• #Hormuz – Søfart, fagforening og de glemte søfolk
    Frit oversat fra (Modstrømninger) Hormuz, Shipping Unions & Sailors | Countercurrents
    Forkortet, oversat uddrag af artiklen.
    De etablerede medier taler hellere om Donald Trump dag efter dag – i et omfang, der for længst har overgået omtalen af andre “underholdere”: USA’s og Israels krig mod Iran, olie – hvor dem, der hjalp Trump i Det Hvide Hus, nu får et pænt afkast – global skibsfart og Hormuzstrædet. Men stort set ingen nævner de mennesker, der arbejder på alle de handelsskibe, som ligger og venter på at passere gennem Hormuzstrædet.
    ..
    Det bedste (eller værste) er, at FOC (Bekvæmmelighedsflag) og international skibsfart er et perfekt eksempel på, hvordan statskapitalisme fungerer. Kæmpe profitter havner hos virksomhederne, næsten ingen skat betales, og når der opstår kriser, sendes statsligt finansierede flåder af sted for at beskytte handelsskibene. Med andre ord: profitten privatiseres, mens omkostningerne – “eksternaliteterne” – sendes videre til skatteborgerne.
    Det bliver værre. Registrerer du dit multimillion-dollar containerskib under et FOC, sparer du ikke kun skat – du kan også underbetale dine søfolk eller helt undlade at betale dem. Skibene bemandes typisk af tre grupper: kaptajnen (ofte europæisk), officerer (typisk østeuropæiske) og menige søfolk. Filippinere udgør næsten 50 %, indere 20–25 %, resten er vietnamesere, indonesere og kinesere.
    ……….
    Kampen mod dette føres bl.a. af International Transport Workers’ Federation (ITF) i London. ITF fordømmer angrebene på civile søfolk i den eskalerende krig. Men for medierne tæller skibene, olien og prisen – ikke menneskerne.

    Hormuzstrædet er stadig ikke erklæret krigszone. Resultatet er, at over 20.000 søfolk på mere end 3.000 skibe er fanget – med minimal varsling. Trafikken er næsten lammet.

    Uanset hvordan krigen udvikler sig, sidder søfolk fast om bord. ITF kræver adgang til mad, rent vand, brændstof og lægehjælp. Det er ikke luksus – det er grundlæggende rettigheder.

    Ingen sømand bør tvinges til at blive i et konfliktområde mod sin vilje. Alligevel er forholdene ofte umenneskelige – trods Hollywoods romantiske billede.

    FN måtte derfor oprette International Maritime Organization (IMO). Ifølge IMO har situationen ingen parallel siden 2. verdenskrig.
    ……
    Samtidig fortsætter nogle rederier med at sende skibe gennem krigszoner – for profit. Søfolk presses til at acceptere risikoen. De kan ikke bare forlade skibene, som ofte ikke anløber havne.

    Flere søfolk har sagt op – velvidende at det kan koste dem livet. Hvis området blev erklæret krigszone, ville evakuering være obligatorisk. Fagforeninger har indtil videre forgæves forsøgt at få IMO til at handle.
    Sejlads gennem Hormuzstrædet er livsfarlig. Alligevel fortsætter trafikken. Søfolk demonstrerer i solidaritet med kolleger fanget i området.

    For nogle kaldes dette “nekrokapitalisme” – profit på død. Mens tankskibe tjener millioner, bliver søfolk behandlet som forbrugsvarer.
    For disse “dødssejladser” tjener rederier hundredtusinder af dollars dagligt. Skibe slukker deres tracking-systemer – sværere at finde for fjender, men også for redning.

    Mange søfolk føler sig svigtet af både politikere og rederier. Deres kritik er klar: enorme profitter skabes på bekostning af deres liv.
    Regeringer må handle nu. ITF kræver akut indsats efter et krisemøde i IMO. Verden har erkendt faren – nu kræves handling.

    For de tusindvis af søfolk i området handler det ikke om geopolitik, men om overlevelse: sikkerhed, sundhed og værdighed.

    Søfolk er civile arbejdere. De er ikke parter i Trumps krig – og må aldrig behandles som forbrugsvarer.

    #Hormuz – Søfart, fagforening og de glemte søfolk Frit oversat fra (Modstrømninger) Hormuz, Shipping Unions & Sailors | Countercurrents Forkortet, oversat uddrag af artiklen. De etablerede medier taler hellere om Donald Trump dag efter dag – i et omfang, der for længst har overgået omtalen af andre “underholdere”: USA’s og Israels krig mod Iran, olie – hvor dem, der hjalp Trump i Det Hvide Hus, nu får et pænt afkast – global skibsfart og Hormuzstrædet. Men stort set ingen nævner de mennesker, der arbejder på alle de handelsskibe, som ligger og venter på at passere gennem Hormuzstrædet. .. Det bedste (eller værste) er, at FOC (Bekvæmmelighedsflag) og international skibsfart er et perfekt eksempel på, hvordan statskapitalisme fungerer. Kæmpe profitter havner hos virksomhederne, næsten ingen skat betales, og når der opstår kriser, sendes statsligt finansierede flåder af sted for at beskytte handelsskibene. Med andre ord: profitten privatiseres, mens omkostningerne – “eksternaliteterne” – sendes videre til skatteborgerne. Det bliver værre. Registrerer du dit multimillion-dollar containerskib under et FOC, sparer du ikke kun skat – du kan også underbetale dine søfolk eller helt undlade at betale dem. Skibene bemandes typisk af tre grupper: kaptajnen (ofte europæisk), officerer (typisk østeuropæiske) og menige søfolk. Filippinere udgør næsten 50 %, indere 20–25 %, resten er vietnamesere, indonesere og kinesere. ………. Kampen mod dette føres bl.a. af International Transport Workers’ Federation (ITF) i London. ITF fordømmer angrebene på civile søfolk i den eskalerende krig. Men for medierne tæller skibene, olien og prisen – ikke menneskerne. Hormuzstrædet er stadig ikke erklæret krigszone. Resultatet er, at over 20.000 søfolk på mere end 3.000 skibe er fanget – med minimal varsling. Trafikken er næsten lammet. Uanset hvordan krigen udvikler sig, sidder søfolk fast om bord. ITF kræver adgang til mad, rent vand, brændstof og lægehjælp. Det er ikke luksus – det er grundlæggende rettigheder. Ingen sømand bør tvinges til at blive i et konfliktområde mod sin vilje. Alligevel er forholdene ofte umenneskelige – trods Hollywoods romantiske billede. FN måtte derfor oprette International Maritime Organization (IMO). Ifølge IMO har situationen ingen parallel siden 2. verdenskrig. …… Samtidig fortsætter nogle rederier med at sende skibe gennem krigszoner – for profit. Søfolk presses til at acceptere risikoen. De kan ikke bare forlade skibene, som ofte ikke anløber havne. Flere søfolk har sagt op – velvidende at det kan koste dem livet. Hvis området blev erklæret krigszone, ville evakuering være obligatorisk. Fagforeninger har indtil videre forgæves forsøgt at få IMO til at handle. Sejlads gennem Hormuzstrædet er livsfarlig. Alligevel fortsætter trafikken. Søfolk demonstrerer i solidaritet med kolleger fanget i området. For nogle kaldes dette “nekrokapitalisme” – profit på død. Mens tankskibe tjener millioner, bliver søfolk behandlet som forbrugsvarer. For disse “dødssejladser” tjener rederier hundredtusinder af dollars dagligt. Skibe slukker deres tracking-systemer – sværere at finde for fjender, men også for redning. Mange søfolk føler sig svigtet af både politikere og rederier. Deres kritik er klar: enorme profitter skabes på bekostning af deres liv. Regeringer må handle nu. ITF kræver akut indsats efter et krisemøde i IMO. Verden har erkendt faren – nu kræves handling. For de tusindvis af søfolk i området handler det ikke om geopolitik, men om overlevelse: sikkerhed, sundhed og værdighed. Søfolk er civile arbejdere. De er ikke parter i Trumps krig – og må aldrig behandles som forbrugsvarer.
    Like
    Sad
    4
    2 Kommentarer 0 Delinger 2K Visninger
  • #Thailand #Iran #Krig #Verdenshandel #Hormuz #Mellemøsten #Skibsfart

    Thailand sikrer passage gennem Hormuz – mindst ét skib allerede igennem ‍​‌‌​‌‌‌​‌​‌‌‌​​‌‌​​‌‌‌‌‌‌​​‌​​‌‌‌​‌​​​​‌‌​​‌​​​‌‌​‌‌‌‌​‌‌‌‌‌​‌​‌‍

    Thailand har tilsyneladende indgået en aftale med Iran om at sikre passage for thailandske olietankskibe gennem det strategisk vigtige Hormuzstræde.

    Læs nærmere her:

    https://www.thailand-portalen.dk/forum/thailand/tre-thailandske-soefolk-savnet-efter-angreb-paa-thailandsk-fragtskib/#post-3731
    #Thailand #Iran #Krig #Verdenshandel #Hormuz #Mellemøsten #Skibsfart <b>Thailand sikrer passage gennem Hormuz – mindst ét skib allerede igennem ‍​</b>‌‌​‌‌‌​‌​‌‌‌​​‌‌​​‌‌‌‌‌‌​​‌​​‌‌‌​‌​​​​‌‌​​‌​​​‌‌​‌‌‌‌​‌‌‌‌‌​‌​‌‍ Thailand har tilsyneladende indgået en aftale med Iran om at sikre passage for thailandske olietankskibe gennem det strategisk vigtige Hormuzstræde. Læs nærmere her: https://www.thailand-portalen.dk/forum/thailand/tre-thailandske-soefolk-savnet-efter-angreb-paa-thailandsk-fragtskib/#post-3731
    0 Kommentarer 0 Delinger 669 Visninger
  • Studerende til Danish Shipping
    Vil du bruge dine teoretiske og praktiske færdigheder i en arbejdsgiver~ og brancheorganisation, der repræsenterer Danmarks største eksporterhverv? Tager du ansvar, og er du ikke bange for at blive kastet ud på dybt vand?

    Danske Rederier søger en studentermedhjælper til afdelingerne Politik & Analyse og Klima, Miljø & Sikkerhed. Du får alsidige opgaver inden for erhvervspolitik og klima – både nationalt og internationalt.

    Dine opgaver:
    Udarbejde analyser og baggrundsresearch
    Skrive mødereferater og politisk overvågning
    Udvikle og opsætte surveys
    Praktisk hjælp til projekter og arrangementer

    Om dig:
    ✔ Studerende (fx polit., scient.pol., RUC eller CBS) med min. 1,5 år tilbage
    ✔ Politisk nysgerrig og samfundsinteresseret
    ✔ Velformuleret på dansk og engelsk
    ✔ Fortrolig med Excel og klar på både rutineopgaver og analyser

    Vi tilbyder:
    Udfordrende opgaver i et spændende miljø
    Solidt indblik i dansk skibsfart og lobbyarbejde
    Ca. 15 timer pr. uge med fleksibilitet
    En social arbejdsplads med plads til grin og smil

    Læs mere og søg via linket: https://studerendeonline.dk/job/2949114/

    #Studiejob #Politik #Analyse #Klima #DanskeRederier #Samfund #Erhvervspolitik
    📢 Studerende til Danish Shipping Vil du bruge dine teoretiske og praktiske færdigheder i en arbejdsgiver~ og brancheorganisation, der repræsenterer Danmarks største eksporterhverv? Tager du ansvar, og er du ikke bange for at blive kastet ud på dybt vand? Danske Rederier søger en studentermedhjælper til afdelingerne Politik & Analyse og Klima, Miljø & Sikkerhed. Du får alsidige opgaver inden for erhvervspolitik og klima – både nationalt og internationalt. ✨ Dine opgaver: 📊 Udarbejde analyser og baggrundsresearch 📝 Skrive mødereferater og politisk overvågning 📋 Udvikle og opsætte surveys 🤝 Praktisk hjælp til projekter og arrangementer 👩‍🎓 Om dig: ✔ Studerende (fx polit., scient.pol., RUC eller CBS) med min. 1,5 år tilbage ✔ Politisk nysgerrig og samfundsinteresseret ✔ Velformuleret på dansk og engelsk ✔ Fortrolig med Excel og klar på både rutineopgaver og analyser 🎁 Vi tilbyder: ✅ Udfordrende opgaver i et spændende miljø ✅ Solidt indblik i dansk skibsfart og lobbyarbejde ✅ Ca. 15 timer pr. uge med fleksibilitet ✅ En social arbejdsplads med plads til grin og smil 👉 Læs mere og søg via linket: https://studerendeonline.dk/job/2949114/ #Studiejob #Politik #Analyse #Klima #DanskeRederier #Samfund #Erhvervspolitik
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • #Thailand #Skibsfart #Maersk

    Mærsk døber nyt grønt containerskib Bangkok Maersk

    Det danske rederi A.P. Møller – Mærsk har taget imod endnu et skib i sin voksende flåde af metanol-drevne containerskibe – denne gang med navnet Bangkok Maersk.

    Læs nærmere her:

    https://www.thailand-portalen.dk/forum/afslapning/maersk-doeber-nyt-groent-containerskib-bangkok-maersk/
    #Thailand #Skibsfart #Maersk Mærsk døber nyt grønt containerskib Bangkok Maersk Det danske rederi A.P. Møller – Mærsk har taget imod endnu et skib i sin voksende flåde af metanol-drevne containerskibe – denne gang med navnet Bangkok Maersk. Læs nærmere her: https://www.thailand-portalen.dk/forum/afslapning/maersk-doeber-nyt-groent-containerskib-bangkok-maersk/
    Like
    4
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind