• Præsident Volodymyr Zelenskyj har annonceret en ændring i aktivitetsbalancen

    på frontlinjen og bemærket, at Ukraines aktive kampoperationer søndag oversteg Ruslands i antal.

    - Der er gjort meget i år, og ændringen i balancen på slagmarken er synlig. Især dagens aktivitetsindikatorer viser, at der var flere ukrainske aktive operationer i løbet af de sidste 24 timer end russiske operationer.

    Det siger den ukrainske præsident i sit aftenresumé: https://www.president.gov.ua/en/news/nasha-dalekobijnist-ce-te-sho-znachno-zminyuye-situaciyu-ta-104465

    #Socii #Ukraine #magtballance
    <h2>Præsident Volodymyr Zelenskyj har annonceret en ændring i aktivitetsbalancen</h2>på frontlinjen og bemærket, at Ukraines aktive kampoperationer søndag oversteg Ruslands i antal. - Der er gjort meget i år, og ændringen i balancen på slagmarken er synlig. Især dagens aktivitetsindikatorer viser, at der var flere ukrainske aktive operationer i løbet af de sidste 24 timer end russiske operationer. Det siger den ukrainske præsident i sit aftenresumé: https://www.president.gov.ua/en/news/nasha-dalekobijnist-ce-te-sho-znachno-zminyuye-situaciyu-ta-104465 #Socii #Ukraine #magtballance
    NYHEDER.TV2.DK
    Zelenskyj proklamerer skifte i krigens momentum
    Hold dig opdateret på krigen i Ukraine med nyheder fra TV 2. Få overblik over sidste nyt her.
    Like
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 250 Visninger
  • Gadenavne som udenrigspolitik – går grænsen her?

    Siden Ruslands invasion af Ukraine har flere byer i Europa og Nordamerika gjort noget ret opsigtsvækkende: de har omdøbt gader og pladser ved russiske ambassader.

    Det kan lyde som en lille ting, men signalet er ret tydeligt.

    I Vilnius blev vejen til ambassaden omdøbt til “Ukrainian Heroes Street”.
    I Warszawa hedder adressen nu “Alléen for ofre for russisk aggression”.
    Og i Washington, D.C. har man valgt “Zelenskyy Way”, opkaldt efter Volodymyr Zelenskyy.

    Det betyder i praksis, at russiske diplomater hver dag må skrive adresser, der hylder Ukraine eller peger direkte på krigen.

    Også herhjemme i København har idéen været oppe. Der har været forslag og midlertidige aktioner med skilte ved den russiske ambassade, men ingen permanent officiel omdøbning.

    Og så kommer det interessante spørgsmål:

    Skal kommuner overhovedet blande sig i udenrigspolitik på den måde?

    Der er gode argumenter imod. Udenrigspolitik er som udgangspunkt et nationalt anliggende, og man kan mene, at lokale myndigheder bør holde sig til deres kerneopgaver.

    Jeg hælder faktisk selv normalt i den retning.

    Men netop her er det værd at overveje en undtagelse.

    For det her er en fredelig måde at sende et klart signal. Det er en synlig støtte til et land, der er under angreb. Og det er et greb, der ikke eskalerer, men markerer værdier.

    Derfor kunne man argumentere for, at denne type tiltag ikke kun bør afhænge af lokale initiativer, men måske - eventuelt nationalt - støttes og koordineres.

    Ikke som symbolpolitik for symbolpolitikkens skyld, men som en konsekvent og fredelig markering af, hvor vi står.

    For nogle gange siger et gadenavn mere end en pressemeddelelse.
    Gadenavne som udenrigspolitik – går grænsen her? Siden Ruslands invasion af Ukraine har flere byer i Europa og Nordamerika gjort noget ret opsigtsvækkende: de har omdøbt gader og pladser ved russiske ambassader. Det kan lyde som en lille ting, men signalet er ret tydeligt. I Vilnius blev vejen til ambassaden omdøbt til “Ukrainian Heroes Street”. I Warszawa hedder adressen nu “Alléen for ofre for russisk aggression”. Og i Washington, D.C. har man valgt “Zelenskyy Way”, opkaldt efter Volodymyr Zelenskyy. Det betyder i praksis, at russiske diplomater hver dag må skrive adresser, der hylder Ukraine eller peger direkte på krigen. Også herhjemme i København har idéen været oppe. Der har været forslag og midlertidige aktioner med skilte ved den russiske ambassade, men ingen permanent officiel omdøbning. Og så kommer det interessante spørgsmål: Skal kommuner overhovedet blande sig i udenrigspolitik på den måde? Der er gode argumenter imod. Udenrigspolitik er som udgangspunkt et nationalt anliggende, og man kan mene, at lokale myndigheder bør holde sig til deres kerneopgaver. Jeg hælder faktisk selv normalt i den retning. Men netop her er det værd at overveje en undtagelse. For det her er en fredelig måde at sende et klart signal. Det er en synlig støtte til et land, der er under angreb. Og det er et greb, der ikke eskalerer, men markerer værdier. Derfor kunne man argumentere for, at denne type tiltag ikke kun bør afhænge af lokale initiativer, men måske - eventuelt nationalt - støttes og koordineres. Ikke som symbolpolitik for symbolpolitikkens skyld, men som en konsekvent og fredelig markering af, hvor vi står. For nogle gange siger et gadenavn mere end en pressemeddelelse.
    Yay
    Like
    Haha
    10
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Hvad i alverden tror #Trump at opnå udover at, som Vance sagde det til Zelensky, gamble med #www3
    Hvad i alverden tror #Trump at opnå udover at, som Vance sagde det til Zelensky, gamble med #www3
    Like
    3
    2 Kommentarer 0 Delinger 469 Visninger
  • Nå, nu er Trump ved at vove sig ud i endnu et farligt projekt - og truer Kina.
    Var der ikke noget med, at han ikke ville have, at Zelenskyj skulle starte 3. verdenskrig ?? Men han må åbenbart godt selv ...

    Den mand lærer aldrig af sine fejl - hvorefter han begår endnu flere ...

    https://www.dr.dk/nyheder/udland/live-vaabenhvile-mellem-iran-og-usa#liveblog-embed
    Nå, nu er Trump ved at vove sig ud i endnu et farligt projekt - og truer Kina. Var der ikke noget med, at han ikke ville have, at Zelenskyj skulle starte 3. verdenskrig ?? Men han må åbenbart godt selv ... Den mand lærer aldrig af sine fejl - hvorefter han begår endnu flere ... https://www.dr.dk/nyheder/udland/live-vaabenhvile-mellem-iran-og-usa#liveblog-embed
    Like
    Sad
    2
    2 Kommentarer 0 Delinger 579 Visninger
  • Ukraine sender militære specialister til Mellemøsten for at hjælpe med at bekæmpe iranske droner. Præsident Zelenskyj annoncerede beslutningen den 4. marts 2026. Ukraine har opbygget stor ekspertise i at nedskyde iranske Shahed-droner, som Rusland anvender i stor stil i invasionskrigen. Specialisterne skal nu dele denne viden med allierede i Mellemøsten. Det understreges, at hjælpen skal tilrettelægges, så den ikke svækker Ukraines eget forsvar mod russisk aggression.
    Ukraine sender militære specialister til Mellemøsten for at hjælpe med at bekæmpe iranske droner. Præsident Zelenskyj annoncerede beslutningen den 4. marts 2026. Ukraine har opbygget stor ekspertise i at nedskyde iranske Shahed-droner, som Rusland anvender i stor stil i invasionskrigen. Specialisterne skal nu dele denne viden med allierede i Mellemøsten. Det understreges, at hjælpen skal tilrettelægges, så den ikke svækker Ukraines eget forsvar mod russisk aggression.
    Like
    Yay
    6
    0 Kommentarer 0 Delinger 700 Visninger
  • Arne Lund skriver på FB:

    EUROPA HAR LEVET PÅ EN LIVSLØGN OM RUSLAND
    Fra Steigan d. 17. januar 2026

    Når europæiske statsledere nu begynder at sige højt, at Rusland er et europæisk land, og at Europa må finde et kompromis med Moskva, er det ikke en ny indsigt. Det er et tegn på at virkeligheden har knust den løgn som har domineret europæisk politik, siden krigen i Ukraine begyndte i 2022.

    I årevis har Europas politiske elite ladet som om Rusland kunne isoleres fra kontinentet. Sanktioner skulle knække økonomien. Våbenleverancer skulle fremtvinge et nederlag. Moral skulle erstatte diplomati. Resultatet er ikke fred, men en endeløs krig, økonomisk nedtur i Europa og en stadig mere åbenlys underordning under amerikanske strategiske interesser.

    At denne linjen nu begynder at rådne, skyldes ikke humanisme eller omsorg for Ukraine. Den skyldes at projektet har fejlet.

    Tyskland er det tydeligste eksempel. Landet, som byggede sin industrielle styrke på billig russisk energi, har bevidst demonteret sit eget økonomiske fundament i loyalitet med en geopolitisk konfrontation, Tyskland ikke kontrollerer. Resultatet er højere elpriser, svækket konkurrenceevne og stigende social utilfredshed Når tyske ledere nu snakker om kompromis, er det fordi regningen er blevet politisk umulig at ignorere.

    (Iflg. NachDenkSeiten er antallet af konkurser i Tyskland i dag større, end under finanskrisen i 2008-09. I 2025 gik således knap 18.000 tyske virksomheder fallit, heraf ca. 450 større virksomheder dvs. hvor der er en omsætning på 75 mio kr. elle derover. Min bem.)

    Også EU-kommissionen begynder at tale mere ærlig. Når det indrømmes, at forhandlinger med Rusland er uundgåelige, bekræftes det, mange har sagt hele tiden: Hele forestillingen om at krigen kunne vindes uden dialog, var en politisk fantasi. Diplomati blev ikke forkastet fordi det var umoralsk, men fordi det stod i vejen for en konfrontationslinje, defineret udenfor Europa.
    (EU-toppens forsøg på at konfiskere de indefrosne russiske aktiver i et belgisk pengeinstitut, slog fejl pga. EU’s egne regler og hensynet til bankernes ”immunitet. I stedet vil man så ”låne” 90 mia € der gives Ukraine som et ”reperationslån”, og som tilbagebetales af Rusland, den dag russerne har tabt krigen (sic). EU bilder sig selv og andre ind, at ”lånet” - der reelt er en gave til Ukraine - vil kunne dække to års krigsførelse, samt drift af det ukrainske samfund i samme periode. Heller ikke dette holder. SIPRI angiver således, at krigsførelsen årligt koster den ukrainske statskasse ca. 60-65 mia €. Den civile sektor tegner sig iflg. statsbudgettet for 45-50 mia € Til sammen 105 -115 mia €. Ukraine om et års tid stå med en kassebeholdning på (i bedste fald) 25 mia €. Er krigen ikke afsluttet inden da, så skal Zelensky, eller hvem der nu er ved magten på det tidspunkt, atter ud med raslebøssen. Min bem.)
    Italien har påpeget det mest pinlige aspekt ved denne politik: Europas totale mangel på strategisk selvstændighed. Mens USA fører krigen geopolitisk og militært, har EU reduceret sig selv til en kombination af sanktionsmaskine og våbenlager. Europa har ikke ledet. Europa har fulgt efter. Nu opdager man, at det er prisen for at opgive sin egen udenrigspolitik.

    Krigstrætheden blandt de fleste er ikke et tegn på moralsk svigt, men på sund fornuft. De fleste europæere forstår det eliterne har nægtet at erkende: Rusland forsvinder ikke. Det kan ikke isoleres bort, straffes bort eller gøres irrelevant. Geografien lader sig ikke annullere. Rusland er Europas største nabo, og har været det i århundreder.

    At beskrive Rusland som et europæisk land er derfor ikke kontroversielt, men en banal sandhed. Alligevel er denne sandhed blevet undertrykt. Fordi den kolliderede med fortællingen om Rusland som en ydre, nærmest asiatisk trussel udenfor det europæiske fællesskab. Denne fortælling har gjort krig politisk spiselig, men fred politisk mistænkelig.

    Dæmoniseringen af Rusland har haft en funktion. Den har legitimeret oprustning, lukket munden på intern kritik og gjort det muligt at fremstille enhver, der taler om forhandlinger, som moralsk suspekt.

    Del 2 i kommentarfeltet.
    Arne Lund skriver på FB: EUROPA HAR LEVET PÅ EN LIVSLØGN OM RUSLAND Fra Steigan d. 17. januar 2026 Når europæiske statsledere nu begynder at sige højt, at Rusland er et europæisk land, og at Europa må finde et kompromis med Moskva, er det ikke en ny indsigt. Det er et tegn på at virkeligheden har knust den løgn som har domineret europæisk politik, siden krigen i Ukraine begyndte i 2022. I årevis har Europas politiske elite ladet som om Rusland kunne isoleres fra kontinentet. Sanktioner skulle knække økonomien. Våbenleverancer skulle fremtvinge et nederlag. Moral skulle erstatte diplomati. Resultatet er ikke fred, men en endeløs krig, økonomisk nedtur i Europa og en stadig mere åbenlys underordning under amerikanske strategiske interesser. At denne linjen nu begynder at rådne, skyldes ikke humanisme eller omsorg for Ukraine. Den skyldes at projektet har fejlet. Tyskland er det tydeligste eksempel. Landet, som byggede sin industrielle styrke på billig russisk energi, har bevidst demonteret sit eget økonomiske fundament i loyalitet med en geopolitisk konfrontation, Tyskland ikke kontrollerer. Resultatet er højere elpriser, svækket konkurrenceevne og stigende social utilfredshed Når tyske ledere nu snakker om kompromis, er det fordi regningen er blevet politisk umulig at ignorere. (Iflg. NachDenkSeiten er antallet af konkurser i Tyskland i dag større, end under finanskrisen i 2008-09. I 2025 gik således knap 18.000 tyske virksomheder fallit, heraf ca. 450 større virksomheder dvs. hvor der er en omsætning på 75 mio kr. elle derover. Min bem.) Også EU-kommissionen begynder at tale mere ærlig. Når det indrømmes, at forhandlinger med Rusland er uundgåelige, bekræftes det, mange har sagt hele tiden: Hele forestillingen om at krigen kunne vindes uden dialog, var en politisk fantasi. Diplomati blev ikke forkastet fordi det var umoralsk, men fordi det stod i vejen for en konfrontationslinje, defineret udenfor Europa. (EU-toppens forsøg på at konfiskere de indefrosne russiske aktiver i et belgisk pengeinstitut, slog fejl pga. EU’s egne regler og hensynet til bankernes ”immunitet. I stedet vil man så ”låne” 90 mia € der gives Ukraine som et ”reperationslån”, og som tilbagebetales af Rusland, den dag russerne har tabt krigen (sic). EU bilder sig selv og andre ind, at ”lånet” - der reelt er en gave til Ukraine - vil kunne dække to års krigsførelse, samt drift af det ukrainske samfund i samme periode. Heller ikke dette holder. SIPRI angiver således, at krigsførelsen årligt koster den ukrainske statskasse ca. 60-65 mia €. Den civile sektor tegner sig iflg. statsbudgettet for 45-50 mia € Til sammen 105 -115 mia €. Ukraine om et års tid stå med en kassebeholdning på (i bedste fald) 25 mia €. Er krigen ikke afsluttet inden da, så skal Zelensky, eller hvem der nu er ved magten på det tidspunkt, atter ud med raslebøssen. Min bem.) Italien har påpeget det mest pinlige aspekt ved denne politik: Europas totale mangel på strategisk selvstændighed. Mens USA fører krigen geopolitisk og militært, har EU reduceret sig selv til en kombination af sanktionsmaskine og våbenlager. Europa har ikke ledet. Europa har fulgt efter. Nu opdager man, at det er prisen for at opgive sin egen udenrigspolitik. Krigstrætheden blandt de fleste er ikke et tegn på moralsk svigt, men på sund fornuft. De fleste europæere forstår det eliterne har nægtet at erkende: Rusland forsvinder ikke. Det kan ikke isoleres bort, straffes bort eller gøres irrelevant. Geografien lader sig ikke annullere. Rusland er Europas største nabo, og har været det i århundreder. At beskrive Rusland som et europæisk land er derfor ikke kontroversielt, men en banal sandhed. Alligevel er denne sandhed blevet undertrykt. Fordi den kolliderede med fortællingen om Rusland som en ydre, nærmest asiatisk trussel udenfor det europæiske fællesskab. Denne fortælling har gjort krig politisk spiselig, men fred politisk mistænkelig. Dæmoniseringen af Rusland har haft en funktion. Den har legitimeret oprustning, lukket munden på intern kritik og gjort det muligt at fremstille enhver, der taler om forhandlinger, som moralsk suspekt. Del 2 i kommentarfeltet.
    Like
    1
    1 Kommentarer 0 Delinger 891 Visninger
  • Som dyreven køber og affyrer jeg selvfølgelig ikke fyrværkeri.
    Her er en god opfordring til istedet at bruge pengene til raketter for Ukraine som også kæmper vores modstand kamp.

    https://www.facebook.com/share/p/1FsznCB5W3/
    Køb en raket

    Imens vi kan nyde julehyggen, glimrer julefreden igen i år ved sit fravær i Ukraine.

    Den faldende støtte til Ukraine har konsekvenser, og imens Zelenskyj turnerer Europa rundt i forsøget på at redde sit land, æder Rusland sig ind på ukrainsk territorie, hvor invasionsstyrkerne nu er kommet til det ukrainske forstærkningsbælte. Modstandskampen og ikke mindst det folkelige håb har brug for al den opbakning, vi kan sende.

    Så vores juleønske i denne måned er: Støt Ukraine, de kæmper vores allesammens kamp, og det er David mod Goliat, hvor vi skal samle ind til slynge og sten.

    Køb gerne vores nytårsraket til mandelgave, erstat noget af nytårsfyrværkeriet til krudt og kugler rettet mod Putin, køb en raket i værtindegave eller julegave - mulighederne er mange. Og skriv gerne ‘nytårskrudt’ i din mobilepay eller bankoverførsel, når du donerer. Så tæller vi sammen den første uge i januar og ser, hvor mange penge, vi har samlet til fyrværkeri i år. Sidste år indsamlede vi for: 82.100 kroner - året før for 257.332,00. Vi håber og tror på, vi kan komme over 150.000 Dkk i år

    Støt med MobilePay: 924084
    Opret fast støtte: https://lnkd.in/dziPbUBa

    Slava Ukraini!
    Som dyreven køber og affyrer jeg selvfølgelig ikke fyrværkeri. Her er en god opfordring til istedet at bruge pengene til raketter for Ukraine som også kæmper vores modstand kamp. https://www.facebook.com/share/p/1FsznCB5W3/ 🎇Køb en raket🧨 Imens vi kan nyde julehyggen, glimrer julefreden igen i år ved sit fravær i Ukraine. Den faldende støtte til Ukraine har konsekvenser, og imens Zelenskyj turnerer Europa rundt i forsøget på at redde sit land, æder Rusland sig ind på ukrainsk territorie, hvor invasionsstyrkerne nu er kommet til det ukrainske forstærkningsbælte. Modstandskampen og ikke mindst det folkelige håb har brug for al den opbakning, vi kan sende. Så vores juleønske i denne måned er: Støt Ukraine, de kæmper vores allesammens kamp, og det er David mod Goliat, hvor vi skal samle ind til slynge og sten. Køb gerne vores nytårsraket til mandelgave, erstat noget af nytårsfyrværkeriet til krudt og kugler rettet mod Putin, køb en raket i værtindegave eller julegave - mulighederne er mange. Og skriv gerne ‘nytårskrudt’ i din mobilepay eller bankoverførsel, når du donerer. Så tæller vi sammen den første uge i januar og ser, hvor mange penge, vi har samlet til fyrværkeri i år. Sidste år indsamlede vi for: 82.100 kroner - året før for 257.332,00. Vi håber og tror på, vi kan komme over 150.000 Dkk i år💪 Støt med MobilePay: 924084 Opret fast støtte: https://lnkd.in/dziPbUBa Slava Ukraini!
    LNKD.IN
    LinkedIn
    This link will take you to a page that’s not on LinkedIn
    Love
    Yay
    10
    1 Kommentarer 0 Delinger 725 Visninger
  • Det er Ukraines uafhængighedsdag i dag
    https://www.dr.dk/nyheder/seneste/zelenskyj-deler-12-minutter-lang-video-paa-uafhaengighedsdag
    Det er Ukraines uafhængighedsdag i dag 💛💙 https://www.dr.dk/nyheder/seneste/zelenskyj-deler-12-minutter-lang-video-paa-uafhaengighedsdag
    WWW.DR.DK
    Zelenskyj deler 12 minutter lang video på uafhængighedsdag | Nyheder | DR
    I anledning af Ukraines uafhængighedsdag har landets præsident, Volodymyr Zelenskyj, i dag delt en godt 12 minutter lang video på sin X-profil.
    Like
    Love
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 343 Visninger
  • Er det ikke her Europa skal bruge lidt alvorligt diplomatisk sprog?
    https://www.dr.dk/nyheder/seneste/zelenskyj-underskriver-kontroversielt-lovforslag
    Er det ikke her Europa skal bruge lidt alvorligt diplomatisk sprog? https://www.dr.dk/nyheder/seneste/zelenskyj-underskriver-kontroversielt-lovforslag
    WWW.DR.DK
    Zelenskyj underskriver kontroversielt lovforslag | Nyheder | DR
    For første gang siden den russiske invasion af Ukraine, har befolkningen samlet sig i store protester mod den siddende regering.
    Like
    1
    1 Kommentarer 0 Delinger 266 Visninger
  • Nu læste jeg om Søren, som havde fået løsrevet sig selv fra Amerikans technologi. Hvor han beskrev hvornår USA fik dråben til at flyde over bæret og han begyndte sin rejse væk fra amerikanske ting.
    Jeg tænker der er mange her som også er her for at komme væk fra Amerikanske tjenester. Så nu er jeg nysgerrig...
    Hvilken situation fik jer til at tænke nu vil jeg frigøres fra USA?

    For mig var det Zelensky og Trump situationen.
    Nu læste jeg om Søren, som havde fået løsrevet sig selv fra Amerikans technologi. Hvor han beskrev hvornår USA fik dråben til at flyde over bæret og han begyndte sin rejse væk fra amerikanske ting. Jeg tænker der er mange her som også er her for at komme væk fra Amerikanske tjenester. Så nu er jeg nysgerrig... Hvilken situation fik jer til at tænke nu vil jeg frigøres fra USA? For mig var det Zelensky og Trump situationen. ♠️♣️♥️♦️
    Like
    Love
    Yay
    9
    12 Kommentarer 0 Delinger 727 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind