Nichemedie med fokus på nyheder om demokratisk tech.
-
32 people like this
-
38 Posts
-
7 Photos
-
0 Videos
-
Reviews
-
Samfund og regering
-
Danmark
Recent Updates
-
Er demokratiske ejerskabsstrukturer en løsning på det problem?
DR-vært på Prompt, Marcel Mirzaei-Fards konklusion er i hvert fald at det er risikabelt (og en gigantisk magt) at vi lægger samfundets tillid og sårbarhed i nogle få private tech-ejeres hænder.
For kan man stole på ejernes fine ord og ædle principper, når det bliver svært, når det bliver fristende….?
Og kommer der mon et opfølgende program som undersøger hvordan tech-selskaber så i stedet bør ejes? Når nu tech har så stor indflydelse på vores allesammens sundhed, samværd og demokrati…?
Husk at du altid selv kan vælge om du vil læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret) elller på vores kanaler på Meningspunktet og Socii.dk/DTTalkEr demokratiske ejerskabsstrukturer en løsning på det problem? 🤔 DR-vært på Prompt, Marcel Mirzaei-Fards konklusion er i hvert fald at det er risikabelt (og en gigantisk magt) at vi lægger samfundets tillid og sårbarhed i nogle få private tech-ejeres hænder. For kan man stole på ejernes fine ord og ædle principper, når det bliver svært, når det bliver fristende….? 🤔 Og kommer der mon et opfølgende program som undersøger hvordan tech-selskaber så i stedet bør ejes? Når nu tech har så stor indflydelse på vores allesammens sundhed, samværd og demokrati…? 💡 Husk at du altid selv kan vælge om du vil læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret) elller på vores kanaler på Meningspunktet og Socii.dk/DTTalk 👍2 Comments 0 Shares 418 Views1
Please log in to like, share and comment! -
Oase, én af Danmarks nye sociale platforme, tager nu næste skridt imod at skabe en bæredygtig forretning ud af at tilbyde danskerne - og nu danske organisationer - et trygt og bigtech-frit sted for samtalerne i hverdagen.
Oases Plenum er en udvidet og struktureret version bygget oven på Oase, og udviklet specifikt til medlemmerne i foreninger og organisationer.
✔ Fællesrum for hele organisationen
✔ Underoaser til fx teams og årgange
✔ Rollebaseret adgang
✔ Sikker invitation
✔ GDPR og EU-hosting
✔ Ingen reklamer
Dvs. Oase med den ekstra struktur, der gør det muligt at være mange – uden at miste overblikket.
Den danske digital infrastruktur for sociale fællesskaber modnes hurtigt i disse måneder.
Husk at du selv kan vælge om du vil læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret) eller på vores kanaler på Meningspunktet og på Socii.dk.Oase, én af Danmarks nye sociale platforme, tager nu næste skridt imod at skabe en bæredygtig forretning ud af at tilbyde danskerne - og nu danske organisationer - et trygt og bigtech-frit sted for samtalerne i hverdagen. Oases Plenum er en udvidet og struktureret version bygget oven på Oase, og udviklet specifikt til medlemmerne i foreninger og organisationer. ✔ Fællesrum for hele organisationen ✔ Underoaser til fx teams og årgange ✔ Rollebaseret adgang ✔ Sikker invitation ✔ GDPR og EU-hosting ✔ Ingen reklamer Dvs. Oase med den ekstra struktur, der gør det muligt at være mange – uden at miste overblikket. Den danske digital infrastruktur for sociale fællesskaber modnes hurtigt i disse måneder. 💡 Husk at du selv kan vælge om du vil læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret) eller på vores kanaler på Meningspunktet og på Socii.dk.0 Comments 0 Shares 535 Views1
-
HUSK: Købe mere sølvpapir…
En meget urovækkende artikel fra Politiken som Mikkel Flyverbom har været så venlig at dele som gavelink. Nok fordi det er skræmmende men nødvendig viden at få udbredt
https://politiken.dk/internationalt/art10841055/Skyggej%C3%A6geren-er-glad-for-at-denne-artikel-f%C3%B8rst-blev-publiceret-da-han-var-ude-af-Danmark?shareToken=9mwtznAHRw_w
Tip: Du kan altid selv vælge om du vil læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret) eller på vores kanaler på Socii.dk og Meningspunktet.✏️ HUSK: Købe mere sølvpapir… En meget urovækkende artikel fra Politiken som Mikkel Flyverbom har været så venlig at dele som gavelink. Nok fordi det er skræmmende men nødvendig viden at få udbredt 🤫 https://politiken.dk/internationalt/art10841055/Skyggej%C3%A6geren-er-glad-for-at-denne-artikel-f%C3%B8rst-blev-publiceret-da-han-var-ude-af-Danmark?shareToken=9mwtznAHRw_w 💡 Tip: Du kan altid selv vælge om du vil læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret) eller på vores kanaler på Socii.dk og Meningspunktet.POLITIKEN.DKSkyggejægeren er glad for, at denne artikel først blev publiceret, da han var ude af DanmarkPolitiken har mødt stifteren af det anerkendte Citizen Lab, Ronald Deibert, der har udløst nationale kriser efter afsløringer af spionageskandaler. Donald Trump er blot en af hans nye bekymringer.0 Comments 0 Shares 422 Views1
-
Michael Birkebæk Jensen from DemAI: “If you care about the intersection of technology, data, and the future of our democratic resilience, you won't want to miss this conversation”
https://www.meetup.com/next-generation-democracy/events/314798654/?utm_medium=referral&utm_campaign=share-btn_savedevents_share_modal&utm_source=link&utm_version=v2&member_id=219385973
When: 26th of May at 17:00 DK Where: Demokrati Garage, Copenhagen, Denmark
RSVP: Check original post
Husk at du kan vælge at læse vores indlæg på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret medie) eller på vores kanaler på Socii.dk og Meningspunktet.Michael Birkebæk Jensen from DemAI: “If you care about the intersection of technology, data, and the future of our democratic resilience, you won't want to miss this conversation” 👇 https://www.meetup.com/next-generation-democracy/events/314798654/?utm_medium=referral&utm_campaign=share-btn_savedevents_share_modal&utm_source=link&utm_version=v2&member_id=219385973 🗓️ When: 26th of May at 17:00 DK 📍 Where: Demokrati Garage, Copenhagen, Denmark RSVP: Check original post 💡Husk at du kan vælge at læse vores indlæg på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret medie) eller på vores kanaler på Socii.dk og Meningspunktet.
WWW.MEETUP.COMHow do we scale civic tech enabled citizen participation, Tue, May 26, 2026, 5:00 PM | MeetupJoin us for an inspiring session exploring the frontier of "constructive" democratic technology. As traditional mechanisms for citizen engagement struggle against polariza1 Comments 0 Shares 872 Views -
Nyt: TYSK MYNDIGHED FRAVÆLGER PALANTIR til fordel for ArgonOS fra europæiske ChapsVision
Læs mere herunder
Husk at du kan vælge at læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret medie) eller via vore kanaler på Socii.dk og Meningspunktet
https://www.heise.de/en/news/Digital-Sovereignty-BfV-Buys-European-Palantir-Alternative-11293717.htmlNyt: TYSK MYNDIGHED FRAVÆLGER PALANTIR til fordel for ArgonOS fra europæiske ChapsVision 🇪🇺 Læs mere herunder 💡 Husk at du kan vælge at læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret medie) eller via vore kanaler på Socii.dk og Meningspunktet https://www.heise.de/en/news/Digital-Sovereignty-BfV-Buys-European-Palantir-Alternative-11293717.html
WWW.HEISE.DEDigital Sovereignty: BfV Buys European Palantir AlternativeThe Federal Office for the Protection of the Constitution will use French software for data analysis instead of controversial US tech from Palantir.3 Comments 0 Shares 389 Views1
-
Valdemar Osted: “En ting er hvad det betyder for demokratiet, noget andet er hvad det betyder for vores etablerede medier når profiler uden ansigt har flere visninger end dem.”
Find den 4 minutter lange artikel fra Medietrends her: https://www.medietrends.dk/2026/05/07/fire-minutter-med-valdemar-osted
Husk at du kan følge med i vores opslag på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret) eller på vores kanaler på Socii.dk og Meningspunktet.Valdemar Osted: “En ting er hvad det betyder for demokratiet, noget andet er hvad det betyder for vores etablerede medier når profiler uden ansigt har flere visninger end dem.” Find den 4 minutter lange artikel fra Medietrends her: https://www.medietrends.dk/2026/05/07/fire-minutter-med-valdemar-osted 💡 Husk at du kan følge med i vores opslag på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret) eller på vores kanaler på Socii.dk og Meningspunktet.
WWW.MEDIETRENDS.DKFire minutter med Valdemar OstedValdemar Osted er partner i Common Consultancy0 Comments 0 Shares 378 Views1
-
Ingeniøren / Version2 søger virksomheder, der leverer danske alternativer til big tech, og som er i dialog med Digitaliseringsministeriet (eller andre statslige myndigheder) om den løsning, man tilbyder.
Journalisten undersøger lige nu hvordan myndighederne på en mere konkret måde arbejder med digital suverænitet i Danmark, og derfor er dialogen med danske leverandører interessant at få indblik i.
Hvis du vil dele din oplevelse, så skriv til lou@ing.dk
Husk at du selv vælger om du vil læse vores indlæg på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret medie) eller på vores kanaler på Socii.dk og Meningspunktet.🔍 Ingeniøren / Version2 søger virksomheder, der leverer danske alternativer til big tech, og som er i dialog med Digitaliseringsministeriet (eller andre statslige myndigheder) om den løsning, man tilbyder. Journalisten undersøger lige nu hvordan myndighederne på en mere konkret måde arbejder med digital suverænitet i Danmark, og derfor er dialogen med danske leverandører interessant at få indblik i. Hvis du vil dele din oplevelse, så skriv til lou@ing.dk 🙏 💡 Husk at du selv vælger om du vil læse vores indlæg på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret medie) eller på vores kanaler på Socii.dk og Meningspunktet.0 Comments 0 Shares 507 Views2
-
Den 8. april blev det fastslået, at alle (!) franske ministerier inklusive operatører skal formalisere sin egen plan frem mod digital uafhængighed inden efteråret 2026.
Læs mere i opslaget her fra Semaphor:
FRANKRIG SÆTTER TURBO PÅ DIGITAL UAFHÆNGIGHED
Det her er stort. Og lidt teknisk. Men læs med, for Frankrig viser vejen til uafhængighed og autonomi. Følger Danmark mon snart efter eller fortsætter verdens mest digitaliserede land med at nøle?
FRA WINDOWS TIL LINUX
På initiativ fra den franske premierminister afholdt Frankrig den 8. april 2026 sit hidtil mest omfattende tværministerielle seminar med det klare formål at reducere Frankrigs digitale afhængighed af ikke-europæiske udbydere. DINUM, der er det tværministerielle direktorat for digitale anliggender, stod sammen med generaldirektoratet for virksomheder (DGE), Frankrigs nationale cybersikkerhedsagentur (ANSSI) og det statslige indkøbsdirektorat (DAE) for arrangementet.
I flere år har den franske regering talt om digital suverænitet, men nu bliver der for alvor sat handling bag ordene.
“Vi kan ikke længere acceptere, at vores data, infrastruktur og strategiske beslutninger er afhængige af løsninger, hvis regler, priser, udvikling og risici, vi ikke kontrollerer. Overgangen er i gang: Vores ministerier, operatører og industrielle partnere iværksætter nu et hidtil uset initiativ for at kortlægge vores afhængigheder og styrke vores digitale suverænitet” som David Amiel, minister for offentlig handling og offentlige regnskaber sagde.
I Frankrig er det allerede annonceret, at man i det offentlige system hurtigst muligt vil bevæge sig væk fra Windows til fordel for arbejdsstationer, der kører Linux operativsystemet.
FRA PC’ER TIL AI
På seminariet den 8. april fastslog DINUM, at alle (!) franske ministerier inklusive operatører skal formalisere sin egen plan frem mod digital uafhængighed inden efteråret 2026 med fokus på følgende områder:
arbejdsstationer
samarbejdsværktøjer
antivirus software
kunstig intelligens
databaser
virtualisering
netværksudstyr
Disse handlingsplaner vil danne baggrund for at fastsætte et mere præcist kvantificeret reduktionsmål med en klar tidslinje.
EN STRATEGISK NØDVENDIGHED
Det lyder fra franskmændene at digital suverænitet er en “strategisk nødvendighed” og at “Staten kan ikke længere blot anerkende sin afhængighed; den skal bryde fri fra den”.
Tiden går og der er endnu ikke dannet en regering i Danmark her godt en måned efter valgdagen. Måske var det en ide at den kongelige undersøger Mette Frederiksen samlede partilederne til et seminar om #digitaluafhængighed?
Digital uafhængighed er måske mindre sexet end kunstig intelligens, men det er mindst ligeså afgørende for Danmarks, og Europas, fremtid i den nye verdensorden.
Husk: Få vores opdateringer på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret medie) eller på vores kanaler på SOCii .dk eller Meningspunktet🇫🇷 Den 8. april blev det fastslået, at alle (!) franske ministerier inklusive operatører skal formalisere sin egen plan frem mod digital uafhængighed inden efteråret 2026. Læs mere i opslaget her fra Semaphor: FRANKRIG SÆTTER TURBO PÅ DIGITAL UAFHÆNGIGHED 👀 Det her er stort. Og lidt teknisk. Men læs med, for Frankrig viser vejen til uafhængighed og autonomi. Følger Danmark mon snart efter eller fortsætter verdens mest digitaliserede land med at nøle? FRA WINDOWS TIL LINUX På initiativ fra den franske premierminister afholdt Frankrig den 8. april 2026 sit hidtil mest omfattende tværministerielle seminar med det klare formål at reducere Frankrigs digitale afhængighed af ikke-europæiske udbydere. DINUM, der er det tværministerielle direktorat for digitale anliggender, stod sammen med generaldirektoratet for virksomheder (DGE), Frankrigs nationale cybersikkerhedsagentur (ANSSI) og det statslige indkøbsdirektorat (DAE) for arrangementet. I flere år har den franske regering talt om digital suverænitet, men nu bliver der for alvor sat handling bag ordene. “Vi kan ikke længere acceptere, at vores data, infrastruktur og strategiske beslutninger er afhængige af løsninger, hvis regler, priser, udvikling og risici, vi ikke kontrollerer. Overgangen er i gang: Vores ministerier, operatører og industrielle partnere iværksætter nu et hidtil uset initiativ for at kortlægge vores afhængigheder og styrke vores digitale suverænitet” som David Amiel, minister for offentlig handling og offentlige regnskaber sagde. I Frankrig er det allerede annonceret, at man i det offentlige system hurtigst muligt vil bevæge sig væk fra Windows til fordel for arbejdsstationer, der kører Linux operativsystemet. FRA PC’ER TIL AI På seminariet den 8. april fastslog DINUM, at alle (!) franske ministerier inklusive operatører skal formalisere sin egen plan frem mod digital uafhængighed inden efteråret 2026 med fokus på følgende områder: ✅ arbejdsstationer ✅ samarbejdsværktøjer ✅ antivirus software ✅ kunstig intelligens ✅ databaser ✅ virtualisering ✅ netværksudstyr Disse handlingsplaner vil danne baggrund for at fastsætte et mere præcist kvantificeret reduktionsmål med en klar tidslinje. EN STRATEGISK NØDVENDIGHED Det lyder fra franskmændene at digital suverænitet er en “strategisk nødvendighed” og at “Staten kan ikke længere blot anerkende sin afhængighed; den skal bryde fri fra den”. Tiden går og der er endnu ikke dannet en regering i Danmark her godt en måned efter valgdagen. Måske var det en ide at den kongelige undersøger Mette Frederiksen samlede partilederne til et seminar om #digitaluafhængighed? Digital uafhængighed er måske mindre sexet end kunstig intelligens, men det er mindst ligeså afgørende for Danmarks, og Europas, fremtid i den nye verdensorden. 💡 Husk: Få vores opdateringer på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret medie) eller på vores kanaler på SOCii .dk eller Meningspunktet0 Comments 1 Shares 1K Views
5
-
OFF-BEAT NOVO…???
“Når man vælger OpenAI som strategisk partner, vælger man også deres baggage. OpenAI startede som nonprofit med det formål at sikre at AI gavner hele menneskeheden. Siden har selskabet bevæget sig markant mod kommercielle og politiske interesser senest med en Pentagon-kontrakt under Trump-administrationen.
Og flere insider-kilder hævder, at OpenAI aktivt tilbageholder forskning der viser AIs negative konsekvenser, mens positive fund prioriteres. Det er særligt alvorligt når man er ved at give den samme partner adgang til sin samlede forsknings- og dataarkitektur.
Sam Altman siger: "This collaboration with Novo Nordisk will help them accelerate scientific discovery and redefine the future of patient care." Det lyder godt, men tillid er ikke et spørgsmål om retorik. Det er et spørgsmål om track record.
Det store spørgsmål er ikke om AI hører hjemme i healthcare. Det gør det. Spørgsmålet er om vi er parate til at acceptere at big tech sætter dagsordenen for hvordan fremtidens medicin innoveres og for hvem.
Novo Nordisk er et dansk, fondsbaseret selskab med et eksplicit samfundsformål. OpenAI er et amerikansk tech-selskab under massive kapitalinteresser, dybt forbundet med den amerikanske militær- og regeringsdagsorden. Det er ikke bare et teknologivalg. Det er et geopolitisk valg. Og det fortjener en offentlig samtale.” Citat: Louise Sparf
Husk at du kan vælge om du vil læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret) eller på vores kanaler på SOCii .dk og Meningspunktet .OFF-BEAT NOVO…??? “Når man vælger OpenAI som strategisk partner, vælger man også deres baggage. OpenAI startede som nonprofit med det formål at sikre at AI gavner hele menneskeheden. Siden har selskabet bevæget sig markant mod kommercielle og politiske interesser senest med en Pentagon-kontrakt under Trump-administrationen. Og flere insider-kilder hævder, at OpenAI aktivt tilbageholder forskning der viser AIs negative konsekvenser, mens positive fund prioriteres. Det er særligt alvorligt når man er ved at give den samme partner adgang til sin samlede forsknings- og dataarkitektur. Sam Altman siger: "This collaboration with Novo Nordisk will help them accelerate scientific discovery and redefine the future of patient care." Det lyder godt, men tillid er ikke et spørgsmål om retorik. Det er et spørgsmål om track record. Det store spørgsmål er ikke om AI hører hjemme i healthcare. Det gør det. Spørgsmålet er om vi er parate til at acceptere at big tech sætter dagsordenen for hvordan fremtidens medicin innoveres og for hvem. Novo Nordisk er et dansk, fondsbaseret selskab med et eksplicit samfundsformål. OpenAI er et amerikansk tech-selskab under massive kapitalinteresser, dybt forbundet med den amerikanske militær- og regeringsdagsorden. Det er ikke bare et teknologivalg. Det er et geopolitisk valg. Og det fortjener en offentlig samtale.” Citat: Louise Sparf 💡 Husk at du kan vælge om du vil læse vores opslag på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret) eller på vores kanaler på SOCii .dk og Meningspunktet .2 Comments 1 Shares 1K Views -
Forsker Mikkel Flyverbom om den nye tech-retssag: “Endnu engang tænker jeg på hvor mange ressourcer vores samfund skal bruge på at rydde op efter de her virksomheder og 'careless people', som Sarah Wynn-Williams kalder sine tidligere Meta-kollegaer i bogen af samme navn. Og næste opgave bliver jo at rydde op efter de mange løsslupne chatbots...”
Læs artiklen på Børsen .dk : https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/meta-og-google-taber-stor-principiel-sag-kan-vaere-toppen-af-isbjerget
Husk at vores nyhedsopslag kan læses på LinkedIn (censurerende og -kontrolleret) men også på vores kanaler på SOCii .dk og Meningspunktet .Forsker Mikkel Flyverbom om den nye tech-retssag: “Endnu engang tænker jeg på hvor mange ressourcer vores samfund skal bruge på at rydde op efter de her virksomheder og 'careless people', som Sarah Wynn-Williams kalder sine tidligere Meta-kollegaer i bogen af samme navn. Og næste opgave bliver jo at rydde op efter de mange løsslupne chatbots...” Læs artiklen på Børsen .dk : https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/meta-og-google-taber-stor-principiel-sag-kan-vaere-toppen-af-isbjerget 🔗 💡 Husk at vores nyhedsopslag kan læses på LinkedIn (censurerende og 🇺🇸-kontrolleret) men også på vores kanaler på SOCii .dk og Meningspunktet .
BORSEN.DKMeta og Google taber stor principiel sag: “Kan være toppen af isbjerget”Meta og Google taber stor principiel sag: “Kan være toppen af isbjerget”Hvordan hænger Silicon Valley, tech-giganter og sociale medier dog sammen med tobak? Det ligger måske heller ikke helt ligefor.0 Comments 0 Shares 555 Views
3
Gruppeforslag
More Stories