Grønt farvel: Dansk papkiste sparer 80 procent træ – og er lige så stærk


Kære Socii – her kommer en positiv nyhed om, at man også kan tage hensyn til klimaet på den allersidste rejse.

Danske virksomheder har udviklet kister af genbrugspap, der mindsker CO₂-aftrykket fra en bisættelse med mellem 80 og 94 procent .

Fra 40 kilo træ til 12 kilo pap

Hvert år brændes der enorme mængder træ i danske krematorier – træ, der kun bruges én gang. En traditionel trækiste vejer omkring 45 kilo og bruger store mængder træ, maling, søm og skruer .

Papkisten vejer kun 12 kilo, bruger 80 procent mindre træ og er helt fri for metal og maling . Det giver en CO₂-reduktion på op til 94 procent .

Lige så stærk som træ

Og nej – den er ikke mindre holdbar. Ifølge producenterne kan en kvadratmeter af pap-materialet modstå et tryk på 90 tons. Det er præcis de samme styrkeegenskaber som en MDF- eller spånplade .

Sådan fungerer 2-i-1-løsningen

Flere af papkisterne fungerer som et 2-i-1-system :

· Yderkiste af træ – bruges ved ceremonien, så de pårørende stadig ser en smuk trækiste
· Inderkiste af pap – heri ligger den afdøde. Den tages ud på krematoriet og kremeres, mens yderkisten genbruges op til 20-25 gange

Personlig og let at bære

Papkisten er ikke bare grøn – den er også lettere for de pårørende at bære (30 kilo lettere end en traditionel kiste) og kan fås i alle farver og med personligt tryk .

"Forestil dig, at man har et stort stutteri med 30-40 flotte heste, så kan man få afbilledet dem alle på kisten, hvis man ønsker det. Så man kan gøre den meget personlig."
— Niels Pedersen, bedemand

Dansk succes i udlandet

Papkisterne er alleredet testet og godkendt af Dansk Krematorieforening . Og succesen breder sig: Virksomhederne eksporterer allerede til Norge, Sverige, Holland, Belgien, Spanien og Frankrig .

Kæmpe cadeau til de danske opfindere bag!

Vidste I, at man nu kan blive bisat i en papkiste, der sparer 80 % træ – og at yderkisten genbruges op til 25 gange?

#Papkiste #GrønBegravelse #Bæredygtighed #DanskInnovation #CirkulærØkonomi #Klimavenlig #Genbrug #PositiveNyheder #Socii #Danmark

Kilder:

· TV2 – Papkiste skal gøre bisættelser klimavenlige (2021)
· TV2 ØST – Pas på klimaet efter døden (2023)
· Begravelsesforretningen – Bæredygtig Orbit-kiste
📦🌱 Grønt farvel: Dansk papkiste sparer 80 procent træ – og er lige så stærk Kære Socii – her kommer en positiv nyhed om, at man også kan tage hensyn til klimaet på den allersidste rejse. 🌍✨ Danske virksomheder har udviklet kister af genbrugspap, der mindsker CO₂-aftrykket fra en bisættelse med mellem 80 og 94 procent . 📦 Fra 40 kilo træ til 12 kilo pap Hvert år brændes der enorme mængder træ i danske krematorier – træ, der kun bruges én gang. En traditionel trækiste vejer omkring 45 kilo og bruger store mængder træ, maling, søm og skruer . Papkisten vejer kun 12 kilo, bruger 80 procent mindre træ og er helt fri for metal og maling . Det giver en CO₂-reduktion på op til 94 procent . 💪 Lige så stærk som træ Og nej – den er ikke mindre holdbar. Ifølge producenterne kan en kvadratmeter af pap-materialet modstå et tryk på 90 tons. Det er præcis de samme styrkeegenskaber som en MDF- eller spånplade . 🔄 Sådan fungerer 2-i-1-løsningen Flere af papkisterne fungerer som et 2-i-1-system : · Yderkiste af træ – bruges ved ceremonien, så de pårørende stadig ser en smuk trækiste · Inderkiste af pap – heri ligger den afdøde. Den tages ud på krematoriet og kremeres, mens yderkisten genbruges op til 20-25 gange 🎨 Personlig og let at bære Papkisten er ikke bare grøn – den er også lettere for de pårørende at bære (30 kilo lettere end en traditionel kiste) og kan fås i alle farver og med personligt tryk . "Forestil dig, at man har et stort stutteri med 30-40 flotte heste, så kan man få afbilledet dem alle på kisten, hvis man ønsker det. Så man kan gøre den meget personlig." — Niels Pedersen, bedemand 🌍 Dansk succes i udlandet Papkisterne er alleredet testet og godkendt af Dansk Krematorieforening . Og succesen breder sig: Virksomhederne eksporterer allerede til Norge, Sverige, Holland, Belgien, Spanien og Frankrig . Kæmpe cadeau til de danske opfindere bag! 🇩🇰🌱 Vidste I, at man nu kan blive bisat i en papkiste, der sparer 80 % træ – og at yderkisten genbruges op til 25 gange? 👇 #Papkiste #GrønBegravelse #Bæredygtighed #DanskInnovation #CirkulærØkonomi #Klimavenlig #Genbrug #PositiveNyheder #Socii #Danmark 🔗 Kilder: · TV2 – Papkiste skal gøre bisættelser klimavenlige (2021) · TV2 ØST – Pas på klimaet efter døden (2023) · Begravelsesforretningen – Bæredygtig Orbit-kiste
Yay
Like
Love
5
2 Kommentarer 0 Delinger 80 Visninger

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind