• Kollaps af vigtig havstrøm er tættere på end ventet



    Svækkelsen eller et potentielt kollaps af AMOC (Atlantic Meridional Overturning Circulation) vil have katastrofale konsekvenser for det globale klima, med særligt alvorlige indvirkninger på Europa, Afrika samt Nord- og Sydamerika.



    Havstrømmen er en vital del af det globale klimasystem, fordi den transporterer varmt, solopvarmet overfladevand fra troperne op til Atlanterhavet, Europa og Arktis, hvorefter vandet afkøles, synker ned i dybet og strømmer tilbage





    Forskerne peger på, at de mest dramatiske klimaforandringer, Jorden har oplevet inden for de seneste 100.000 år, er sket, når AMOC har skiftet tilstand, og det frygtes at en tilsvarende nedlukning i dag vil blive uundgåelig allerede i midten af dette århundrede



    https://www.theguardian.com/environment/2026/apr/15/critical-atlantic-current-significantly-more-likely-to-collapse-than-thought
    Kollaps af vigtig havstrøm er tættere på end ventet Svækkelsen eller et potentielt kollaps af AMOC (Atlantic Meridional Overturning Circulation) vil have katastrofale konsekvenser for det globale klima, med særligt alvorlige indvirkninger på Europa, Afrika samt Nord- og Sydamerika. Havstrømmen er en vital del af det globale klimasystem, fordi den transporterer varmt, solopvarmet overfladevand fra troperne op til Atlanterhavet, Europa og Arktis, hvorefter vandet afkøles, synker ned i dybet og strømmer tilbage Forskerne peger på, at de mest dramatiske klimaforandringer, Jorden har oplevet inden for de seneste 100.000 år, er sket, når AMOC har skiftet tilstand, og det frygtes at en tilsvarende nedlukning i dag vil blive uundgåelig allerede i midten af dette århundrede https://www.theguardian.com/environment/2026/apr/15/critical-atlantic-current-significantly-more-likely-to-collapse-than-thought
    Sad
    3
    0 Kommentarer 0 Delinger 877 Visninger
  • Ai er fandme underholdende. Jeg har længe haft en drøm og at lave et stort show på de Afrikanske lossepladser som hedder "FASHION FOR AFRICA" - helt utopisk! Men her er hvad Ai får ud af mine fantastiske "losseplads damer " fra Hatherly Landfill udenfor Pretoria. ... Hvem ved, måske bliver det realitet en dag?
    Ai er fandme underholdende. Jeg har længe haft en drøm og at lave et stort show på de Afrikanske lossepladser som hedder "FASHION FOR AFRICA" - helt utopisk! Men her er hvad Ai får ud af mine fantastiske "losseplads damer " fra Hatherly Landfill udenfor Pretoria. ... Hvem ved, måske bliver det realitet en dag?
    Yay
    Like
    5
    0 Kommentarer 0 Delinger 459 Visninger
  • Polens taknemmelighed overfor Iran.

    I dag faldt jeg over en polsk mand, der skrev, at Polen altid vil være Iran taknemmelig, fordi de tog imod polske flygtninge, og undersøgte det lidt:

    Under Anden Verdenskrig (1942-1943) modtog Iran over 116.000 polske flygtninge, herunder soldater fra General Władysław Anders' armé samt tusindvis af civile og omkring 2-3.000 forældreløse børn. De var flygtet fra sovjetiske fangelejre i Sibirien og Centralasien efter at være blevet deporteret fra det østlige Polen.

    Flygtningene var svækket af to års mishandling og sult, og mange led af malaria, typhus, feber, luftvejssygdomme og sygdomme forårsaget af sult. Mange flygtninge døde kort efter ankomst til Iran som følge af langvarig sult - deres kroppe kunne ikke tåle mad.

    Iranerne viste stor gæstfrihed på trods af egne vanskeligheder - hungersnød, økonomisk pres og allieret besættelse. Selvom Iran led under dårlige forhold, åbnede landet dørene for de polske flygtninge. Der er historier om, hvordan iranere kastede mad og slik til flygtningene, da de ankom, og hvordan den lokale befolkning hjalp til med at pleje de syge.

    Byen Isfahan blev kendt som "De polske børns by" ("The City of Polish Children"). Der blev oprettet polske skoler og børnehjem i Isfahan. Tusindvis af børn, der var blevet forældreløse under krigen, fandt et midlertidigt hjem i disse institutioner.

    Polske kirkegårde i Iran bliver stadig passet. I Tehran ligger den største polske kirkegård, og der findes også polske kirkegårde i andre byer.

    Den polske regering har officielt takket Iran flere gange - bl.a. i 2022 ved 80-års jubilæet, hvor udenrigsminister Zbigniew Rau takkede det iranske folk for "generøs støtte" og for at passe polske kirkegårde. I 2024 blev der holdt arrangementer i Iran for at mindes den polske flygtningebølge - bl.a. en udstilling i Isfahan. Arrangementet viser, at Polen stadig lægger vægt på historien.

    Og det er ikke første gang, Iran har støttet undertrykte folk. Under krigen i Bosnien-Hercegovina (1992-1995) sendte Iran våben og hjælp til bosniakerne, som var udsat for folkedrab - alt imens FN's våbenembargo var i kraft.

    Også under apartheid i Sydafrika støttede Iran frihedskampen - efter revolutionen i 1979. Før da samarbejdede shahens Iran desværre med USA og Israel og bakkede op om apartheidregimet. Men efter revolutionen brød Iran med apartheid, indførte boykot og støttede i stedet ANC's kamp.
    Polens taknemmelighed overfor Iran. I dag faldt jeg over en polsk mand, der skrev, at Polen altid vil være Iran taknemmelig, fordi de tog imod polske flygtninge, og undersøgte det lidt: Under Anden Verdenskrig (1942-1943) modtog Iran over 116.000 polske flygtninge, herunder soldater fra General Władysław Anders' armé samt tusindvis af civile og omkring 2-3.000 forældreløse børn. De var flygtet fra sovjetiske fangelejre i Sibirien og Centralasien efter at være blevet deporteret fra det østlige Polen. Flygtningene var svækket af to års mishandling og sult, og mange led af malaria, typhus, feber, luftvejssygdomme og sygdomme forårsaget af sult. Mange flygtninge døde kort efter ankomst til Iran som følge af langvarig sult - deres kroppe kunne ikke tåle mad. Iranerne viste stor gæstfrihed på trods af egne vanskeligheder - hungersnød, økonomisk pres og allieret besættelse. Selvom Iran led under dårlige forhold, åbnede landet dørene for de polske flygtninge. Der er historier om, hvordan iranere kastede mad og slik til flygtningene, da de ankom, og hvordan den lokale befolkning hjalp til med at pleje de syge. Byen Isfahan blev kendt som "De polske børns by" ("The City of Polish Children"). Der blev oprettet polske skoler og børnehjem i Isfahan. Tusindvis af børn, der var blevet forældreløse under krigen, fandt et midlertidigt hjem i disse institutioner. Polske kirkegårde i Iran bliver stadig passet. I Tehran ligger den største polske kirkegård, og der findes også polske kirkegårde i andre byer. Den polske regering har officielt takket Iran flere gange - bl.a. i 2022 ved 80-års jubilæet, hvor udenrigsminister Zbigniew Rau takkede det iranske folk for "generøs støtte" og for at passe polske kirkegårde. I 2024 blev der holdt arrangementer i Iran for at mindes den polske flygtningebølge - bl.a. en udstilling i Isfahan. Arrangementet viser, at Polen stadig lægger vægt på historien. Og det er ikke første gang, Iran har støttet undertrykte folk. Under krigen i Bosnien-Hercegovina (1992-1995) sendte Iran våben og hjælp til bosniakerne, som var udsat for folkedrab - alt imens FN's våbenembargo var i kraft. Også under apartheid i Sydafrika støttede Iran frihedskampen - efter revolutionen i 1979. Før da samarbejdede shahens Iran desværre med USA og Israel og bakkede op om apartheidregimet. Men efter revolutionen brød Iran med apartheid, indførte boykot og støttede i stedet ANC's kamp.
    Like
    5
    2 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • I vores udestue i dag.
    En fin opstilling med håndlavede sager.
    Træfigur made in Tanzania, Øst Afrika
    Maleri made in Ry, Denmark af min mor
    Keramik vase made in Firgårde, Denmark.

    Orglet er blevet støvet af og tangenterne er blevet spillet på.

    Jeg er ved at finde ud af, hvad vasen skal hedde.

    Opadgående bevægelser i linjer og former på vasens overflade, får mig til at tænke på letheden ved at flyde som en luftboble under vand, som bevæger sig nedefra havbunden og opad imod overfladen.

    Hvad ser du?
    I vores udestue i dag. En fin opstilling med håndlavede sager. Træfigur made in Tanzania, Øst Afrika Maleri made in Ry, Denmark af min mor Keramik vase made in Firgårde, Denmark. Orglet er blevet støvet af og tangenterne er blevet spillet på. Jeg er ved at finde ud af, hvad vasen skal hedde. Opadgående bevægelser i linjer og former på vasens overflade, får mig til at tænke på letheden ved at flyde som en luftboble under vand, som bevæger sig nedefra havbunden og opad imod overfladen. Hvad ser du?
    Yay
    Like
    Love
    5
    3 Kommentarer 0 Delinger 803 Visninger
  • Søger med administrator til grupper

    Grunden til at jeg ønsker flere med administrator er at få grupperne til at blive mere levende.
    Nyhedsgrupperne skal bruger godkendes, fordi jeg har valgt at lade det være lukkede grupper. Grunden er da nyheder godt kan være lidt tungt og ikke ønskede at smide det i hovedet på folk. Det vil sige at hvis vi er flere administrator, kan folk blive godkendt hurtigere.

    Jeg har har gang i mange ting herinde på SOCii og har forsat brug for hjælp.
    Lav evt 2-3 indlæg inde i disse grupper der kunne have din interesse og send mig en privat besked. Så vil jeg bestemt kigge på det.

    Jeg er mest kritisk i nyhedsgrupperne, men kun at man har referencer til sine links fra andre medier. Man kan også komme med sin egen mening, så kan man gøre opmærksom på at det er ens egen analyse.

    Nyheder - Grønland
    Kunne godt tænke mig en med grønlandske rødder til "Nyheder - Grønland"
    Dog skal den være være på dansk, da det er med til at give dansker et indtryk om hvad der sker og fylder oppe i Grønland. Man må dog gerne lavet et indlæg på dansk og på grønlandsk hvis man ønsker dette, men er ikke et krav.

    Nyhede grupper:
    Nyheder - Asien: https://socii.dk/groups/1920260115230619
    Nyheder - Afrika: https://socii.dk/groups/4020260117200040
    Nyheder - Danmark: https://socii.dk/groups/3020260112171530
    Nyheder - Europe: https://socii.dk/groups/1520260115221015
    Nyheder - Grønland: https://socii.dk/groups/3820260208215438
    Nyheder - Oceanien (bla australien): https://socii.dk/groups/3620260115235136
    Nyheder - Nord Amerika: https://socii.dk/groups/0720250609154307
    Nyheder - Positiv: https://socii.dk/groups/2820260116002728
    Nyheder - Syd Amerika: https://socii.dk/groups/3020260116000930
    Nyheder - Ukraine: https://socii.dk/groups/1220250605172012

    Andre:
    Affald i Naturen - https://socii.dk/groups/27921290
    Dad Jokes - https://socii.dk/groups/5420250627213254
    Fascinerende dyr - https://socii.dk/groups/84963726
    Forsvar (Made in EU) - https://socii.dk/groups/86178667
    Videospil - https://socii.dk/groups/2047803
    (Indhold der videospil relateret. Det behøver ikke at være på den måde jeg har gjort det)

    Det er vigtigt at der en god tone og at der bliver skrevet på en konstruktiv måde og med respekt for hinanden.

    Jeg vil gerne sige tak andre med administrator der er med til at hjælpe mig i andre grupper.
    Stor tak til:
    [420250523101554] , Jon Feilberg , Mette Alkjær og Yvonne Bloch
    De er en fantastisk hjælp og som jeg er glad for.

    Del gerne dette indlæg.
    Det er op til os bruger at SOCii det bedste betingelser for at klare sig med succes.
    Min personlig holdning er at vi har 2 år og 10 mdr til at få så mange bruger herover, fra andre platforme. Det er nu vi har det bedste betingelser for at have et dansk alternativt.
    Søger med administrator til grupper Grunden til at jeg ønsker flere med administrator er at få grupperne til at blive mere levende. Nyhedsgrupperne skal bruger godkendes, fordi jeg har valgt at lade det være lukkede grupper. Grunden er da nyheder godt kan være lidt tungt og ikke ønskede at smide det i hovedet på folk. Det vil sige at hvis vi er flere administrator, kan folk blive godkendt hurtigere. Jeg har har gang i mange ting herinde på SOCii og har forsat brug for hjælp. Lav evt 2-3 indlæg inde i disse grupper der kunne have din interesse og send mig en privat besked. Så vil jeg bestemt kigge på det. Jeg er mest kritisk i nyhedsgrupperne, men kun at man har referencer til sine links fra andre medier. Man kan også komme med sin egen mening, så kan man gøre opmærksom på at det er ens egen analyse. Nyheder - Grønland Kunne godt tænke mig en med grønlandske rødder til "Nyheder - Grønland" Dog skal den være være på dansk, da det er med til at give dansker et indtryk om hvad der sker og fylder oppe i Grønland. Man må dog gerne lavet et indlæg på dansk og på grønlandsk hvis man ønsker dette, men er ikke et krav. Nyhede grupper: Nyheder - Asien: https://socii.dk/groups/1920260115230619 Nyheder - Afrika: https://socii.dk/groups/4020260117200040 Nyheder - Danmark: https://socii.dk/groups/3020260112171530 Nyheder - Europe: https://socii.dk/groups/1520260115221015 Nyheder - Grønland: https://socii.dk/groups/3820260208215438 Nyheder - Oceanien (bla australien): https://socii.dk/groups/3620260115235136 Nyheder - Nord Amerika: https://socii.dk/groups/0720250609154307 Nyheder - Positiv: https://socii.dk/groups/2820260116002728 Nyheder - Syd Amerika: https://socii.dk/groups/3020260116000930 Nyheder - Ukraine: https://socii.dk/groups/1220250605172012 Andre: Affald i Naturen - https://socii.dk/groups/27921290 Dad Jokes - https://socii.dk/groups/5420250627213254 Fascinerende dyr - https://socii.dk/groups/84963726 Forsvar (Made in EU) - https://socii.dk/groups/86178667 Videospil - https://socii.dk/groups/2047803 (Indhold der videospil relateret. Det behøver ikke at være på den måde jeg har gjort det) Det er vigtigt at der en god tone og at der bliver skrevet på en konstruktiv måde og med respekt for hinanden. Jeg vil gerne sige tak andre med administrator der er med til at hjælpe mig i andre grupper. Stor tak til: [420250523101554] , [262963775821] , [mette] og [985565630825] De er en fantastisk hjælp og som jeg er glad for. Del gerne dette indlæg. Det er op til os bruger at SOCii det bedste betingelser for at klare sig med succes. Min personlig holdning er at vi har 2 år og 10 mdr til at få så mange bruger herover, fra andre platforme. Det er nu vi har det bedste betingelser for at have et dansk alternativt.
    Yay
    Like
    7
    4 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Folkedrabsretssagen mod Israel ved Den Internationale Domstol (ICJ)

    Den 11. marts 2026 har Island og Holland tilsluttet sig folkedrabsretssagen mod Israel ved Den Internationale Domstol (ICJ):

    “Application of the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide in the Gaza Strip” (Sydafrika mod Israel).
    Folkedrabsretssagen mod Israel ved Den Internationale Domstol (ICJ) Den 11. marts 2026 har Island og Holland tilsluttet sig folkedrabsretssagen mod Israel ved Den Internationale Domstol (ICJ): “Application of the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide in the Gaza Strip” (Sydafrika mod Israel).
    Like
    5
    1 Kommentarer 0 Delinger 616 Visninger
  • Stort tillykke til alle kvinder over alt på denne jord med jeres internationale #kampdag.
    Der er stadig mange kvinder der har brug for en rygstød af #støtte, #empati og mødes med #ligeværdighed. Ikke fordi de nødvendigvis skal forgudes. Det der er brug for blot at anerkende hinanden og respekteres som en grundlægende princip.

    Det går godt i #Danmark, men der er stadig udfordringer.
    Jeg vil også tilføje at køn er ligegyldigt når det kommer til #respekt. Det gælder også om man kommer fra Mors, Falster, Grønland, Sydamerika, Afrika, Asien.

    Tal med hinanden med et udgangspunkt af respekt.

    #IWD (international woman's day)
    #IKK (Internationale Kvinders kampdag)

    Billede fra: freepik.com
    Stort tillykke til alle kvinder over alt på denne jord med jeres internationale #kampdag. Der er stadig mange kvinder der har brug for en rygstød af #støtte, #empati og mødes med #ligeværdighed. Ikke fordi de nødvendigvis skal forgudes. Det der er brug for blot at anerkende hinanden og respekteres som en grundlægende princip. Det går godt i #Danmark, men der er stadig udfordringer. Jeg vil også tilføje at køn er ligegyldigt når det kommer til #respekt. Det gælder også om man kommer fra Mors, Falster, Grønland, Sydamerika, Afrika, Asien. Tal med hinanden med et udgangspunkt af respekt. #IWD (international woman's day) #IKK (Internationale Kvinders kampdag) Billede fra: freepik.com
    Love
    Like
    Yay
    10
    0 Kommentarer 0 Delinger 1K Visninger
  • Den spanske statsminister er snart den eneste europæiske leder der tør stå op mod Trump og racisme:

    "De har kaldt ham skør ekstremistisk antisemitisk
    De prøvede at isolere ham, uddelegere ham, latterliggøre ham.
    Og i dag har Trump fornærmet og truet ham og annonceret, at han vil bryde handelsforbindelserne med Spanien: "Han er en forfærdelig allieret. Vi skærer alle handler, vi vil ikke have nogen relationer".
    Hvorfor? Fordi Pedro Sanchez sagde nej.
    Han sagde nej til at bruge Rota og Morón baser til at forsyne de amerikanske bombefly, der angriber Iran.
    Han sagde nej og inden for 48 timer pakkede 15 amerikanske militærfly deres tasker og tog afsted.
    Og han gjorde det, fordi det er det samme, han har sagt i årevis, med en sammenhæng, der ikke har lige i Europa.
    Det var ham, der i 2024 brød muren og anerkendte staten Palæstina, når alle andre foretrak at vende den anden vej.
    Han var den, der tilsluttede sig Sydafrikas appel ved Den Internationale Domstol for folkedrab.
    Han var den, der pålagde Israel, den største i Europa, total våbenembargo, ratificeret af det spanske parlament med 178 stemmer for.
    Det var ham, der annullerede en kontrakt på 287 millioner euro med den israelske krigsindustri.
    Han var den eneste europæiske leder, der mødte op til Den Arabiske Liga-topmøde i Bagdad for at kræve en ende på folkemordet i Gaza.
    Og i dag sagde han, den eneste europæiske leder, til Trump: Ingen bomber fra vores baser.
    Vi står sammen med Pedro Sanchez. Fra dem, der mindede hele Europa om, at suverænitet eller hære, ellers mister man den. Enten forsvarer du din værdighed, eller også tramper de på dig." - jeg kender ikke forfatteren
    Den spanske statsminister er snart den eneste europæiske leder der tør stå op mod Trump og racisme: "De har kaldt ham skør ekstremistisk antisemitisk De prøvede at isolere ham, uddelegere ham, latterliggøre ham. Og i dag har Trump fornærmet og truet ham og annonceret, at han vil bryde handelsforbindelserne med Spanien: "Han er en forfærdelig allieret. Vi skærer alle handler, vi vil ikke have nogen relationer". Hvorfor? Fordi Pedro Sanchez sagde nej. Han sagde nej til at bruge Rota og Morón baser til at forsyne de amerikanske bombefly, der angriber Iran. Han sagde nej og inden for 48 timer pakkede 15 amerikanske militærfly deres tasker og tog afsted. Og han gjorde det, fordi det er det samme, han har sagt i årevis, med en sammenhæng, der ikke har lige i Europa. Det var ham, der i 2024 brød muren og anerkendte staten Palæstina, når alle andre foretrak at vende den anden vej. Han var den, der tilsluttede sig Sydafrikas appel ved Den Internationale Domstol for folkedrab. Han var den, der pålagde Israel, den største i Europa, total våbenembargo, ratificeret af det spanske parlament med 178 stemmer for. Det var ham, der annullerede en kontrakt på 287 millioner euro med den israelske krigsindustri. Han var den eneste europæiske leder, der mødte op til Den Arabiske Liga-topmøde i Bagdad for at kræve en ende på folkemordet i Gaza. Og i dag sagde han, den eneste europæiske leder, til Trump: Ingen bomber fra vores baser. Vi står sammen med Pedro Sanchez. Fra dem, der mindede hele Europa om, at suverænitet eller hære, ellers mister man den. Enten forsvarer du din værdighed, eller også tramper de på dig." - jeg kender ikke forfatteren
    Love
    Like
    3
    3 Kommentarer 0 Delinger 784 Visninger
  • #Argungu #fiskeri #festival skudt igang efter flere længere varende aflysninger

    Indlæg kan findes i grupperne:
    "Nyheder - Afrika"
    "Nyheder - Positiv"

    Aflyst:
    2010 - Pga uroligheder i landet
    (Jeg kan dog ikke se hvor længe pausen var, men lyder til at stå på flere år)
    2020 - Pga #corona (Covid-19)
    2026 - Af holdning af Argungu fiskeri festival efter 6 års pause
    2027 - Pga uroligheder er det ikke endnu sikket at det kan blive afholdt

    Sted: Nordlige #Nigeria optage de gamle #traditioner.

    Det er en lokal tradition der går tilbage 1934.
    Med tiden er flere #konkurrencer og elementer blev tilføjet over tiden.
    Floden de fisker i indeholder over 100 krokodiller og mange flere unger.

    Med tiden har man tilladt folk fra andre områder og lande i at deltage til festival.

    https://www.youtube.com/watch?v=wbaMEtry5ps&t=37s
    https://www.bbc.com/news/articles/cwy6vdl3pxlo

    Om Festivallen
    https://en.wikipedia.org/wiki/Argungu_Fishing_Festival#:~:text=It%20is%20celebrated%20between%20February%20and%20March%20every%20year.
    #Argungu #fiskeri #festival skudt igang efter flere længere varende aflysninger Indlæg kan findes i grupperne: "Nyheder - Afrika" "Nyheder - Positiv" Aflyst: 2010 - Pga uroligheder i landet (Jeg kan dog ikke se hvor længe pausen var, men lyder til at stå på flere år) 2020 - Pga #corona (Covid-19) 2026 - Af holdning af Argungu fiskeri festival efter 6 års pause 2027 - Pga uroligheder er det ikke endnu sikket at det kan blive afholdt Sted: Nordlige #Nigeria optage de gamle #traditioner. Det er en lokal tradition der går tilbage 1934. Med tiden er flere #konkurrencer og elementer blev tilføjet over tiden. Floden de fisker i indeholder over 100 krokodiller og mange flere unger. Med tiden har man tilladt folk fra andre områder og lande i at deltage til festival. https://www.youtube.com/watch?v=wbaMEtry5ps&t=37s https://www.bbc.com/news/articles/cwy6vdl3pxlo Om Festivallen https://en.wikipedia.org/wiki/Argungu_Fishing_Festival#:~:text=It%20is%20celebrated%20between%20February%20and%20March%20every%20year.
    Yay
    1
    0 Kommentarer 0 Delinger 995 Visninger
  • Så kom min Sydafrikanske ven Sibusisus flyvemaskine endelig op at hænge i herreværelset :)
    Så kom min Sydafrikanske ven Sibusisus flyvemaskine endelig op at hænge i herreværelset :)
    Like
    Yay
    10
    1 Kommentarer 0 Delinger 353 Visninger
Flere resultater

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind