• Synkende byer i verden som følge af klimaforandringerne


    Kiruna, Sverige. Byen i Nord-Sverige synker fordi undergrunden er ved at give efter på grund af udvidelsen af verdens største underjordiske jernmalmmine

    Venedig, Italien. En af verdens mest berømte "synkende byer", selv om takten er nedsat til få milimeter om året ved hjælp af stop for pumpning af byens grundvand.

    Shanghai, Kina. I Shanghai er trækket på grundvandet så voldsomt nu, at byen synker fem centimeter om året ifølge et andet studie fra University of Rhode Island.

    Jakarta, Indonesien. Millionbyen synker 20 centimeter om året. Blandt andet som følge af grundvandsudpumpning. Myndighederne operer med en delvis udflytning af befolkningen.

    Houston, USA. To tommer om året synker storbyen i Texas. Også her er det grundvandsudpumpning.

    Miami, USA. Miamis havniveau stiger hurtigere end i andre dele af verden.

    Dhaka, Bangladesh. Stigende havmasser truer med at oversvømme 17 procent af Bangladesh.

    Rotterdam, Holland. 90 procent af Rotterdam ligger de facto under havets overflade, hvilket gør byen følsom når det gælder stigende verdenshave.

    Alexandria, Egypten. Den egyptiske badebys populære strande risikerer at blive opslugt af stigende verdenshave.

    Bangkok, Thailand. Grunden under Bangkok synker med 10 millimeter hvert eneste år. Det gør fremtiden usikker for Thailands hovedstad. Storbyen ligger i forvejen blot en halv til to meter over havets overflade.

    https://nyheder.tv2.dk/udland/2026-05-26-havet-aeder-sig-ind-paa-amerikansk-by-befolkningen-boer-flytte-inden-det-er-for-sent-lyder-advarslen

    Synkende byer i verden som følge af klimaforandringerne Kiruna, Sverige. Byen i Nord-Sverige synker fordi undergrunden er ved at give efter på grund af udvidelsen af verdens største underjordiske jernmalmmine Venedig, Italien. En af verdens mest berømte "synkende byer", selv om takten er nedsat til få milimeter om året ved hjælp af stop for pumpning af byens grundvand. Shanghai, Kina. I Shanghai er trækket på grundvandet så voldsomt nu, at byen synker fem centimeter om året ifølge et andet studie fra University of Rhode Island. Jakarta, Indonesien. Millionbyen synker 20 centimeter om året. Blandt andet som følge af grundvandsudpumpning. Myndighederne operer med en delvis udflytning af befolkningen. Houston, USA. To tommer om året synker storbyen i Texas. Også her er det grundvandsudpumpning. Miami, USA. Miamis havniveau stiger hurtigere end i andre dele af verden. Dhaka, Bangladesh. Stigende havmasser truer med at oversvømme 17 procent af Bangladesh. Rotterdam, Holland. 90 procent af Rotterdam ligger de facto under havets overflade, hvilket gør byen følsom når det gælder stigende verdenshave. Alexandria, Egypten. Den egyptiske badebys populære strande risikerer at blive opslugt af stigende verdenshave. Bangkok, Thailand. Grunden under Bangkok synker med 10 millimeter hvert eneste år. Det gør fremtiden usikker for Thailands hovedstad. Storbyen ligger i forvejen blot en halv til to meter over havets overflade. https://nyheder.tv2.dk/udland/2026-05-26-havet-aeder-sig-ind-paa-amerikansk-by-befolkningen-boer-flytte-inden-det-er-for-sent-lyder-advarslen
    NYHEDER.TV2.DK
    Havet æder sig ind på amerikansk by – befolkningen bør flytte inden det er for sent, lyder advarslen
    New Orleans har været centrum for et utal af katastrofer, men det bliver et stigende verdenshav, som kommer til at udslette byen fra verdenskortet.
    0 Comments 0 Shares 1K Views
  • #Thailand #Restaurant #Spisested #Aalborg #Takeaway #Thaifood

    Thai-restaurant i Aalborg udvider med større lokaler og restaurantpladser ‍​‌‌​‌‌‌​‌​‌‌‌​​‌‌​​‌‌‌‌‌‌​​‌​​‌‌‌​‌​​​​‌‌​​‌​​​‌‌​‌‌‌‌​‌‌‌‌‌​‌​‌‍

    Den populære thailandske takeaway MikMik i Aalborg står foran en markant udvidelse.

    Læs nærmere her:

    https://www.thailand-portalen.dk/forum/restaurant-danmark/thai-restaurant-i-aalborg-udvider-med-stoerre-lokaler-og-restaurantpladser/
    #Thailand #Restaurant #Spisested #Aalborg #Takeaway #Thaifood <b>Thai-restaurant i Aalborg udvider med større lokaler og restaurantpladser ‍​</b>‌‌​‌‌‌​‌​‌‌‌​​‌‌​​‌‌‌‌‌‌​​‌​​‌‌‌​‌​​​​‌‌​​‌​​​‌‌​‌‌‌‌​‌‌‌‌‌​‌​‌‍ Den populære thailandske takeaway MikMik i Aalborg står foran en markant udvidelse. Læs nærmere her: https://www.thailand-portalen.dk/forum/restaurant-danmark/thai-restaurant-i-aalborg-udvider-med-stoerre-lokaler-og-restaurantpladser/
    Like
    1
    0 Comments 0 Shares 558 Views
  • Lagde du mærke til de to russiske skyggeflåde skibe der blev ødelagt af droner og en anden ikke helt offentliggjort metode?
    Det er en udvidelse af Ukraine-Rusland krigen der kan få store virkninger, Anders Puck Nielsen, den danske militæranalytiker har nogle gode betragtninger om det emne i den her video.

    https://youtu.be/6hNpMT5OwGo?si=c2rTKqezL5K_Y10a
    Lagde du mærke til de to russiske skyggeflåde skibe der blev ødelagt af droner og en anden ikke helt offentliggjort metode? Det er en udvidelse af Ukraine-Rusland krigen der kan få store virkninger, Anders Puck Nielsen, den danske militæranalytiker har nogle gode betragtninger om det emne i den her video. https://youtu.be/6hNpMT5OwGo?si=c2rTKqezL5K_Y10a
    Like
    7
    3 Comments 0 Shares 558 Views
  • Bliver det her resultatet af USAs mægling mellem Ukraine og Rusland, har dele af Europa voldsomt travlt hvis de skal nå at få beredskabet klar til at møde russisk tryk.
    Putin og Rusland har flere gange givet udtryk for de mener NATOs udvidelse mod øst er mod de aftaler der blev indgået efter murens fald og USSRs kollaps.
    For os omkring Østersøen vil det være de baltiske lande der er spændingsområdet.
    Følger man den russiske grænse sydpå i Europa, kan man bare tænke på warszawapagten, så har man et billede på det sikkerhedsbælte Russerne ønsker at etablere igen.

    https://www.dr.dk/nyheder/udland/live-krigen-i-ukraine?focusId=10567801
    Bliver det her resultatet af USAs mægling mellem Ukraine og Rusland, har dele af Europa voldsomt travlt hvis de skal nå at få beredskabet klar til at møde russisk tryk. Putin og Rusland har flere gange givet udtryk for de mener NATOs udvidelse mod øst er mod de aftaler der blev indgået efter murens fald og USSRs kollaps. For os omkring Østersøen vil det være de baltiske lande der er spændingsområdet. Følger man den russiske grænse sydpå i Europa, kan man bare tænke på warszawapagten, så har man et billede på det sikkerhedsbælte Russerne ønsker at etablere igen. https://www.dr.dk/nyheder/udland/live-krigen-i-ukraine?focusId=10567801
    WWW.DR.DK
    Live: Krigen i Ukraine
    Få seneste nyt fra krigen i Ukraine.
    Sad
    4
    2 Comments 0 Shares 513 Views
  • Vi må ikke gentage fortidens fejl - Danmark skal investere i jernbanen, ikke afvikle den.

    Som transportordfører for KristenDemokraterne deler jeg borgmestrenes bekymring i artiklen “Borgmestre i opråb: Frygter at blive frakoblet jernbanenettet” på Altinget:
    https://www.altinget.dk/artikel/borgmestre-i-opraab-frygter-at-blive-frakoblet-jernbanenettet

    Vi risikerer at stå med nedslidte jernbaner, lavere hastigheder og i værste fald lukninger. Det er ikke kun uansvarligt, det er kortsigtet.

    Når vi udskyder vedligehold, sparer vi ikke penge, vi skubber bare regningen foran os. Manglende rettidigt vedligehold fører næsten altid til, at vi senere står med behov for langt større investeringer. Det er ikke fremsyn, det er forsømmelse.

    Samtidig er det bemærkelsesværdigt, hvor forskelligt vi behandler transportformer:
    Vi finder uden tøven milliarder til motorveje og udvidelser, også hvor projekterne ikke er samfundsøkonomisk rentable.
    I de modeller, vi bruger til at beregne samfundsnytte, bruges der også typisk en højere værdi for sparede minutter i bil end i kollektiv trafik, hvilket afspejler den traditionelle prioritering.

    Men jernbanen er reelt også meget mere end persontransport.
    Den er en oplagt mulighed for at aflaste vejene, når det gælder gods- og fragttransport, et område, hvor Danmark halter bagefter.
    Hvis vi skal skabe en bæredygtig og effektiv transportinfrastruktur, må vi turde tænke jernbanen ind som en reel del af løsningen. Det kræver vision og vilje til at genopbygge et fokus, der alt for længe har været fraværende.

    Det samme gælder i planlægningen af de nye erhvervsparker, som man netop har annonceret flere steder i landet.
    Her kunne man med stor fordel tænke kollektiv trafik og jernbanegods med fra starten, så begrænses belastningen for de omkringboende, samtidig med at virksomhederne får bedre logistik og en grønnere profil.
    Jeg skal dog understrege, at jeg ikke her tager stilling til de enkelte erhvervsparker, der i høj grad også kan have andre og mere komplekse udfordringer end de trafikale.

    Samtidig er det på høje tid at se jernbanen som et strategisk element i Danmarks samlede infrastruktur.
    I en tid med øget international usikkerhed og behov for robust logistik bør vi netop, som flere af vores nabolande allerede gør, se jernbanen som et middel til at kunne flytte endda tungt udstyr og materiel på tværs af landet. Det er sund fornuft, både økonomisk, klimamæssigt og sikkerhedspolitisk.

    Som KristenDemokrat ser jeg jernbanen som mere end et teknisk anlæg, den handler om sammenhængskraft, klima og lige muligheder.

    Kollektiv trafik er ikke en luksus, men en livsnerve, der holder Danmark sammen og som kan gøre vores land både grønnere og mere robust.

    Vi kan godt bygge motorveje. Nu er det på tide, vi også bygger tillid og fremtid, til den kollektive trafik.
    🚆 Vi må ikke gentage fortidens fejl - Danmark skal investere i jernbanen, ikke afvikle den. Som transportordfører for KristenDemokraterne deler jeg borgmestrenes bekymring i artiklen “Borgmestre i opråb: Frygter at blive frakoblet jernbanenettet” på Altinget: https://www.altinget.dk/artikel/borgmestre-i-opraab-frygter-at-blive-frakoblet-jernbanenettet Vi risikerer at stå med nedslidte jernbaner, lavere hastigheder og i værste fald lukninger. Det er ikke kun uansvarligt, det er kortsigtet. Når vi udskyder vedligehold, sparer vi ikke penge, vi skubber bare regningen foran os. Manglende rettidigt vedligehold fører næsten altid til, at vi senere står med behov for langt større investeringer. Det er ikke fremsyn, det er forsømmelse. Samtidig er det bemærkelsesværdigt, hvor forskelligt vi behandler transportformer: Vi finder uden tøven milliarder til motorveje og udvidelser, også hvor projekterne ikke er samfundsøkonomisk rentable. I de modeller, vi bruger til at beregne samfundsnytte, bruges der også typisk en højere værdi for sparede minutter i bil end i kollektiv trafik, hvilket afspejler den traditionelle prioritering. Men jernbanen er reelt også meget mere end persontransport. Den er en oplagt mulighed for at aflaste vejene, når det gælder gods- og fragttransport, et område, hvor Danmark halter bagefter. Hvis vi skal skabe en bæredygtig og effektiv transportinfrastruktur, må vi turde tænke jernbanen ind som en reel del af løsningen. Det kræver vision og vilje til at genopbygge et fokus, der alt for længe har været fraværende. Det samme gælder i planlægningen af de nye erhvervsparker, som man netop har annonceret flere steder i landet. Her kunne man med stor fordel tænke kollektiv trafik og jernbanegods med fra starten, så begrænses belastningen for de omkringboende, samtidig med at virksomhederne får bedre logistik og en grønnere profil. Jeg skal dog understrege, at jeg ikke her tager stilling til de enkelte erhvervsparker, der i høj grad også kan have andre og mere komplekse udfordringer end de trafikale. Samtidig er det på høje tid at se jernbanen som et strategisk element i Danmarks samlede infrastruktur. I en tid med øget international usikkerhed og behov for robust logistik bør vi netop, som flere af vores nabolande allerede gør, se jernbanen som et middel til at kunne flytte endda tungt udstyr og materiel på tværs af landet. Det er sund fornuft, både økonomisk, klimamæssigt og sikkerhedspolitisk. Som KristenDemokrat ser jeg jernbanen som mere end et teknisk anlæg, den handler om sammenhængskraft, klima og lige muligheder. Kollektiv trafik er ikke en luksus, men en livsnerve, der holder Danmark sammen og som kan gøre vores land både grønnere og mere robust. Vi kan godt bygge motorveje. Nu er det på tide, vi også bygger tillid og fremtid, til den kollektive trafik.
    Like
    4
    1 Comments 0 Shares 1K Views
  • Opdateringer siden d. 7 Oktober:

    - Verificerede domæner er hurtigere til at blive oprettet.

    - Engelsk oversættelse af hjemmesiden, hvis man ikke er i Danmark.

    - Opdateret extension/udvidelsen i Chrome Webshop og Mozilla Firefox.

    - Opdateret eksemplet i API dokumentationen.

    - Tilføjet at man kan indsætte et billede i midten af en QR kode efter eget ønske.

    Husk at det stadigvæk er gratis og uden reklamer.

    Kom gerne med idéer til fremtidige funktioner.

    Besøg hjemmesiden her: https://minilink.dk/
    Opdateringer siden d. 7 Oktober: - Verificerede domæner er hurtigere til at blive oprettet. - Engelsk oversættelse af hjemmesiden, hvis man ikke er i Danmark. - Opdateret extension/udvidelsen i Chrome Webshop og Mozilla Firefox. - Opdateret eksemplet i API dokumentationen. - Tilføjet at man kan indsætte et billede i midten af en QR kode efter eget ønske. Husk at det stadigvæk er gratis og uden reklamer. Kom gerne med idéer til fremtidige funktioner. Besøg hjemmesiden her: https://minilink.dk/
    Hej Socii Fællesskab

    Jeg har siddet knoklet på et projekt siden sommerferien, og der er stadigvæk mere på vej. Jeg er dog blevet klar til at kunne sige at det er ude af Beta, og klar til brug.

    -------

    Om Minilink:

    Minilink er en dansk URL-forkortelsestjeneste, der gør lange webadresser korte og lette at dele. Du kan bruge den uden konto, og alle links får et kort og nemt format via mnlk.dk (fx https://mnlk.dk/abcde).

    Minilink er bygget til at være hurtigt, enkelt og privatlivsvenligt – uden forstyrrende reklamer og uden cookies eller tredjepartssporing.

    Derudover har det også et analyse værktøj, hvor man kan tjekke om et link er et redirect link, og om det går igennem flere forskellige domæner før man kommer til det rigtige sted.

    Læs mere her: https://minilink.dk/sider/om-os

    -------

    Hvorfor bruge Minilink?

    - Forkort links lynhurtigt uden at oprette konto. ( mnlk.dk/xxxxx )

    - Ingen reklamer eller tredjepartssporing.

    - Få statistikker på hvert link: antal klik, oprettelses dato osv.

    - Automatisk genereret QR-kode til ethvert link.

    - Gratis API til at automatisere det hele, hvis man vil lave det lidt nørdet på egen hjemmeside.

    - Nem rapportering af link.

    -------

    Perfekt til:

    - Deling i gaming-servere, streams og communities.

    - Bloggere, devs, content creators, og alle der deler links.

    - At holde sine links simple og korte i beskeder.

    -------

    Hjemmeside: https://minilink.dk/

    Chrome Extension: https://mnlk.dk/7AjAR

    Firefox Extension: https://mnlk.dk/g8Xtx
    Like
    Love
    Wow
    6
    2 Comments 0 Shares 532 Views
  • #Thailand #Erhverv

    Flying Tiger Copenhagen åbner i Thailand

    Flying Tiger Copenhagen fortsætter sin internationale ekspansion med en massiv udvidelse af butiksnettet i Sydøstasien. Med åbninger i Singapore, Malaysia og Thailand er den danske detailkæde nu til stede på 41 markeder globalt.

    Læs nærmere her:
    https://www.thailand-portalen.dk/forum/erhvervsnyheder/flying-tiger-copenhagen-goer-klar-til-indtog-i-thailand/#post-3552
    #Thailand #Erhverv Flying Tiger Copenhagen åbner i Thailand Flying Tiger Copenhagen fortsætter sin internationale ekspansion med en massiv udvidelse af butiksnettet i Sydøstasien. Med åbninger i Singapore, Malaysia og Thailand er den danske detailkæde nu til stede på 41 markeder globalt. Læs nærmere her: https://www.thailand-portalen.dk/forum/erhvervsnyheder/flying-tiger-copenhagen-goer-klar-til-indtog-i-thailand/#post-3552
    Like
    1
    0 Comments 0 Shares 672 Views 7
  • Af Carsten Jensen:

    NÅR DER BLIVER SKUDT PÅ DE SULTENDE

    Der er en øjenvidne-beretning fra Gaza, der har gjort stort indtryk på mig. Det er den britiske kirurg Goher Rabhour, lige hjemkommet efter en måned på Nasser Hospitalet, som fortæller om en 15-årig dreng, som efter at have mistet hele sin familie, i et bombeangreb med granatsplinter i rygraden er lammet på livstid fra navlen og nedefter.

    Da drengen fra hospitalssengen ser op på lægen, spørger han ikke til sine chancer for igen at kunne gå, som alligevel er ikke-eksisterende. I stedet appellerer han grædende til lægen. “Vil du ikke godt slå mig ihjel.”

    Dødstallet i Gaza har nu passeret de 57.000. Mens mediernes opmærksomhed, koncentrerer sig om krigen med Iran, bliver der dræbt omkring 100 mennesker om dagen i Gaza, og i disse dage er mange af de dræbte udsultede mennesker, som står i kø for at få del i en af de sparsomme madrationer, de og deres underernærede familier er tvunget til overleve på. Israelske soldater skyder efter ordre ovenfra frit løs på de sultende.

    Men 57.000 er langt fra det virkelige antal de dræbte. Ifølge forskerteams fra to anerkendte institutioner, begge britiske, London School of Hygiejne and Tropical Medicine og London School of Economics er der nu tæt på 100.000 dræbte i Gaza eller fire procent af befolkningen. Mange bliver aldrig registrerede, enten fordi de er begravet under ruinerne, eller fordi de efterladte ikke magter at orientere myndighederne. Det er den israelske avis Haaretz, der i en grundigt researchet artikel bringer oplysningerne.

    Den britiske regering, der lige som den danske har tætte forbindelser til det israelske militær, overvejer nu en udvidelse af terror-lovgivningen. Aktivister, der for nogle dage siden trængte ind på en militærbase og oversprøjtede de berygtede F-35-dødsmaskiner med rød maling, skal nu sigtes efter en terror-lov, der kan give op til 14 års fængsel.

    At være våbenfabrikant, lad os bare kalde det mord-fabrikant, medfører ingen sigtelser. Tværtimod, våbenfabrikanter er agtede samfundsborgere.

    Det er den britiske rapper Bob Vylan ikke efter, at han på Glastonbury Festivalen sang sloganet “Death, death to the IDF”, altså død over den israelske hær. Vylan har forklaret, at han med sit omkvæd udtrykte ønsket om “en afmontering af en voldelig militærmaskine”.

    Forargelsen i Storbritannien vil ingen ende tage. Selv premierminister Keir Starmer har fordømt Bob Vylan, og kriminalpolitiet har indledt undersøgelser imod ham. Man forstår på den britiske offentlighed, at det er anti-semitisk at fordømme den israelske hærs daglige drab på sultende, der ikke er bevæbnet med andet end en madskål.

    Betyder det, at man skal forsvare drabet på ubevæbnede civile for at bevise, at man er jødevenlig, eller bare tavst bivåne myrderiet, som flertallet af danske politikere gør? Beviser hele historien ikke snarere, hvor absurd anklagen om anti-semitisme er, hvis man vover i en elementær menneskeligheds navn at forsvare det udryddelsestruede palæstinensiske folks ret til at eksistere?

    Jeg frygter, at britiske tilstande er på vej, også i Danmark, der ligesom Storbritannien har en socialdemokratisk leder, som i sin politiske behagesyge over den amerikanske våbenindustri er parat til at svigte enhver moral, når det kommer til palæstinenserne.

    Også i Danmark risikerer vi en kriminalisering af aktivisme og protest.

    Der er kun en vej frem. At blive ved med at protestere. Jo flere, vi er, desto vanskeligere bliver det at lukke munden på os. Vi må vise vores ansigter og sige fra.

    Det er os, der forsvarer demokratiet.
    Af Carsten Jensen: NÅR DER BLIVER SKUDT PÅ DE SULTENDE Der er en øjenvidne-beretning fra Gaza, der har gjort stort indtryk på mig. Det er den britiske kirurg Goher Rabhour, lige hjemkommet efter en måned på Nasser Hospitalet, som fortæller om en 15-årig dreng, som efter at have mistet hele sin familie, i et bombeangreb med granatsplinter i rygraden er lammet på livstid fra navlen og nedefter. Da drengen fra hospitalssengen ser op på lægen, spørger han ikke til sine chancer for igen at kunne gå, som alligevel er ikke-eksisterende. I stedet appellerer han grædende til lægen. “Vil du ikke godt slå mig ihjel.” Dødstallet i Gaza har nu passeret de 57.000. Mens mediernes opmærksomhed, koncentrerer sig om krigen med Iran, bliver der dræbt omkring 100 mennesker om dagen i Gaza, og i disse dage er mange af de dræbte udsultede mennesker, som står i kø for at få del i en af de sparsomme madrationer, de og deres underernærede familier er tvunget til overleve på. Israelske soldater skyder efter ordre ovenfra frit løs på de sultende. Men 57.000 er langt fra det virkelige antal de dræbte. Ifølge forskerteams fra to anerkendte institutioner, begge britiske, London School of Hygiejne and Tropical Medicine og London School of Economics er der nu tæt på 100.000 dræbte i Gaza eller fire procent af befolkningen. Mange bliver aldrig registrerede, enten fordi de er begravet under ruinerne, eller fordi de efterladte ikke magter at orientere myndighederne. Det er den israelske avis Haaretz, der i en grundigt researchet artikel bringer oplysningerne. Den britiske regering, der lige som den danske har tætte forbindelser til det israelske militær, overvejer nu en udvidelse af terror-lovgivningen. Aktivister, der for nogle dage siden trængte ind på en militærbase og oversprøjtede de berygtede F-35-dødsmaskiner med rød maling, skal nu sigtes efter en terror-lov, der kan give op til 14 års fængsel. At være våbenfabrikant, lad os bare kalde det mord-fabrikant, medfører ingen sigtelser. Tværtimod, våbenfabrikanter er agtede samfundsborgere. Det er den britiske rapper Bob Vylan ikke efter, at han på Glastonbury Festivalen sang sloganet “Death, death to the IDF”, altså død over den israelske hær. Vylan har forklaret, at han med sit omkvæd udtrykte ønsket om “en afmontering af en voldelig militærmaskine”. Forargelsen i Storbritannien vil ingen ende tage. Selv premierminister Keir Starmer har fordømt Bob Vylan, og kriminalpolitiet har indledt undersøgelser imod ham. Man forstår på den britiske offentlighed, at det er anti-semitisk at fordømme den israelske hærs daglige drab på sultende, der ikke er bevæbnet med andet end en madskål. Betyder det, at man skal forsvare drabet på ubevæbnede civile for at bevise, at man er jødevenlig, eller bare tavst bivåne myrderiet, som flertallet af danske politikere gør? Beviser hele historien ikke snarere, hvor absurd anklagen om anti-semitisme er, hvis man vover i en elementær menneskeligheds navn at forsvare det udryddelsestruede palæstinensiske folks ret til at eksistere? Jeg frygter, at britiske tilstande er på vej, også i Danmark, der ligesom Storbritannien har en socialdemokratisk leder, som i sin politiske behagesyge over den amerikanske våbenindustri er parat til at svigte enhver moral, når det kommer til palæstinenserne. Også i Danmark risikerer vi en kriminalisering af aktivisme og protest. Der er kun en vej frem. At blive ved med at protestere. Jo flere, vi er, desto vanskeligere bliver det at lukke munden på os. Vi må vise vores ansigter og sige fra. Det er os, der forsvarer demokratiet.
    Sad
    Angry
    3
    2 Comments 0 Shares 830 Views
  • I maj 1921 gik den amerikanske polyhistor Walter Russell ind i en 39-dages komalignende tilstand, hvor han hævdede at have fået adgang til "kilden til al viden". Da han vågnede, skrev han febrilsk ned, hvad han havde set - sider fyldt med filosofiske, videnskabelige og spirituelle åbenbaringer, der senere skulle danne grundlaget for hans manuskript *Den Universelle*. Selvom han sendte sine fund til 500 førende hjerner på den tid, afviste næsten alle ham som gal - undtagen én. Nikola Tesla, den visionære opfinder, var så ramt af Russells indsigter, at han opfordrede ham til at forsegle værket i tusind år og insisterede på, at menneskeheden endnu ikke var klar til dets sandheder.

    Walter Russells åbenbaringer gentænkte selve virkelighedens struktur. Han argumenterede for, at stof ikke var fast, men krystalliseret lys bremset af tanken - at alt omkring os, fra klipper til menneskekroppe, var sammensat af lysmønstre, formet af bevidsthed. Han mente, at universet fundamentalt var mentalt, ikke materielt, og at alle ting bevægede sig i rytmiske cyklusser - udvidelse og sammentrækning, ligesom åndedrættet. Han afviste modsætninger som godt og ondt som illusioner og hævdede i stedet, at alt søgte harmoni og balance. For Russell var døden ikke en ende, men frigivelsen af ​​komprimeret lys, der vendte tilbage til sin kilde. Selv tiden, hævdede han, var ikke lineær, men en spiral, hvor fortid, nutid og fremtid sameksisterede.

    Disse ideer var radikalt forud for deres tid og blandede metafysik, bølgedynamik og en dyb følelse af universel enhed. Han mente, at elektricitet var en levende spiral af energi, ikke blot elektroner i bevægelse, og at rummets vakuum faktisk var et pulserende hav af uudnyttet potentiale. Sundhed var efter hans mening kroppens naturlige rytme, og sygdom var simpelthen en forstyrrelse af denne strøm. Selvom Russells arbejde blev ignoreret eller latterliggjort i hans levetid, tiltrækker det nu ny opmærksomhed i en æra, hvor kvantefysik og bevidsthedsstudier begynder at give genlyd af de samme spørgsmål. For mange er han ikke længere en glemt excentrisk person, men en profet for et paradigme, der endnu ikke er kommet.
    I maj 1921 gik den amerikanske polyhistor Walter Russell ind i en 39-dages komalignende tilstand, hvor han hævdede at have fået adgang til "kilden til al viden". Da han vågnede, skrev han febrilsk ned, hvad han havde set - sider fyldt med filosofiske, videnskabelige og spirituelle åbenbaringer, der senere skulle danne grundlaget for hans manuskript *Den Universelle*. Selvom han sendte sine fund til 500 førende hjerner på den tid, afviste næsten alle ham som gal - undtagen én. Nikola Tesla, den visionære opfinder, var så ramt af Russells indsigter, at han opfordrede ham til at forsegle værket i tusind år og insisterede på, at menneskeheden endnu ikke var klar til dets sandheder. Walter Russells åbenbaringer gentænkte selve virkelighedens struktur. Han argumenterede for, at stof ikke var fast, men krystalliseret lys bremset af tanken - at alt omkring os, fra klipper til menneskekroppe, var sammensat af lysmønstre, formet af bevidsthed. Han mente, at universet fundamentalt var mentalt, ikke materielt, og at alle ting bevægede sig i rytmiske cyklusser - udvidelse og sammentrækning, ligesom åndedrættet. Han afviste modsætninger som godt og ondt som illusioner og hævdede i stedet, at alt søgte harmoni og balance. For Russell var døden ikke en ende, men frigivelsen af ​​komprimeret lys, der vendte tilbage til sin kilde. Selv tiden, hævdede han, var ikke lineær, men en spiral, hvor fortid, nutid og fremtid sameksisterede. Disse ideer var radikalt forud for deres tid og blandede metafysik, bølgedynamik og en dyb følelse af universel enhed. Han mente, at elektricitet var en levende spiral af energi, ikke blot elektroner i bevægelse, og at rummets vakuum faktisk var et pulserende hav af uudnyttet potentiale. Sundhed var efter hans mening kroppens naturlige rytme, og sygdom var simpelthen en forstyrrelse af denne strøm. Selvom Russells arbejde blev ignoreret eller latterliggjort i hans levetid, tiltrækker det nu ny opmærksomhed i en æra, hvor kvantefysik og bevidsthedsstudier begynder at give genlyd af de samme spørgsmål. For mange er han ikke længere en glemt excentrisk person, men en profet for et paradigme, der endnu ikke er kommet.
    Like
    3
    2 Comments 0 Shares 1K Views
  • SOCii's filosofi er at det skal være en platform FOR brugerne og ikke for virksomheder der vil tappe brugernes data for profit. Men at starte fra år 0 og kæmpe mod giganterne som Facebook, Instagram osv er ikke en nem sag, så vi håber at I har lyst til at bidrage med input til hvor VI sammen kan gøre platformen bedre for alle...

    2025 skal være året hvor vi får større udvidelser på plads:

    Lancering af App og "Messenger" App.
    Integration til f.eks. Conventus.
    Integration til WordPress nyheder.

    Og forhåbentligt får vi også MitID på plads, så man kan validerer sin bruger, så andre kan se at man er den man er.

    Ligger I inde med viden, ideér eller andet som vi kan bruge på platformen, så hop gerne ind på: https://socii.dk/forums og opret en tråd i vores forum.
    SOCii's filosofi er at det skal være en platform FOR brugerne og ikke for virksomheder der vil tappe brugernes data for profit. Men at starte fra år 0 og kæmpe mod giganterne som Facebook, Instagram osv er ikke en nem sag, så vi håber at I har lyst til at bidrage med input til hvor VI sammen kan gøre platformen bedre for alle... 2025 skal være året hvor vi får større udvidelser på plads: ✅ Lancering af App og "Messenger" App. ✅ Integration til f.eks. Conventus. ✅ Integration til WordPress nyheder. Og forhåbentligt får vi også MitID på plads, så man kan validerer sin bruger, så andre kan se at man er den man er. Ligger I inde med viden, ideér eller andet som vi kan bruge på platformen, så hop gerne ind på: https://socii.dk/forums og opret en tråd i vores forum.
    Like
    Love
    3
    0 Comments 0 Shares 2K Views
More Results

Sign In to your Account

Welcome back! Please enter your details

Do not have an account? Sign Up

Create a new account

Already have an account? Sign In