Arltså..... de der 'genopståede' tv-serier
Jeg fatter ikke en brik af den slags genbrug, som er... ikke engang tilnærmet.
Bergerac. Indrømmet har aldrig set den første hverken franske eller engelske, og efter den nye at dømme er jeg ikke gået glip af noget. Men de har næppe meget til fælles andet end geografien. Nettles taler ok fransk (bor på en kanal-ø), selvom han vist ikke brugte det, da han var Bergerac. Man fik en lille smagsprøve i Midsomer.
Van der Valk. Har ikke set en tidligere 70'er version og kan faktisk godt lide den med Mark Warren, bortset fra, at han ikke engang kan udtale sit eget navn korrekt. Den slags får jeg knopper af. Plots osv. er ok, og Amsterdam er en smuk by. Den er endda ikke helt så 'turistbrochure' som mange af de øvrige, nye shows.
Maigret. Sådan set en ok serie i egen ret, så jeg fatter ikke en dyt af at bruge navnet til noget, som ikke ligner noget som helst fra før. Hvis det skal være en engelsksproget Maigret, skal det være den med Rowan Atkinson (ja, den Rowan Atkinson), som har mørket og tiden og næsten tilstrækkelig franskhed, selvom han heller ikke kan udtale sit eget navn. Kender ikke de forudgående versioner af nogen herkomst.
Samme med Lynley. Specielt som man kan se både 'Inspector Lynley' og 'Lynley' samtidigt. Den første er fin. Den nye er sådan set også ok som sig selv, så længe man ikke forventer Lynley. Igen - hvad skal navnet, som giver forventninger hos folk, som nødvendigvis kender første-/anden... udgaven, som der kun er bitte lidt til fælles med, gøre godt for? De er vel lavet 'til et nyt publikum'? Sjovt at se Harald Hårderåde med kort hår og habit, men... Hvorfor skal en egentlig ok serie absolut opkaldes efter noget, som giver forventninger, som seriøst ikke opfyldes, og hvor den oprindelige serie stadig sendes - udover at kunne ses som streaming?
Nu er der åbenbart en ny Miami Vice på vej. En serie, som vel nærmest ikke kan blive mere tidstypisk, dvs. svær at oversætte til nutid, så det bliver sikkert ligesom de andre. Nyt alt sammen bortset fra navne, småting fra deres baggrund og her måske lidt pastelfarver. Ikke noget der sælger serien til mig i hvert fald. Men måske det virker på investorer, at en serie af det navn engang var en succes?
Å så er der nok flere, jeg slet ikke har opdaget. Eller har valgt at være blind for å derfor ikke kan huske. Der har allerede været for mange Miss Marple'r og Poirot'er - seneste 3 film med Branagh (på DR nu) er rædderlige. De ligner reklamefotos i et eller andet glossy magasin med for meget AI og color grading. Yikes. Men det er vist stilen lige nu. Gad vide om der kommer en ny omgang Morse, eller vi kan nøjes med den unge Morse, som faktisk også er ok i sin egen ret. Eller en ny Lewis?
- Art
- Causes
- Crafts
- Dance
- Drinks
- Film
- Fitness
- Food
- Games
- Gardening
- Health
- Home
- Literature
- Music
- Networking
- Other
- Party
- Religion
- Shopping
- Sports
- Theater
- Wellness