va så Socii? :-)
Forslag – startet af det norske, tidl. indlæg her og en artikel om Metas svindelannonceindtjening på bsky. Tænker bedst når jeg skriver – i hvert fald den her slags, og finder det lettest at overskue og vælge til og måske især fra, når det er skrevet ned. Så mit take på ’va så Socii’. beklager længden :-D
Annoncer
er reelt at sælge brugerne, hvilket ikke er populært. Heller ikke hos mig, men det tager mine browserindstillinger og -add ons sig af og ville også komme til her.
I forhold til kommercialitet – hvad skal det baseres på? At der overhovedet er en pris? En webbutik? Omsætning over? Et cvr-nr.? Om man er bruger i det hele tager, dvs. slår andet op end annoncer, deltager i grupper, debat osv.? Et eller andet valg er nødvendigt uanset om til sponsorater eller brugerbetaling.
Jeg har sider med bøger og vil til enhver tid mene, at de ikke er kommercielle, da bøgerne kan lånes gratis på biblioteket – i modsætning til alle andre produkter.
At smide annoncer i feedet tror jeg ikke er nogen god ide. Vi vælger alternativer netop for at slippe for dem, og at kalde det ’sponsorerede links’ eller tilsvarende er næsten værre. FBs diskrete udgave med et ’annoncehjørne’ oppe til højre – fint nok. Kcunacs annoncer i en højrespalte – samme. De er der, men jeg behøver ikke kigge eller scrolle forbi. Det kan jeg fint leve med. (og nej, jeg aner ikke, hvordan det funker på en telefon; mine er some free.) Om annoncørerne vil – aner det ikke, men deres muligheder er yderst begrænsede efterhånden, så måske bedre end ingenting, og på den måde starter de ikke med at irriterede folk.
Særlige salgssider på markedssiden kan måske bruges oven i. brugerne kan vælge at lede efter håndværkere, produkter her, og hvis de er screenet for ikke at være fup, vil de måske kunne foretrækkes frem for sider andre steder, herunder web i det hele taget, hvor der er mange svindelsider og google vil bestemme, hvad de må se. Så at være på Socii bliver en slags blåstempling.
Aftaler med frie medier, at de kan være med, så folk – ligesom på bsky (hvor der ikke er annoncer) – kan abonnere på deres feed eller nyhedsbrev herfra, så de kan få lidt af det, google har stjålet, og hvor det bliver værre med AI. Ingen klikker på noget, hvis de ikke behøver (andre end mig, som f.. nok skal vælge selv, tak, og ikke bruger google overhovedet). For dem er det som for os andre vigtigt, at de selv har valgt at være med, hvordan og hvor meget, uden nogen laver en bot for dem.
Annoncer kan måske sættes på ’gå på opdagelse’ men heller ikke her i feedet, hvor man lige nu drukner i Profilmetal. Det gider jeg ikke. Giv dem en ’gå på opdagelse hos vores sponsorer/handlende/… for sig. Hvis man kan sælge småannoncer i helsides ’glædelig jul’ osv. i ugeaviser, burde man også kunne her.
Man kan godt lave ’specialiserede’ omend ikke personaliserede sider, annoncer osv. ved simpelthen at lade brugerne vælge med at sætte hak, om de vil have ditten og datten. Så har de selv valgt, kan vælge fra igen (lovpligtigt) uden at skulle alt muligt mystisk og mails osv., og det er helt gennemsigtigt. For alle. Så længe der ikke sættes hak på forhånd – det er ulovligt.
Måske et sted til jobannoncer, som brugerne også kan abonnere på?
Og man kan hakke af efter behov. Jeg vil pt gerne høre om kultur – osse selvom jeg skal købe billet til det – men jeg har ikke lige brug for et profiltag eller en murer. Men det kan jeg få. Og hvis det er mit eget tilvalg, så kan jeg endda leve med at få det i feedet.
Man kan lade virksomheder oprette fokusgrupper, som dem, de laver i forvejen bare fysisk, for at få input til nye produkter, hjemmesider... Lad dem betale for det, lad folk melde sig evt. via spørgeskema, og lad virksomheden sortere (det gør de normalt for at få spec. Alder, geografi osv. ikke odiøst men efter deres målgruppe). Har selv været med et par gange i sådanne, og det er ret sjovt. Det kan også være helt små ’skal den være rød eller grøn’ klik-undersøgelser, man kan købe sig til. Ude i sidepanelet.
Samme med spørgeskemaundersøgelser. Giv dem plads i en spalte for sig, så de ikke irriterer, og måske virksomhederne faktisk får svar så. Lad studerende få plads til deres projektspørgeskemaer samme sted og af samme grund.
Andre indtægter
God ide med en forening her i foreningsdanmark. Det signalerer også ikke-kommercialitet.
Bidrag – fint, og fint med forskellige beløb. Virker pt pudsigt med forskelligheden i beløb, uden at man kan se, hvad foreningsversionen skal gøre godt for – udover at man så bliver opkrævet et beløb hvert år i modsætning til med bidrag, hvor man selv kan vælge efter evne.
Særlige services til foreninger – medlemslister, opkrævninger, nyhedsbreve, kalenderfunktion? De er generelt udfordret, men det skal ikke være gratis, så vi bliver frivillige i andres foreninger uden kompensation. Noget burde kunne gøre automatisk – som at lave deres indlæg om til et mail-nyhedsbrev, have en medlemsliste, som er det samme som medlemmer af deres gruppe osv.
for nogle vil det betyde noget, at kunne tilbyde medlemmerne at være i en gruppe et sted, de ikke flås, udsættes for falske profiler og annoncer eller gøres til malkekøer for milliardærer. Som et statement om ordentlighed, som også er noget værd – også i deres markedsføring: ’vi har valgt at være på socii, fordi de behandler os og vores medlemmer ordentligt uden at stjæle deres data, træne AI på dem, eller bombardere dem med annoncer’ …
Kunne være fint for museer at have deres venneforeningsgrupper og -sider her. Også som et statement. Og museernes sider – og arrangementer til en fælles kalender (der findes en god app, som faktisk ligner en kalender, så man kan få overblik over, hvad der sker i juleferien osv., hvad man ikke kan på f… Kultunaut).
Kommuner har sider og feeds på FB – de burde være her, så borgerne ikke skal være malkekøer for milliardærer. Kan man få et par kendisser til at køre på dem omkrig det?
Det skal simpelthen gøres til en issue, om man er på FB sammen med svindelrøvene og hvor ens følgere skal bombarderes med skrammel og have stjålet deres data – eller på et platform, hvor tingene er ordentlige, data sikre, og det er eget valg, hvad man vil høre noget om. ’Hvad står I for? At servicere grådige milliardærer eller skabte et godt miljø for jeres medlemmer/kunder/venner... Kendis-ambassadører ville være en god ting her – men ikke influenter. Deres troværdighed er nul. Det skal ende med at være pinligt at være på FB. Uden at sammenligne, nedgøre osv.. bare ved at fortælle, hvad dansk, frit, uafhængigt går ud på. Og lige nu kan man læse på Reuters, at Meta har leveret 15 mio exposures om dagen – af scams. Væk fra scams – kom her...
Samarbejde med nogle af dem – Ældresagen måske – hvis de kan fås til at flytte hele baduljen herhen – af netop de årsager. Der er landsdækkende organisationer som iflg. deres egne idealer burde være her og ikke på FB. Lad det være gratis, så de ’betaler’ med at sætte brugertallet i vejret men med annonceforbud. De må ikke bruge socii til at vise annoncer for deres sponsorer.
Spørg om særlige behov og indret derefter – og så bliver annoncørerne osse glade.
Der burde være mange argumenter for at smutte fra Meta og herover på Social Media Lab. Jeg følger dem på bsky. De holder i den grad øje med tingene.
Jeg er totalt allergisk overfor, at andre træffer beslutninger på mine vegne – som fx ved at personalisere noget som helst. Bsky har lige opdaget det – de fik en ’lys’ ide med at prioritere i feedet, og fik ret klar besked fra mange om, at de godt kunne holde nallerne væk fra folks feed. De var på bsky, fordi der netop ikke blev fiflet med feedet. Så at alt er folks egne valg, er supervigtigt. Vi kan godt selv og mange af os har ikke brug for at se os selv i et some-spejl.