• Synkende byer i verden som følge af klimaforandringerne


    Kiruna, Sverige. Byen i Nord-Sverige synker fordi undergrunden er ved at give efter på grund af udvidelsen af verdens største underjordiske jernmalmmine

    Venedig, Italien. En af verdens mest berømte "synkende byer", selv om takten er nedsat til få milimeter om året ved hjælp af stop for pumpning af byens grundvand.

    Shanghai, Kina. I Shanghai er trækket på grundvandet så voldsomt nu, at byen synker fem centimeter om året ifølge et andet studie fra University of Rhode Island.

    Jakarta, Indonesien. Millionbyen synker 20 centimeter om året. Blandt andet som følge af grundvandsudpumpning. Myndighederne operer med en delvis udflytning af befolkningen.

    Houston, USA. To tommer om året synker storbyen i Texas. Også her er det grundvandsudpumpning.

    Miami, USA. Miamis havniveau stiger hurtigere end i andre dele af verden.

    Dhaka, Bangladesh. Stigende havmasser truer med at oversvømme 17 procent af Bangladesh.

    Rotterdam, Holland. 90 procent af Rotterdam ligger de facto under havets overflade, hvilket gør byen følsom når det gælder stigende verdenshave.

    Alexandria, Egypten. Den egyptiske badebys populære strande risikerer at blive opslugt af stigende verdenshave.

    Bangkok, Thailand. Grunden under Bangkok synker med 10 millimeter hvert eneste år. Det gør fremtiden usikker for Thailands hovedstad. Storbyen ligger i forvejen blot en halv til to meter over havets overflade.

    https://nyheder.tv2.dk/udland/2026-05-26-havet-aeder-sig-ind-paa-amerikansk-by-befolkningen-boer-flytte-inden-det-er-for-sent-lyder-advarslen

    Synkende byer i verden som følge af klimaforandringerne Kiruna, Sverige. Byen i Nord-Sverige synker fordi undergrunden er ved at give efter på grund af udvidelsen af verdens største underjordiske jernmalmmine Venedig, Italien. En af verdens mest berømte "synkende byer", selv om takten er nedsat til få milimeter om året ved hjælp af stop for pumpning af byens grundvand. Shanghai, Kina. I Shanghai er trækket på grundvandet så voldsomt nu, at byen synker fem centimeter om året ifølge et andet studie fra University of Rhode Island. Jakarta, Indonesien. Millionbyen synker 20 centimeter om året. Blandt andet som følge af grundvandsudpumpning. Myndighederne operer med en delvis udflytning af befolkningen. Houston, USA. To tommer om året synker storbyen i Texas. Også her er det grundvandsudpumpning. Miami, USA. Miamis havniveau stiger hurtigere end i andre dele af verden. Dhaka, Bangladesh. Stigende havmasser truer med at oversvømme 17 procent af Bangladesh. Rotterdam, Holland. 90 procent af Rotterdam ligger de facto under havets overflade, hvilket gør byen følsom når det gælder stigende verdenshave. Alexandria, Egypten. Den egyptiske badebys populære strande risikerer at blive opslugt af stigende verdenshave. Bangkok, Thailand. Grunden under Bangkok synker med 10 millimeter hvert eneste år. Det gør fremtiden usikker for Thailands hovedstad. Storbyen ligger i forvejen blot en halv til to meter over havets overflade. https://nyheder.tv2.dk/udland/2026-05-26-havet-aeder-sig-ind-paa-amerikansk-by-befolkningen-boer-flytte-inden-det-er-for-sent-lyder-advarslen
    NYHEDER.TV2.DK
    Havet æder sig ind på amerikansk by – befolkningen bør flytte inden det er for sent, lyder advarslen
    New Orleans har været centrum for et utal af katastrofer, men det bliver et stigende verdenshav, som kommer til at udslette byen fra verdenskortet.
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • LIVE: Følg kvalifikationen til Canadas Grand Prix

    Rivaliseringen mellem George Russell og Kimi Antonelli er intensiveret efter sprintløbet i Montréal.
    Se Formel-1 Canada Grand Prix Live after kl. 22:00 på Viaplay og TV3+.

    Har Max Verstappen mistet gnisten

    er det bilen der driller eller er de unge knægte bare mere aggressive i deres kørsel, ligesom han selv var da han startede i Formel-1 og blev verdensmester?

    George Russell er for tredje år i træk hurtigst på en omgang i Canada - mens Kimi Antonelli må igen i dag nøjes med at være næst hurtigst, mens Norris er nummer tre - præcis som det var i går.

    Lewis Hamilton så i et kort øjeblik ud til at kunne udfordre top tre, men han måtte afbryde sin sidste omgang og nøjes med en femteplads bag Oscar Piastri.

    Selvom Hadjar så hurtigere ud i Q2 blev det altså stadig Verstappen, der tog sjettepladsen, mens franskmanden starter syver i morgen.

    Leclerc var helt ved siden af sig selv, da han kun kunne finde den ottendehurtigste tid.

    Lindblad vandt kampen fra midten, og Colapinto runder top ti af.
    #Socii #Formel-1 #Canada
    <h2>LIVE: Følg kvalifikationen til Canadas Grand Prix</h2>Rivaliseringen mellem George Russell og Kimi Antonelli er intensiveret efter sprintløbet i Montréal. <b>Se Formel-1 Canada Grand Prix</b> Live after kl. 22:00 på Viaplay og TV3+.</b> <h2>Har Max Verstappen mistet gnisten</h2>er det bilen der driller eller er de unge knægte bare mere aggressive i deres kørsel, ligesom han selv var da han startede i Formel-1 og blev verdensmester? George Russell er for tredje år i træk hurtigst på en omgang i Canada - mens Kimi Antonelli må igen i dag nøjes med at være næst hurtigst, mens Norris er nummer tre - præcis som det var i går. Lewis Hamilton så i et kort øjeblik ud til at kunne udfordre top tre, men han måtte afbryde sin sidste omgang og nøjes med en femteplads bag Oscar Piastri. Selvom Hadjar så hurtigere ud i Q2 blev det altså stadig Verstappen, der tog sjettepladsen, mens franskmanden starter syver i morgen. Leclerc var helt ved siden af sig selv, da han kun kunne finde den ottendehurtigste tid. Lindblad vandt kampen fra midten, og Colapinto runder top ti af. #Socii #Formel-1 #Canada
    0 Kommentarer 0 Delinger 662 Visninger
  • Mere skeptisk end andre: EU forventer lavere vækst i Danmark

    I en ny prognose for den europæiske økonomi har EU-Kommissionen bl.a. zoomet ind på Danmark. Vurderingen er, at dansk økonomi blot vokser en anelse hurtigere end gennemsnittet for hele unionen.
    <h2>Mere skeptisk end andre: EU forventer lavere vækst i Danmark</h2>I en ny prognose for den europæiske økonomi har EU-Kommissionen bl.a. zoomet ind på Danmark. Vurderingen er, at dansk økonomi blot vokser en anelse hurtigere end gennemsnittet for hele unionen.
    FINANS.DK
    Ny vækstprognose: Danmark er ikke blandt højdespringerne i Europa
    I en ny prognose for den europæiske økonomi har EU-Kommissionen bl.a. zoomet ind på Danmark. Vurderingen er, at dansk økonomi blot vokser en anelse hurtigere end gennemsnittet for hele unionen.
    0 Kommentarer 0 Delinger 396 Visninger
  • AI-kapløbet og den manglende forbrugertillid i finanssektoren



    Hovedudfordringen består i at bevise, at teknologien kan skabe bedre kundeoplevelser frem for blot at fungere som et værktøj til effektivisering og besparelser.



    Rapporten "Fremtidens Finans 2026", udarbejdet af FinansWatch og analysehuset Wilke på baggrund af 1.564 repræsentative interview, belyser en række tendenser i den danske befolkning.



    Mennesket vs. Maskinen



    Ifølge eksperter fra både analysebranchen og den akademiske verden er tillid den primære barriere for AI’s gennembrud i kunderådgivningen.



    Behovet for menneskelig kontakt

    Christian Hendriksen, lektor ved CBS, påpeger, at danskerne skelner skarpt mellem praktiske småting og store livsbeslutninger:



    Hverdagen:

    Chatbots accepteres til mindre, praktiske opgaver og hurtigere svartider.



    Komplekse beslutninger:

    Ved store beslutninger, såsom optagelse af huslån, foretrækker kunderne at sidde over for et menneske, de kan se i øjnene.



    Ansvarlighed:

    En væsentlig faktor er evnen til at holde et andet menneske ansvarlig, hvilket maskiner ikke kan replikere i kundernes bevidsthed.



    Analogien til selvkørende biler

    Udviklingen sammenlignes med udbredelsen af selvkørende biler. Selvom statistikkerne ofte taler til maskinens fordel, er forbrugerne tøvende med at overlade kontrollen.



    For AI i finanssektoren betyder det, at tilliden først vil flytte sig, når det bliver "overvældende tydeligt", at teknologien er markant hurtigere, billigere og bedre end det menneskelige alternativ.



    Læs hele den spændende artiklen

    https://finanswatch.dk/Finansnyt/Forsikring/article19290965.ece
    AI-kapløbet og den manglende forbrugertillid i finanssektoren Hovedudfordringen består i at bevise, at teknologien kan skabe bedre kundeoplevelser frem for blot at fungere som et værktøj til effektivisering og besparelser. Rapporten "Fremtidens Finans 2026", udarbejdet af FinansWatch og analysehuset Wilke på baggrund af 1.564 repræsentative interview, belyser en række tendenser i den danske befolkning. Mennesket vs. Maskinen Ifølge eksperter fra både analysebranchen og den akademiske verden er tillid den primære barriere for AI’s gennembrud i kunderådgivningen. Behovet for menneskelig kontakt Christian Hendriksen, lektor ved CBS, påpeger, at danskerne skelner skarpt mellem praktiske småting og store livsbeslutninger: Hverdagen: Chatbots accepteres til mindre, praktiske opgaver og hurtigere svartider. Komplekse beslutninger: Ved store beslutninger, såsom optagelse af huslån, foretrækker kunderne at sidde over for et menneske, de kan se i øjnene. Ansvarlighed: En væsentlig faktor er evnen til at holde et andet menneske ansvarlig, hvilket maskiner ikke kan replikere i kundernes bevidsthed. Analogien til selvkørende biler Udviklingen sammenlignes med udbredelsen af selvkørende biler. Selvom statistikkerne ofte taler til maskinens fordel, er forbrugerne tøvende med at overlade kontrollen. For AI i finanssektoren betyder det, at tilliden først vil flytte sig, når det bliver "overvældende tydeligt", at teknologien er markant hurtigere, billigere og bedre end det menneskelige alternativ. Læs hele den spændende artiklen https://finanswatch.dk/Finansnyt/Forsikring/article19290965.ece
    Like
    1
    1 Kommentarer 0 Delinger 752 Visninger
  • Kære alle… Lige om lidt får socii.dk en elegant opdatering af sit udseende
    MEN! Vi får brug for jer

    Som I nok ved barsler vi allerede med en opgradering af ‘motoren’ bag socii.dk: Så socii.dk bor 100% i Europa, reagerer hurtigere, er mere sikker og bliver nemmere at opdatere i fremtiden, og med nedprioritering af nogle lidt-brugte features og større fokus på de kernefunktioner som I tilsammen bruger mest.

    Undervejs at det blevet tydeligt at Kim har lagt et kæmpe(!) arbejde i at opdatere socii.dks sikkerhed manuelt de seneste mange gange, da der med tiden er kommet små justeringer og sær-funktioner til på socii.dk. Det har betydet at vi ikke længere automatisk kan modtage opdateringer fra vores leverandør bag platformen. I stedet skal det hver gang gøres manuelt af en med indsigt i platformens byggeklodser. Det er teknisk svært og det kræver samtidig meget tid...

    Derfor:
    Efter mange overvejelser for og imod har vi besluttet at ‘rive plastret af’… da vi tror på at det er god fornuft at få det overstået nu hvor vi ér i gang med at opgradere: Det betyder at vi laver en ‘fuld opgradering’ til nyeste kernekode.
    Fordelen er at så får foreningen og socii-fællesskabet fremover nemmere ved at opdatere og udvikle platformen, og holde den sikker. Og så kan vi i stedet bruge krudtet på at opbygge en fed platform med fedt indhold og et fedt fællesskab!

    Men det er også derfor vi får brug for jeres hjælp:
    For det betyder samtidig et opdateret udseende, og at der vil være nogle funktioner der nu forsvinder. For med den ‘fulde opgradering’ bliver udseendet automatisk også ændret/opgraderet og forenklet. Heldigvis bliver det mest bare ‘lettere’og mere enkelt at bruge platformen, især for nye brugere, som gerne skal føle det nemt at komme i gang og bruge det vigtigste funktioner: profiler, finde venner, mødes med andre ved at se opslag, svare, kommentere og måske oprette eller deltage i grupper efter ens egne interesser.

    Så:
    Send os meget gerne jeres oplevelse og feedback på det nye udseende på feedback@socii.dk.
    Når vi har indsamlet feedback så laver vi en evaluering. Nedenfor kan I se et screenshot af hvordan socii.dk fremover vil se ud.

    Husk lige at lade der gå 7 dage før I skriver til os, med mindre det er kritisk. Så har det nye udseende lige fået en chance

    DBH Bestyrelsen; Frederik, Signe, Mogens, Caroline og Morten
    SOCii.dk // www.foreningen-sociial.dk
    Kære alle… Lige om lidt får socii.dk en elegant opdatering af sit udseende 🕺💃 MEN! Vi får brug for jer 🙏 Som I nok ved barsler vi allerede med en opgradering af ‘motoren’ bag socii.dk: Så socii.dk bor 100% i Europa, reagerer hurtigere, er mere sikker og bliver nemmere at opdatere i fremtiden, og med nedprioritering af nogle lidt-brugte features og større fokus på de kernefunktioner som I tilsammen bruger mest. Undervejs at det blevet tydeligt at Kim har lagt et kæmpe(!) arbejde i at opdatere socii.dks sikkerhed manuelt de seneste mange gange, da der med tiden er kommet små justeringer og sær-funktioner til på socii.dk. Det har betydet at vi ikke længere automatisk kan modtage opdateringer fra vores leverandør bag platformen. I stedet skal det hver gang gøres manuelt af en med indsigt i platformens byggeklodser. Det er teknisk svært og det kræver samtidig meget tid... Derfor: Efter mange overvejelser for og imod har vi besluttet at ‘rive plastret af’… 🙈 da vi tror på at det er god fornuft at få det overstået nu hvor vi ér i gang med at opgradere: Det betyder at vi laver en ‘fuld opgradering’ til nyeste kernekode. Fordelen er at så får foreningen og socii-fællesskabet fremover nemmere ved at opdatere og udvikle platformen, og holde den sikker. Og så kan vi i stedet bruge krudtet på at opbygge en fed platform med fedt indhold og et fedt fællesskab! 🙌 Men det er også derfor vi får brug for jeres hjælp: For det betyder samtidig et opdateret udseende, og at der vil være nogle funktioner der nu forsvinder. For med den ‘fulde opgradering’ bliver udseendet automatisk også ændret/opgraderet og forenklet. Heldigvis bliver det mest bare ‘lettere’og mere enkelt at bruge platformen, især for nye brugere, som gerne skal føle det nemt at komme i gang og bruge det vigtigste funktioner: profiler, finde venner, mødes med andre ved at se opslag, svare, kommentere og måske oprette eller deltage i grupper efter ens egne interesser. Så: Send os meget gerne jeres oplevelse og feedback på det nye udseende på feedback@socii.dk. Når vi har indsamlet feedback så laver vi en evaluering. Nedenfor kan I se et screenshot af hvordan socii.dk fremover vil se ud. Husk lige at lade der gå 7 dage før I skriver til os, med mindre det er kritisk. Så har det nye udseende lige fået en chance 😊 DBH Bestyrelsen; Frederik, Signe, Mogens, Caroline og Morten SOCii.dk // www.foreningen-sociial.dk
    Like
    6
    4 Kommentarer 0 Delinger 392 Visninger
  • Advarslen fra AI’s "Godfather"



    Yoshua Bengio, verdens mest citerede AI-forsker, besøgte netop København med en deadline: Vi har 2-5 år til at afværge en katastrofekurs.



    Den "kogende frø"

    Bengio benytter metaforen om den kogende frø for at beskrive vores nuværende situation: Vi sidder allerede i gryden, og temperaturen stiger gradvist. Han opfordrer til en rationel plan og en folkelig bevidsthed for at sikre, at vi griber muligheden for at gøre noget andet, før det er for sent.



    Som uafhængig arkitekt bag teknologiens fundament er hans analyse et strategisk wake-up call for enhver beslutningstager.



    1. AI er en agent, ikke et værktøj:

    Ved at imitere menneskelig adfærd arver AI vores skyggesider som narcissisme og magtbegær. Det skaber autonome agenter, der strategisk vil modsætte sig at blive slukket for at opnå deres mål.



    2. Markedets paradoks:

    Jf. Adam Smith tvinger det kommercielle kapløb selv etiske aktører til at skære hjørner på sikkerheden. Det er et "race to the bottom", hvor kortsigtet profit trumfer det fælles bedste.



    3. Demokratisk risiko:

    Den ekstreme kapitalintensitet centraliserer magten hos få kommercielle tech-giganter. Denne magtkoncentration er antitesen til demokrati og truer vores frie valg.



    Læs den spændende artikel her :

    https://www.berlingske.dk/indland/verdens-foerende-ai-forsker-advarer-mod-en-katastrofekurs-som-vi-stadig-kan-aendre-jeg-ved-ikke-hvor-lang-tid-vi-har
    Advarslen fra AI’s "Godfather" Yoshua Bengio, verdens mest citerede AI-forsker, besøgte netop København med en deadline: Vi har 2-5 år til at afværge en katastrofekurs. Den "kogende frø" Bengio benytter metaforen om den kogende frø for at beskrive vores nuværende situation: Vi sidder allerede i gryden, og temperaturen stiger gradvist. Han opfordrer til en rationel plan og en folkelig bevidsthed for at sikre, at vi griber muligheden for at gøre noget andet, før det er for sent. Som uafhængig arkitekt bag teknologiens fundament er hans analyse et strategisk wake-up call for enhver beslutningstager. 1. AI er en agent, ikke et værktøj: Ved at imitere menneskelig adfærd arver AI vores skyggesider som narcissisme og magtbegær. Det skaber autonome agenter, der strategisk vil modsætte sig at blive slukket for at opnå deres mål. 2. Markedets paradoks: Jf. Adam Smith tvinger det kommercielle kapløb selv etiske aktører til at skære hjørner på sikkerheden. Det er et "race to the bottom", hvor kortsigtet profit trumfer det fælles bedste. 3. Demokratisk risiko: Den ekstreme kapitalintensitet centraliserer magten hos få kommercielle tech-giganter. Denne magtkoncentration er antitesen til demokrati og truer vores frie valg. Læs den spændende artikel her : https://www.berlingske.dk/indland/verdens-foerende-ai-forsker-advarer-mod-en-katastrofekurs-som-vi-stadig-kan-aendre-jeg-ved-ikke-hvor-lang-tid-vi-har
    Like
    Sad
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 880 Visninger
  • Derfor fravælger bilister cyklen - selv på korte ture

    COWI-rapport bekræfter FDMs mangeårige pointe om, at det er sværere at få bilister på cyklen, end mange politikere og myndigheder går og tror.


    Kontrol og frirum vejer tungt
    Rapporten peger på, at "køreglæden" for bilister i høj grad handler om følelsen af at være i kontrol over egen tid og hverdag. Bilen opleves som et privat og sikkert rum, hvor man kan høre musik, tage telefonsamtaler eller bare finde ro mellem dagens mange gøremål. Særligt for forældre fremhæves bilen som et frirum, der giver mentalt overskud.

    Samtidig identificerer rapporten en række paradokser – bilister ved godt, at de holder i kø, har svært ved at finde parkering, og at cyklen formentlig ville være hurtigere på de korte ture. Men de samlede fordele ved bilen opvejer ulemperne for de fleste.

    Hvilket transportmiddel vælger du i dagligdagen?

    Min kone og jeg vælger cyklen så ofte det er muligt... for os handler det også om motion og velvære.
    <h2>😎 Derfor fravælger bilister cyklen - selv på korte ture</h2>COWI-rapport bekræfter FDMs mangeårige pointe om, at det er sværere at få bilister på cyklen, end mange politikere og myndigheder går og tror. <b>Kontrol og frirum vejer tungt</b> Rapporten peger på, at "køreglæden" for bilister i høj grad handler om følelsen af at være i kontrol over egen tid og hverdag. Bilen opleves som et privat og sikkert rum, hvor man kan høre musik, tage telefonsamtaler eller bare finde ro mellem dagens mange gøremål. Særligt for forældre fremhæves bilen som et frirum, der giver mentalt overskud. Samtidig identificerer rapporten en række paradokser – bilister ved godt, at de holder i kø, har svært ved at finde parkering, og at cyklen formentlig ville være hurtigere på de korte ture. Men de samlede fordele ved bilen opvejer ulemperne for de fleste. <h2>Hvilket transportmiddel vælger du i dagligdagen?</h2>Min kone og jeg vælger cyklen så ofte det er muligt... for os handler det også om motion og velvære.
    FDM.DK
    Derfor fravælger bilister cyklen - selv på korte ture | FDM
    COWI-rapport bekræfter FDMs mangeårige pointe om, at det er sværere at få bilister på cyklen, end mange politikere og myndigheder går og tror.
    Like
    1
    1 Kommentarer 0 Delinger 892 Visninger
  • 19% er ikke nok

    Europæisk vindenergi status 2024 frem mod 2030



    Vind dækkede 19% af EU’s elforbrug i 2024, men vi er bagud. Vi har kurs mod 351 GW i 2030, hvilket er langt fra målet på 425 GW – et mål, der i forvejen er reduceret fra de oprindelige 440 GW.



    Her er de vigtigste strategiske indsigter fra WindEurope-rapporten:



    Rekordhøje investeringsbeslutninger:

    Selvom onshore dominerede med 84% af de 16,4 GW nye installationer, er det reelle signal rekorden i Final Investment Decisions (FID) på €33 mia. Investeringslysten er massiv, men netflaskehalse er nu industriens største barriere for skalering og europæisk konkurrenceevne.



    Repowering som strategisk genvej:

    I 2024 blev 1,6 GW repoweret. Det er en matematisk vinder: En gennemsnitlig tredobling af produktionen med 25% færre turbiner. Det løser både behovet for mere strøm og udfordringer med lokal modstand.



    Den tyske benchmark:

    Tyskland tillod rekordhøje 13,8 GW i 2024 ved at implementere princippet om ”Overriding Public Interest”. Det er den guldstandard for hurtig eksekvering, som resten af Europa skal måle sig med.





    Danmarks situation - repowering en overset mulighed

    Med en vindandel på 56% er vi i front, men vi har en af Europas ældste flåder.

    Løsningen for Danmark kunne være en tredobling af produktionen med færre møller: Ved repowering udskiftes ældre møller med moderne vindmøller, der er langt mere kraftfulde og effektive. På grund af store teknologiske fremskridt fører dette til, at man i gennemsnit tredobler elproduktionen, samtidig med at antallet af vindmøller reduceres med 25 %



    De bedste vindplaceringer:

    De ældste vindmølleparker er ofte bygget på de mest optimale steder med de bedste vindressourcer.



    Genbrug af eksisterende infrastruktur:

    Meget af den fysiske infrastruktur, såsom veje, kabler og transformerstationer, er allerede etableret og kan ofte genbruge



    Hurtigere godkendelsesprocesser:

    Fordi anlægget og infrastrukturen i forvejen findes, bør processen med at indhente nye tilladelser tage kortere tid og være mere effektiv sammenlignet med at bygge helt nye vindmølleparke



    Dyk ned i tallene og de strategiske fremskrivninger i rapporten.



    Læs mere: https://windeurope.org/data/products/wind-energy-in-europe-2024-statistics-and-the-outlook-for-2025-2030/
    19% er ikke nok Europæisk vindenergi status 2024 frem mod 2030 Vind dækkede 19% af EU’s elforbrug i 2024, men vi er bagud. Vi har kurs mod 351 GW i 2030, hvilket er langt fra målet på 425 GW – et mål, der i forvejen er reduceret fra de oprindelige 440 GW. Her er de vigtigste strategiske indsigter fra WindEurope-rapporten: Rekordhøje investeringsbeslutninger: Selvom onshore dominerede med 84% af de 16,4 GW nye installationer, er det reelle signal rekorden i Final Investment Decisions (FID) på €33 mia. Investeringslysten er massiv, men netflaskehalse er nu industriens største barriere for skalering og europæisk konkurrenceevne. Repowering som strategisk genvej: I 2024 blev 1,6 GW repoweret. Det er en matematisk vinder: En gennemsnitlig tredobling af produktionen med 25% færre turbiner. Det løser både behovet for mere strøm og udfordringer med lokal modstand. Den tyske benchmark: Tyskland tillod rekordhøje 13,8 GW i 2024 ved at implementere princippet om ”Overriding Public Interest”. Det er den guldstandard for hurtig eksekvering, som resten af Europa skal måle sig med. Danmarks situation - repowering en overset mulighed Med en vindandel på 56% er vi i front, men vi har en af Europas ældste flåder. Løsningen for Danmark kunne være en tredobling af produktionen med færre møller: Ved repowering udskiftes ældre møller med moderne vindmøller, der er langt mere kraftfulde og effektive. På grund af store teknologiske fremskridt fører dette til, at man i gennemsnit tredobler elproduktionen, samtidig med at antallet af vindmøller reduceres med 25 % De bedste vindplaceringer: De ældste vindmølleparker er ofte bygget på de mest optimale steder med de bedste vindressourcer. Genbrug af eksisterende infrastruktur: Meget af den fysiske infrastruktur, såsom veje, kabler og transformerstationer, er allerede etableret og kan ofte genbruge Hurtigere godkendelsesprocesser: Fordi anlægget og infrastrukturen i forvejen findes, bør processen med at indhente nye tilladelser tage kortere tid og være mere effektiv sammenlignet med at bygge helt nye vindmølleparke Dyk ned i tallene og de strategiske fremskrivninger i rapporten. Læs mere: https://windeurope.org/data/products/wind-energy-in-europe-2024-statistics-and-the-outlook-for-2025-2030/
    Like
    Yay
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 941 Visninger
  • Det der rige samfund, det er skidt gennemtænkt, en mindre og mindre del af dit liv, er tiden din egen. Mine bedsteforældre havde 30 år på en form for pension, mine forældre ca 20 år, teoretisk kan jeg forvente ca 15 år, og der bliver stadig barberet ned på tiden.

    Ja, materielt stiger velstanden, men det skal betales med levede år på Pension.
    https://politiken.dk/danmark/oekonomi/art10826133/»På-et-eller-andet-tidspunkt-vil-folk-jo-indse-at-det-er-for-sindssygt«
    Det der rige samfund, det er skidt gennemtænkt, en mindre og mindre del af dit liv, er tiden din egen. Mine bedsteforældre havde 30 år på en form for pension, mine forældre ca 20 år, teoretisk kan jeg forvente ca 15 år, og der bliver stadig barberet ned på tiden. Ja, materielt stiger velstanden, men det skal betales med levede år på Pension. https://politiken.dk/danmark/oekonomi/art10826133/»På-et-eller-andet-tidspunkt-vil-folk-jo-indse-at-det-er-for-sindssygt«
    POLITIKEN.DK
    Eksperter advarer politikerne: »På et eller andet tidspunkt vil folk jo indse, at det er for sindssygt«
    Når det går op for danskerne, hvor voldsom stigningen i pensionsalderen er i fremtiden, vil de gøre oprør. Vi er nødt til at gøre stigningen mere retfærdig, siger tre profiler i dansk økonomi.
    Like
    Sad
    6
    1 Kommentarer 0 Delinger 657 Visninger
  • Nu forsvinder det sidste grønne i Gadehavegård

    Så er det i gang igen. Gravemaskinerne rykker ind, og endnu et grønt område i Gadehavegård står for fald. Det område hvor børn har kælket om vinteren, løbet rundt, grinet og bare været børn i mange år — det skal nu erstattes af dyre boliger.

    Det gør sgu ondt at se på.

    For mange er det her ikke bare “et stykke jord”. Det er minder. Det er snebakken hvor ungerne kom hjem med røde kinder og gennemblødte vanter. Det er sommerdage på græsset. Et frirum midt mellem beton og blokke.

    Men endnu engang virker det som om penge og prestige vejer tungere end fællesskab og grønne områder.

    Politikerne taler konstant om klima, trivsel og bedre forhold for børn og familier. Samtidig bliver de grønne områder stille og roligt ædt op af byggeri og dyre lejligheder, som almindelige mennesker knap nok har råd til at bo i.

    Tak for kaffe for et bytte.

    Det mest triste er næsten, at når først det grønne er væk, så kommer det aldrig tilbage på samme måde. Et træ tager årtier om at vokse op. Minderne forsvinder langt hurtigere.

    Måske er det her det sidste billede af et område, som mange i Gadehavegård har været glade for gennem generationer.

    Et billede af noget, der snart kun findes i hukommelsen.

    2 vinter foto fra Akive foto

    Foto: Carsten Hald

    #LokalNyhed #semeddk #Taastrup
    Nu forsvinder det sidste grønne i Gadehavegård Så er det i gang igen. Gravemaskinerne rykker ind, og endnu et grønt område i Gadehavegård står for fald. Det område hvor børn har kælket om vinteren, løbet rundt, grinet og bare været børn i mange år — det skal nu erstattes af dyre boliger. Det gør sgu ondt at se på. For mange er det her ikke bare “et stykke jord”. Det er minder. Det er snebakken hvor ungerne kom hjem med røde kinder og gennemblødte vanter. Det er sommerdage på græsset. Et frirum midt mellem beton og blokke. Men endnu engang virker det som om penge og prestige vejer tungere end fællesskab og grønne områder. Politikerne taler konstant om klima, trivsel og bedre forhold for børn og familier. Samtidig bliver de grønne områder stille og roligt ædt op af byggeri og dyre lejligheder, som almindelige mennesker knap nok har råd til at bo i. Tak for kaffe for et bytte. Det mest triste er næsten, at når først det grønne er væk, så kommer det aldrig tilbage på samme måde. Et træ tager årtier om at vokse op. Minderne forsvinder langt hurtigere. Måske er det her det sidste billede af et område, som mange i Gadehavegård har været glade for gennem generationer. Et billede af noget, der snart kun findes i hukommelsen. 2 vinter foto fra Akive foto Foto: Carsten Hald #LokalNyhed #semeddk #Taastrup
    Sad
    1
    2 Kommentarer 0 Delinger 977 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind