• Forbandet svineri...

    Sad lige og så nyhederne i går omkring grise. Noget med at man kuperer deres haler, selvom at det har været ulovligt i 30 år. Og man gør det fordi at Grisene bider i hinandens haler..

    Ja det tror da fanden de gør det sådan som de satans landmænd behandler dem, Det er noget forbandet svineri at stuve dyr sammen på få kvadratmeter i en vammel stald... Jeg er så pisse træt af Dansk landbrug, at jeg efterhånden mener man simpelthen bør sætte dem under administration hvis de bryder reglerne anden gang. 3 gang tager man simpelthen landebruget fra dem - koldt kynisk, ingen kære Mor.

    Det er sygt at kupere dyrs haler.. ved Gud hvor har jeg altid hadet landbruget, eller rettere den del der mishandler dyr, smider pesticider i vores jord, fylder vores dyr med antibiotika osv.

    Der må sgu snart komme noget ordentlighed i det her land..

    Sådan nu fik jeg hældt min galde ud

    https://www.dr.dk/nyheder/politik/live-rigsrevisionen-fremlaegger-rapport-om-kontrol-af-dyrevelfaerd?focusId=11600045#liveblog-embed
    <b>Forbandet svineri...</b> Sad lige og så nyhederne i går omkring grise. Noget med at man kuperer deres haler, selvom at det har været ulovligt i 30 år. Og man gør det fordi at Grisene bider i hinandens haler.. Ja det tror da fanden de gør det sådan som de satans landmænd behandler dem, Det er noget forbandet svineri at stuve dyr sammen på få kvadratmeter i en vammel stald... Jeg er så pisse træt af Dansk landbrug, at jeg efterhånden mener man simpelthen bør sætte dem under administration hvis de bryder reglerne anden gang. 3 gang tager man simpelthen landebruget fra dem - koldt kynisk, ingen kære Mor. Det er sygt at kupere dyrs haler.. ved Gud hvor har jeg altid hadet landbruget, eller rettere den del der mishandler dyr, smider pesticider i vores jord, fylder vores dyr med antibiotika osv. Der må sgu snart komme noget ordentlighed i det her land.. Sådan nu fik jeg hældt min galde ud 🤣 https://www.dr.dk/nyheder/politik/live-rigsrevisionen-fremlaegger-rapport-om-kontrol-af-dyrevelfaerd?focusId=11600045#liveblog-embed
    WWW.DR.DK
    LIVE: Statsrevisorerne med skarp kritik af kontrol med grises velfærd
    Rigsrevisionen går tæt på myndighedernes kontrol af dyrevelfærd i de danske stalde.
    Like
    1
    1 Kommentarer 0 Delinger 988 Visninger
  • 50 ton antibiotika til mennesker, 73 ton til grise.

    Når resistens bliver en mere normal ting bliver den en større dødsårsag end cancer.

    Ting vi betragter som småting, eksempelvis blærebetændelse kan blive almindeligt forekommende dødsårsag, det samme med sår.

    https://www.information.dk/indland/2026/04/forbudt-bruge-antibiotika-rutinemaessigt-alligevel-overalt-danske-svinestalde?kupon=eyJpYXQiOjE3NzY0ODk3MTIsInN1YiI6IjE3MzI0ODo4Mzc3MzYifQ.9ar2OCqX6PkCxJ3sLF30Tg
    50 ton antibiotika til mennesker, 73 ton til grise. Når resistens bliver en mere normal ting bliver den en større dødsårsag end cancer. Ting vi betragter som småting, eksempelvis blærebetændelse kan blive almindeligt forekommende dødsårsag, det samme med sår. https://www.information.dk/indland/2026/04/forbudt-bruge-antibiotika-rutinemaessigt-alligevel-overalt-danske-svinestalde?kupon=eyJpYXQiOjE3NzY0ODk3MTIsInN1YiI6IjE3MzI0ODo4Mzc3MzYifQ.9ar2OCqX6PkCxJ3sLF30Tg
    WWW.INFORMATION.DK
    Det er forbudt at bruge antibiotika rutinemæssigt. Alligevel er det overalt i de danske svinestalde
    Antibiotika skal bruges »med forsigtighed« for at mindske risikoen for resistens. Men i svineproduktionen bliver det givet til langt de fleste grise – også dem, der ikke er syge
    Sad
    Angry
    7
    5 Kommentarer 0 Delinger 434 Visninger
  • Hej alle sammen
    Uge 2 af rytterfestivalen er ren kaos og min hjem stald er så fin pyntet.
    https://youtu.be/qV2Wu-03mGM
    Hej alle sammen Uge 2 af rytterfestivalen er ren kaos og min hjem stald er så fin pyntet. https://youtu.be/qV2Wu-03mGM
    0 Kommentarer 0 Delinger 319 Visninger
  • Mælk satte mig lige i det filosofiske hjørne..

    Nå så fandt jeg da lige ud af at jeg fremover kun køber mælk fra Thiese majeri. Så kan Arla og andre beholde deres Bovaer køer for dem selv.

    Det egentlig ufatteligt at vi mennesker bliver ved med at pumpe kemikalier i de dyr vi skal spise, i stedet for at lade kød og mælk mv. være naturligt.

    Vi sprøjter vores marker med kemikalier, vi overfodre dyrene med medicin, vi behandler dyrene elendigt, har store grise til at gå i små bokse i store stalde og vade i deres eget urin og afføring, ikke en gang ordentlig udluftning, vi har køer til at gå i små bure i store stalde og vade rundt i deres eget urin og afføring, det samme med alle mulige andre dyr, som Mink. Dem holder man i det der vel svarer til et fuglebur, bare for senere at flå deres skind af, så en eller anden rig bred røvet Madamme kan rende rundt i sin Mink pels og selv synes hun er en dejlig skabning .. (Jeg blev i øvrigt en gang smidt ud af en butik fordi jeg spyttede på en kvindes Mink pels, men det er en anden historie... )

    Og ikke nok med det, så transportere vi dyrene i store lastbiler i flere timer ad gangen hvor de står stuvet sammen, igen i deres eget urin og afføring. Og når de så skal slagtes så kan vi ikke en gang slagte dem alle humant, nej, på de fleste slagterier får en stor del af køerne og fårene skåret halsen over så de kan ligge og forbløde i religionens navn..

    Egentlig fuldstændig forrykt at man slagter dyr "humant" når man behandler dem inhumant.

    Mennesket er i sandhed klodens mest selvdestruktive og ubestridte ondskabsfulde skabning.

    Sådan, nu fik jeg lige luftet lidt ud...
    <b>Mælk satte mig lige i det filosofiske hjørne..</b> Nå så fandt jeg da lige ud af at jeg fremover kun køber mælk fra Thiese majeri. Så kan Arla og andre beholde deres Bovaer køer for dem selv. Det egentlig ufatteligt at vi mennesker bliver ved med at pumpe kemikalier i de dyr vi skal spise, i stedet for at lade kød og mælk mv. være naturligt. Vi sprøjter vores marker med kemikalier, vi overfodre dyrene med medicin, vi behandler dyrene elendigt, har store grise til at gå i små bokse i store stalde og vade i deres eget urin og afføring, ikke en gang ordentlig udluftning, vi har køer til at gå i små bure i store stalde og vade rundt i deres eget urin og afføring, det samme med alle mulige andre dyr, som Mink. Dem holder man i det der vel svarer til et fuglebur, bare for senere at flå deres skind af, så en eller anden rig bred røvet Madamme kan rende rundt i sin Mink pels og selv synes hun er en dejlig skabning .. (<i>Jeg blev i øvrigt en gang smidt ud af en butik fordi jeg spyttede på en kvindes Mink pels, men det er en anden historie... </i>) Og ikke nok med det, så transportere vi dyrene i store lastbiler i flere timer ad gangen hvor de står stuvet sammen, igen i deres eget urin og afføring. Og når de så skal slagtes så kan vi ikke en gang slagte dem alle humant, nej, på de fleste slagterier får en stor del af køerne og fårene skåret halsen over så de kan ligge og forbløde i religionens navn.. Egentlig fuldstændig forrykt at man slagter dyr "humant" når man behandler dem inhumant. Mennesket er i sandhed klodens mest selvdestruktive og ubestridte ondskabsfulde skabning. Sådan, nu fik jeg lige luftet lidt ud...
    Like
    Yay
    7
    7 Kommentarer 1 Delinger 1K Visninger
  • Jeg læser “Magt indsigt, aktindsigt “ af My Carla Sommer. Og jeg bliver, ligesom da jeg læste hendes første (faktisk anden, da den aller første er udgivet under et andet navn) indigneret på hendes og så mange - ja faktisk også lidt på egne vegne.

    Følelsen af ulighed er i hvert fald genkendelig.

    Den findes alle steder i verden. I psykiatrien, på bosteder, behandlingshjem, når du går til lægen/tandlægen, hos social forvaltningen, i landbruget, på (heste) opstaldningsteder, i hjemmene, i apartheidregimer…. Trangen til at have magt over andre væsner. Over jorden. Den kolonistiske tankegang vi mennesker er gennemsyrede af især her i vesten. Følelsen af at vi er mere værd end andre. Ved bedre end andre. Gør os kloge på andres liv. Føler os berettiget til at udnytte. Om det er dyr, menneske(dyr) eller jord. Vi har glemt vi alle er én. At vi er en del af noget større. Vi har glemt at tage ansvar for hindanden, og dermed også for os selv. Eller er det omvendt? Vi har fjernet os selv fra vores oprindelige kerne. Vores medfødte empati. Ansvarsfølelsen.

    Noget af det My skriver er netop at de “godhjertede” behandlere og ansatte i psykiatrien, der kom til at udnytte deres magt, var dem der ikke var opmærksom på deres egne dynamikker.

    Jeg har aldrig helt forstået at man kan få lov til at arbejde med mennesker (eller dyr) uden at have en form for uddannelse i sig selv og sine egne traumer, mønstre, dynamikker. Det er faktisk kun psykoterapeuter der arbejder med sig selv undervejs i deres uddannelse. Du kan blive psykolog, psykiater, læge, socialrådgiver…. uden nogen sinde at beskæftige dig med dig selv og dine egen traumer. For vi har alle trauma. Det kan være både iøjnefaldende traumer, og little t traumas, som bl.a. Gabor Maté taler om. Dem vi alle sammen har, og som kan stagge sig oven på hinandens hvis vi ikke har redskaberne til at få dem forløst. Og hvis du har magt over andre væsner, kan du komme til at gøre rigtig meget skade - helt ubevidst. Med den bedste intention om at hjælpe.

    Eller du kan komme til at slide dig selv op, så du hverken kan hjælpe andre eller dig selv.

    Faktisk tænker jeg at verden vil blive et bedre sted, hvis det ikke kun var “mennesker der vil arbejde med mennesker”, der fik den form for “uddannelse” i sig selv. Jeg tror på at verden vil komme til at se helt anderledes ud, når vi alle lære at mærke os selv, og dermed også andre.

    Den bølge der i visse kredse har floreret i mange år, som netop handel om selvkærlighed, er i min optik bypassed. For det bliver ofte til en navlepillede selvoptagethed. Det handler ikke om at være selvoptaget. Det handler om empati. Med verden - og med sig selv. For vi er ikke i stand til at føle empati med noget uden for os selv, hvis vi ikke har den til os selv. Ikke sådan helt rigtigt. Ikke uden at komme til at fare vild. Fare vild i at ville gøre noget godt for andre.

    Kan vi tage den hjem, uden at blive selvoptagede?

    Kan vi tage ansvar for vores eget liv, sådan at vi kan tage ansvar for verden?

    Hvis vi lære det tror jeg på at vi kan blive en verden af empatiske mennesker. Og i en verden af empatiske mennesker, har både dyr, mennesker og jorden det godt. Og det er meningen at vi skal have det godt. Alle sammen. Det hele. For vi er en del af et hele. Så egoisme vil aldrig føre til at nogen har det sådan rigtig godt. Heller ikke selvom de prøver at blide sig selv og omverdenen det ind.

    Tør vi være ærlige over for os selv?

    Over for verden?

    Tør vi vise kærlighed? Kan vi rumme kærlighed midt i alt det forfærdelige der sker i vores verden?

    Kan vi blive så resiliente at vi kan hele verden?

    #vieralleen
    #vierallelige
    #empati
    #liberation
    #freedom
    #equality
    #frihedfredogkærlighed
    #frihed
    #Fred
    #kærlighed
    #fredpåjord
    #FreePalestine
    Jeg læser “Magt indsigt, aktindsigt “ af My Carla Sommer. Og jeg bliver, ligesom da jeg læste hendes første (faktisk anden, da den aller første er udgivet under et andet navn) indigneret på hendes og så mange - ja faktisk også lidt på egne vegne. Følelsen af ulighed er i hvert fald genkendelig. Den findes alle steder i verden. I psykiatrien, på bosteder, behandlingshjem, når du går til lægen/tandlægen, hos social forvaltningen, i landbruget, på (heste) opstaldningsteder, i hjemmene, i apartheidregimer…. Trangen til at have magt over andre væsner. Over jorden. Den kolonistiske tankegang vi mennesker er gennemsyrede af især her i vesten. Følelsen af at vi er mere værd end andre. Ved bedre end andre. Gør os kloge på andres liv. Føler os berettiget til at udnytte. Om det er dyr, menneske(dyr) eller jord. Vi har glemt vi alle er én. At vi er en del af noget større. Vi har glemt at tage ansvar for hindanden, og dermed også for os selv. Eller er det omvendt? Vi har fjernet os selv fra vores oprindelige kerne. Vores medfødte empati. Ansvarsfølelsen. Noget af det My skriver er netop at de “godhjertede” behandlere og ansatte i psykiatrien, der kom til at udnytte deres magt, var dem der ikke var opmærksom på deres egne dynamikker. Jeg har aldrig helt forstået at man kan få lov til at arbejde med mennesker (eller dyr) uden at have en form for uddannelse i sig selv og sine egne traumer, mønstre, dynamikker. Det er faktisk kun psykoterapeuter der arbejder med sig selv undervejs i deres uddannelse. Du kan blive psykolog, psykiater, læge, socialrådgiver…. uden nogen sinde at beskæftige dig med dig selv og dine egen traumer. For vi har alle trauma. Det kan være både iøjnefaldende traumer, og little t traumas, som bl.a. Gabor Maté taler om. Dem vi alle sammen har, og som kan stagge sig oven på hinandens hvis vi ikke har redskaberne til at få dem forløst. Og hvis du har magt over andre væsner, kan du komme til at gøre rigtig meget skade - helt ubevidst. Med den bedste intention om at hjælpe. Eller du kan komme til at slide dig selv op, så du hverken kan hjælpe andre eller dig selv. Faktisk tænker jeg at verden vil blive et bedre sted, hvis det ikke kun var “mennesker der vil arbejde med mennesker”, der fik den form for “uddannelse” i sig selv. Jeg tror på at verden vil komme til at se helt anderledes ud, når vi alle lære at mærke os selv, og dermed også andre. Den bølge der i visse kredse har floreret i mange år, som netop handel om selvkærlighed, er i min optik bypassed. For det bliver ofte til en navlepillede selvoptagethed. Det handler ikke om at være selvoptaget. Det handler om empati. Med verden - og med sig selv. For vi er ikke i stand til at føle empati med noget uden for os selv, hvis vi ikke har den til os selv. Ikke sådan helt rigtigt. Ikke uden at komme til at fare vild. Fare vild i at ville gøre noget godt for andre. Kan vi tage den hjem, uden at blive selvoptagede? Kan vi tage ansvar for vores eget liv, sådan at vi kan tage ansvar for verden? Hvis vi lære det tror jeg på at vi kan blive en verden af empatiske mennesker. Og i en verden af empatiske mennesker, har både dyr, mennesker og jorden det godt. Og det er meningen at vi skal have det godt. Alle sammen. Det hele. For vi er en del af et hele. Så egoisme vil aldrig føre til at nogen har det sådan rigtig godt. Heller ikke selvom de prøver at blide sig selv og omverdenen det ind. Tør vi være ærlige over for os selv? Over for verden? Tør vi vise kærlighed? Kan vi rumme kærlighed midt i alt det forfærdelige der sker i vores verden? Kan vi blive så resiliente at vi kan hele verden? #vieralleen #vierallelige #empati #liberation #freedom #equality #frihedfredogkærlighed #frihed #Fred #kærlighed #fredpåjord #FreePalestine
    Love
    Wow
    2
    2 Kommentarer 0 Delinger 2K Visninger

  • Et par timer i sneen og solen, med flokken

    Jeg blir nødt til at dele, den sansende oplevelse. Lyset var så stærkt at jeg næsten var blændet. Det hvide og den stærke sol, der varmede hestenes pels. Mine hænder på deres krop, der hvor de tillod det. Taknemmelighed over blot at være i nærheden, når de sagde nej tak til berøring.

    Vølven gik lidt for sig selv, og vi havde en stund alene, inden de to andre opdagede mig og kom op til os. Efter en stund i samlet flok - nærvær i tæthed, gik Lovis op mod en af løsdrifterme for at tage en lur i læ. Jeg mærkede en træthed og lagde mig i sneen. Vølven var optaget at at finde græs under sneen og Flamme ville bare gerne være tæt. Blid og blød som han kan være, næsten sov han en stund, inden han begyndte at visitere mig. Og gradvist gik han ind over mig. Han som ellers altid er så hensynsfuld. Han ville mig noget. Have mig op? Op at sidde, op på knæ. Så faldt han til ro igen og vi mediterede lidt videre. Ind til Vølven kom, så vågnede han op for at bide lidt i hende. Hun skulle åbenbart ikke blande sig.

    Måske ville han have frokost, så vi gik mod stalden. Og jeg fik lyst til at se om sneen kunne bære en trav. Så jeg spurgte Lovis om hun var med på den. Jeg havde lyst til at blive båret, for sneen er dyb og tung.

    Opsadling kan stadig være en udfordring for Lovis, men jeg kan efterhånden næsten altid få lov til at ligge sadel på, uden at hun går sin vej, hvis jeg giver mig tid nok. Det har været en lang proces og jeg syntes vi er kommet godt på vej. For i mål kommer vi nok aldrig. Vi kan altid gøre det lidt blødere, lidt mere mindfuldt, med lidt mere kontakt, accept og samhørighed.

    Samme proces med trensen. Med indparkering, med opsidningen. God tid, spørge, pause, hjerte kohæreret vejtrækning, bede om tilladelse, vente, forbinde, nærvær, sammenhørigheden, taknemmelighed, ærefrygt.

    Og vi fik den trav. Uden intention om retning eller form, fik vi den blødeste lækreste trav jeg nogen sinde har oplevet på Lovis. Tak Lovis.
    Et par timer i sneen og solen, med flokken ❄️☀️🐴🐴🐴 Jeg blir nødt til at dele, den sansende oplevelse. Lyset var så stærkt at jeg næsten var blændet. Det hvide og den stærke sol, der varmede hestenes pels. Mine hænder på deres krop, der hvor de tillod det. Taknemmelighed over blot at være i nærheden, når de sagde nej tak til berøring. Vølven gik lidt for sig selv, og vi havde en stund alene, inden de to andre opdagede mig og kom op til os. Efter en stund i samlet flok - nærvær i tæthed, gik Lovis op mod en af løsdrifterme for at tage en lur i læ. Jeg mærkede en træthed og lagde mig i sneen. Vølven var optaget at at finde græs under sneen og Flamme ville bare gerne være tæt. Blid og blød som han kan være, næsten sov han en stund, inden han begyndte at visitere mig. Og gradvist gik han ind over mig. Han som ellers altid er så hensynsfuld. Han ville mig noget. Have mig op? Op at sidde, op på knæ. Så faldt han til ro igen og vi mediterede lidt videre. Ind til Vølven kom, så vågnede han op for at bide lidt i hende. Hun skulle åbenbart ikke blande sig. Måske ville han have frokost, så vi gik mod stalden. Og jeg fik lyst til at se om sneen kunne bære en trav. Så jeg spurgte Lovis om hun var med på den. Jeg havde lyst til at blive båret, for sneen er dyb og tung. Opsadling kan stadig være en udfordring for Lovis, men jeg kan efterhånden næsten altid få lov til at ligge sadel på, uden at hun går sin vej, hvis jeg giver mig tid nok. Det har været en lang proces og jeg syntes vi er kommet godt på vej. For i mål kommer vi nok aldrig. Vi kan altid gøre det lidt blødere, lidt mere mindfuldt, med lidt mere kontakt, accept og samhørighed. Samme proces med trensen. Med indparkering, med opsidningen. God tid, spørge, pause, hjerte kohæreret vejtrækning, bede om tilladelse, vente, forbinde, nærvær, sammenhørigheden, taknemmelighed, ærefrygt. Og vi fik den trav. Uden intention om retning eller form, fik vi den blødeste lækreste trav jeg nogen sinde har oplevet på Lovis. Tak Lovis.
    Yay
    Like
    Love
    10
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger 8
  • Mens de politiske partier gør sig klar til valgkamp, har jeg lanceret www.svinevalg2026.dk.

    Siden er et direkte modsvar til de sidste års afsløringer af kummerlige forhold for danske grise og fungerer som en guide til de vælgere, der har fået nok af industriens "fabriksproduktion" af levende væsner.

    Svinevalg2026.dk tager afsæt i de rystende billeder fra TV2-dokumentarer ‘Hvem passer på grisene” - og Dyrenes Detektiv, der løbende viser kontrolrapporter og billeder fra Fødevarestyrelsens kontrolenhed.

    Det handler om et opgør med de 25.000 pattegrise, der dør hver eneste dag, utallige produktionssygdomme og søer, der kasseres efter blot tre år i produktionen.


    ET HANDLINGSRUM FOR GRISENE
    Portalen guider besøgende til letforståelig viden om grisenes liv, og har gjort resurser klar, som er lige til at gå til.

    Vi ser, hvad den egentlige forskel er på konventionel produktion, Friland og økologi, men også, hvad det egentlig er for et griseliv, som vi bør skabe rammerne for i produktionen.

    Fx, at “turbokroppe”, som er det gængse lige nu, ikke er sagen for grisene, uanset produktionsform, og hvor længe en griseunge egentlig bør være hos sin mor.


    ET VÆRKTØJ TIL POLITISK PRES
    Svinevalg2026.dk er ikke kun en informationsside, men også et værktøj til handling. Siden gør det nemt for alle borgere:

    - at sende direkte appel til politikerne: Et færdigt udkast til mail gør det muligt at kræve forsvarlige rammer for grisene. Alle nødvendige mailadresser til Folketingets ordførere er gjort klar.

    - at tage et bevidst valg i hverdagen: En hjælp til, hvad man egentlig skal se efter, hvis man vil gøre det bedste for grisene.

    - at blive klædt på til Folketingsvalg 2026: Siden ruster vælgerne med kritiske spørgsmål til politikerne i valgkampen.


    VALGET ER VORES
    Kampagnen understreger, at vi står med et valg:
    Vil vi fortsætte med at producere dyr, som vi har set, at det sker i dag, eller vil vi bruge 2026-valget til at kræve handling og høje ambitioner for et landbrug, hvor dyrene reelt trives?


    ER DET IKKE RET IRRITERENDE FOR ORDFØRERNE?
    Jo, det kræver ekstra arbejde. Det er dog ikke en unormal måde at føre en demokratisk politisk kampagne på, selvom vi ikke har så meget tradition for det i Danmark.

    Hver en mail er en stemme for de grise, der hver dag lider ude i staldene - og en påmindelse om til dem, der har magten, givet af os, at vi er mange, der mener, at det er på tide, at forholdene for grisene skal leve op til dyrevelfærdslovens krav om:

    - respekt og omsorg for dyr og under hensyntagen til dyrenes fysiologiske, sundhedsmæssige og adfærdsmæssige behov.

    Sådan er det nemlig ikke i dag.

    Og derfor skal vi gøre brug af alle vores demokratiske værktøjer, så vi får et #svinevalg.


    Besøg siden og send din appel til politikerne: www.svinevalg2026.dk
    Mens de politiske partier gør sig klar til valgkamp, har jeg lanceret www.svinevalg2026.dk. Siden er et direkte modsvar til de sidste års afsløringer af kummerlige forhold for danske grise og fungerer som en guide til de vælgere, der har fået nok af industriens "fabriksproduktion" af levende væsner. Svinevalg2026.dk tager afsæt i de rystende billeder fra TV2-dokumentarer ‘Hvem passer på grisene” - og Dyrenes Detektiv, der løbende viser kontrolrapporter og billeder fra Fødevarestyrelsens kontrolenhed. Det handler om et opgør med de 25.000 pattegrise, der dør hver eneste dag, utallige produktionssygdomme og søer, der kasseres efter blot tre år i produktionen. 🐷 ET HANDLINGSRUM FOR GRISENE Portalen guider besøgende til letforståelig viden om grisenes liv, og har gjort resurser klar, som er lige til at gå til. Vi ser, hvad den egentlige forskel er på konventionel produktion, Friland og økologi, men også, hvad det egentlig er for et griseliv, som vi bør skabe rammerne for i produktionen. Fx, at “turbokroppe”, som er det gængse lige nu, ikke er sagen for grisene, uanset produktionsform, og hvor længe en griseunge egentlig bør være hos sin mor. 🐷 ET VÆRKTØJ TIL POLITISK PRES Svinevalg2026.dk er ikke kun en informationsside, men også et værktøj til handling. Siden gør det nemt for alle borgere: - at sende direkte appel til politikerne: Et færdigt udkast til mail gør det muligt at kræve forsvarlige rammer for grisene. Alle nødvendige mailadresser til Folketingets ordførere er gjort klar. - at tage et bevidst valg i hverdagen: En hjælp til, hvad man egentlig skal se efter, hvis man vil gøre det bedste for grisene. - at blive klædt på til Folketingsvalg 2026: Siden ruster vælgerne med kritiske spørgsmål til politikerne i valgkampen. 🐷 VALGET ER VORES Kampagnen understreger, at vi står med et valg: Vil vi fortsætte med at producere dyr, som vi har set, at det sker i dag, eller vil vi bruge 2026-valget til at kræve handling og høje ambitioner for et landbrug, hvor dyrene reelt trives? 🐷 ER DET IKKE RET IRRITERENDE FOR ORDFØRERNE? Jo, det kræver ekstra arbejde. Det er dog ikke en unormal måde at føre en demokratisk politisk kampagne på, selvom vi ikke har så meget tradition for det i Danmark. Hver en mail er en stemme for de grise, der hver dag lider ude i staldene - og en påmindelse om til dem, der har magten, givet af os, at vi er mange, der mener, at det er på tide, at forholdene for grisene skal leve op til dyrevelfærdslovens krav om: - respekt og omsorg for dyr og under hensyntagen til dyrenes fysiologiske, sundhedsmæssige og adfærdsmæssige behov. Sådan er det nemlig ikke i dag. Og derfor skal vi gøre brug af alle vores demokratiske værktøjer, så vi får et #svinevalg. 🐷 Besøg siden og send din appel til politikerne: www.svinevalg2026.dk
    Like
    4
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Imbolc: Lysets genkomst og forårets spæde åndedrag

    Selvom februar stadig bider, markerer den 1.-2. februar Imbolc – den gamle keltiske lysfest. Placeret præcis mellem vintersolhverv og forårsjævndøgn er det en hellig tærskel, hvor vi fejrer solens livgivende stråler, der vender tilbage.

    Herhjemme kender vi især mærkedagen som Kyndelmisse, der fejres i dag, den 2. februar. Begge traditioner deler det samme hjerte: at tænde lys for at lede lyset tilbage og ære "gnisten i maven" på den frosne jord. Imbolc minder os om, at livet altid bevæger sig i kredsløb; efter vinterens dvale begynder det første liv nu at røre på sig.

    Magien omkring Brigid & Cailleach:

    Dagen er dedikeret til gudinden (og senere helgenen) Brigid – beskytter af arnen, healing og poesi. Historisk flettede man Brigid-kors af siv for at velsigne hjemmet og stalden.

    Men hold øje med vejret! Ifølge legenden bestemmer den gamle kælling Cailleach forårets komme. Er vejret flot i dag, er hun ude at samle brænde til en lang vinter. Er det derimod gråt og stormfuldt, sover hun, og så er foråret lige om hjørnet.

    Sådan kan du ære dagene 1.-2. februar:

    Tænd en flamme: Tænd et bål eller et hvidt lys for at byde solen velkommen og rense dit hjem for vinterens energi.

    Flet et symbol: Lav et Brigid-kors af strå eller siv som en beskyttende amulet til dit hjem.

    Vandets velsignelse: Besøg en lokal kilde eller å – vandet anses for at besidde særlige helbredende kræfter ved Imbolc.

    Læs vejrvarslerne: Kig mod himlen og mærk naturen. Hvad fortæller vind og vejr dig om de kommende måneder?

    Lav en intention: Skriv ned, hvilke drømme og projekter du vil lade spire og vokse i det kommende år.

    Hvad end du kalder det Imbolc, Kyndelmisse eller Sankt Brigids dag, så handler det om håb. Frøene rører på sig. Lyset vinder.

    #Imbolc #WheelOfTheYear #Kyndelmisse #StBrigid #PaganHeritage #NaturensRytme
    🕯️<b><b>Imbolc: Lysets genkomst og forårets spæde åndedrag</b></b> Selvom februar stadig bider, markerer den 1.-2. februar Imbolc – den gamle keltiske lysfest. Placeret præcis mellem vintersolhverv og forårsjævndøgn er det en hellig tærskel, hvor vi fejrer solens livgivende stråler, der vender tilbage. Herhjemme kender vi især mærkedagen som Kyndelmisse, der fejres i dag, den 2. februar. Begge traditioner deler det samme hjerte: at tænde lys for at lede lyset tilbage og ære "gnisten i maven" på den frosne jord. Imbolc minder os om, at livet altid bevæger sig i kredsløb; efter vinterens dvale begynder det første liv nu at røre på sig. <b><b>Magien omkring Brigid & Cailleach:</b></b> Dagen er dedikeret til gudinden (og senere helgenen) Brigid – beskytter af arnen, healing og poesi. Historisk flettede man Brigid-kors af siv for at velsigne hjemmet og stalden. Men hold øje med vejret! Ifølge legenden bestemmer den gamle kælling Cailleach forårets komme. Er vejret flot i dag, er hun ude at samle brænde til en lang vinter. Er det derimod gråt og stormfuldt, sover hun, og så er foråret lige om hjørnet. ⛈️🌷 <b><b>Sådan kan du ære dagene 1.-2. februar:</b></b> ✨ <b><b>Tænd en flamme:</b></b> Tænd et bål eller et hvidt lys for at byde solen velkommen og rense dit hjem for vinterens energi. 🌾 <b><b>Flet et symbol:</b></b> Lav et Brigid-kors af strå eller siv som en beskyttende amulet til dit hjem. 💧 <b><b>Vandets velsignelse:</b></b> Besøg en lokal kilde eller å – vandet anses for at besidde særlige helbredende kræfter ved Imbolc. 🌬️ <b><b>Læs vejrvarslerne:</b></b> Kig mod himlen og mærk naturen. Hvad fortæller vind og vejr dig om de kommende måneder? 🌱 <b><b>Lav en intention:</b></b> Skriv ned, hvilke drømme og projekter du vil lade spire og vokse i det kommende år. Hvad end du kalder det Imbolc, Kyndelmisse eller Sankt Brigids dag, så handler det om håb. Frøene rører på sig. Lyset vinder. #Imbolc #WheelOfTheYear #Kyndelmisse #StBrigid #PaganHeritage #NaturensRytme
    Yay
    Love
    Like
    10
    0 Kommentarer 0 Delinger 2K Visninger
  • Hej alle sammen.
    I min nye Sandrock video dummer jeg lidt ved at tage lvl 2 I den ruin der lige ved af stalden hvor Justice og Unsuure har deres heste stående.
    https://youtu.be/_XS0DV_E-bo
    Hej alle sammen. I min nye Sandrock video dummer jeg lidt ved at tage lvl 2 I den ruin der lige ved af stalden hvor Justice og Unsuure har deres heste stående. https://youtu.be/_XS0DV_E-bo
    0 Kommentarer 0 Delinger 154 Visninger
  • Krybbespil i porcelæn og stald af træ Ny
    Kr. 636.00
    På lager
    Hedevej 11, Storvorde, Denmark
    JUBII tilbud på superflot krybbespil med stald i fyrretræ og MDF
    Leveres pakket i nogle møgkedelige brune kasser, men indholdet er fint
    Nordjysk webshop med 20 år på nettet
    Hurtig forsendelse og solid indpakning
    Alle varer er på vores eget lager
    🇩🇰 JUBII tilbud på superflot krybbespil med stald i fyrretræ og MDF 🌠 Leveres pakket i nogle møgkedelige brune kasser, men indholdet er fint 😄 🇩🇰 Nordjysk webshop med 20 år på nettet 📦 Hurtig forsendelse og solid indpakning 🎄Alle varer er på vores eget lager
    0 Kommentarer 0 Delinger 2K Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind