du-kan-godt-begynde-at-vaenne-dig-til-tanken/
    UNIAVISEN.DK
    Ærteflødeis? Du kan godt begynde at vænne dig til tanken
    Grundforskning i 51 ærtesorter skal gøre det muligt for fødevareindustrien i fremtiden at lave plantebaseret mad uden sojabønner.
    Like
    Yay
    6
    0 Kommentarer 0 Delinger 397 Visninger

  • ÆBLER PÅ HOTEL

    Hvis man undrer sig over, hvordan der kan være friske danske æbler til salg om vinteren, er svaret enkelt. De bor på hotel af den slags, man ikke hører så meget om – et æblehotel. Det bliver kaldt sådan, fordi æblerne ‘ligger og sover’ og har det rigtigt godt. Udenfor Sakskøbing ligger Danmarks mindste – og mest fleksible.
    Æblerne ligger i kasser i store computerstyrede rum, hvor luften kontrolleres, så der hele tiden er så lidt ilt, at æblerne ikke ældes og får rynker. Hvis man holder iltmængden lav nok og lader dem ligge lidt i egen CO2 – bare ikke for meget – så hviler de og kan holde sig rigtigt længe. Ikke hvor længe som helst, men helt uden kemikalier, voksbehandling, og hvad man ellers udsætter æbler for.


    Æblematematik

    Æbler kan sættes ind i en ligning – en formel, som indeholder faktorer som æblets sukkerindhold, fasthed og stivelse. Kender man æblesorten og æblets ‘startkemi’, kan man bruge formlen til at sørge for, at det opbevares præcist korrekt, så det er perfekt, når det sælges – også selvom det først er til jul eller næste forår.
    Alle sorter er forskellige, så de pakkes også forskelligt, og der holdes hele tiden øje med alle bakkerne. Uden på hver boks er der en tavle med info om, hvad der er i, og hvordan æblerne har det. Der bliver løbende taget ud og ind, så alle sorter har det optimalt, selvom de står 5-7 meter højt. Både smag og vitaminer bevares – og det der ‘bid’ af saft og sprødhed, der skal være i et æble.


    Plads til alle

    At opbevare æbler på hotel gør, at man kan have mange sorter og sælge dem, når de er allerbedst. Der er plads til de æbler, man ellers aldrig finder i supermarkedets køledisk, fordi de er for dyre eller for sarte. Der er æbler af alle slags, så hvis man kan lide at finde – ikke bare ‘et æble’ men det helt rigtige æble – til sin æbleklage, sit æbleflæsk, sin tærte osv., så kan man få både æblet og et godt råd om, hvilket der er bedst til hvad.


    Hvor godtfolk er…

    Et af de steder, man kan finde æbler udenfor et supermarked, er på gårdbutikker som Lolles – og på Sakskøbing Frugtfestival, hvor jeg engang fik lejlighed til at få en æblesnak med Bi Skaarup, mens vi studerede forædlede æbleprodukter, som geleer, marmelader, sirup osv. ’Folk skal ikke spise de rædselsfulde æbler’ kommer det med overbevisning om industriæblerne fra udlandet. Bi Skaarup brugte Lolles æblemost til at koge ind til sirup – ‘det giver sådan en flot smag. Bedre end sukker og honning. Man koger bare den almindelige most ind uden sukker, til den begynder at lugte af karamel, så skal den af’, forklarede Bi Skaarup. Mens vi talte, fik vi rakt en smagsprøve med valnødder i æblesirup, krydret med lidt fennikel. Det smager formidabelt. ‘Den vil være god til ost, f.eks. en tør gedeost,’ mente Bi Skaarup. Jeg var helt enig og købte et par glas. Jeg laver selv æblechutney til ost – der er en opskrift andetsteds på denne side.


    (Erik Lolle ved sit æblehotel)
    ÆBLER PÅ HOTEL Hvis man undrer sig over, hvordan der kan være friske danske æbler til salg om vinteren, er svaret enkelt. De bor på hotel af den slags, man ikke hører så meget om – et æblehotel. Det bliver kaldt sådan, fordi æblerne ‘ligger og sover’ og har det rigtigt godt. Udenfor Sakskøbing ligger Danmarks mindste – og mest fleksible. Æblerne ligger i kasser i store computerstyrede rum, hvor luften kontrolleres, så der hele tiden er så lidt ilt, at æblerne ikke ældes og får rynker. Hvis man holder iltmængden lav nok og lader dem ligge lidt i egen CO2 – bare ikke for meget – så hviler de og kan holde sig rigtigt længe. Ikke hvor længe som helst, men helt uden kemikalier, voksbehandling, og hvad man ellers udsætter æbler for. Æblematematik Æbler kan sættes ind i en ligning – en formel, som indeholder faktorer som æblets sukkerindhold, fasthed og stivelse. Kender man æblesorten og æblets ‘startkemi’, kan man bruge formlen til at sørge for, at det opbevares præcist korrekt, så det er perfekt, når det sælges – også selvom det først er til jul eller næste forår. Alle sorter er forskellige, så de pakkes også forskelligt, og der holdes hele tiden øje med alle bakkerne. Uden på hver boks er der en tavle med info om, hvad der er i, og hvordan æblerne har det. Der bliver løbende taget ud og ind, så alle sorter har det optimalt, selvom de står 5-7 meter højt. Både smag og vitaminer bevares – og det der ‘bid’ af saft og sprødhed, der skal være i et æble. Plads til alle At opbevare æbler på hotel gør, at man kan have mange sorter og sælge dem, når de er allerbedst. Der er plads til de æbler, man ellers aldrig finder i supermarkedets køledisk, fordi de er for dyre eller for sarte. Der er æbler af alle slags, så hvis man kan lide at finde – ikke bare ‘et æble’ men det helt rigtige æble – til sin æbleklage, sit æbleflæsk, sin tærte osv., så kan man få både æblet og et godt råd om, hvilket der er bedst til hvad. Hvor godtfolk er… Et af de steder, man kan finde æbler udenfor et supermarked, er på gårdbutikker som Lolles – og på Sakskøbing Frugtfestival, hvor jeg engang fik lejlighed til at få en æblesnak med Bi Skaarup, mens vi studerede forædlede æbleprodukter, som geleer, marmelader, sirup osv. ’Folk skal ikke spise de rædselsfulde æbler’ kommer det med overbevisning om industriæblerne fra udlandet. Bi Skaarup brugte Lolles æblemost til at koge ind til sirup – ‘det giver sådan en flot smag. Bedre end sukker og honning. Man koger bare den almindelige most ind uden sukker, til den begynder at lugte af karamel, så skal den af’, forklarede Bi Skaarup. Mens vi talte, fik vi rakt en smagsprøve med valnødder i æblesirup, krydret med lidt fennikel. Det smager formidabelt. ‘Den vil være god til ost, f.eks. en tør gedeost,’ mente Bi Skaarup. Jeg var helt enig og købte et par glas. Jeg laver selv æblechutney til ost – der er en opskrift andetsteds på denne side. (Erik Lolle ved sit æblehotel)
    Like
    Haha
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 877 Visninger

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind