• Dagens gamle ord/Udtryk..

    Slambert
    Nej, en slambert er ikke en gammeldags slamsuger hvor man bruger håndsving, ej heller en eller anden fulderik der falder og knalder hovedet ned i bordet, men derimod en slyngel, en skurk eller en grov og upålidelig person.
    <b>Dagens gamle ord/Udtryk..</b> <b>Slambert</b> Nej, en slambert er ikke en gammeldags slamsuger hvor man bruger håndsving, ej heller en eller anden fulderik der falder og knalder hovedet ned i bordet, men derimod en slyngel, en skurk eller en grov og upålidelig person.
    Like
    Yay
    9
    0 Comments 0 Shares 320 Views
  • En ung og en ældre udgave men stadigvæk FDFer første gang fra 1990 til 1998 så en pause på 21 år og Leder fra 2019 alt sammen i samme kreds FDF Gammelholte-Vedbæk
    En ung og en ældre udgave men stadigvæk FDFer første gang fra 1990 til 1998 så en pause på 21 år og Leder fra 2019 alt sammen i samme kreds FDF Gammelholte-Vedbæk
    Yay
    Like
    Love
    11
    0 Comments 0 Shares 314 Views
  • Har vi større problemer end en manglende regering?
    Ja. Det tror jeg faktisk, vi har.

    Vi har efterhånden fået en ret imponerende evne til at forveksle et like med en samfundsindsats.

    Det er lidt som at stå ved siden af en fyldt opvask, sukke tungt og sige: “Den burde virkelig tages,” for derefter at tage et billede af tallerknerne, lægge det på Facebook og skrive: “Det her er simpelthen for dårligt.”

    Vi har fået en offentlig samtale, hvor ansvaret ofte bliver placeret så langt væk fra os selv, at det næsten forsvinder ud i tågen, mens vi selv står tilbage med forargelsen som vores vigtigste bidrag. Den er vi til gengæld blevet rigtig gode til at levere hurtigt, præcist og gerne med et lille moralsk overskud i stemmen.

    Vi har al verdens viden i lommen, men er det som med køleskabet ved midnat. Vi åbner det, stirrer lidt ind, tager det, der ser mest fristende ud, og lukker igen uden helt at vide, hvad vi egentlig kom efter.

    Et opslag dukker op. En overskrift. Et klip. Et “prøv lige at se det her”. Og kort efter står vi med en holdning, friskbagt og klar til servering som en lun croissant fra algoritmens lille bageri. Den kan være lavet på fakta, følelser eller surdej af gammel irritation. Det vigtigste er næsten bare, at den dufter rigtigt.

    “Nu må der gøres noget.”

    Hvad der skal gøres, hvem der skal gøre det, hvad det koster, og om problemet overhovedet er forstået rigtigt, må vi tage senere. Den slags detaljer kan jo hurtigt ødelægge en ellers fin forargelse.
    Vi undersøger sjældent substansen eller spørger hvordan en reel løsning skulle se ud. Til gengæld ved vi med stor sikkerhed, at det er for dårligt. Og det skal siges. Helst med offentligt engagement, så andre kan skrive “ så enig” nedenunder.

    Senere kan man så nævne det til middagen på lørdag.
    “Jeg skrev faktisk noget om det.”
    “Jeg delte også et ret vigtigt opslag.”
    “Jeg tror faktisk, det nåede rimelig bredt ud.”

    Og så kan man tage et glas vin mere i bevidstheden om, at demokratiet endnu en gang blev reddet fra sofaen i Nørre Bøvling
    Så ja, det kan da være et problem, hvis vi mangler en regering.
    Men det større problem er måske, at vi langsomt har vænnet os til, at følelsen af deltagelse fylder mere end den faktiske deltagelse. At indignation kan ligne indsats og at opslag kan føles som handling.

    Vi mangler ikke kun en regering.
    Vi mangler lidt færre pegefingre og lidt flere hænder.
    Har vi større problemer end en manglende regering? Ja. Det tror jeg faktisk, vi har. Vi har efterhånden fået en ret imponerende evne til at forveksle et like med en samfundsindsats. Det er lidt som at stå ved siden af en fyldt opvask, sukke tungt og sige: “Den burde virkelig tages,” for derefter at tage et billede af tallerknerne, lægge det på Facebook og skrive: “Det her er simpelthen for dårligt.” Vi har fået en offentlig samtale, hvor ansvaret ofte bliver placeret så langt væk fra os selv, at det næsten forsvinder ud i tågen, mens vi selv står tilbage med forargelsen som vores vigtigste bidrag. Den er vi til gengæld blevet rigtig gode til at levere hurtigt, præcist og gerne med et lille moralsk overskud i stemmen. Vi har al verdens viden i lommen, men er det som med køleskabet ved midnat. Vi åbner det, stirrer lidt ind, tager det, der ser mest fristende ud, og lukker igen uden helt at vide, hvad vi egentlig kom efter. Et opslag dukker op. En overskrift. Et klip. Et “prøv lige at se det her”. Og kort efter står vi med en holdning, friskbagt og klar til servering som en lun croissant fra algoritmens lille bageri. Den kan være lavet på fakta, følelser eller surdej af gammel irritation. Det vigtigste er næsten bare, at den dufter rigtigt. “Nu må der gøres noget.” Hvad der skal gøres, hvem der skal gøre det, hvad det koster, og om problemet overhovedet er forstået rigtigt, må vi tage senere. Den slags detaljer kan jo hurtigt ødelægge en ellers fin forargelse. Vi undersøger sjældent substansen eller spørger hvordan en reel løsning skulle se ud. Til gengæld ved vi med stor sikkerhed, at det er for dårligt. Og det skal siges. Helst med offentligt engagement, så andre kan skrive “ så enig” nedenunder. Senere kan man så nævne det til middagen på lørdag. “Jeg skrev faktisk noget om det.” “Jeg delte også et ret vigtigt opslag.” “Jeg tror faktisk, det nåede rimelig bredt ud.” Og så kan man tage et glas vin mere i bevidstheden om, at demokratiet endnu en gang blev reddet fra sofaen i Nørre Bøvling Så ja, det kan da være et problem, hvis vi mangler en regering. Men det større problem er måske, at vi langsomt har vænnet os til, at følelsen af deltagelse fylder mere end den faktiske deltagelse. At indignation kan ligne indsats og at opslag kan føles som handling. Vi mangler ikke kun en regering. Vi mangler lidt færre pegefingre og lidt flere hænder.
    Like
    Yay
    11
    5 Comments 0 Shares 406 Views
  • FORMEL-1 BAG KULISSERNE I DENNE UGE

    Formel-1 i Padborg? "GLEM DET"!
    Er Lewis Hamilton BLEVET FOR GAMMEL?
    Klik og læs selv analysen her:
    <h2>FORMEL-1 BAG KULISSERNE I DENNE UGE</h2>Formel-1 i Padborg? "GLEM DET"! Er Lewis Hamilton BLEVET FOR GAMMEL? <b>Klik og læs selv analysen her:<b>
    PETERNYGAARDF1.SUBSTACK.COM
    FORMEL 1 BAG KULISSERNE I DENNE UGE
    F1 I PADBORG? GLEM DET! ER LEWIS H BLEVET FOR GAMMEL? LÆS ANALYSEN!
    0 Comments 0 Shares 379 Views
  • Er du mon gammel nok til at være med blandt "Seniorerne"?

    Seniorlivet "Den tredje alder". Fasen betragtes i dag af mange som en af livets bedste perioder, da man nu har stor personlig frihed og faglige eller personlige erfaringer at høste af, uden de daglige forpligtelser fra karriere og børneopdragelse.

    At være voksen senior med et positivt syn på livet betyder, at man har overskuddet til at nyde sin tid, engagere sig i fællesskaber og se muligheder frem for begrænsninger.

    Her inde i er det medlemmernes initiativer der skaber fællesskabet i gruppens - debat og aktiviteter.
    Mød Seniorerne: https://socii.dk/groups/2420260413063924
    Del og like gerne budskabet!

    #Socii #fællesskab #folkepensionist #seniorer #pensionister #humor #relationer #initiativ #aktiviteter
    <h2>😉 Er du mon gammel nok til at være med blandt "Seniorerne"?</h2><b>Seniorlivet "Den tredje alder".</b> Fasen betragtes i dag af mange som en af livets bedste perioder, da man nu har stor personlig frihed og faglige eller personlige erfaringer at høste af, uden de daglige forpligtelser fra karriere og børneopdragelse. At være voksen senior med et positivt syn på livet betyder, at man har overskuddet til at nyde sin tid, engagere sig i fællesskaber og se muligheder frem for begrænsninger. Her inde i er det medlemmernes initiativer der skaber fællesskabet i gruppens - debat og aktiviteter. Mød Seniorerne: https://socii.dk/groups/2420260413063924 Del og like gerne budskabet! #Socii #fællesskab #folkepensionist #seniorer #pensionister #humor #relationer #initiativ #aktiviteter
    1 Comments 0 Shares 827 Views
  • I 2021 udfyldte jeg de fornødne formularer til vævsanvendelsesregisteret, så mine vævsprøver og genetiske oplysninger ikke må bruges af andre end mig selv. De færreste kendte (og kender) til dette register og endnu mindre til muligheden for at forbyde brugen af éns oplysninger. Formularerne, der skulle udfyldes, lå da også virkeligt godt skjult på nettet, og de var ikke nemme at tilgå.

    Netop i lyset af covid og de ekstremt mange test, der blev foretaget, var det ellers uhyre aktuelt at beskytte sine biologiske data. Vi blev bare ikke ikke oplyst om, hvordan de ville blive brugt, eller hvordan man havde tænkt sig at beskytte dem.

    Kan man så være sikker på, at éns data ikke bliver brugt, når man har givet forbud mod det? Formentligt ikke. Jeg stoler ikke på myndighederne over en dørtærskel, og en udsendelse som denne bekræfter mig i, at det er der heller ingen grund til at gøre. Når der er så enormt store pengesummer involveret, bliver vi mennesker bare en handelsvare.

    Udsendelse her er syv år gammel (fra dengang journalisterne stadigt lavede noget gravearbejde), men bestemt stadigt aktuel. For alle vores data bliver i den grad stadigt misbrugt, og der er stadigt mennesker, der tjener styrtende med penge på dem. Bl.a. Marc Zuckerberg, der også er indblandet i denne sag om forsvundne blodprøver.

    www.dr.dk/drtv/program/blodproeverne-der-forsvandt_443642
    I 2021 udfyldte jeg de fornødne formularer til vævsanvendelsesregisteret, så mine vævsprøver og genetiske oplysninger ikke må bruges af andre end mig selv. De færreste kendte (og kender) til dette register og endnu mindre til muligheden for at forbyde brugen af éns oplysninger. Formularerne, der skulle udfyldes, lå da også virkeligt godt skjult på nettet, og de var ikke nemme at tilgå. Netop i lyset af covid og de ekstremt mange test, der blev foretaget, var det ellers uhyre aktuelt at beskytte sine biologiske data. Vi blev bare ikke ikke oplyst om, hvordan de ville blive brugt, eller hvordan man havde tænkt sig at beskytte dem. Kan man så være sikker på, at éns data ikke bliver brugt, når man har givet forbud mod det? Formentligt ikke. Jeg stoler ikke på myndighederne over en dørtærskel, og en udsendelse som denne bekræfter mig i, at det er der heller ingen grund til at gøre. Når der er så enormt store pengesummer involveret, bliver vi mennesker bare en handelsvare. Udsendelse her er syv år gammel (fra dengang journalisterne stadigt lavede noget gravearbejde), men bestemt stadigt aktuel. For alle vores data bliver i den grad stadigt misbrugt, og der er stadigt mennesker, der tjener styrtende med penge på dem. Bl.a. Marc Zuckerberg, der også er indblandet i denne sag om forsvundne blodprøver. www.dr.dk/drtv/program/blodproeverne-der-forsvandt_443642
    DRTV - Blodprøverne der forsvandt
    Gravide kvinder troede, de var med i et dansk forskningsprojekt, da de fik taget blodprøver på Statens Serum Institut. Nu kan DR Dokumentar afsløre, at direktøren brugte deres prøver til at stifte et privat firma i USA. Og at hundredvis af danske blodprøver har ført til et amerikansk forretningseventyr, hvor ejeren af Facebook spiller en hovedrolle. Tilrettelæggelse: Mathias Friis og Søren Kristensen Udløber: 5. mar 2028
    Like
    Angry
    3
    3 Comments 0 Shares 562 Views
  • Ny fortælling om gammel kærlighedshistorie

    Anmeldt af Bjarne Gregersen

    https://bogvaegten.net/kleopatra/
    Ny fortælling om gammel kærlighedshistorie Anmeldt af Bjarne Gregersen https://bogvaegten.net/kleopatra/
    BOGVAEGTEN.NET
    Kleopatra - Bogvægten
    Kleopatra er af sin fader udpeget til at være Egyptens nye hersker. Han har forlangt, at hun skal gifte sig med sin broder og gøre ham til medregent. Det nægter Kleopatra pure - og det betyder krig.
    Yay
    Like
    3
    0 Comments 0 Shares 211 Views
  • Dagens ord/Udtryk..

    Horisontal forfriskning :

    At få en horisontalt forfriskning betyder ikke at man ligger sig ned og drikker sig fuld for at undgå at vælte omkuld, men derimod et gammelt, finere slangudtryk for at have samleje eller gå i seng med nogen.

    Jeg elsker simpelthen det Danske sprog, så mange fede udtryk, ord og talemåder der ikke bliver brugt mere.. Synd og skam. Jeg har gået og samlet en hel del ind her i de sidste par dage, og der er bare sindssyg mange der burde få et come back.
    <b>Dagens ord/Udtryk..</b> <b>Horisontal forfriskning :</b> At få en horisontalt forfriskning betyder ikke at man ligger sig ned og drikker sig fuld for at undgå at vælte omkuld, men derimod et gammelt, finere slangudtryk for at have samleje eller gå i seng med nogen. <i>Jeg elsker simpelthen det Danske sprog, så mange fede udtryk, ord og talemåder der ikke bliver brugt mere.. Synd og skam. Jeg har gået og samlet en hel del ind her i de sidste par dage, og der er bare sindssyg mange der burde få et come back.</i>
    Yay
    Like
    5
    0 Comments 0 Shares 356 Views
  • Vilnius får min anbefaling. Det er nok ikke byen der umiddelbart indbyder til fest og ballade, men historiens vingesus viser sig (stadig) alle vegne.
    Forsømte bygninger, flot restaurerede bygninger, og masser af nybyggeri, der ligner resten af Europa.
    Kirker alle vegne, alskens kristne afarter.
    Flink befolkning der stadig er glade for turister, og en del kan gøre sig forståelig på engelsk.
    Jeg har specielt søgt det mest oprindelige, markeder, små butikker, spor efter gammel kultur og skik.

    Størst glæde har det givet at jeg har fået kontakt med dem der har opretholdt de gamle paganistiske traditioner og ritualer.

    De har blandt andet fundet en gammel hellig ceremoni plads, den dukkede frem under et byggeri.

    Der er nu skabt et lille område med nogle af de symboler samt en form for alter der har haft stor betydning i de tidligere traditionelle animistiske samfund.

    Stenen jeg har fotograferet havde den funktion at den skulle opsamle regnvand inden det ramte jorden, og derved blev 'forurenet'
    Det hellige vand havde en speciel betydning i de gamle paganistiske traditioner.

    Alt det ved jeg nu, da en af dem fra troessamfundet var ved at vedligeholde det da jeg fandt stedet.
    Vilnius får min anbefaling. Det er nok ikke byen der umiddelbart indbyder til fest og ballade, men historiens vingesus viser sig (stadig) alle vegne. Forsømte bygninger, flot restaurerede bygninger, og masser af nybyggeri, der ligner resten af Europa. Kirker alle vegne, alskens kristne afarter. Flink befolkning der stadig er glade for turister, og en del kan gøre sig forståelig på engelsk. Jeg har specielt søgt det mest oprindelige, markeder, små butikker, spor efter gammel kultur og skik. Størst glæde har det givet at jeg har fået kontakt med dem der har opretholdt de gamle paganistiske traditioner og ritualer. De har blandt andet fundet en gammel hellig ceremoni plads, den dukkede frem under et byggeri. Der er nu skabt et lille område med nogle af de symboler samt en form for alter der har haft stor betydning i de tidligere traditionelle animistiske samfund. Stenen jeg har fotograferet havde den funktion at den skulle opsamle regnvand inden det ramte jorden, og derved blev 'forurenet' Det hellige vand havde en speciel betydning i de gamle paganistiske traditioner. Alt det ved jeg nu, da en af dem fra troessamfundet var ved at vedligeholde det da jeg fandt stedet.
    Yay
    Like
    8
    1 Comments 0 Shares 768 Views
  • Ny kæmpedinosaur identificeret: 27 meter lang og 27 tons tung


    Kære Socii – her kommer en nyhed, der rækker 100 millioner år tilbage i tiden!

    Forskere har netop identificeret en helt ny art af gigantisk, langhalset dinosaur. Den er blevet døbt en nagatitan – og den var noget af en mundfuld! .

    Fossilerne blev faktisk fundet for ti år siden i det nordøstlige Thailand. Men først nu har videnskaben kunnet fastslå, at der er tale om en hidtil ukendt art .

    En sand kæmpe

    Nagatitanen var ifølge forskerne:

    · 27 meter lang – længere end to bybusser
    · 27 tons tung – lige så meget som ni asiatiske elefanter

    Den tilhører gruppen af langhalsede dinosaurer (sauropoder), som omfatter nogle af de største landdyr, der nogensinde har gået på Jorden.

    Hvorfor er det en nyhed nu?

    Selvom benene har ligget i jorden i et årti, kræver det tid og omhyggeligt arbejde at:

    · Udgrave fossilerne
    · Rense og samle knoglerne
    · Sammenligne dem med kendte arter
    · Fastslå, at det er en helt ny art

    Det er dette arbejde, der nu er færdigt – og resultatet er offentliggjort i et videnskabeligt tidsskrift .

    Hvorfor er det vigtigt?

    · Vi bliver klogere på livets historie – hvert nyt dinosaurfund giver os brikker til at forstå, hvordan verden så ud for millioner af år siden
    · Thailand får sin egen kæmpe – nagatitanen er opkaldt efter nagaer, mytiske slangevæsner i thailandsk og hinduistisk mytologi
    · Videnskaben lever – selv gamle knogler kan stadig overraske os

    Kæmpe cadeau til forskerne, der har gravet, renset og samlet brikkerne til et 100 millioner år gammelt puslespil!

    Vidste I, at der stadig bliver opdaget helt nye dinosaur-arter – selv fra fossiler fundet for årtier siden?

    #Dinosaur #Nagatitan #Palæontologi #Thailand #Videnskab #Fossil #NyArt #Kæmpedinosaur #PositiveNyheder #Socii #Danmark

    Kilde:

    · TV2 Kort Nyt – Ny gigantisk dinosaur identificeret i Thailand (15. maj 2026)
    🦕🔬 Ny kæmpedinosaur identificeret: 27 meter lang og 27 tons tung Kære Socii – her kommer en nyhed, der rækker 100 millioner år tilbage i tiden! ✨ Forskere har netop identificeret en helt ny art af gigantisk, langhalset dinosaur. Den er blevet døbt en nagatitan – og den var noget af en mundfuld! . Fossilerne blev faktisk fundet for ti år siden i det nordøstlige Thailand. Men først nu har videnskaben kunnet fastslå, at der er tale om en hidtil ukendt art . 📏 En sand kæmpe Nagatitanen var ifølge forskerne: · 27 meter lang – længere end to bybusser · 27 tons tung – lige så meget som ni asiatiske elefanter Den tilhører gruppen af langhalsede dinosaurer (sauropoder), som omfatter nogle af de største landdyr, der nogensinde har gået på Jorden. 🦴 Hvorfor er det en nyhed nu? Selvom benene har ligget i jorden i et årti, kræver det tid og omhyggeligt arbejde at: · Udgrave fossilerne · Rense og samle knoglerne · Sammenligne dem med kendte arter · Fastslå, at det er en helt ny art Det er dette arbejde, der nu er færdigt – og resultatet er offentliggjort i et videnskabeligt tidsskrift . 💚 Hvorfor er det vigtigt? · Vi bliver klogere på livets historie – hvert nyt dinosaurfund giver os brikker til at forstå, hvordan verden så ud for millioner af år siden · Thailand får sin egen kæmpe – nagatitanen er opkaldt efter nagaer, mytiske slangevæsner i thailandsk og hinduistisk mytologi · Videnskaben lever – selv gamle knogler kan stadig overraske os Kæmpe cadeau til forskerne, der har gravet, renset og samlet brikkerne til et 100 millioner år gammelt puslespil! 🦕🔬 Vidste I, at der stadig bliver opdaget helt nye dinosaur-arter – selv fra fossiler fundet for årtier siden? 👇 #Dinosaur #Nagatitan #Palæontologi #Thailand #Videnskab #Fossil #NyArt #Kæmpedinosaur #PositiveNyheder #Socii #Danmark 🔗 Kilde: · TV2 Kort Nyt – Ny gigantisk dinosaur identificeret i Thailand (15. maj 2026)
    Like
    Yay
    9
    0 Comments 0 Shares 714 Views
More Results

Sign In to your Account

Welcome back! Please enter your details

Do not have an account? Sign Up

Create a new account

Already have an account? Sign In