Jeg vil ha´... Donald Trump har i sin politiske retorik
, især i sin anden periode som præsident (fra 2025), fokuseret kraftigt på amerikansk "energi-dominans" og har udtrykt holdninger, der af eksperter beskrives som en tro på, at USA har krav på de ressourcer, landet ønsker, herunder olie og gas i andre lande.Her er hovedpunkterne baseret på hans udtalelser og politik.
"Fossil-fuel imperialism" (Fossil-imperialisme): I april 2026, under en krise i Mellemøsten, opfordrede Trump lande, der manglede brændstof, til at "tage" olie fra [Hormuz-strædet] og antydede, at USA kunne tage kontrol over iransk olie.
"Tag olien" (Take the oil): Han har i over et årti givet udtryk for, at USA bør tage olien i lande som Irak, Venezuela og Iran som betaling for militær indgriben.
Amerikansk dominans: Trump-administrationen har i 2025 og 2026 satset massivt på øget produktion af fossile brændstoffer i USA (olie, gas og kul) og har erklæret en ny æra med amerikansk "energi-dominans".
Kritik af internationale klimaaftaler: Han har trukket USA ud af globale klimaaftaler for at prioritere indenlandsk fossil energi.
Samlet set afspejler Trumps udtalelser en "Magt-giver-Ret" logik, hvor USA's behov for energi sættes over internationale normer, skriver iagttagere
<h2>Jeg vil ha´... Donald Trump har i sin politiske retorik</h2>, især i sin anden periode som præsident (fra 2025), fokuseret kraftigt på amerikansk "energi-dominans" og har udtrykt holdninger, der af eksperter beskrives som en tro på, at USA har krav på de ressourcer, landet ønsker, herunder olie og gas i andre lande.
Her er hovedpunkterne baseret på hans udtalelser og politik.
<b>"Fossil-fuel imperialism" (Fossil-imperialisme):</b> I april 2026, under en krise i Mellemøsten, opfordrede Trump lande, der manglede brændstof, til at "tage" olie fra [Hormuz-strædet] og antydede, at USA kunne tage kontrol over iransk olie.
<b>"Tag olien" (Take the oil):</b> Han har i over et årti givet udtryk for, at USA bør tage olien i lande som Irak, Venezuela og Iran som betaling for militær indgriben.
<b>Amerikansk dominans:</b> Trump-administrationen har i 2025 og 2026 satset massivt på øget produktion af fossile brændstoffer i USA (olie, gas og kul) og har erklæret en ny æra med amerikansk "energi-dominans".
<b>Kritik af internationale klimaaftaler:</b> Han har trukket USA ud af globale klimaaftaler for at prioritere indenlandsk fossil energi.
Samlet set afspejler Trumps udtalelser en <b>"Magt-giver-Ret"</b> logik, hvor USA's behov for energi sættes over internationale normer, skriver iagttagere
0 Comments
3 Shares
88 Views