Jeg har selv fire høner, ingen hane. Jeg lader andre om omdræt og køber kyllinger når der skal udskiftes. De er alle af racen La Bresse. Racen kaldes fjerkræets dronning, kongernes fjerkræ.
Racen stammer fra La Bresse i østfrankrig. Det er en 400 år gammel race, der i 1936 blev navnebeskyttet så kun kyllinger af denne race og stammende fra denne egn må sælges under navnet La Bresse. En kylling af samme race som er opdrættet uden for Bresse-området skal benævnes La Bresse Gauloise.
Det er en let og lidt flyvsk race, så måske ikke den nemmeste i fri dressur i en have. Mine er altid bag hegn pga. to gravhunde.

Selvom det er en let hønseracer, er den kendt for sit fine kød og samtidig også en flittig æglægger. 230-250 60-70 grams æg om året. Mine fire lægger her i iskolde februar et-to æg om dagen. Vel at mærke uden kunstigt lys i hønsehuset.

PS: Biledet er lånt fra dyrehandleren.dk (Morten)
Jeg har selv fire høner, ingen hane. Jeg lader andre om omdræt og køber kyllinger når der skal udskiftes. De er alle af racen La Bresse. Racen kaldes fjerkræets dronning, kongernes fjerkræ. Racen stammer fra La Bresse i østfrankrig. Det er en 400 år gammel race, der i 1936 blev navnebeskyttet så kun kyllinger af denne race og stammende fra denne egn må sælges under navnet La Bresse. En kylling af samme race som er opdrættet uden for Bresse-området skal benævnes La Bresse Gauloise. Det er en let og lidt flyvsk race, så måske ikke den nemmeste i fri dressur i en have. Mine er altid bag hegn pga. to gravhunde. Selvom det er en let hønseracer, er den kendt for sit fine kød og samtidig også en flittig æglægger. 230-250 60-70 grams æg om året. Mine fire lægger her i iskolde februar et-to æg om dagen. Vel at mærke uden kunstigt lys i hønsehuset. PS: Biledet er lånt fra dyrehandleren.dk (Morten)
Like
Love
6
0 Kommentarer 0 Delinger 731 Visninger

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind