Vi har fået ny, stærk motor og et nyt, let udseende. Læs mere her.
📲 Du kan naturligvis fortsat både downloade vores selvstændige messenger-app til den daglige kontakt med dine Socii-venner, og få Socii som app til mobilen.
🤔 Diskutér ændringerne og deltag i Sociis udvikling her.
💬 Chat med hjælpecenteret og få hurtig hjælp.
⚙️ Ellers opret en sag i hjælpecentrets system.
Hvad er Socii.dk?
Sociale medier er begyndt at gå stykker. Socii er bygget af alle os som savnede fællesskaberne og nærværet online; opslagene fra naboer og venner, og opdateringerne fra foreningerne og den lokale café.
Derfor er vi et team der er begyndt at opbygge et nyt og bedre, dansk socialt medie. Det tror vi at mange danskere savner og gerne vil være en del af. Også selvom det ikke bliver på Socii man kan forbinde til onkel Terry i England eller den japanske veninde fra interraildagene.
Vi har valgt at være fri for skadelige algoritmer, og vi sælger ikke dine data. I stedet genopbygger vi de nære, inspirerende onlinefællesskaber.
Socii er nemlig ejet og styret af dig og mig
- Læs mere om hvordan vi sammen ejer, driver og udvikler Socii på www.foreningen-sociial.dk.
Socii bygger vi sammen
Med hvert eneste opslag og invitation er du med til at opbygge Socii - Danmarks eget sociale medie 👏
-
Varför är jag aldrig tyst när jag ser orättvisa och sådant som åsidosätter mänskliga rättigheter och människors integritet? Martin Niemöllers ord får bli svaret.
”När nazisterna hämtade kommunisterna,
tystnade jag; jag var ju ingen kommunist.
När de hämtade fackföreningsmedlemmarna, tystnade jag;
jag var ju ingen fackföreningsmedlem.
När de fängslade socialdemokraterna, tystnade jag;
jag var ju ingen socialdemokrat.
När de fängslade judarna, tystnade jag;
jag var ju inte jude.
När de hämtade mig fanns det ingen kvar som kunde protestera.”
—Martin Niemöller
(Översatt till svenska med DeepL, från tysk originaltext bevarad av Martin-Niemöller-Haus Berlin-Dahlem)
Martin Niemöller var en konservativ nationalist som från början stöttade Adolf Hitler och NSDAP. Han stred som andra officerare på ubåten U-73 för det Tyska Riket under första världskriget och fick utmärkelsen järnkorset. Men med tiden insåg han vikten av mänskliga rättigheter och motsatte sig nazismen och fördes till Sachsenhausen och därefter Dachau koncentrationsläger.
Jag delar inte Martin Niemöllers nationalistiska synsätt, men hans citat känt som ”First they came”, eller på tyska ”Als sie kamen”, visar på något så sällsynt som en övertygad konservativ nationalist som kommer till insikt om att alla människors rättigheter är rätt väg att gå och att fegheten i att vara tyst innebär skuld när fascismen tar över världen.
Vi står idag inför att samma konservativa nationalism tar över land efter land i det vi kallar västvärlden. Idag är det inte judarna som pekas ut som hotet mot vårt sätt att leva, utan muslimerna. Men narrativet är detsamma. Att skapa ordning i samhället genom strikta lagar, ökad kontroll av människor och att rensa samhället från muslimers infiltrering av alla samhällets institutioner och organisationer.
På samma sätt som då så skriker de konservativa nationalisterna högt om sina demokratiska rättigheter och folkets vilja, stiftar lagar som fråntar vissa folkgrupper deras rättigheter och inför därmed fascistiska element i våra samhällen. Demokratin nedmonteras, kanske rent av utan att de förstår vad de faktiskt gör och de flesta av oss är tysta.
Aldrig igen?Varför är jag aldrig tyst när jag ser orättvisa och sådant som åsidosätter mänskliga rättigheter och människors integritet? Martin Niemöllers ord får bli svaret. ”När nazisterna hämtade kommunisterna, tystnade jag; jag var ju ingen kommunist. När de hämtade fackföreningsmedlemmarna, tystnade jag; jag var ju ingen fackföreningsmedlem. När de fängslade socialdemokraterna, tystnade jag; jag var ju ingen socialdemokrat. När de fängslade judarna, tystnade jag; jag var ju inte jude. När de hämtade mig fanns det ingen kvar som kunde protestera.” —Martin Niemöller (Översatt till svenska med DeepL, från tysk originaltext bevarad av Martin-Niemöller-Haus Berlin-Dahlem) Martin Niemöller var en konservativ nationalist som från början stöttade Adolf Hitler och NSDAP. Han stred som andra officerare på ubåten U-73 för det Tyska Riket under första världskriget och fick utmärkelsen järnkorset. Men med tiden insåg han vikten av mänskliga rättigheter och motsatte sig nazismen och fördes till Sachsenhausen och därefter Dachau koncentrationsläger. Jag delar inte Martin Niemöllers nationalistiska synsätt, men hans citat känt som ”First they came”, eller på tyska ”Als sie kamen”, visar på något så sällsynt som en övertygad konservativ nationalist som kommer till insikt om att alla människors rättigheter är rätt väg att gå och att fegheten i att vara tyst innebär skuld när fascismen tar över världen. Vi står idag inför att samma konservativa nationalism tar över land efter land i det vi kallar västvärlden. Idag är det inte judarna som pekas ut som hotet mot vårt sätt att leva, utan muslimerna. Men narrativet är detsamma. Att skapa ordning i samhället genom strikta lagar, ökad kontroll av människor och att rensa samhället från muslimers infiltrering av alla samhällets institutioner och organisationer. På samma sätt som då så skriker de konservativa nationalisterna högt om sina demokratiska rättigheter och folkets vilja, stiftar lagar som fråntar vissa folkgrupper deras rättigheter och inför därmed fascistiska element i våra samhällen. Demokratin nedmonteras, kanske rent av utan att de förstår vad de faktiskt gör och de flesta av oss är tysta. Aldrig igen?0 Kommentarer 0 Delinger 830 Visninger
10
Log venligst ind for at like, dele og kommentere! -
#Sverige
Øresundsbroens priser 2026
Den 1. januar 2026 bliver priserne på Øresundsbroen justeret.
Læs:
https://www.dansk-i-sverige.dk/forum/pendler-nyt/oeresundsbroens-priser-2026/#Sverige Øresundsbroens priser 2026 Den 1. januar 2026 bliver priserne på Øresundsbroen justeret. Læs: https://www.dansk-i-sverige.dk/forum/pendler-nyt/oeresundsbroens-priser-2026/0 Kommentarer 0 Delinger 559 Visninger2
-
#Sverige
Radio-udsendelse: Danskjävlar!!!
En svensker, en nordmand og en dansker går ind på en bar....men hvilket sprog taler de med hinanden? De nordiske sprog er på en gang tæt forbundne og alligevel forskellige på væsentlige punkter. Vi fræser gennem de sproglige grænsebomme og undersøger, hvordan vi kan tale med vore nordiske søskende med deres stemmer.
Læs og lyt med:
https://www.dansk-i-sverige.dk/forum/diverse-andet/radio-udsendelse-danskjavlar/#Sverige Radio-udsendelse: Danskjävlar!!! En svensker, en nordmand og en dansker går ind på en bar....men hvilket sprog taler de med hinanden? De nordiske sprog er på en gang tæt forbundne og alligevel forskellige på væsentlige punkter. Vi fræser gennem de sproglige grænsebomme og undersøger, hvordan vi kan tale med vore nordiske søskende med deres stemmer. Læs og lyt med: https://www.dansk-i-sverige.dk/forum/diverse-andet/radio-udsendelse-danskjavlar/0 Kommentarer 0 Delinger 536 Visninger
7
SOCii fællesskabet
Vi er i alt 8452 brugere. 0 har været logget ind de sidste 24 timer.Læs mere omkring SOCii og hvordan du kan støtte SOCii platformen. Her finder du også et link til vores Apps til Android og iOS.
NYT: Vejledninger til SOCii er på vej.