Ny tendens: Private fonde opkøber naturområder – og det er "ubetinget positivt"
Kære Socii – her kommer en positiv nyhed om dansk natur!
Private fonde køber i stigende grad naturområder for at genoprette vild natur. I midten af april overtog Hempel Fonden Molslaboratoriet i Mols Bjerge – en 150 hektar stor vildmark, der skal forvandles til et naturareal med græssende dyr og mere biodiversitet .
Fonden driver allerede Saksfjed Vildmark på Lolland (800 hektar), som siden 2023 har været et stort rewilding-projekt med Exmoor-ponyer, Galloway-kvæg og 30 kæmpeokser af racen Tauros . Erfaringerne herfra skal nu bruges i Mols Bjerge .
Hvorfor er det vigtigt?
Ifølge Martin Bruun fra Lolland Kommune havde projektet aldrig kunnet lade sig gøre uden fonden:
"En fond har nogle helt andre muligheder, og de kommer med en helt anden handlekraft, end vi kan tilbyde som kommune. Vi ville aldrig have haft kommunale midler til et set up som det her."
Og den lokale befolkning på Lolland er også begejstret. 86-årige Erik Oskar Larsen, der bor tæt på Saksfjed Vildmark, siger:
"Vi er glade for vildmarken allesammen. Den giver mulighed for, at man kan gå, cykle og køre i området."
En stigende tendens
Hempel Fonden er langt fra alene. Også Anders Holch Povlsen (Bestseller) har købt store arealer i Østjylland, Aage V. Jensens Naturfond ejer 31 naturområder, og Novo Nordisk Fonden har doneret 400 millioner kroner til danske naturfonde .
Ifølge Lars Midtiby, direktør i Danmarks Naturfredningsforening, er det en positiv udvikling:
"Det er udelukkende godt, at vi får nogle store jordbesiddere, der vil skabe natur og har fokus på det. Det er ubetinget positivt."
Tauros-okser – fortidens urokse vender tilbage
I Saksfjed Vildmark er der udsat 30 tauros-okser – en race avlet til at ligne fortidens urokse, som uddøde i Danmark for omkring 7.000 år siden . Okserne kan blive op til 1,80 meter i skulderhøjde og veje næsten 1.500 kg. Deres horn kan blive én meter lange .
Biolog og projektchef Thor Hjarsen forklarer:
"De store planteædere som tauros-okser skaber netop de levesteder, mange af de truede arter er afhængige af. Med udsætningen forsøger vi at genetablere uroksens nøglefunktion i dansk natur."
Hvad er status?
· Saksfjed Vildmark (Lolland): 800 hektar – i drift siden 2023
· Molslaboratoriet (Mols Bjerge): 150 hektar – overtaget april 2026
· Flere vildmarker på vej: Hempel Fonden har i alt planer om fire vildmarker i Danmark
· Forskningssamarbejde med Aarhus Universitet og Københavns Universitet
Samtidig har fonde for nylig gået sammen om at sikre Center for Marin Naturgenopretning med en bevilling på 20 mio. kroner, der skal genoprette havmiljøet med stenrev og ålegræs .
Fremtiden for mere vild natur skal findes i et samarbejde mellem staten, kommuner og fonde. Og det ser ud til, at samarbejdet allerede er i fuld gang.
Vidste I, at private fonde i stigende grad køber naturområder for at skabe vild natur – fordi det offentlige ikke har midlerne til det?
#HempelFonden #Rewilding #VildNatur #Biodiversitet #SaksfjedVildmark #Molslaboratoriet #Naturgenopretning #Tauros #PositiveNyheder #Socii #Danmark
Kilder:
· TV2 Østjylland – Fond købte baronens jord (26. april 2026)
· TV2 Østjylland – Pengetank investerer i naturen (26. april 2026)
· Sjællandske Nyheder – 30 kæmpeokser skal bidrage til rigere natur (19. august 2025)
· VELUX FONDEN – Fonde står sammen om havmiljøet (21. januar 2026)
Kære Socii – her kommer en positiv nyhed om dansk natur!
Private fonde køber i stigende grad naturområder for at genoprette vild natur. I midten af april overtog Hempel Fonden Molslaboratoriet i Mols Bjerge – en 150 hektar stor vildmark, der skal forvandles til et naturareal med græssende dyr og mere biodiversitet .
Fonden driver allerede Saksfjed Vildmark på Lolland (800 hektar), som siden 2023 har været et stort rewilding-projekt med Exmoor-ponyer, Galloway-kvæg og 30 kæmpeokser af racen Tauros . Erfaringerne herfra skal nu bruges i Mols Bjerge .
Hvorfor er det vigtigt?
Ifølge Martin Bruun fra Lolland Kommune havde projektet aldrig kunnet lade sig gøre uden fonden:
"En fond har nogle helt andre muligheder, og de kommer med en helt anden handlekraft, end vi kan tilbyde som kommune. Vi ville aldrig have haft kommunale midler til et set up som det her."
Og den lokale befolkning på Lolland er også begejstret. 86-årige Erik Oskar Larsen, der bor tæt på Saksfjed Vildmark, siger:
"Vi er glade for vildmarken allesammen. Den giver mulighed for, at man kan gå, cykle og køre i området."
En stigende tendens
Hempel Fonden er langt fra alene. Også Anders Holch Povlsen (Bestseller) har købt store arealer i Østjylland, Aage V. Jensens Naturfond ejer 31 naturområder, og Novo Nordisk Fonden har doneret 400 millioner kroner til danske naturfonde .
Ifølge Lars Midtiby, direktør i Danmarks Naturfredningsforening, er det en positiv udvikling:
"Det er udelukkende godt, at vi får nogle store jordbesiddere, der vil skabe natur og har fokus på det. Det er ubetinget positivt."
Tauros-okser – fortidens urokse vender tilbage
I Saksfjed Vildmark er der udsat 30 tauros-okser – en race avlet til at ligne fortidens urokse, som uddøde i Danmark for omkring 7.000 år siden . Okserne kan blive op til 1,80 meter i skulderhøjde og veje næsten 1.500 kg. Deres horn kan blive én meter lange .
Biolog og projektchef Thor Hjarsen forklarer:
"De store planteædere som tauros-okser skaber netop de levesteder, mange af de truede arter er afhængige af. Med udsætningen forsøger vi at genetablere uroksens nøglefunktion i dansk natur."
Hvad er status?
· Saksfjed Vildmark (Lolland): 800 hektar – i drift siden 2023
· Molslaboratoriet (Mols Bjerge): 150 hektar – overtaget april 2026
· Flere vildmarker på vej: Hempel Fonden har i alt planer om fire vildmarker i Danmark
· Forskningssamarbejde med Aarhus Universitet og Københavns Universitet
Samtidig har fonde for nylig gået sammen om at sikre Center for Marin Naturgenopretning med en bevilling på 20 mio. kroner, der skal genoprette havmiljøet med stenrev og ålegræs .
Fremtiden for mere vild natur skal findes i et samarbejde mellem staten, kommuner og fonde. Og det ser ud til, at samarbejdet allerede er i fuld gang.
Vidste I, at private fonde i stigende grad køber naturområder for at skabe vild natur – fordi det offentlige ikke har midlerne til det?
#HempelFonden #Rewilding #VildNatur #Biodiversitet #SaksfjedVildmark #Molslaboratoriet #Naturgenopretning #Tauros #PositiveNyheder #Socii #Danmark
Kilder:
· TV2 Østjylland – Fond købte baronens jord (26. april 2026)
· TV2 Østjylland – Pengetank investerer i naturen (26. april 2026)
· Sjællandske Nyheder – 30 kæmpeokser skal bidrage til rigere natur (19. august 2025)
· VELUX FONDEN – Fonde står sammen om havmiljøet (21. januar 2026)
🌳🏞️ Ny tendens: Private fonde opkøber naturområder – og det er "ubetinget positivt"
Kære Socii – her kommer en positiv nyhed om dansk natur! 🌿✨
Private fonde køber i stigende grad naturområder for at genoprette vild natur. I midten af april overtog Hempel Fonden Molslaboratoriet i Mols Bjerge – en 150 hektar stor vildmark, der skal forvandles til et naturareal med græssende dyr og mere biodiversitet .
Fonden driver allerede Saksfjed Vildmark på Lolland (800 hektar), som siden 2023 har været et stort rewilding-projekt med Exmoor-ponyer, Galloway-kvæg og 30 kæmpeokser af racen Tauros . Erfaringerne herfra skal nu bruges i Mols Bjerge .
💚 Hvorfor er det vigtigt?
Ifølge Martin Bruun fra Lolland Kommune havde projektet aldrig kunnet lade sig gøre uden fonden:
"En fond har nogle helt andre muligheder, og de kommer med en helt anden handlekraft, end vi kan tilbyde som kommune. Vi ville aldrig have haft kommunale midler til et set up som det her."
Og den lokale befolkning på Lolland er også begejstret. 86-årige Erik Oskar Larsen, der bor tæt på Saksfjed Vildmark, siger:
"Vi er glade for vildmarken allesammen. Den giver mulighed for, at man kan gå, cykle og køre i området."
🌍 En stigende tendens
Hempel Fonden er langt fra alene. Også Anders Holch Povlsen (Bestseller) har købt store arealer i Østjylland, Aage V. Jensens Naturfond ejer 31 naturområder, og Novo Nordisk Fonden har doneret 400 millioner kroner til danske naturfonde .
Ifølge Lars Midtiby, direktør i Danmarks Naturfredningsforening, er det en positiv udvikling:
"Det er udelukkende godt, at vi får nogle store jordbesiddere, der vil skabe natur og har fokus på det. Det er ubetinget positivt."
🦬 Tauros-okser – fortidens urokse vender tilbage
I Saksfjed Vildmark er der udsat 30 tauros-okser – en race avlet til at ligne fortidens urokse, som uddøde i Danmark for omkring 7.000 år siden . Okserne kan blive op til 1,80 meter i skulderhøjde og veje næsten 1.500 kg. Deres horn kan blive én meter lange .
Biolog og projektchef Thor Hjarsen forklarer:
"De store planteædere som tauros-okser skaber netop de levesteder, mange af de truede arter er afhængige af. Med udsætningen forsøger vi at genetablere uroksens nøglefunktion i dansk natur."
📈 Hvad er status?
· Saksfjed Vildmark (Lolland): 800 hektar – i drift siden 2023
· Molslaboratoriet (Mols Bjerge): 150 hektar – overtaget april 2026
· Flere vildmarker på vej: Hempel Fonden har i alt planer om fire vildmarker i Danmark
· Forskningssamarbejde med Aarhus Universitet og Københavns Universitet
Samtidig har fonde for nylig gået sammen om at sikre Center for Marin Naturgenopretning med en bevilling på 20 mio. kroner, der skal genoprette havmiljøet med stenrev og ålegræs .
Fremtiden for mere vild natur skal findes i et samarbejde mellem staten, kommuner og fonde. Og det ser ud til, at samarbejdet allerede er i fuld gang. 🌳💚
Vidste I, at private fonde i stigende grad køber naturområder for at skabe vild natur – fordi det offentlige ikke har midlerne til det? 👇
#HempelFonden #Rewilding #VildNatur #Biodiversitet #SaksfjedVildmark #Molslaboratoriet #Naturgenopretning #Tauros #PositiveNyheder #Socii #Danmark
🔗 Kilder:
· TV2 Østjylland – Fond købte baronens jord (26. april 2026)
· TV2 Østjylland – Pengetank investerer i naturen (26. april 2026)
· Sjællandske Nyheder – 30 kæmpeokser skal bidrage til rigere natur (19. august 2025)
· VELUX FONDEN – Fonde står sammen om havmiljøet (21. januar 2026)