Da jeg i sin tid prøvede at lærer islandsk, morede det mig at alle tal der slutter med et, gør en værdi til ental.
F.eks er det: 100 heste og 101 hest.
Men vi gør det selv på dansk nogen gange. Eks med time/timer.
Det hedder ½ time, 1 time, 2 timer. Men fordi det er ½ time i ental, så siger vi også: 2½ time, ikke 2½ timer.
Sprog er sjovt.
Da jeg i sin tid prøvede at lærer islandsk, morede det mig at alle tal der slutter med et, gør en værdi til ental. F.eks er det: 100 heste og 101 hest. Men vi gør det selv på dansk nogen gange. Eks med time/timer. Det hedder ½ time, 1 time, 2 timer. Men fordi det er ½ time i ental, så siger vi også: 2½ time, ikke 2½ timer. Sprog er sjovt.
Like
Yay
2
1 Kommentarer 0 Delinger 274 Visninger

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind