• Dagens gamle ord/Udtryk..

    Slambert
    Nej, en slambert er ikke en gammeldags slamsuger hvor man bruger håndsving, ej heller en eller anden fulderik der falder og knalder hovedet ned i bordet, men derimod en slyngel, en skurk eller en grov og upålidelig person.
    <b>Dagens gamle ord/Udtryk..</b> <b>Slambert</b> Nej, en slambert er ikke en gammeldags slamsuger hvor man bruger håndsving, ej heller en eller anden fulderik der falder og knalder hovedet ned i bordet, men derimod en slyngel, en skurk eller en grov og upålidelig person.
    Like
    Yay
    9
    0 Kommentarer 0 Delinger 320 Visninger
  • 19% er ikke nok

    Europæisk vindenergi status 2024 frem mod 2030



    Vind dækkede 19% af EU’s elforbrug i 2024, men vi er bagud. Vi har kurs mod 351 GW i 2030, hvilket er langt fra målet på 425 GW – et mål, der i forvejen er reduceret fra de oprindelige 440 GW.



    Her er de vigtigste strategiske indsigter fra WindEurope-rapporten:



    Rekordhøje investeringsbeslutninger:

    Selvom onshore dominerede med 84% af de 16,4 GW nye installationer, er det reelle signal rekorden i Final Investment Decisions (FID) på €33 mia. Investeringslysten er massiv, men netflaskehalse er nu industriens største barriere for skalering og europæisk konkurrenceevne.



    Repowering som strategisk genvej:

    I 2024 blev 1,6 GW repoweret. Det er en matematisk vinder: En gennemsnitlig tredobling af produktionen med 25% færre turbiner. Det løser både behovet for mere strøm og udfordringer med lokal modstand.



    Den tyske benchmark:

    Tyskland tillod rekordhøje 13,8 GW i 2024 ved at implementere princippet om ”Overriding Public Interest”. Det er den guldstandard for hurtig eksekvering, som resten af Europa skal måle sig med.





    Danmarks situation - repowering en overset mulighed

    Med en vindandel på 56% er vi i front, men vi har en af Europas ældste flåder.

    Løsningen for Danmark kunne være en tredobling af produktionen med færre møller: Ved repowering udskiftes ældre møller med moderne vindmøller, der er langt mere kraftfulde og effektive. På grund af store teknologiske fremskridt fører dette til, at man i gennemsnit tredobler elproduktionen, samtidig med at antallet af vindmøller reduceres med 25 %



    De bedste vindplaceringer:

    De ældste vindmølleparker er ofte bygget på de mest optimale steder med de bedste vindressourcer.



    Genbrug af eksisterende infrastruktur:

    Meget af den fysiske infrastruktur, såsom veje, kabler og transformerstationer, er allerede etableret og kan ofte genbruge



    Hurtigere godkendelsesprocesser:

    Fordi anlægget og infrastrukturen i forvejen findes, bør processen med at indhente nye tilladelser tage kortere tid og være mere effektiv sammenlignet med at bygge helt nye vindmølleparke



    Dyk ned i tallene og de strategiske fremskrivninger i rapporten.



    Læs mere: https://windeurope.org/data/products/wind-energy-in-europe-2024-statistics-and-the-outlook-for-2025-2030/
    19% er ikke nok Europæisk vindenergi status 2024 frem mod 2030 Vind dækkede 19% af EU’s elforbrug i 2024, men vi er bagud. Vi har kurs mod 351 GW i 2030, hvilket er langt fra målet på 425 GW – et mål, der i forvejen er reduceret fra de oprindelige 440 GW. Her er de vigtigste strategiske indsigter fra WindEurope-rapporten: Rekordhøje investeringsbeslutninger: Selvom onshore dominerede med 84% af de 16,4 GW nye installationer, er det reelle signal rekorden i Final Investment Decisions (FID) på €33 mia. Investeringslysten er massiv, men netflaskehalse er nu industriens største barriere for skalering og europæisk konkurrenceevne. Repowering som strategisk genvej: I 2024 blev 1,6 GW repoweret. Det er en matematisk vinder: En gennemsnitlig tredobling af produktionen med 25% færre turbiner. Det løser både behovet for mere strøm og udfordringer med lokal modstand. Den tyske benchmark: Tyskland tillod rekordhøje 13,8 GW i 2024 ved at implementere princippet om ”Overriding Public Interest”. Det er den guldstandard for hurtig eksekvering, som resten af Europa skal måle sig med. Danmarks situation - repowering en overset mulighed Med en vindandel på 56% er vi i front, men vi har en af Europas ældste flåder. Løsningen for Danmark kunne være en tredobling af produktionen med færre møller: Ved repowering udskiftes ældre møller med moderne vindmøller, der er langt mere kraftfulde og effektive. På grund af store teknologiske fremskridt fører dette til, at man i gennemsnit tredobler elproduktionen, samtidig med at antallet af vindmøller reduceres med 25 % De bedste vindplaceringer: De ældste vindmølleparker er ofte bygget på de mest optimale steder med de bedste vindressourcer. Genbrug af eksisterende infrastruktur: Meget af den fysiske infrastruktur, såsom veje, kabler og transformerstationer, er allerede etableret og kan ofte genbruge Hurtigere godkendelsesprocesser: Fordi anlægget og infrastrukturen i forvejen findes, bør processen med at indhente nye tilladelser tage kortere tid og være mere effektiv sammenlignet med at bygge helt nye vindmølleparke Dyk ned i tallene og de strategiske fremskrivninger i rapporten. Læs mere: https://windeurope.org/data/products/wind-energy-in-europe-2024-statistics-and-the-outlook-for-2025-2030/
    Like
    Yay
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 941 Visninger
  • Intet har ændret sig siden 1948. Desværre.

    David Miller:
    ‘They massacred Arab babies’

    Headline in the Sydney Daily Telegraph, 1948.

    This passage stands out:

    Jews saw their opportunity. Men of the army of Zion attacked Deir Yassin at 10 a.m. that day.

    They easily overcame the opposition. They killed 20 Arab defenders, and entered the village, tossing grenades into houses.

    They killed old men, women, and children with bayonets. For three hours the slaughter went on.

    Babies were killed in front of their mothers. Mothers’ throats were slit. Some were beheaded.

    A group of men and women—some of the women obviously pregnant—were lined up and shot. The bloodlusting Jewish soldiery desecrated the bodies of pregnant mothers with knives.

    When they had murdered 264 villagers, the Jews called a halt. They rounded up four truckloads of survivors of all ages and both sexes, tossed the bodies of the dead into the village well, and drove off with the survivors.

    The victorious Jews drove the survivors through Jewish areas as exhibits of victory while Jews spat upon them. The parade continued, with breaks, for two days.
    ——————-

    Every Zionist accusation is a confession.

    Zionism is Jewish supremacism. The bloodlust is baked in.

    https://x.com/Tracking_Power/status/2051564062631133564?s=20
    Intet har ændret sig siden 1948. Desværre. David Miller: ‘They massacred Arab babies’ Headline in the Sydney Daily Telegraph, 1948. This passage stands out: Jews saw their opportunity. Men of the army of Zion attacked Deir Yassin at 10 a.m. that day. They easily overcame the opposition. They killed 20 Arab defenders, and entered the village, tossing grenades into houses. They killed old men, women, and children with bayonets. For three hours the slaughter went on. Babies were killed in front of their mothers. Mothers’ throats were slit. Some were beheaded. A group of men and women—some of the women obviously pregnant—were lined up and shot. The bloodlusting Jewish soldiery desecrated the bodies of pregnant mothers with knives. When they had murdered 264 villagers, the Jews called a halt. They rounded up four truckloads of survivors of all ages and both sexes, tossed the bodies of the dead into the village well, and drove off with the survivors. The victorious Jews drove the survivors through Jewish areas as exhibits of victory while Jews spat upon them. The parade continued, with breaks, for two days. ——————- Every Zionist accusation is a confession. Zionism is Jewish supremacism. The bloodlust is baked in. https://x.com/Tracking_Power/status/2051564062631133564?s=20
    Sad
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 480 Visninger
  • Slut med at slås mod Moderaterne...

    “Nu vil vi koncentrere os om at komme ud og møde alle de andre vilde kaniner "live" henover sommeren”.

    Nu er parterne nået til enighed.
    Moderaterne skal betale 150.000 kroner til forsangeren, blandt andet til dækning af sagsomkostninger. Derudover skal partiet donere yderligere 150.000 kroner til et velgørende formål.

    #Socii #moderaterne #vildekaniner #larslykkerasmussen
    <h2> 🐰 Slut med at slås mod Moderaterne...</h2>“Nu vil vi koncentrere os om at komme ud og møde alle de andre vilde kaniner "live" henover sommeren”. 🐰 🐰 🐰 Nu er parterne nået til enighed. Moderaterne skal betale 150.000 kroner til forsangeren, blandt andet til dækning af sagsomkostninger. Derudover skal partiet donere yderligere 150.000 kroner til et velgørende formål. #Socii #moderaterne #vildekaniner #larslykkerasmussen
    PRESSE-FOTOS.DK
    Av! Moderaterne skal betale stor erstatning
    En opsigtsvækkende konflikt mellem en kendt musiker og et politisk parti er nu afsluttet med et forlig og en stor betaling. Forsangeren i Gnags, Peter
    Like
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 642 Visninger
  • Artiklen er fuldt med gode nyheder fra krigen, set fra Ukraines, og dermed vores synspunkt. En del af nyhederne har floreret på youtube et stykke tid, men nu begynder de lidt mere anerkendte medier at bringe dem. https://nyheder.tv2.dk/udland/2026-04-19-krigslykken-er-vendt-i-ukraine-taet-paa-det-rene-selvmord-at-operere-ved-fronten
    Artiklen er fuldt med gode nyheder fra krigen, set fra Ukraines, og dermed vores synspunkt. En del af nyhederne har floreret på youtube et stykke tid, men nu begynder de lidt mere anerkendte medier at bringe dem. 😊https://nyheder.tv2.dk/udland/2026-04-19-krigslykken-er-vendt-i-ukraine-taet-paa-det-rene-selvmord-at-operere-ved-fronten
    NYHEDER.TV2.DK
    Krigslykken er vendt i Ukraine: - Tæt på det rene selvmord at operere ved fronten
    Selvom der er tale om begrænsede landvindinger, markerer udviklingen på slagmarken et skifte, siger militæranalytiker.
    Like
    2
    3 Kommentarer 0 Delinger 699 Visninger
  • Ca. 4,5 minutters mere dagslys, hver dag i den her periode, endnu en grund til jeg elsker foråret.

    https://www.suninfo.dk/moreday/day.php
    Ca. 4,5 minutters mere dagslys, hver dag i den her periode, endnu en grund til jeg elsker foråret. 💚 https://www.suninfo.dk/moreday/day.php
    Almanak - Dagslyset de nærmeste uger
    Almanak viser solopgang og -nedgang, tusmørke, data om månen for hele verden. Almanak er for jægere, fiskere, astronomer, golfspillere, sejlere, folk der dyrker udendørs aktiviteter, vinterdepressive, eller bare nysgerrige.
    Like
    Yay
    Love
    15
    1 Kommentarer 0 Delinger 359 Visninger
  • Noget af det mest frustrerende ved at diskutere med mennesker, der har en meget forvrænget opfattelse af virkeligheden, er hvor skævt selve spillet er.

    Der findes en gammel pointe, som egentlig forklarer det meget godt. Det kræver meget mere arbejde at modbevise en løgn, end det kræver at opfinde den. En løgn kan man bare slynge ud på fem sekunder. Men at dokumentere, forklare og modbevise den kan tage timevis.

    Og selv når man gør det, så sker der ofte noget interessant.

    Den person, der kom med løgnen, behøver ikke bevise noget som helst. De bliver bare ved med at gentage den. I værste fald flytter de bare målstolperne lidt og finder på noget nyt.

    Man ser det tit i politiske diskussioner i øjeblikket. Hvis man for eksempel diskuterer med en hardcore Trump-tilhænger, så er det næsten ligegyldigt hvilke kilder, fakta eller dokumentation man kommer med. Hvis det ikke passer ind i deres verdensbillede, så bliver det bare kaldt fake news.

    Jeg havde for nylig en diskussion, som egentlig illustrerede problemet meget godt. Personen brugte nogle medier, som jeg personligt ikke opfatter som troværdige. Og lige meget hvad hun kom med derfra, så havde jeg i virkeligheden ikke tænkt mig at tro på det.

    På den måde stod vi faktisk begge to i samme situation.

    Vi diskuterede endda noget så grundlæggende som hvorvidt jorden er flad. Hvilket den selvfølgelig ikke er.

    Men pointen er egentlig ikke den konkrete diskussion. Pointen er, at hvis folk først har besluttet sig for deres sandhed, så bliver fakta ofte bare endnu en ting, man kan vælge fra.

    Og så er vi pludselig ikke længere i en debat.
    Så er vi i to parallelle virkeligheder.

    Og der er det næsten umuligt at nå hinanden.

    #Folketingsvalg2026 #Debatkultur #Demokrati #FaktaFørFølelser #FakeNews #KritiskTænkning #Oplysning #SamtaleIKkeSkænderi #PolitiskDebat #Sandhed #Ytringsfrihed #Medieforståelse #DemokratiskSamtale #Danmark #Samfundsdebat
    Noget af det mest frustrerende ved at diskutere med mennesker, der har en meget forvrænget opfattelse af virkeligheden, er hvor skævt selve spillet er. Der findes en gammel pointe, som egentlig forklarer det meget godt. Det kræver meget mere arbejde at modbevise en løgn, end det kræver at opfinde den. En løgn kan man bare slynge ud på fem sekunder. Men at dokumentere, forklare og modbevise den kan tage timevis. Og selv når man gør det, så sker der ofte noget interessant. Den person, der kom med løgnen, behøver ikke bevise noget som helst. De bliver bare ved med at gentage den. I værste fald flytter de bare målstolperne lidt og finder på noget nyt. Man ser det tit i politiske diskussioner i øjeblikket. Hvis man for eksempel diskuterer med en hardcore Trump-tilhænger, så er det næsten ligegyldigt hvilke kilder, fakta eller dokumentation man kommer med. Hvis det ikke passer ind i deres verdensbillede, så bliver det bare kaldt fake news. Jeg havde for nylig en diskussion, som egentlig illustrerede problemet meget godt. Personen brugte nogle medier, som jeg personligt ikke opfatter som troværdige. Og lige meget hvad hun kom med derfra, så havde jeg i virkeligheden ikke tænkt mig at tro på det. På den måde stod vi faktisk begge to i samme situation. Vi diskuterede endda noget så grundlæggende som hvorvidt jorden er flad. Hvilket den selvfølgelig ikke er. Men pointen er egentlig ikke den konkrete diskussion. Pointen er, at hvis folk først har besluttet sig for deres sandhed, så bliver fakta ofte bare endnu en ting, man kan vælge fra. Og så er vi pludselig ikke længere i en debat. Så er vi i to parallelle virkeligheder. Og der er det næsten umuligt at nå hinanden. #Folketingsvalg2026 #Debatkultur #Demokrati #FaktaFørFølelser #FakeNews #KritiskTænkning #Oplysning #SamtaleIKkeSkænderi #PolitiskDebat #Sandhed #Ytringsfrihed #Medieforståelse #DemokratiskSamtale #Danmark #Samfundsdebat
    Like
    Yay
    2
    2 Kommentarer 1 Delinger 1K Visninger
  • På en dag hvor det blæser "en halv pelikan", og havens småkravl fornuftigt nok er krøbet i ly, bød "larvepensionen" på endnu en lille ny beboer

    I dag er det en af havens "slyngler", en super smuk lille snyltehveps, Scirtetes robustus, der klækkede fra en puppe jeg fandt i starten af juni sidste år.

    Selvom de snylter på "mine" natsommerfuglelarver, er han naturligvis sat ud på det træ hvor jeg fandt puppen

    Den uheldige larve var ca. 15 mm. og fundet på Ahorn.
    På en dag hvor det blæser "en halv pelikan", og havens småkravl fornuftigt nok er krøbet i ly, bød "larvepensionen" på endnu en lille ny beboer😃 I dag er det en af havens "slyngler", en super smuk lille snyltehveps, Scirtetes robustus, der klækkede fra en puppe jeg fandt i starten af juni sidste år. Selvom de snylter på "mine" natsommerfuglelarver, er han naturligvis sat ud på det træ hvor jeg fandt puppen😊 Den uheldige larve var ca. 15 mm. og fundet på Ahorn.
    Like
    Yay
    9
    0 Kommentarer 1 Delinger 592 Visninger
  • På en dag der startede våd, kold og blæsende, var det ekstra hyggeligt, at hilse på en fin lille nyklækket bladhveps, Euura humeralis

    Den er klækket fra puppen af en larve, jeg fandt sidste år i midten af maj på en Seljepil i haven.
    Der var på det tidspunkt fuld gang i havens "slyngler", så som mange andre, hyggede den sig et par uger i sikkerhed i "Larvepensionen".
    Jeg plejer at sætte dem ud, når de er klar til "at gå i jorden", men den her tog fusen på mig, og gravede sig ned for at overvintre i sin boks.....

    Den var ikke synderligt interesseret i en fotoseance, så det blev kun til en håndfuld hurtige fotos, før den efter at have fyldt maven på et par pilerakler, blev sat ud på det træ hvor jeg fandt larven
    På en dag der startede våd, kold og blæsende, var det ekstra hyggeligt, at hilse på en fin lille nyklækket bladhveps, Euura humeralis 😃 Den er klækket fra puppen af en larve, jeg fandt sidste år i midten af maj på en Seljepil i haven. Der var på det tidspunkt fuld gang i havens "slyngler", så som mange andre, hyggede den sig et par uger i sikkerhed i "Larvepensionen". Jeg plejer at sætte dem ud, når de er klar til "at gå i jorden", men den her tog fusen på mig, og gravede sig ned for at overvintre i sin boks.....😅 Den var ikke synderligt interesseret i en fotoseance, så det blev kun til en håndfuld hurtige fotos, før den efter at have fyldt maven på et par pilerakler, blev sat ud på det træ hvor jeg fandt larven😃
    Like
    Love
    Yay
    11
    2 Kommentarer 0 Delinger 596 Visninger
  • En god nyhed. Tak.

    800 million kronor til Gaza.

    Akelius Foundation's record donations to Gaza of 800 million kronor will go towards building 400 new schools

    'If you have a lot of money, it should be used in the right way. And this is a huge tragedy.' — he says.

    The Akelius Foundation has previously donated 100 million kronor to Palestine via SOS Children's Villages, which, among other things, went towards building a school in Gaza.

    Now I have seen pictures that show that only pieces of concrete remain of that school, Roger Akelius, real estate entrepreneur and founder of the charitable foundation, tells Dagens ETC.

    https://akelius-foundation.org/en/donations-to-gaza
    En god nyhed. Tak. 800 million kronor til Gaza. Akelius Foundation's record donations to Gaza of 800 million kronor will go towards building 400 new schools 'If you have a lot of money, it should be used in the right way. And this is a huge tragedy.' — he says. The Akelius Foundation has previously donated 100 million kronor to Palestine via SOS Children's Villages, which, among other things, went towards building a school in Gaza. Now I have seen pictures that show that only pieces of concrete remain of that school, Roger Akelius, real estate entrepreneur and founder of the charitable foundation, tells Dagens ETC. https://akelius-foundation.org/en/donations-to-gaza
    AKELIUS-FOUNDATION.ORG
    Akelius Foundation | Donations to Gaza
    Roger Akelius' charity organization is making what it claims is the largest Swedish donation for humanitarian aid ever: 800 million kronor to children in Gaza, twice as much as the government is giving.
    Like
    Love
    5
    0 Kommentarer 0 Delinger 370 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind