• Flere europæiske byer har de seneste år lavet forskellige forbud, der skal forsøge at holde folk væk fra klimabelastende fristelser.

    Mens Amsterdam er den første by til at forbyde reklamer for både kød og fossile brændsler, har andre byer lavet lignende tiltag.

    I Edinburgh i Skotland har man forbudt reklamer for benzinbiler og eksotiske ferier på kommunalt ejede pladser.

    Også i Stockholm kan man i løbet af sommeren se, at reklamer for flyrejser og benzinbiler vil blive revet ned, efter hovedstadens rådhus i efteråret vedtog at forbyde markedsføring af fossile brændsler i byens offentlige rum.

    https://www.dr.dk/nyheder/udland/i-amsterdam-er-det-blevet-forbudt-reklamere-bacon-og-benzinbiler
    Flere europæiske byer har de seneste år lavet forskellige forbud, der skal forsøge at holde folk væk fra klimabelastende fristelser. Mens Amsterdam er den første by til at forbyde reklamer for både kød og fossile brændsler, har andre byer lavet lignende tiltag. I Edinburgh i Skotland har man forbudt reklamer for benzinbiler og eksotiske ferier på kommunalt ejede pladser. Også i Stockholm kan man i løbet af sommeren se, at reklamer for flyrejser og benzinbiler vil blive revet ned, efter hovedstadens rådhus i efteråret vedtog at forbyde markedsføring af fossile brændsler i byens offentlige rum. https://www.dr.dk/nyheder/udland/i-amsterdam-er-det-blevet-forbudt-reklamere-bacon-og-benzinbiler
    WWW.DR.DK
    I Amsterdam er det blevet forbudt at reklamere for bacon og benzinbiler
    Flere europæiske byer har de seneste år lavet forskellige forbud, der skal forsøge at holde folk væk fra klimabelastende fristelser.
    Like
    Angry
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 629 Visninger
  • I 2021 udfyldte jeg de fornødne formularer til vævsanvendelsesregisteret, så mine vævsprøver og genetiske oplysninger ikke må bruges af andre end mig selv. De færreste kendte (og kender) til dette register og endnu mindre til muligheden for at forbyde brugen af éns oplysninger. Formularerne, der skulle udfyldes, lå da også virkeligt godt skjult på nettet, og de var ikke nemme at tilgå.

    Netop i lyset af covid og de ekstremt mange test, der blev foretaget, var det ellers uhyre aktuelt at beskytte sine biologiske data. Vi blev bare ikke ikke oplyst om, hvordan de ville blive brugt, eller hvordan man havde tænkt sig at beskytte dem.

    Kan man så være sikker på, at éns data ikke bliver brugt, når man har givet forbud mod det? Formentligt ikke. Jeg stoler ikke på myndighederne over en dørtærskel, og en udsendelse som denne bekræfter mig i, at det er der heller ingen grund til at gøre. Når der er så enormt store pengesummer involveret, bliver vi mennesker bare en handelsvare.

    Udsendelse her er syv år gammel (fra dengang journalisterne stadigt lavede noget gravearbejde), men bestemt stadigt aktuel. For alle vores data bliver i den grad stadigt misbrugt, og der er stadigt mennesker, der tjener styrtende med penge på dem. Bl.a. Marc Zuckerberg, der også er indblandet i denne sag om forsvundne blodprøver.

    www.dr.dk/drtv/program/blodproeverne-der-forsvandt_443642
    I 2021 udfyldte jeg de fornødne formularer til vævsanvendelsesregisteret, så mine vævsprøver og genetiske oplysninger ikke må bruges af andre end mig selv. De færreste kendte (og kender) til dette register og endnu mindre til muligheden for at forbyde brugen af éns oplysninger. Formularerne, der skulle udfyldes, lå da også virkeligt godt skjult på nettet, og de var ikke nemme at tilgå. Netop i lyset af covid og de ekstremt mange test, der blev foretaget, var det ellers uhyre aktuelt at beskytte sine biologiske data. Vi blev bare ikke ikke oplyst om, hvordan de ville blive brugt, eller hvordan man havde tænkt sig at beskytte dem. Kan man så være sikker på, at éns data ikke bliver brugt, når man har givet forbud mod det? Formentligt ikke. Jeg stoler ikke på myndighederne over en dørtærskel, og en udsendelse som denne bekræfter mig i, at det er der heller ingen grund til at gøre. Når der er så enormt store pengesummer involveret, bliver vi mennesker bare en handelsvare. Udsendelse her er syv år gammel (fra dengang journalisterne stadigt lavede noget gravearbejde), men bestemt stadigt aktuel. For alle vores data bliver i den grad stadigt misbrugt, og der er stadigt mennesker, der tjener styrtende med penge på dem. Bl.a. Marc Zuckerberg, der også er indblandet i denne sag om forsvundne blodprøver. www.dr.dk/drtv/program/blodproeverne-der-forsvandt_443642
    DRTV - Blodprøverne der forsvandt
    Gravide kvinder troede, de var med i et dansk forskningsprojekt, da de fik taget blodprøver på Statens Serum Institut. Nu kan DR Dokumentar afsløre, at direktøren brugte deres prøver til at stifte et privat firma i USA. Og at hundredvis af danske blodprøver har ført til et amerikansk forretningseventyr, hvor ejeren af Facebook spiller en hovedrolle. Tilrettelæggelse: Mathias Friis og Søren Kristensen Udløber: 5. mar 2028
    Like
    Angry
    3
    3 Kommentarer 0 Delinger 562 Visninger
  • Lad dem nu larme lidt

    I dag er sidste skoledag.

    For nogle er det måske bare endnu en dag i kalenderen. For andre er det en dag med fløjter, karameller, udklædning, musik, pynt, grin, lidt for høje stemmer og unge mennesker, der fylder lidt mere, end de plejer.

    Og ved I hvad?

    Det må de gerne.

    For de unge mennesker, der i dag fejrer sidste skoledag, er de samme børn, der for år tilbage gik ind gennem flagalléen til deres første skoledag. Dengang stod de med alt for store skoletasker, spændte øjne og forældre, der forsøgte at skjule en klump i halsen. Nu går de ud den anden vej som unge mennesker, der har gennemført folkeskolen, holdt ud, lært noget, fejlet noget, fundet venner, mistet venner, været trætte, pressede, glade, usikre og alt det andet, man er, mens man vokser op.

    Det fortjener faktisk en festdag.

    Ikke en poleret, lydløs og institutionsgodkendt markering, hvor al spontanitet er pakket ind i risikovurderinger, imagepleje og hensynserklæringer. En rigtig festdag. En dag, hvor de larmer lidt, griner lidt for højt, kaster med karameller, fløjter, pynter op og mærker, at noget stort er slut, og noget nyt er på vej.

    Selvfølgelig findes der altid nogen, der ikke kan finde ud af det. Sådan er det med unge mennesker. Sådan er det i øvrigt også med voksne mennesker. Der er altid enkelte, der skal være lidt for smarte, lidt for voldsomme, lidt for meget. Det skal man tage hånd om.

    Men vi må passe på, at vi ikke lader de få ødelægge dagen for de mange.

    For det er efterhånden blevet en trist refleks i vores samfund, at alt, der larmer, roder, lugter lidt af liv eller falder uden for det kontrollerede, straks skal reguleres, begrænses, fjernes eller problematiseres. Vi er blevet ualmindeligt dygtige til at opdage det, der kan gå galt, og påfaldende dårlige til at huske alt det, der faktisk går godt.

    En fløjte bliver til et arbejdsmiljøproblem. Karameller bliver til en sikkerhedsrisiko. Pynt bliver til et imageproblem. Et par timers ungdommelig uro blivet til et problem.

    Måske er det ikke de unge, der er blevet for meget.

    Måske er det os andre, der er blevet for lidt rummelige.

    Der bliver talt meget om trivsel. Om fællesskab. Om at unge skal føle sig set, hørt og inkluderet. Men når de så endelig står der, midt i deres eget fællesskab, glade, støjende, forventningsfulde og fulde af liv, så kommer voksenverdenen farende med løftede pegefingre, høreværn, forbud og bekymrede miner.

    Det er, ærligt talt, lidt komisk.

    Og også lidt sørgeligt.

    For hvad er det egentlig, vi vil have? Vil vi have unge mennesker, der tør tage del i fællesskaber, glæde sig til noget sammen og markere overgange i livet? Eller vil vi have en generation, der lærer, at det sikreste er at dæmpe sig, rette ind og helst ikke fylde for meget i landskabet?

    Sidste skoledag varer ikke en uge eller en måned. Den varer i realiteten nogle få timer på en ganske særlig dag i et ungt menneskes liv. De timer får de aldrig igen.

    Så lad dem dog få dem.

    Lad dem pynte op. Lad dem fløjte. Lad dem kaste karameller. Lad de små børn glæde sig. Lad lærerne smile lidt, også selv om det larmer. Lad skolen se ud, som om der faktisk foregår noget levende derinde. En skole behøver ikke ligne et prospekt fra en kommunal visionsplan hele tiden. Nogle gange må den gerne ligne et sted, hvor børn har gået, levet, lært og nu siger farvel.

    Vi skal selvfølgelig tage hensyn til hinanden. Men hensyn er ikke det samme som, at alle andre altid skal skrue ned, fordi nogen et sted har besluttet, at al uro er et overgreb på den perfekte orden.

    Der må gerne være dage, hvor livet fylder.

    Der må gerne være dage, hvor unge mennesker larmer lidt mere end normalt.

    Der må gerne være dage, hvor vi voksne træder et skridt tilbage og husker, at vi selv engang var dem, der stod med følelsen af frihed i kroppen og hele verden foran os.

    Og hvis vi ikke selv kan huske det, så er det måske os, der skal øve os lidt.

    Ikke de unge.

    Så til alle jer, der har haft sidste skoledag i dag: Tillykke. I har gjort det godt. Nyd dagen. Pas på hinanden. Vær ordentlige. Men vær også unge.

    Og til os andre: Træk vejret. Tag høreværnet af et øjeblik. Se på dem.

    Det er ikke samfundets sammenbrud, vi er vidne til.

    Det er bare unge mennesker, der fejrer, at de er på vej videre.
    Lad dem nu larme lidt I dag er sidste skoledag. For nogle er det måske bare endnu en dag i kalenderen. For andre er det en dag med fløjter, karameller, udklædning, musik, pynt, grin, lidt for høje stemmer og unge mennesker, der fylder lidt mere, end de plejer. Og ved I hvad? Det må de gerne. For de unge mennesker, der i dag fejrer sidste skoledag, er de samme børn, der for år tilbage gik ind gennem flagalléen til deres første skoledag. Dengang stod de med alt for store skoletasker, spændte øjne og forældre, der forsøgte at skjule en klump i halsen. Nu går de ud den anden vej som unge mennesker, der har gennemført folkeskolen, holdt ud, lært noget, fejlet noget, fundet venner, mistet venner, været trætte, pressede, glade, usikre og alt det andet, man er, mens man vokser op. Det fortjener faktisk en festdag. Ikke en poleret, lydløs og institutionsgodkendt markering, hvor al spontanitet er pakket ind i risikovurderinger, imagepleje og hensynserklæringer. En rigtig festdag. En dag, hvor de larmer lidt, griner lidt for højt, kaster med karameller, fløjter, pynter op og mærker, at noget stort er slut, og noget nyt er på vej. Selvfølgelig findes der altid nogen, der ikke kan finde ud af det. Sådan er det med unge mennesker. Sådan er det i øvrigt også med voksne mennesker. Der er altid enkelte, der skal være lidt for smarte, lidt for voldsomme, lidt for meget. Det skal man tage hånd om. Men vi må passe på, at vi ikke lader de få ødelægge dagen for de mange. For det er efterhånden blevet en trist refleks i vores samfund, at alt, der larmer, roder, lugter lidt af liv eller falder uden for det kontrollerede, straks skal reguleres, begrænses, fjernes eller problematiseres. Vi er blevet ualmindeligt dygtige til at opdage det, der kan gå galt, og påfaldende dårlige til at huske alt det, der faktisk går godt. En fløjte bliver til et arbejdsmiljøproblem. Karameller bliver til en sikkerhedsrisiko. Pynt bliver til et imageproblem. Et par timers ungdommelig uro blivet til et problem. Måske er det ikke de unge, der er blevet for meget. Måske er det os andre, der er blevet for lidt rummelige. Der bliver talt meget om trivsel. Om fællesskab. Om at unge skal føle sig set, hørt og inkluderet. Men når de så endelig står der, midt i deres eget fællesskab, glade, støjende, forventningsfulde og fulde af liv, så kommer voksenverdenen farende med løftede pegefingre, høreværn, forbud og bekymrede miner. Det er, ærligt talt, lidt komisk. Og også lidt sørgeligt. For hvad er det egentlig, vi vil have? Vil vi have unge mennesker, der tør tage del i fællesskaber, glæde sig til noget sammen og markere overgange i livet? Eller vil vi have en generation, der lærer, at det sikreste er at dæmpe sig, rette ind og helst ikke fylde for meget i landskabet? Sidste skoledag varer ikke en uge eller en måned. Den varer i realiteten nogle få timer på en ganske særlig dag i et ungt menneskes liv. De timer får de aldrig igen. Så lad dem dog få dem. Lad dem pynte op. Lad dem fløjte. Lad dem kaste karameller. Lad de små børn glæde sig. Lad lærerne smile lidt, også selv om det larmer. Lad skolen se ud, som om der faktisk foregår noget levende derinde. En skole behøver ikke ligne et prospekt fra en kommunal visionsplan hele tiden. Nogle gange må den gerne ligne et sted, hvor børn har gået, levet, lært og nu siger farvel. Vi skal selvfølgelig tage hensyn til hinanden. Men hensyn er ikke det samme som, at alle andre altid skal skrue ned, fordi nogen et sted har besluttet, at al uro er et overgreb på den perfekte orden. Der må gerne være dage, hvor livet fylder. Der må gerne være dage, hvor unge mennesker larmer lidt mere end normalt. Der må gerne være dage, hvor vi voksne træder et skridt tilbage og husker, at vi selv engang var dem, der stod med følelsen af frihed i kroppen og hele verden foran os. Og hvis vi ikke selv kan huske det, så er det måske os, der skal øve os lidt. Ikke de unge. Så til alle jer, der har haft sidste skoledag i dag: Tillykke. I har gjort det godt. Nyd dagen. Pas på hinanden. Vær ordentlige. Men vær også unge. Og til os andre: Træk vejret. Tag høreværnet af et øjeblik. Se på dem. Det er ikke samfundets sammenbrud, vi er vidne til. Det er bare unge mennesker, der fejrer, at de er på vej videre.
    Yay
    Like
    Love
    11
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • "Forbuds-Danmark"?
    "Forbuds-Danmark"?
    Haha
    Yay
    Like
    Love
    24
    2 Kommentarer 0 Delinger 410 Visninger
  • Roundup bruges stadig i DK - specielt ved dyrkning af sukkerroer, på trods af EU forbud. DK giver dispensation

    https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/what-does-bayers-us-supreme-court-case-mean-thousands-roundup-lawsuits-2026-04-26/?link_source=ta_bluesky_link&taid=69ede8011ee3610001f4ace4&utm_campaign=trueanthem&utm_medium=social&utm_source=bluesky

    Supreme Court to hear arguments in Bayer case on Monday
    Bayer faces claims from about 65,000 Roundup US plaintiffs
    Company's $7.25 billion settlement awaits judge's approval
    April 26 (Reuters) - The U.S. Supreme Court hears arguments on Monday in Bayer's (BAYGn.DE), opens new tab bid to limit thousands of lawsuits alleging that the German company's Roundup weedkiller causes cancer in a case that is one part of sprawling yearslong litigation over ​the product.
    Roundup bruges stadig i DK - specielt ved dyrkning af sukkerroer, på trods af EU forbud. DK giver dispensation https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/what-does-bayers-us-supreme-court-case-mean-thousands-roundup-lawsuits-2026-04-26/?link_source=ta_bluesky_link&taid=69ede8011ee3610001f4ace4&utm_campaign=trueanthem&utm_medium=social&utm_source=bluesky Supreme Court to hear arguments in Bayer case on Monday Bayer faces claims from about 65,000 Roundup US plaintiffs Company's $7.25 billion settlement awaits judge's approval April 26 (Reuters) - The U.S. Supreme Court hears arguments on Monday in Bayer's (BAYGn.DE), opens new tab bid to limit thousands of lawsuits alleging that the German company's Roundup weedkiller causes cancer in a case that is one part of sprawling yearslong litigation over ​the product.
    Angry
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 398 Visninger
  • 50 ton antibiotika til mennesker, 73 ton til grise.

    Når resistens bliver en mere normal ting bliver den en større dødsårsag end cancer.

    Ting vi betragter som småting, eksempelvis blærebetændelse kan blive almindeligt forekommende dødsårsag, det samme med sår.

    https://www.information.dk/indland/2026/04/forbudt-bruge-antibiotika-rutinemaessigt-alligevel-overalt-danske-svinestalde?kupon=eyJpYXQiOjE3NzY0ODk3MTIsInN1YiI6IjE3MzI0ODo4Mzc3MzYifQ.9ar2OCqX6PkCxJ3sLF30Tg
    50 ton antibiotika til mennesker, 73 ton til grise. Når resistens bliver en mere normal ting bliver den en større dødsårsag end cancer. Ting vi betragter som småting, eksempelvis blærebetændelse kan blive almindeligt forekommende dødsårsag, det samme med sår. https://www.information.dk/indland/2026/04/forbudt-bruge-antibiotika-rutinemaessigt-alligevel-overalt-danske-svinestalde?kupon=eyJpYXQiOjE3NzY0ODk3MTIsInN1YiI6IjE3MzI0ODo4Mzc3MzYifQ.9ar2OCqX6PkCxJ3sLF30Tg
    WWW.INFORMATION.DK
    Det er forbudt at bruge antibiotika rutinemæssigt. Alligevel er det overalt i de danske svinestalde
    Antibiotika skal bruges »med forsigtighed« for at mindske risikoen for resistens. Men i svineproduktionen bliver det givet til langt de fleste grise – også dem, der ikke er syge
    Sad
    Angry
    7
    5 Kommentarer 0 Delinger 431 Visninger
  • England:

    523 personer blev anholdt i henhold til Terrorloven – på et grundlag som High Court har fastslået er ulovligt. Anholdelserne skete for at modsætte sig folkemord og vise støtte til en gruppe, som domstolen har kendt ulovligt forbudt.

    18 – 87 år gamle. Fra alle samfundslag.

    Dommen er appelleret og skal behandles 28.-29. april 2026. Spørgsmålet er, om appeldomstolen vil stadfæste eller omstøde afgørelsen.

    https://x.com/DefendOurJuries/status/2043117885325808099?s=20
    England: 523 personer blev anholdt i henhold til Terrorloven – på et grundlag som High Court har fastslået er ulovligt. Anholdelserne skete for at modsætte sig folkemord og vise støtte til en gruppe, som domstolen har kendt ulovligt forbudt. 18 – 87 år gamle. Fra alle samfundslag. Dommen er appelleret og skal behandles 28.-29. april 2026. Spørgsmålet er, om appeldomstolen vil stadfæste eller omstøde afgørelsen. https://x.com/DefendOurJuries/status/2043117885325808099?s=20
    Like
    Sad
    2
    0 Kommentarer 0 Delinger 496 Visninger
  • Har du nogensinde tænkt over, hvorfor benzin og diesel skal forbydes?
    Det handler ikke kun om klima. Det handler om at gøre dig afhængig af noget, der kan kontrolleres.
    Elbilen bliver præsenteret som fremtidens løsning – men måske er den i virkeligheden en digital fælde.
    Og ja – det er ikke teori eller konspiration: EU har allerede vedtaget en officiel plan om at forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler. Det er et konkret, politisk beslutningsforslag – ikke bare grøn snak.
    Hvad er besluttet:
    • Fra 2035 bliver det forbudt at sælge nye biler med benzin- eller dieselmotor i hele EU
    (brugtbilmarkedet er ikke omfattet – endnu)
    • Målet er nul CO₂-udledning fra alle nye personbiler
    • Beslutningen er en del af EU’s “Green Deal” og blev godkendt af Europa-Parlamentet i 2023
    Kilde (officielt link fra EU):
    https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20230210IPR73029/zero-co2-emissions-for-new-cars-and-vans-in-2035-deal-approved-by-meps?fbclid=IwY2xjawRBoIFleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF5UE9uZGNwaENsMm12Tzkyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHl-49RNU19O5-_OpIHSF24FtcUmpOWqFGklz97tUSNaJbs5vDk7Fo6UPxGDg_aem_JMbD55eCOJa5ADARZT5KJg
    Elbil‑fælde, en moderne kontrolmekanisme
    Den elektroniske bil bliver mere end transport — den bliver en lukket enhed, hvor du indlåses i dens system. Hvis du ikke følger reglerne, eller “bryder protokol”, risikerer du at sidde fast i den som i en dåse. En perfekt metode til kontrol.
    Hvorfor kalde det en “fælde”?
    1. Kameraer og sensorer overvåger alt
    Elbiler er ofte udstyret med kameraer og sensorer, der overvåger dig — selv når bilen er slukket. Disse data kan blive brugt af myndigheder eller andre aktører. Tesla har fx leveret optagelser til politi efter begivenheder i Sentry Mode.
    2. Biometrisk data og ansigtsgenkendelse
    Flere modeller registrerer dine ansigtstræk og overvåger din årvågenhed uden samtykke. Der er allerede retssager i gang i USA vedrørende dette.
    3. Mulighed for ekstern kontrol og hacking
    Særligt kinesiske opladestandere og systemer er sårbare. Fjernstyring, dataadgang og manipulation kan blive realitet — både fra stat og private.
    4. Automatisering og smart grid-styring
    Når din bil er koblet op til hjemmets energi og netværk, kan både elforbrug og adfærd styres udefra. Du mister selvkontrol — systemet overtager.
    Hvad betyder det for os?
    • Elbiler handler ikke kun om grøn energi – men også om kontrol og dataovervågning.
    • Vi skal begynde at spørge: Hvem har adgang til vores kørselsdata og personlige adfærd?
    • Under dække af bæredygtighed ruller et overvågningssystem ud, som mange ikke opdager før det er for sent.
    Og forresten… har du nogensinde spurgt dig selv, hvorfor de er så opsatte på at forbyde benzin og diesel?
    Det handler ikke kun om klima. Det handler også om kontrol.
    Kilder og videre læsning:
    1. https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-trafik-og-biler/2023-02-efter-kritik-tesla-begraenser-overvaagning

    2. https://blog.bilbasen.dk/video-stroem-myter-om-elbiler-470973?fbclid=IwY2xjawRBnzhleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF5UE9uZGNwaENsMm12Tzkyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHo74K74zypSuA7X7BPAgzZSKEAI_38lGErp2JPsViOzlFA29GJo0yi0YYi-y_aem_e7Kvog4d204MolGTgCNAMw

    3. https://globalnyt.dk/truslen-fra-kinesiske-elbiler-og-ladestandere-kan-blive-den-naeste-huawei-skandale/?fbclid=IwY2xjawRBn0xleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF5UE9uZGNwaENsMm12Tzkyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHhfs-Lp8R47eqpqmbbfpGKC1008gcbhyGwtfhTFxVIku91qZn55JeBXST95T_aem_p084mGs-n6AEyHOg2isILg

    4. https://www.boosted.dk/eksperter-slaar-alarm-elbiler-til-130-000-kr-overvaager-ejerne/?fbclid=IwY2xjawRBn3RleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF5UE9uZGNwaENsMm12Tzkyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHl-49RNU19O5-_OpIHSF24FtcUmpOWqFGklz97tUSNaJbs5vDk7Fo6UPxGDg_aem_JMbD55eCOJa5ADARZT5KJg

    5.https://www.cpomagazine.com/data-privacy/privacy-and-cybersecurity-issues-in-electric-vehicles/

    6. https://www.financierworldwide.com/driving-in-the-digital-age-addressing-electric-vehicles-privacy-and-security-issues?fbclid=IwY2xjawRBn59leHRuA2FlbQIxMABicmlkETF5UE9uZGNwaENsMm12Tzkyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHlC_2586wAF9P-s96UVYdJa8hvZeIGoSvRn-uBTKmfMhBrjLnLKxigZzTUik_aem_VKttcXl_dw_h23mzgTlSTw

    7. https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/123967928/Thesis_Final_Meiken_Hansen_090516.pdf
    Har du nogensinde tænkt over, hvorfor benzin og diesel skal forbydes? Det handler ikke kun om klima. Det handler om at gøre dig afhængig af noget, der kan kontrolleres. Elbilen bliver præsenteret som fremtidens løsning – men måske er den i virkeligheden en digital fælde. Og ja – det er ikke teori eller konspiration: EU har allerede vedtaget en officiel plan om at forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler. Det er et konkret, politisk beslutningsforslag – ikke bare grøn snak. Hvad er besluttet: • Fra 2035 bliver det forbudt at sælge nye biler med benzin- eller dieselmotor i hele EU (brugtbilmarkedet er ikke omfattet – endnu) • Målet er nul CO₂-udledning fra alle nye personbiler • Beslutningen er en del af EU’s “Green Deal” og blev godkendt af Europa-Parlamentet i 2023 📎 Kilde (officielt link fra EU): https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20230210IPR73029/zero-co2-emissions-for-new-cars-and-vans-in-2035-deal-approved-by-meps?fbclid=IwY2xjawRBoIFleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF5UE9uZGNwaENsMm12Tzkyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHl-49RNU19O5-_OpIHSF24FtcUmpOWqFGklz97tUSNaJbs5vDk7Fo6UPxGDg_aem_JMbD55eCOJa5ADARZT5KJg Elbil‑fælde, en moderne kontrolmekanisme Den elektroniske bil bliver mere end transport — den bliver en lukket enhed, hvor du indlåses i dens system. Hvis du ikke følger reglerne, eller “bryder protokol”, risikerer du at sidde fast i den som i en dåse. En perfekt metode til kontrol. Hvorfor kalde det en “fælde”? 1. Kameraer og sensorer overvåger alt Elbiler er ofte udstyret med kameraer og sensorer, der overvåger dig — selv når bilen er slukket. Disse data kan blive brugt af myndigheder eller andre aktører. Tesla har fx leveret optagelser til politi efter begivenheder i Sentry Mode. 2. Biometrisk data og ansigtsgenkendelse Flere modeller registrerer dine ansigtstræk og overvåger din årvågenhed uden samtykke. Der er allerede retssager i gang i USA vedrørende dette. 3. Mulighed for ekstern kontrol og hacking Særligt kinesiske opladestandere og systemer er sårbare. Fjernstyring, dataadgang og manipulation kan blive realitet — både fra stat og private. 4. Automatisering og smart grid-styring Når din bil er koblet op til hjemmets energi og netværk, kan både elforbrug og adfærd styres udefra. Du mister selvkontrol — systemet overtager. Hvad betyder det for os? • Elbiler handler ikke kun om grøn energi – men også om kontrol og dataovervågning. • Vi skal begynde at spørge: Hvem har adgang til vores kørselsdata og personlige adfærd? • Under dække af bæredygtighed ruller et overvågningssystem ud, som mange ikke opdager før det er for sent. Og forresten… har du nogensinde spurgt dig selv, hvorfor de er så opsatte på at forbyde benzin og diesel? Det handler ikke kun om klima. Det handler også om kontrol. Kilder og videre læsning: 1. https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-trafik-og-biler/2023-02-efter-kritik-tesla-begraenser-overvaagning 2. https://blog.bilbasen.dk/video-stroem-myter-om-elbiler-470973?fbclid=IwY2xjawRBnzhleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF5UE9uZGNwaENsMm12Tzkyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHo74K74zypSuA7X7BPAgzZSKEAI_38lGErp2JPsViOzlFA29GJo0yi0YYi-y_aem_e7Kvog4d204MolGTgCNAMw 3. https://globalnyt.dk/truslen-fra-kinesiske-elbiler-og-ladestandere-kan-blive-den-naeste-huawei-skandale/?fbclid=IwY2xjawRBn0xleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF5UE9uZGNwaENsMm12Tzkyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHhfs-Lp8R47eqpqmbbfpGKC1008gcbhyGwtfhTFxVIku91qZn55JeBXST95T_aem_p084mGs-n6AEyHOg2isILg 4. https://www.boosted.dk/eksperter-slaar-alarm-elbiler-til-130-000-kr-overvaager-ejerne/?fbclid=IwY2xjawRBn3RleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF5UE9uZGNwaENsMm12Tzkyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHl-49RNU19O5-_OpIHSF24FtcUmpOWqFGklz97tUSNaJbs5vDk7Fo6UPxGDg_aem_JMbD55eCOJa5ADARZT5KJg 5.https://www.cpomagazine.com/data-privacy/privacy-and-cybersecurity-issues-in-electric-vehicles/ 6. https://www.financierworldwide.com/driving-in-the-digital-age-addressing-electric-vehicles-privacy-and-security-issues?fbclid=IwY2xjawRBn59leHRuA2FlbQIxMABicmlkETF5UE9uZGNwaENsMm12Tzkyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHlC_2586wAF9P-s96UVYdJa8hvZeIGoSvRn-uBTKmfMhBrjLnLKxigZzTUik_aem_VKttcXl_dw_h23mzgTlSTw 7. https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/123967928/Thesis_Final_Meiken_Hansen_090516.pdf
    Like
    3
    7 Kommentarer 0 Delinger 2K Visninger
  • Eddie Dalton "Running to you" - Det her nummer har, sammen med to andre af Eddie Dalton ligget i top 5 på Itunes listen i tre uger hver i sær. Først tænker I sikkert, jamen det er da også et godt nummer, jeg har godt nok aldrig hørt om Eddie Dalton..

    Problemet er her - at Eddie Dalton eksistere ikke - det er 100% AI. Jeg plumpede i med et brag og tænkte det nummer er så fedt at jeg er nød til at høre mere af "hans" musik og finde ud af hvem han er.

    Jamen Jimi, og hvad så hvis det er er AI, musik er jo musik .. Du er bare en knarvorn gammel vissen mand.. Ja det er fandme jeg er - det her er alt ødelæggende for rigtige musikere, du ved, dem der sidder i timer, dage, uger og måneder og nørder med at lave musik og skrive sange, producere osv.

    For de få der måske ikke ved det, så er er sådan et nummer som det her, sammensat af alt musik på nettet, og blevet sammensat af AI programmet. Problemet er at de rigtige musikere der har lavet det musik, som AI har stjålet fra for at lave dette nummer, får ikke en rød reje i royalties og copyrights mv.

    Selvom at det nummer her er skide godt, så er det rigtig rigtig skidt, musikere får ikke en skid fra streaming som Spotify osv. i forvejen, (mener det er noget med at de skal have to millioner streams for at tjene en dollar som der så skal beskattes) - Med AI får de slet ikke noget som helst - men derimod kan en anden tjene penge på noget andre har lavet, og som de ikke en gang får ære for at have skabt.

    AI er døden for Musik og Film branchen. AI dræber enhver form for kreativitet.

    Og jo, jeg deltager i at reklamere for det ved at linke til et nummer .. Jeg gør det bare ikke for at lave reklame for det, men for at bevise en pointe, eller for at få en pointe frem.

    Som værende musiker (på amatør plan) støtter jeg musikerne ved at støtte højlydt op om KODAs kamp mod AI (Det er ikke en gang i mod AI, det er bare i mod at de rigtige musikere ikke for det de fortjener).

    Jeg håber at KODA, ASCAP og mange andre vinder en masse sager mod AI firmaerne, så lortet enten kan blive forbudt ved lov, eller blive uinteressant at benytte.

    Kunne egentlig være interessant at høre andres mening om det? - Jeg lægger ikke op til diskussion her, men kunne faktisk godt tænke mig at høre hvad andre synes om det.. Altså AI skabt musik...


    https://www.youtube.com/watch?v=KMOfMi55QqA&list=RDKMOfMi55QqA&start_radio=1
    <b>Eddie Dalton "Running to you" </b>- Det her nummer har, sammen med to andre af Eddie Dalton ligget i top 5 på Itunes listen i tre uger hver i sær. Først tænker I sikkert, jamen det er da også et godt nummer, jeg har godt nok aldrig hørt om Eddie Dalton.. Problemet er her - at Eddie Dalton eksistere ikke - det er 100% AI. Jeg plumpede i med et brag og tænkte det nummer er så fedt at jeg er nød til at høre mere af "hans" musik og finde ud af hvem han er. <i>Jamen Jimi, og hvad så hvis det er er AI, musik er jo musik .. Du er bare en knarvorn gammel vissen mand</i>.. Ja det er fandme jeg er - det her er alt ødelæggende for rigtige musikere, du ved, dem der sidder i timer, dage, uger og måneder og nørder med at lave musik og skrive sange, producere osv. For de få der måske ikke ved det, så er er sådan et nummer som det her, sammensat af alt musik på nettet, og blevet sammensat af AI programmet. Problemet er at de rigtige musikere der har lavet det musik, som AI har stjålet fra for at lave dette nummer, får ikke en rød reje i royalties og copyrights mv. Selvom at det nummer her er skide godt, så er det rigtig rigtig skidt, musikere får ikke en skid fra streaming som Spotify osv. i forvejen, (mener det er noget med at de skal have to millioner streams for at tjene en dollar som der så skal beskattes) - Med AI får de slet ikke noget som helst - men derimod kan en anden tjene penge på noget andre har lavet, og som de ikke en gang får ære for at have skabt. AI er døden for Musik og Film branchen. AI dræber enhver form for kreativitet. Og jo, jeg deltager i at reklamere for det ved at linke til et nummer .. Jeg gør det bare ikke for at lave reklame for det, men for at bevise en pointe, eller for at få en pointe frem. Som værende musiker (på amatør plan) støtter jeg musikerne ved at støtte højlydt op om KODAs kamp mod AI (Det er ikke en gang i mod AI, det er bare i mod at de rigtige musikere ikke for det de fortjener). Jeg håber at KODA, ASCAP og mange andre vinder en masse sager mod AI firmaerne, så lortet enten kan blive forbudt ved lov, eller blive uinteressant at benytte. Kunne egentlig være interessant at høre andres mening om det? - Jeg lægger ikke op til diskussion her, men kunne faktisk godt tænke mig at høre hvad andre synes om det.. Altså AI skabt musik... https://www.youtube.com/watch?v=KMOfMi55QqA&list=RDKMOfMi55QqA&start_radio=1
    Like
    Haha
    7
    4 Kommentarer 0 Delinger 718 Visninger
  • Lidt overvejelser over TV 2 News kl 12 vs sociale medier. Læs med, hvis du har tid og lyst.

    Det er altid interessant at lytte til flere vinkler. Især efter at have hørt TV 2 News i dag. En person fortalte ren hasbara, som om hun aldrig havde fulgt sociale medier om Iran, hvor udenlandske medier beretter fra Iran - selv CNN. Og hvordan iranere deler videoer om angrebene med mere. Det er rigtigt, at Iran arresterer en del Mossad-agenter og tilhængere, men sådan fik hun det naturligvis ikke fremstillet. Hvis man kun lyttede til TV 2, ville man tro, at Irans befolkning var totalt imod regeringen. Pudsigt nok går de hver aften på gaden for at støtte regeringen, som TV 2 News ikke viser! Starlink bruges af agenter til at kontakte Israel og andet. Der er også MI6 og CIA-agenter. Vestlige medier har skrevet lidt om det, uden at TV 2 News og den pågældende person, der talte om Iran, har opdaget det! Selvom Iran bruger deres eget internet, kan folk undgå forbuddet ved at bruge VPN-systemer, hvilket nogle gør. Ligesom en ven, jeg har kontakt med i Iran. Jeg har ikke haft kontakt med ham de sidste par uger. (Vedlægger fotos delt fra Iran på X).

    De nævner også Erdogan positivt, men jeg er ikke Erdogan-tilhænger. Jeg håber ikke, han hopper i og deltager i en ulovlig krig ligesom den fejl, han begik i forhold til Syrien. Hvis det lykkes at smadre og dele Iran, kommer de efter Tyrkiet - og det burde de se i Tyrkiet. Men med politiske ledere ved man sgu aldrig! De taler også om Tyrkiet og Israels trussel mod Tyrkiet efter Iran.

    De taler om Iran - også deres forhold til kristne med mere. Hvis du forstår engelsk, kan det måske være interessant at lytte til det. Mossads rolle i Iran.
    Husk, at Iran har opkaldt en metrostation efter en kristen helgen - Maryam-e Moghaddas (Jomfru Maria) - tæt ved Sankt Sarkis Armenske Katedral.

    Videoen er på engelsk. Jeg bliver selv lidt klogere af at lytte til folk, der har noget kendskab til Vestasien og Iran mv. Det har aldrig været et område, jeg har interesseret mig særlig meget for. Men interessant er det - dog på en trist baggrund af folkedrab og ulovlige angreb.

    Ethvert land har sin skyggeside - nogle hører vi om, andre ikke!
    Tænk på Danmarks kolonihistorie, De Vestindiske Øer og Grønland fx. Vi skal revurdere vores historie om anden verdenskrig, Grønland osv. Det er ved at ske. Heldigvis. Ligeså skal andre lande. Især Tyskland mangler at bearbejde sin Hitler-tid, ser det ud til.

    Vi ved, at USA har gennem sin korte 250-årige historie brugt krig og tortur til at udøve magt. Måske er den tid ved at ende, så vi kan få mere fred på sigt. Men modsat USA er Iran i besiddelse af årtusinders civilisation og kultur ligesom Kina og Rusland.

    Om videoen skriver de:
    "Iran looks far harder to break than many in the West assumed. Pascal Lottaz talks with Dr. Pietro Shakarian and Eldar Mamedov about Iranian Azerbaijan, Armenia, Israel, Turkey, failed diplomacy, and the wider South Caucasus fallout from the war."

    https://www.youtube.com/watch?v=LRRh0TvVMyk

    Fotos af Iran, der deles på sociale medier som X.
    Lidt overvejelser over TV 2 News kl 12 vs sociale medier. Læs med, hvis du har tid og lyst. Det er altid interessant at lytte til flere vinkler. Især efter at have hørt TV 2 News i dag. En person fortalte ren hasbara, som om hun aldrig havde fulgt sociale medier om Iran, hvor udenlandske medier beretter fra Iran - selv CNN. Og hvordan iranere deler videoer om angrebene med mere. Det er rigtigt, at Iran arresterer en del Mossad-agenter og tilhængere, men sådan fik hun det naturligvis ikke fremstillet. Hvis man kun lyttede til TV 2, ville man tro, at Irans befolkning var totalt imod regeringen. Pudsigt nok går de hver aften på gaden for at støtte regeringen, som TV 2 News ikke viser! Starlink bruges af agenter til at kontakte Israel og andet. Der er også MI6 og CIA-agenter. Vestlige medier har skrevet lidt om det, uden at TV 2 News og den pågældende person, der talte om Iran, har opdaget det! Selvom Iran bruger deres eget internet, kan folk undgå forbuddet ved at bruge VPN-systemer, hvilket nogle gør. Ligesom en ven, jeg har kontakt med i Iran. Jeg har ikke haft kontakt med ham de sidste par uger. (Vedlægger fotos delt fra Iran på X). De nævner også Erdogan positivt, men jeg er ikke Erdogan-tilhænger. Jeg håber ikke, han hopper i og deltager i en ulovlig krig ligesom den fejl, han begik i forhold til Syrien. Hvis det lykkes at smadre og dele Iran, kommer de efter Tyrkiet - og det burde de se i Tyrkiet. Men med politiske ledere ved man sgu aldrig! De taler også om Tyrkiet og Israels trussel mod Tyrkiet efter Iran. De taler om Iran - også deres forhold til kristne med mere. Hvis du forstår engelsk, kan det måske være interessant at lytte til det. Mossads rolle i Iran. Husk, at Iran har opkaldt en metrostation efter en kristen helgen - Maryam-e Moghaddas (Jomfru Maria) - tæt ved Sankt Sarkis Armenske Katedral. Videoen er på engelsk. Jeg bliver selv lidt klogere af at lytte til folk, der har noget kendskab til Vestasien og Iran mv. Det har aldrig været et område, jeg har interesseret mig særlig meget for. Men interessant er det - dog på en trist baggrund af folkedrab og ulovlige angreb. Ethvert land har sin skyggeside - nogle hører vi om, andre ikke! Tænk på Danmarks kolonihistorie, De Vestindiske Øer og Grønland fx. Vi skal revurdere vores historie om anden verdenskrig, Grønland osv. Det er ved at ske. Heldigvis. Ligeså skal andre lande. Især Tyskland mangler at bearbejde sin Hitler-tid, ser det ud til. Vi ved, at USA har gennem sin korte 250-årige historie brugt krig og tortur til at udøve magt. Måske er den tid ved at ende, så vi kan få mere fred på sigt. Men modsat USA er Iran i besiddelse af årtusinders civilisation og kultur ligesom Kina og Rusland. Om videoen skriver de: "Iran looks far harder to break than many in the West assumed. Pascal Lottaz talks with Dr. Pietro Shakarian and Eldar Mamedov about Iranian Azerbaijan, Armenia, Israel, Turkey, failed diplomacy, and the wider South Caucasus fallout from the war." https://www.youtube.com/watch?v=LRRh0TvVMyk Fotos af Iran, der deles på sociale medier som X.
    Like
    2
    7 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind