• Føler du dig også umyndiggjort for dine egne penge

    Mine bedsteforældre og deres forældre sparede op "under madrassen" og det kom ingen ved hvor mange penge de havde, da de gik på folkepension.


    Det er svært at være den ældre generation i vore dage

    Lovgiverne har givet bankerne lov til at kigge dig over skulderen.
    Pensionist tilværelsen: Alle stræber efter at have en god "tredje fase i livet" og det er en god idé at spare op - men hvis du officielt spare op (penge i banken), tager myndighederne pengene fra dine pensionstillæg, så du i virkeligheden bruger din opsparing til selv forsørgelse, i stedet for at forsøde pensionstilværelsen.

    "Kontanterne skal via banken før du kan bruge dem til større indkøb": Der er som udgangspunkt ikke noget maksimum for, hvor mange penge du samlet set må indsætte på din bankkonto om måneden, hvis der er tale om lovlige overførsler fra eksempelvis løn eller opsparing.

    - Men Indsætter du derimod fysiske kontanter, er der ofte praktiske grænser og skærpede regler, du skal være opmærksom på, grænser i hæveautomater (ATM):

    De fleste pengeinstitutter (herunder Danske Bank, Nordea, Sydbank og de fleste lokalbanker) har en automatisk grænse på mellem 15.000 kr. og 20.000 kr. om måneden for, hvad du kan indsætte via deres kontantautomater.
    Ved kassen i banken: Hvis du skal indsætte større kontantbeløb, kan du ofte gøre det ved personlig henvendelse i banken, men her vil der ofte være et gebyr forbundet med det.

    Dokumentationskrav (Hvidvaskloven): Bankerne er ved lov forpligtet til at kende deres kunder. Hvis du indsætte usædvanligt store kontante beløb (typisk over 10.000-20.000 kr.) vil banken ofte stille spørgsmål ved, hvor pengene stammer fra.
    Du skal derfor kunne fremvise dokumentation, såsom en kvittering, lønseddel eller salgsaftale, hvis banken beder om det.

    Værd at vide: Hvis du har optjent en større kontant sum over en længere periode, og ønsker at indsætte den på én gang, er det en god idé at kontakte din bank og give dem besked på forhånd, så du slipper for unødvendige forsinkelser i forbindelse med hvidvaskreglerne.

    Føler du dig lidt umyndiggjort for dine egne?
    <h2>😠 Føler du dig også umyndiggjort for dine egne penge</h2>Mine bedsteforældre og deres forældre sparede op "under madrassen" og det kom ingen ved hvor mange penge de havde, da de gik på folkepension. <h2>Det er svært at være den ældre generation i vore dage</h2>Lovgiverne har givet bankerne lov til at kigge dig over skulderen. <b>Pensionist tilværelsen:</b> Alle stræber efter at have en god "tredje fase i livet" og det er en god idé at spare op - men hvis du officielt spare op (penge i banken), tager myndighederne pengene fra dine pensionstillæg, så du i virkeligheden bruger din opsparing til selv forsørgelse, i stedet for at forsøde pensionstilværelsen. <b>"Kontanterne skal via banken før du kan bruge dem til større indkøb":</b> Der er som udgangspunkt ikke noget maksimum for, hvor mange penge du samlet set må indsætte på din bankkonto om måneden, hvis der er tale om lovlige overførsler fra eksempelvis løn eller opsparing. - Men Indsætter du derimod fysiske kontanter, er der ofte praktiske grænser og skærpede regler, du skal være opmærksom på, grænser i hæveautomater (ATM): De fleste pengeinstitutter (herunder Danske Bank, Nordea, Sydbank og de fleste lokalbanker) har en automatisk grænse på mellem 15.000 kr. og 20.000 kr. om måneden for, hvad du kan indsætte via deres kontantautomater. Ved kassen i banken: Hvis du skal indsætte større kontantbeløb, kan du ofte gøre det ved personlig henvendelse i banken, men her vil der ofte være et gebyr forbundet med det. Dokumentationskrav (Hvidvaskloven): Bankerne er ved lov forpligtet til at kende deres kunder. Hvis du indsætte usædvanligt store kontante beløb (typisk over 10.000-20.000 kr.) vil banken ofte stille spørgsmål ved, hvor pengene stammer fra. Du skal derfor kunne fremvise dokumentation, såsom en kvittering, lønseddel eller salgsaftale, hvis banken beder om det. Værd at vide: Hvis du har optjent en større kontant sum over en længere periode, og ønsker at indsætte den på én gang, er det en god idé at kontakte din bank og give dem besked på forhånd, så du slipper for unødvendige forsinkelser i forbindelse med hvidvaskreglerne. <b>Føler du dig lidt umyndiggjort for dine egne?</b>
    Angry
    Like
    3
    2 Kommentarer 0 Delinger 588 Visninger
  • Dagens Arne :

    Himmelhvælvingen
    en blå krystalskål
    kuplet over
    grønne hvedemarker,
    ville de gamle digtere have sagt.

    Men skålen har ingen sider af krystal,
    kloden ligger ikke i kuvøse.
    Kun et åndepust
    fra træernes lunger
    skærmer os
    mod verdensrummets evige frost.

    Kun stormgæring
    i sibiriske moser,
    oceanernes
    tålmodige åndedræt,
    svampenes blege hyfer,
    skarnbassens knitren
    og fiskenes gispende gæller.

    Vores eneste værn
    mod den kosmiske kulde
    er flettet af dødsskrig og kys,
    af blodets dunken i tindingen
    og dit rolige blik
    når vi vågner i samme sekund
    vender hovedet på puden
    ser hinanden i øjnene
    og smiler

    ©Arne Herløv Petersen
    Dagens Arne : Himmelhvælvingen en blå krystalskål kuplet over grønne hvedemarker, ville de gamle digtere have sagt. Men skålen har ingen sider af krystal, kloden ligger ikke i kuvøse. Kun et åndepust fra træernes lunger skærmer os mod verdensrummets evige frost. Kun stormgæring i sibiriske moser, oceanernes tålmodige åndedræt, svampenes blege hyfer, skarnbassens knitren og fiskenes gispende gæller. Vores eneste værn mod den kosmiske kulde er flettet af dødsskrig og kys, af blodets dunken i tindingen og dit rolige blik når vi vågner i samme sekund vender hovedet på puden ser hinanden i øjnene og smiler ©Arne Herløv Petersen
    Like
    Yay
    7
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Rumpetrolde, grodyngel, høsnarunger og andre væsner.

    Havedammen er vågnet til en ny sæson, og denne sæson bliver helt anderledes end de 26 tidligere sæsoner her i haven. Alle guldfiskene er nemlig forsvundet.
    Jeg har i flere år givet fisketilladelse til en hejre, som jævnligt og gennem mange år har besøgt havedammen. Men det var vinterkulden der gjorde en ende på fiskelivet i havedammen. Endelig kan jeg se frem til en sæson, hvor andet liv i havedammen kan få lov til at udfolde sig.
    Det første der er sket er, at den naturlige balance i havedammen er ved at blive genskabt. Det betyder, at vandet er stjerneklart, og at det er muligt at følge noget af det liv der udspiller sig under overfladen.
    Den næste forandring var, at en frø har lagt sine æg i en klump i vandet. Frøernes æg lægges i klumper, mens tudsens æg lægges i lange strenge. Derfor ved jeg, at det er første gang der er frøæg i vandet. Tudsernes æg har været der i mange år.
    I maj svømmer de små haletudser rundt i vandet og finder en solstribe at sole sig i. Forleden kom min norske ven fordi for at se dem. ”Ved du, hvad de der hedder på norsk”, spurgte han. ”Nej”, svarede jeg i forventning om, at jeg lige om lidt ville få svaret.
    ”Rumpetrolde” svarede han med et glimt i øjet.
    Senere samme aften søgte jeg efter haletudser på alverdens sprog. Svenskerne kalder dem for grodyngel og færingerne kalder dem for høsnarunga, men fra i år, hedder de altså rumpetrolde her i havedammen.
    I april kommer salamandrene frem fra deres vinterhi for at kravle i vandet og yngle. Først når det sker, kan jeg begynde at ordne i mine bede omkring dammen.
    Uheldigvis for rumpetroldene, kan salamandre godt lide frøæg og rumpetrolde, så det varede ikke længe, før jeg kunne se salamandrene flokkes omkring frøæggene.

    Når jeg sidder i min havestol og nyder aftenkaffen, så kan jeg høre Hr. tudse kalde efter en mage. Det har han gjort længe og det ser ud til at være lykkedes, men i skrivende stund er der endnu ikke kommet æg.
    Tudser har en klumpet kropsform sammenlignet med frøer. Tudsen har kortere ben og en tør og vortet hud.
    Tudser har giftkirtler bag øjnene, hvorfra der udskilles en gift, når de føler sig truet. Det har kattene Sokrates og Xantippe vist fundet ud af, for de nøjes med at se på, når en tudse hopper hen over terrassen.
    Vi lever så længe vi lærer synes også at være noget kattene har forstået.
    Visdom i pels?
    Frøer og tudser er fredede i Danmark lige som salamanderen. Deres naturlige levesteder er truet, så også her kan vi som haveejere gøre en forskel for biodiversiteten ved at genskabe deres levesteder i vores eget miljø.
    Der er 1,2 millioner private haver i Danmark, så det er da ikke helt umuligt, at vi kan vende afvikling til udvikling af Danmarks natur.


    Faktaboks:
    Salamandere lever typisk i vand eller fugtige områder. På land er salamandrene nataktive og søger i dagtimerne skjul under sten, træstammer eller i jordbunden. Mange arter yngler i små damme eller vandhuller, hvor larverne lever som haletudser, inden de forvandles til salamandere.
    I Danmark findes tre arter: lille vandsalamander, stor vandsalamander og bjergsalamander. Den lille vandsalamander er mest almindelig og måler 6-9 cm med en levealder på op til 12 år.
    På deres menukort står der f.eks. myg, fluer, biller, orme, små snegle, frøæg og rumpetrolde.
    En af de mest bemærkelsesværdige egenskaber ved salamandere er, at de kan regenerere tabte lemmer, hale og dele af organer.
    Rumpetrolde, grodyngel, høsnarunger og andre væsner. Havedammen er vågnet til en ny sæson, og denne sæson bliver helt anderledes end de 26 tidligere sæsoner her i haven. Alle guldfiskene er nemlig forsvundet. Jeg har i flere år givet fisketilladelse til en hejre, som jævnligt og gennem mange år har besøgt havedammen. Men det var vinterkulden der gjorde en ende på fiskelivet i havedammen. Endelig kan jeg se frem til en sæson, hvor andet liv i havedammen kan få lov til at udfolde sig. Det første der er sket er, at den naturlige balance i havedammen er ved at blive genskabt. Det betyder, at vandet er stjerneklart, og at det er muligt at følge noget af det liv der udspiller sig under overfladen. Den næste forandring var, at en frø har lagt sine æg i en klump i vandet. Frøernes æg lægges i klumper, mens tudsens æg lægges i lange strenge. Derfor ved jeg, at det er første gang der er frøæg i vandet. Tudsernes æg har været der i mange år. I maj svømmer de små haletudser rundt i vandet og finder en solstribe at sole sig i. Forleden kom min norske ven fordi for at se dem. ”Ved du, hvad de der hedder på norsk”, spurgte han. ”Nej”, svarede jeg i forventning om, at jeg lige om lidt ville få svaret. ”Rumpetrolde” svarede han med et glimt i øjet. Senere samme aften søgte jeg efter haletudser på alverdens sprog. Svenskerne kalder dem for grodyngel og færingerne kalder dem for høsnarunga, men fra i år, hedder de altså rumpetrolde her i havedammen. I april kommer salamandrene frem fra deres vinterhi for at kravle i vandet og yngle. Først når det sker, kan jeg begynde at ordne i mine bede omkring dammen. Uheldigvis for rumpetroldene, kan salamandre godt lide frøæg og rumpetrolde, så det varede ikke længe, før jeg kunne se salamandrene flokkes omkring frøæggene. Når jeg sidder i min havestol og nyder aftenkaffen, så kan jeg høre Hr. tudse kalde efter en mage. Det har han gjort længe og det ser ud til at være lykkedes, men i skrivende stund er der endnu ikke kommet æg. Tudser har en klumpet kropsform sammenlignet med frøer. Tudsen har kortere ben og en tør og vortet hud. Tudser har giftkirtler bag øjnene, hvorfra der udskilles en gift, når de føler sig truet. Det har kattene Sokrates og Xantippe vist fundet ud af, for de nøjes med at se på, når en tudse hopper hen over terrassen. Vi lever så længe vi lærer synes også at være noget kattene har forstået. Visdom i pels? Frøer og tudser er fredede i Danmark lige som salamanderen. Deres naturlige levesteder er truet, så også her kan vi som haveejere gøre en forskel for biodiversiteten ved at genskabe deres levesteder i vores eget miljø. Der er 1,2 millioner private haver i Danmark, så det er da ikke helt umuligt, at vi kan vende afvikling til udvikling af Danmarks natur. Faktaboks: Salamandere lever typisk i vand eller fugtige områder. På land er salamandrene nataktive og søger i dagtimerne skjul under sten, træstammer eller i jordbunden. Mange arter yngler i små damme eller vandhuller, hvor larverne lever som haletudser, inden de forvandles til salamandere. I Danmark findes tre arter: lille vandsalamander, stor vandsalamander og bjergsalamander. Den lille vandsalamander er mest almindelig og måler 6-9 cm med en levealder på op til 12 år. På deres menukort står der f.eks. myg, fluer, biller, orme, små snegle, frøæg og rumpetrolde. En af de mest bemærkelsesværdige egenskaber ved salamandere er, at de kan regenerere tabte lemmer, hale og dele af organer.
    Yay
    Like
    Love
    11
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Tivolikortholdere kan åbenbart gratis medtage en ekstra person een gang i April
    Så den unge dame kom med en tur ind at beundre den gamle have i kulden.
    Tivolikortholdere kan åbenbart gratis medtage en ekstra person een gang i April 😃 Så den unge dame kom med en tur ind at beundre den gamle have i kulden.
    Like
    Love
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 705 Visninger
  • Mit nyeste værk i serien “De Oprindelige” et lille et af slagsen på knapt 66 x 66 cm men med et dybt budskab om at huske på de mennesker der lever udenfor rækkevidde af det nuværende geopolitiske morads.

    Forestil jer en lille, trodsig ø i et uendeligt hav af sand. Det er Kukumane, dybt inde i Central Kalahari Game Reserve – en vildmark, der i udstrækning er større end hele Danmark.

    Mens myndighederne har tømt store dele af dette enorme område, er en lille håndfuld familier blevet tilbage. De lever under en usynlig, bureaukratisk belejring, hvor vand skal hentes langt væk, og hvor retten til overhovedet at være der er en daglig kamp.

    Alligevel står hun her. Midt i sin kraal, omgivet af tæpper mod kulden, med en sort plastikstol solidt plantet i sandet. Den stol er ikke bare et møbel; den er et anker. I et landskab, hvor staten behandler dem som ulovlige indtrængere, bliver stolen det ultimative symbol på varighed.

    Teksten på billedet, “Secure in a Tilting World”, indfanger hendes situation præcist. Verden omkring hende hælder – den er ustabil, politisk usikker og i forandring. Men hun vælter ikke. Hun står fast.

    De digitale QR-koder, der svæver over hegnet, vidner om, at selv her, i isolationen, trænger den moderne verden sig på. Men hendes blik fortæller os, at dette sted tilhører hende
    Mit nyeste værk i serien “De Oprindelige” et lille et af slagsen på knapt 66 x 66 cm men med et dybt budskab om at huske på de mennesker der lever udenfor rækkevidde af det nuværende geopolitiske morads. Forestil jer en lille, trodsig ø i et uendeligt hav af sand. Det er Kukumane, dybt inde i Central Kalahari Game Reserve – en vildmark, der i udstrækning er større end hele Danmark. Mens myndighederne har tømt store dele af dette enorme område, er en lille håndfuld familier blevet tilbage. De lever under en usynlig, bureaukratisk belejring, hvor vand skal hentes langt væk, og hvor retten til overhovedet at være der er en daglig kamp. Alligevel står hun her. Midt i sin kraal, omgivet af tæpper mod kulden, med en sort plastikstol solidt plantet i sandet. Den stol er ikke bare et møbel; den er et anker. I et landskab, hvor staten behandler dem som ulovlige indtrængere, bliver stolen det ultimative symbol på varighed. Teksten på billedet, “Secure in a Tilting World”, indfanger hendes situation præcist. Verden omkring hende hælder – den er ustabil, politisk usikker og i forandring. Men hun vælter ikke. Hun står fast. De digitale QR-koder, der svæver over hegnet, vidner om, at selv her, i isolationen, trænger den moderne verden sig på. Men hendes blik fortæller os, at dette sted tilhører hende
    Yay
    Like
    Love
    14
    0 Kommentarer 0 Delinger 831 Visninger
  • Min nye kat er så sød, tillidsfuld, kærlig, kontaktsøgende og rundt i hele lejligheden.
    Hvis han kunne ville han sidde på min skulder hele dagen (Han er over 5 kg så det kan han altså ikke)
    På nær når der kommer gæster, så er han væk. Jeg ved ikke hvad han er så bange for... jeg er nød til at resocialisere ham.
    Min nye kat er så sød, tillidsfuld, kærlig, kontaktsøgende og rundt i hele lejligheden. Hvis han kunne ville han sidde på min skulder hele dagen (Han er over 5 kg så det kan han altså ikke) På nær når der kommer gæster, så er han væk. Jeg ved ikke hvad han er så bange for... jeg er nød til at resocialisere ham.
    Like
    Love
    Yay
    9
    1 Kommentarer 0 Delinger 667 Visninger
  • To nye af de små bæltetasker (ca. 15x20x6 cm) Den ene i farven Tan med dragerne er reliefskåret og punslet den anden i farven maghoni med en simpel punslet blomst. Begge er beregnet til at bære i bæltet men kan monters med en enkel skulderrem.
    To nye af de små bæltetasker (ca. 15x20x6 cm) Den ene i farven Tan med dragerne er reliefskåret og punslet den anden i farven maghoni med en simpel punslet blomst. Begge er beregnet til at bære i bæltet men kan monters med en enkel skulderrem.
    Yay
    Like
    Love
    5
    0 Kommentarer 0 Delinger 631 Visninger
  • Polo Læder Taske Brugt
    Kr. 75.00
    På lager
    Allingåbro, 8961 Allingåbro, Danmark
    Herretaske, skuldertaske i læder.
    Herretaske, skuldertaske i læder.
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Man skal give ære hvor ære bør være.

    Hvad enten man kan lide Mette Frederiksen eller ej, så synes jeg man er nød til at anerkende at hun har klaret Grønlandskrisen ret godt.

    Jeg er ikke fan af hende - overhovedet (Jeg stoppede med at stemme S da Helle Thorning kom til og gjorde Mette Frederiksen til Beskæftigelsesminister -katastrofal beslutning), men man er nød til at give ære hvor ære bør være.

    Hun stod i en ukendt situation under Corona perioden, og gjorde hvad hun mente var det rigtige - og så kan man diskutere Mink sagen herfra og til evigheden (stod det til mig, skulle erhverv aldrig have været til).. Hun har om nogen stået igennem to kriser hvor der ikke har været en facitliste.

    Er der nogen i Folketinget der ville kunne stå distancen med de to kriser? Ikke i min optik. Jeg svor at jeg aldrig ville stemme på S så længe Mette F og hendes slæng er en del af S - og det står jeg ved.. Men man er nød til at give ære hvor ære bør være.

    Jeg vil egentlig ikke protestere hvis hun forblev Statsminister i 4 år mere - hun er den eneste der kan stå distancen med Trump.. Jeg er absolut heller ikke fan af Lars Løkke, men ham og Mette Frederiksen sammen, har været et godt makker par under Grønlandskrisen.

    Desuden har Mette Frederiksen været helvedes dygtig til at samle opbakning rundt om i Europa under Grønlandskrisen.

    Jeg anerkender hendes håndtering af de to kriser - men jeg kommer aldrig til at stemme på S så længe hun og hendes slæng er en del af ledelsen i partiet.

    Men skulderklap og ros skal hun have for håndteringen af de to kriser. Får hun 4 år mere, så er jeg egentlig ganske tryk ved det mht. krisehåndtering.

    https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-efter-dr-afsloeringer-den-amerikanske-praesidents-oenske-om-overtage-groenland-er
    <b>Man skal give ære hvor ære bør være.</b> Hvad enten man kan lide Mette Frederiksen eller ej, så synes jeg man er nød til at anerkende at hun har klaret Grønlandskrisen ret godt. Jeg er ikke fan af hende - overhovedet (Jeg stoppede med at stemme S da Helle Thorning kom til og gjorde Mette Frederiksen til Beskæftigelsesminister -katastrofal beslutning), men man er nød til at give ære hvor ære bør være. Hun stod i en ukendt situation under Corona perioden, og gjorde hvad hun mente var det rigtige - og så kan man diskutere Mink sagen herfra og til evigheden (stod det til mig, skulle erhverv aldrig have været til).. Hun har om nogen stået igennem to kriser hvor der ikke har været en facitliste. Er der nogen i Folketinget der ville kunne stå distancen med de to kriser? Ikke i min optik. Jeg svor at jeg aldrig ville stemme på S så længe Mette F og hendes slæng er en del af S - og det står jeg ved.. Men man er nød til at give ære hvor ære bør være. Jeg vil egentlig ikke protestere hvis hun forblev Statsminister i 4 år mere - hun er den eneste der kan stå distancen med Trump.. Jeg er absolut heller ikke fan af Lars Løkke, men ham og Mette Frederiksen sammen, har været et godt makker par under Grønlandskrisen. Desuden har Mette Frederiksen været helvedes dygtig til at samle opbakning rundt om i Europa under Grønlandskrisen. Jeg anerkender hendes håndtering af de to kriser - men jeg kommer aldrig til at stemme på S så længe hun og hendes slæng er en del af ledelsen i partiet. Men skulderklap og ros skal hun have for håndteringen af de to kriser. Får hun 4 år mere, så er jeg egentlig ganske tryk ved det mht. krisehåndtering. https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-efter-dr-afsloeringer-den-amerikanske-praesidents-oenske-om-overtage-groenland-er
    WWW.DR.DK
    Mette Frederiksen efter DR-afsløringer: 'Den amerikanske præsidents ønske om at overtage Grønland er desværre intakt'
    Danmark forberedte sig på muligt angreb fra USA, har kilder fortalt til DR. Statsministeren kalder fortsat situationen for alvorlig
    Like
    Yay
    8
    4 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Skal du have en krop der virker bedst muligt, er det bedste værktøj "brug den"

    Her er en video om hvordan man kan holde sin smidighed i skulder, albue og håndled ved lige, eller bygge den op igen.

    Videoen er optaget i et motionscenter jeg har ejet og drevet i en årrække.

    https://www.youtube.com/watch?v=RtBPNIMXakc
    Skal du have en krop der virker bedst muligt, er det bedste værktøj "brug den" Her er en video om hvordan man kan holde sin smidighed i skulder, albue og håndled ved lige, eller bygge den op igen. Videoen er optaget i et motionscenter jeg har ejet og drevet i en årrække. https://www.youtube.com/watch?v=RtBPNIMXakc
    Like
    5
    0 Kommentarer 0 Delinger 829 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind