• Så er det OK med en elbil

    Ferraris nye elbil har mere end 1000 hestekræfter og en tophastighed på mere end 310 kilometer i timen.


    - Men der skal penge på bordet.
    Bilen kommer til at koste 550.000 euros – svarende til 4,1 millioner kroner – og vil begynde at blive leveret fra fjerde kvartal i år.

    Jeg er ikke tilhænger at elbiler, så det må være ren blær at køre rundt i en sådan skabelse, hvis den da ellers havde været "Mazda rød" Der er dog et større problem, hvordan undgår man at bryde færdselsloven med alle de hestekræfter?


    #Socii #Ferrari #elbil
    <h2>😉 Så er det OK med en elbil</h2>Ferraris nye elbil har mere end 1000 hestekræfter og en tophastighed på mere end 310 kilometer i timen. <b>- Men der skal penge på bordet.</b> Bilen kommer til at koste 550.000 euros – svarende til 4,1 millioner kroner – og vil begynde at blive leveret fra fjerde kvartal i år. Jeg er ikke tilhænger at elbiler, så det må være ren blær at køre rundt i en sådan skabelse, hvis den da ellers havde været "Mazda rød" 🙃 Der er dog et større problem, hvordan undgår man at bryde færdselsloven med alle de hestekræfter? #Socii #Ferrari #elbil
    NYHEDER.TV2.DK
    Ferraris første elbil koster millioner
    Ferraris nye elbil har mere end 1000 hestekræfter og en tophastighed på mere end 310 kilometer i timen.
    Like
    2
    1 Comments 0 Shares 1K Views
  • Det bedste bud jeg endnu har set på en form for forklaring på det uforklarlige - Trumps opstigning til magten & hans uhæmmede og uimodsagte misbrug af samme magt
    Det bedste bud jeg endnu har set på en form for forklaring på det uforklarlige - Trumps opstigning til magten & hans uhæmmede og uimodsagte misbrug af samme magt
    WWW.INFORMATION.DK
    Der kan være en simpel forklaring på Trumps hensynsløse ødelæggelse
    Fremtiden, som Trumps tilhængere ønsker – et præfeministisk, hvidt, kristent Amerika – kan ikke opnås. MAGA-bevægelsen kan således kun ødelægge, fordi intet, den kan opbygge, vil tilfredsstille den
    Like
    1
    1 Comments 0 Shares 233 Views
  • 'Hotel Romantik'... #MeToo har gjort det svært at date

    Verner 'Buller' Buhl, der i øjeblikket kan ses date i DR's 'Hotel Romantik', kalder sig selv for 'Vejles ældste teenager'.

    -Men bag det unge og friske sind gemmer der sig dog en usikkerhed hos Buller, når han skal date hjemme i Danmark. En usikkerhed, som 'Hotel Romantik' ifølge seniordateren hjalp ham med at nedbryde.

    »Det er især efter MeToo, at det er blevet lidt svært at give komplimenter til kvinderne og sådan noget,« lyder det fra Buller, der tilføjer:

    »Man skal passe på med at sige: 'hvor ser du godt ud i den kjole i dag'. Der er nogen, der synes, at det er dejligt, at man siger det, og andre tager det som om, at man er sexistisk.«

    Da Buller ankom til 'Hotel Romantik' på Mallorca, havde han på grund af usikkerheder og nervøsitet bygget en mur op omkring sig selv.

    #Socii #HotelRomantik #dating #MeToo #Mallorca
    <h2>😘 'Hotel Romantik'... #MeToo har gjort det svært at date</h2>Verner 'Buller' Buhl, der i øjeblikket kan ses date i DR's 'Hotel Romantik', kalder sig selv for 'Vejles ældste teenager'. -Men bag det unge og friske sind gemmer der sig dog en usikkerhed hos Buller, når han skal date hjemme i Danmark. En usikkerhed, som 'Hotel Romantik' ifølge seniordateren hjalp ham med at nedbryde. »Det er især efter MeToo, at det er blevet lidt svært at give komplimenter til kvinderne og sådan noget,« lyder det fra Buller, der tilføjer: »Man skal passe på med at sige: 'hvor ser du godt ud i den kjole i dag'. Der er nogen, der synes, at det er dejligt, at man siger det, og andre tager det som om, at man er sexistisk.« Da Buller ankom til 'Hotel Romantik' på Mallorca, havde han på grund af usikkerheder og nervøsitet bygget en mur op omkring sig selv. #Socii #HotelRomantik #dating #MeToo #Mallorca
    WWW.BT.DK
    'Hotel Romantik'-deltager: 'MeToo' har gjort det svært at date
    67-årige Verner 'Buller' Buhl har oplevet en usikkerhed, når han dater. Selv forklarer han det med frygten for at sige noget forkert efter MeToo-bølgen.
    0 Comments 0 Shares 405 Views
  • Dagens Arne :

    Lyse nat

    Den lyse nat
    risler ind gennem
    mine øjne

    Ser i en blå dis
    de store dyr
    stige op fra grøften
    som et tonebrus
    i kød og blod

    Hjortene svæver
    ind over græsset
    Så tæt på
    man kan se dugdråber
    i pelsen
    Så fjerne
    som et åndesyn

    I sprækkerne i
    det menneskeskabte
    lever verden endnu.

    ©Arne Herløv Petersen
    Dagens Arne : Lyse nat Den lyse nat risler ind gennem mine øjne Ser i en blå dis de store dyr stige op fra grøften som et tonebrus i kød og blod Hjortene svæver ind over græsset Så tæt på man kan se dugdråber i pelsen Så fjerne som et åndesyn I sprækkerne i det menneskeskabte lever verden endnu. ©Arne Herløv Petersen
    0 Comments 0 Shares 239 Views
  • Mondoweiss

    Itamar Ben-Gvir has been attacked across Israeli politics for a cruel video showing him mocking flotilla activists as they were being abused by officers. His offense was not his fascist celebration, but rather showing the true face of Israel.

    https://mondoweiss.net/2026/05/itamar-ben-gvir-is-suddenly-the-villain-of-israeli-politics-for-one-reason-he-revealed-israels-true-face-to-the-world/
    Mondoweiss Itamar Ben-Gvir has been attacked across Israeli politics for a cruel video showing him mocking flotilla activists as they were being abused by officers. His offense was not his fascist celebration, but rather showing the true face of Israel. https://mondoweiss.net/2026/05/itamar-ben-gvir-is-suddenly-the-villain-of-israeli-politics-for-one-reason-he-revealed-israels-true-face-to-the-world/
    MONDOWEISS.NET
    Itamar Ben-Gvir is suddenly the villain of Israeli politics for one reason: he revealed Israel’s true face to the world
    Itamar Ben-Gvir has been attacked across Israeli politics for a cruel video showing him mocking flotilla activists as they were being abused by officers. His offense was not his fascist celebration, but rather showing the true face of Israel.
    Like
    1
    0 Comments 0 Shares 387 Views
  • Hvem bestemmer egentlig over din digitale hverdag?

    Du starter dagen med at tjekke vejret på din telefon. Åbner en app til at betale for parkering. Logger ind på din netbank. Sender et dokument via en cloud-tjeneste. Slår noget op på Google. Alt sammen før frokosten.

    Det hele fungerer. Det er nemt. Og det er præcis derfor, vi sjældent tænker over, hvem der egentlig kontrollerer det.

    Hvad er digital suverænitet - og hvorfor skal jeg gide det?

    Digital suverænitet handler om, hvem der har kontrol over de digitale systemer, data og infrastruktur, som vi er afhængige af - som borgere, som land og som samfund. Det lyder abstrakt, men det er det ikke. Det handler om noget meget konkret: Hvad sker der, hvis nogen andre træffer beslutninger om de systemer, vi ikke kan undvære?

    Vi ville aldrig acceptere, at et enkelt udenlandsk selskab ejede og drev alle danske vandværker. Eller at vores vejnet kun fungerede, hvis et firma i et andet land besluttede, det måtte. Men i den digitale verden er vi allerede langt i den retning - og vi har for det meste ikke lagt mærke til det.

    Eksempler fra hverdagen:

    Din telefon og dens regler

    Har du en smartphone, bruger du enten Apples eller Googles styresystem. De bestemmer, hvilke apps du må installere, hvad apps må gøre, og de kan til enhver tid fjerne en app - eller en hel tjeneste - fra din telefon. Det skete for eksempel for millioner af amerikanere, da TikTok kort blev fjernet fra de amerikanske app-butikker i januar 2025. Fra den ene dag til den anden var noget væk, som folk troede de “ejede” adgang til.

    Dine filer i skyen

    Mange gemmer billeder, dokumenter og arbejdsfiler hos Google, Microsoft eller Apple. Det er praktisk - men tjenesternes vilkår kan ændres, konti kan lukkes ved mistanke om brud på regler (også fejlagtigt), og dataene befinder sig fysisk på servere underlagt andre landes lovgivning. Den amerikanske lov giver eksempelvis amerikanske myndigheder mulighed for at kræve adgang til data hos amerikanske virksomheder - uanset om du er dansker og dataene handler om dig - og ligger på en server i Danmark.

    Det offentlige og vores fælles systemer

    Mange kommuner og regioner bruger i dag software fra store udenlandske leverandører til alt fra journalsystemer til skolernes læringsplatforme. Hvis en leverandør beslutter at ophøre med at supportere et system, hæve prisen markant eller trækker sig fra markedet, er det ikke leverandøren, der sidder med problemet. Det er os.

    Kunstig intelligens og de nye gatekeepers

    Bruger du ChatGPT, Copilot eller andre AI-tjenester i dit arbejde - og det gør rigtig mange nu - er du afhængig af, at en håndfuld amerikanske (og i stigende grad kinesiske) selskaber fortsat stiller den kapacitet til rådighed, til den pris og på de vilkår, de nu engang vælger. Der findes endnu ingen europæiske alternativer, der sådan helt for alvor kan matche dem.

    Det er ikke en konspirationsteori - det er forretningslogik

    Det er vigtigt at understrege: De store tech-selskaber er ikke onde. De leverer tjenester, som vi finder enorm værdi i. Men de er virksomheder med egne interesser, egne aktionærer og egne hjemmelandes lovgivning at forholde sig til. Deres mål og vores samfundsinteresser er bestemt ikke nødvendigvis sammenfaldende - og det er der ikke noget mystisk eller foruroligende ved. Sådan fungerer forretning.

    Problemet opstår, når vi som samfund ikke har reelle alternativer, ikke har sat krav i vores kontrakter og ikke har tænkt over, hvad vi gør den dag, betingelserne ændrer sig.

    Hvad kan man gøre?

    Digital suverænitet er ikke et spørgsmål om at smide sin smartphone ud eller holde op med at bruge cloud-tjenester. Det handler om bevidste valg - på samfundsniveau og i hverdagen.

    På samfundsniveau handler det om, at vi som borgere stiller krav til, at offentlige myndigheder tænker langsigtet: at kritisk infrastruktur ikke ureflekteret overlades til et fåtal af udenlandske leverandører, at der investeres i europæiske alternativer, og at lovgivning sikrer, at vores data behandles efter vores regler - ikke andres.

    I hverdagen kan du selv tage små skridt: Vær opmærksom på, hvilke tjenester du er afhængig af. Overvej om der er alternativer. Gem vigtige dokumenter lokalt, ikke kun i skyen. Og interessér dig for, hvad de politikere, du stemmer på, mener om digital infrastruktur.

    Det handler om selvbestemmelse

    Digital suverænitet er i bund og grund et spørgsmål om selvbestemmelse. Samme selvbestemmelse, som vi i generationer har betragtet som en selvfølge på så mange andre områder af vores samfund. Den digitale verden er ikke et parallelt univers uden for det politiske fællesskab - den er blevet kernen i det.

    Og kernen bør vi helst have styr på selv.
    Hvem bestemmer egentlig over din digitale hverdag? Du starter dagen med at tjekke vejret på din telefon. Åbner en app til at betale for parkering. Logger ind på din netbank. Sender et dokument via en cloud-tjeneste. Slår noget op på Google. Alt sammen før frokosten. Det hele fungerer. Det er nemt. Og det er præcis derfor, vi sjældent tænker over, hvem der egentlig kontrollerer det. Hvad er digital suverænitet - og hvorfor skal jeg gide det? Digital suverænitet handler om, hvem der har kontrol over de digitale systemer, data og infrastruktur, som vi er afhængige af - som borgere, som land og som samfund. Det lyder abstrakt, men det er det ikke. Det handler om noget meget konkret: Hvad sker der, hvis nogen andre træffer beslutninger om de systemer, vi ikke kan undvære? Vi ville aldrig acceptere, at et enkelt udenlandsk selskab ejede og drev alle danske vandværker. Eller at vores vejnet kun fungerede, hvis et firma i et andet land besluttede, det måtte. Men i den digitale verden er vi allerede langt i den retning - og vi har for det meste ikke lagt mærke til det. Eksempler fra hverdagen: Din telefon og dens regler Har du en smartphone, bruger du enten Apples eller Googles styresystem. De bestemmer, hvilke apps du må installere, hvad apps må gøre, og de kan til enhver tid fjerne en app - eller en hel tjeneste - fra din telefon. Det skete for eksempel for millioner af amerikanere, da TikTok kort blev fjernet fra de amerikanske app-butikker i januar 2025. Fra den ene dag til den anden var noget væk, som folk troede de “ejede” adgang til. Dine filer i skyen Mange gemmer billeder, dokumenter og arbejdsfiler hos Google, Microsoft eller Apple. Det er praktisk - men tjenesternes vilkår kan ændres, konti kan lukkes ved mistanke om brud på regler (også fejlagtigt), og dataene befinder sig fysisk på servere underlagt andre landes lovgivning. Den amerikanske lov giver eksempelvis amerikanske myndigheder mulighed for at kræve adgang til data hos amerikanske virksomheder - uanset om du er dansker og dataene handler om dig - og ligger på en server i Danmark. Det offentlige og vores fælles systemer Mange kommuner og regioner bruger i dag software fra store udenlandske leverandører til alt fra journalsystemer til skolernes læringsplatforme. Hvis en leverandør beslutter at ophøre med at supportere et system, hæve prisen markant eller trækker sig fra markedet, er det ikke leverandøren, der sidder med problemet. Det er os. Kunstig intelligens og de nye gatekeepers Bruger du ChatGPT, Copilot eller andre AI-tjenester i dit arbejde - og det gør rigtig mange nu - er du afhængig af, at en håndfuld amerikanske (og i stigende grad kinesiske) selskaber fortsat stiller den kapacitet til rådighed, til den pris og på de vilkår, de nu engang vælger. Der findes endnu ingen europæiske alternativer, der sådan helt for alvor kan matche dem. Det er ikke en konspirationsteori - det er forretningslogik Det er vigtigt at understrege: De store tech-selskaber er ikke onde. De leverer tjenester, som vi finder enorm værdi i. Men de er virksomheder med egne interesser, egne aktionærer og egne hjemmelandes lovgivning at forholde sig til. Deres mål og vores samfundsinteresser er bestemt ikke nødvendigvis sammenfaldende - og det er der ikke noget mystisk eller foruroligende ved. Sådan fungerer forretning. Problemet opstår, når vi som samfund ikke har reelle alternativer, ikke har sat krav i vores kontrakter og ikke har tænkt over, hvad vi gør den dag, betingelserne ændrer sig. Hvad kan man gøre? Digital suverænitet er ikke et spørgsmål om at smide sin smartphone ud eller holde op med at bruge cloud-tjenester. Det handler om bevidste valg - på samfundsniveau og i hverdagen. På samfundsniveau handler det om, at vi som borgere stiller krav til, at offentlige myndigheder tænker langsigtet: at kritisk infrastruktur ikke ureflekteret overlades til et fåtal af udenlandske leverandører, at der investeres i europæiske alternativer, og at lovgivning sikrer, at vores data behandles efter vores regler - ikke andres. I hverdagen kan du selv tage små skridt: Vær opmærksom på, hvilke tjenester du er afhængig af. Overvej om der er alternativer. Gem vigtige dokumenter lokalt, ikke kun i skyen. Og interessér dig for, hvad de politikere, du stemmer på, mener om digital infrastruktur. Det handler om selvbestemmelse Digital suverænitet er i bund og grund et spørgsmål om selvbestemmelse. Samme selvbestemmelse, som vi i generationer har betragtet som en selvfølge på så mange andre områder af vores samfund. Den digitale verden er ikke et parallelt univers uden for det politiske fællesskab - den er blevet kernen i det. Og kernen bør vi helst have styr på selv.
    Like
    Yay
    6
    0 Comments 0 Shares 708 Views
  • Det var så Copenhagen Comics 26, og det var FORRYGENDE! Tak til alle! :-D Jeg løb tør for "Ragnas Søn: AFgrunden", men man kan altid købe den her: https://hw-art.dk/vare/afgrunden/. Fotos viser ven og kollega Ingo Milton og jeg i interessant tegneseriesamtale, og min standmakker Mikael Nielsen (Saxoart) med hånden på min bror, Niels Kaare Westh. #copenhagencomics26 #tegneseriefestival #comics
    Det var så Copenhagen Comics 26, og det var FORRYGENDE! Tak til alle! :-D Jeg løb tør for "Ragnas Søn: AFgrunden", men man kan altid købe den her: https://hw-art.dk/vare/afgrunden/. Fotos viser ven og kollega Ingo Milton og jeg i interessant tegneseriesamtale, og min standmakker Mikael Nielsen (Saxoart) med hånden på min bror, Niels Kaare Westh. #copenhagencomics26 #tegneseriefestival #comics
    Love
    Like
    Yay
    8
    1 Comments 0 Shares 536 Views
  •  Idyllisk ejendom med stort potentiale i Besser på Samsø – Sælges som dødsbo
    Søger I et spændende projekt, et fristed eller den perfekte ramme om familielivet? Vi sætter nu denne ejendom til salg i det dejlige og rolige kvarter i Besser. Huset rummer masser af muligheder for f.eks. en børnefamilie, og udenfor venter en meget stor grund med egen indkørsel.

    Pris og forhandling:
    Ejendommen er offentligt vurderet til 1.300.000 kr. Da vi ønsker en hurtig overtagelse og en ukompliceret handel uden unødig ventetid, er vi ved en hurtig beslutning meget villige til at give et fornuftigt afslag i prisen.

    Ingen bopælspligt: Da huset ligger på Samsø, er der ikke bopælspligt. Ejendommen er godkendt som helårsbolig, men kan også frit benyttes som jeres kommende sommerhus eller fritidsbolig.

    Grund og udbygninger:
    Haven henligger lige nu som en skøn, vild naturhave med masser af plads til udfoldelse. Til ejendommen hører en lade, som trænger til en kærlig hånd eller nedrivning – perfekt for dig, der vil bygge nyt, etablere værksted eller blot ønsker ekstra luft i budgettet til egne projekter.

    Rapporterne er klar: Der foreligger dugfriske tilstands-, el- og energirapporter, så I kan overtage med fuld tryghed.

    Se officielle detaljer på BBR:
    bbr.dk

    Kontakt:
    Skriv en privat besked her på Socii.dk for yderligere information, flere billeder (som kan sendes efter aftale) eller for at aftale en fremvisning!
     Idyllisk ejendom med stort potentiale i Besser på Samsø – Sælges som dødsbo Søger I et spændende projekt, et fristed eller den perfekte ramme om familielivet? Vi sætter nu denne ejendom til salg i det dejlige og rolige kvarter i Besser. Huset rummer masser af muligheder for f.eks. en børnefamilie, og udenfor venter en meget stor grund med egen indkørsel. 💰 Pris og forhandling: Ejendommen er offentligt vurderet til 1.300.000 kr. Da vi ønsker en hurtig overtagelse og en ukompliceret handel uden unødig ventetid, er vi ved en hurtig beslutning meget villige til at give et fornuftigt afslag i prisen. ✨ Ingen bopælspligt: Da huset ligger på Samsø, er der ikke bopælspligt. Ejendommen er godkendt som helårsbolig, men kan også frit benyttes som jeres kommende sommerhus eller fritidsbolig. 🌳 Grund og udbygninger: Haven henligger lige nu som en skøn, vild naturhave med masser af plads til udfoldelse. Til ejendommen hører en lade, som trænger til en kærlig hånd eller nedrivning – perfekt for dig, der vil bygge nyt, etablere værksted eller blot ønsker ekstra luft i budgettet til egne projekter. 📄 Rapporterne er klar: Der foreligger dugfriske tilstands-, el- og energirapporter, så I kan overtage med fuld tryghed. 🔗 Se officielle detaljer på BBR: 👉 bbr.dk 📩 Kontakt: Skriv en privat besked her på Socii.dk for yderligere information, flere billeder (som kan sendes efter aftale) eller for at aftale en fremvisning!
    Yay
    Like
    7
    0 Comments 0 Shares 778 Views
  • Ugens Dickens, om al den grammatik vi går og bruger uden at vide det, og om besvimelsens finere nuancer. https://www.signelyng.dk/l/flere-ting-pa-en-gang-og-lidt-om-besvimelser/
    Ugens Dickens, om al den grammatik vi går og bruger uden at vide det, og om besvimelsens finere nuancer. https://www.signelyng.dk/l/flere-ting-pa-en-gang-og-lidt-om-besvimelser/
    WWW.SIGNELYNG.DK
    Flere ting på en gang - og lidt om besvimelser :: signelyng.dk
    Det engelske sprog har den dér lækre, smidige ing-endelse man kan bruge til alt muligt. Vi har den faktisk også i visse navneord der udspringer af et udsagnsord – roning er et godt eksempel – men på engelsk kan man bruge den når man vil nævne flere ting der sker på en gang. Som her hvor Lizzie er...
    Yay
    Like
    7
    0 Comments 0 Shares 531 Views
  • LIVE: Følg kvalifikationen til Canadas Grand Prix

    Rivaliseringen mellem George Russell og Kimi Antonelli er intensiveret efter sprintløbet i Montréal.
    Se Formel-1 Canada Grand Prix Live after kl. 22:00 på Viaplay og TV3+.

    Har Max Verstappen mistet gnisten

    er det bilen der driller eller er de unge knægte bare mere aggressive i deres kørsel, ligesom han selv var da han startede i Formel-1 og blev verdensmester?

    George Russell er for tredje år i træk hurtigst på en omgang i Canada - mens Kimi Antonelli må igen i dag nøjes med at være næst hurtigst, mens Norris er nummer tre - præcis som det var i går.

    Lewis Hamilton så i et kort øjeblik ud til at kunne udfordre top tre, men han måtte afbryde sin sidste omgang og nøjes med en femteplads bag Oscar Piastri.

    Selvom Hadjar så hurtigere ud i Q2 blev det altså stadig Verstappen, der tog sjettepladsen, mens franskmanden starter syver i morgen.

    Leclerc var helt ved siden af sig selv, da han kun kunne finde den ottendehurtigste tid.

    Lindblad vandt kampen fra midten, og Colapinto runder top ti af.
    #Socii #Formel-1 #Canada
    <h2>LIVE: Følg kvalifikationen til Canadas Grand Prix</h2>Rivaliseringen mellem George Russell og Kimi Antonelli er intensiveret efter sprintløbet i Montréal. <b>Se Formel-1 Canada Grand Prix</b> Live after kl. 22:00 på Viaplay og TV3+.</b> <h2>Har Max Verstappen mistet gnisten</h2>er det bilen der driller eller er de unge knægte bare mere aggressive i deres kørsel, ligesom han selv var da han startede i Formel-1 og blev verdensmester? George Russell er for tredje år i træk hurtigst på en omgang i Canada - mens Kimi Antonelli må igen i dag nøjes med at være næst hurtigst, mens Norris er nummer tre - præcis som det var i går. Lewis Hamilton så i et kort øjeblik ud til at kunne udfordre top tre, men han måtte afbryde sin sidste omgang og nøjes med en femteplads bag Oscar Piastri. Selvom Hadjar så hurtigere ud i Q2 blev det altså stadig Verstappen, der tog sjettepladsen, mens franskmanden starter syver i morgen. Leclerc var helt ved siden af sig selv, da han kun kunne finde den ottendehurtigste tid. Lindblad vandt kampen fra midten, og Colapinto runder top ti af. #Socii #Formel-1 #Canada
    0 Comments 0 Shares 662 Views
More Results

Sign In to your Account

Welcome back! Please enter your details

Do not have an account? Sign Up

Create a new account

Already have an account? Sign In