Palestina

0
408
 

 Nyhedsbrev fra Dansk Palæstinensisk Venskabsforening
Januar 2026

Kære medlemmer

Siden den såkaldte våbenhvile i Gaza trådte i kraft 10. oktober 2025 er mindst 465 palæstinensere blevet dræbt af israelske bomber og skytter – over 100 af ofrene er børn! 

Derudover er otte børn døde af kulde og 25 er omkommet i bygninger, der er kollapses forårsaget af den hårde vinter i Gaza, hvor usædvanligt stærke storme og voldsomme mængder af regn har forværret situationen i for de millioner af internt fordrevne palæstinensere, der lever under horrible forhold i teltlejre.

Den såkaldte våbenhvile synes desværre at have fjernet fokus væsentligt fra folkemordet i Gaza, hvorfor Israel fortsat har frit spil og uden konsekvenser kan fortsætte med at begå krigsforbrydelser mod det hårdt prøvede folk. Samtidig har Israel kun løsladt et fåtal af de 2000 palæstinensiske fanger, som første fase af planen indbefatter, mens Hamas har frigivet samtlige levende og døde gidsler med undtagelse af et enkelt dødt gidsel, som endnu ikke er fundet i murbrokkerne. 

Den israelske tilbagetrækning - som ligeledes er et punkt i første fase – halter også, da Israels gule linje konstant flyttes i takt med, at Israel udfører massive nedrivninger i store dele af Gaza. Nødhjælpen har ligeledes fortsat problemer med at nå ind og er i øvrigt underlagt alverdens restriktioner, hvor kød, mælkeprodukter, grøntsager er på listen over ting, der ikke får lov at komme ind. Åbningen af grænseovergangen til Egypten ved Rafah er heller ikke iværksat. Og sidst, men ikke mindst har Israel netop besluttet at forbyde en lang række internationale NGO’ere at operere i Gaza fra og med maj måned i år. Det er blandt andre Læger uden Grænser, Oxfam og CARE. 

Anden fase af Trumps ’fredsplan’ for Gaza er så småt på vej til at skulle træde i kraft. Her er planen, at Gaza skal demilitariseres, et teknokratisk styre indsættes og genopbygningen af Gaza skal påbegyndes.

Den teknokratiske komite, der skal stå for overdragelsen af magten i Gaza består af 15 palæstinensere fra det palæstinensiske selvstyre og ledes af Ali Shaat, mens den tidligere FN fredskoordinator for Mellemøsten, den bulgarske Nickolay Mladenov er udpeget til at følge komiteens arbejde. Hamas har tilkendegivet at ville acceptere såvel komiteen som afvæbningen af Hamas og de øvrige væbnede grupperinger i Gaza, hvilket også tolkes som en accept af, at Hamas vil overdrage magten til den teknokratiske komite. 

Trump har netop offentliggjort endnu et led i den struktur, der skal stå for den anden fase af planen for Gaza: et panel bestående af den amerikanske udenrigsminister Marc Rubio, Trumps særlige udsending for Mellemøsten og som primært har stået for fredsforhandlingerne Steve Witkoff, svigersønnen Jared Kushner, tidligere premierminister i Storbritannien Tony Blair, den amerikanske milliardær Marc Rowan, national sikkerhedsrådgiver i Det Hvide Hus Robert Gabriel og Ajay Banga, som er chef for Verdensbanken.

De seneste dage har der desuden været flere meldinger om, at Trump også har inviteret Tyrkiets leder Erdogan, Egyptens leder Al-Sisi og Jordans kong Abdullah med i panelet. Dette er dog ikke endeligt bekræftet endnu. Så på trods af en komite bestående af palæstinensere synes Gazas fremtid mest af alt at ligge i hænderne på alle andre end palæstinensere, eller som det britiske medlem af parlamentet og tidligere leder af Labour Jeremy Corbyn udtrykker det: ”Donald Trump har ikke sammensat et fredspanel for Gaza. Han har sammensat et besættelsespanel.” Og endnu engang kan man kun frygte, hvilken fremtid Gaza står overfor – ikke mindst set i lyset af Trumps tidligere udmelding fra februar 2025 om, at bortvise palæstinenserne fra Gaza og transformere Gaza til Mellemøstens Riviera. 

De israelske overgreb på den besatte Vestbred fortsætter desværre også med uformindsket styrke. Daglige nedrivninger af palæstinensiske boliger, fordrivelser af hele landsbyer, bevæbnede bosættere i frit spil og drab på civile palæstinensere er hverdagen for palæstinenserne på den besatte Vestbred og endnu engang uden nogen form for reaktion fra det internationale samfund.

Ligesom Israel fortsætter med at angribe mål i Libanon – nærmest dagligt - og dermed også bryde den våbenhvile, der skulle forestille at være her. 

Mens verdens øjne nu er rettet mod Grønland og Iran kæmper det palæstinensiske folk i både Gaza og på den besatte Vestbred for overlevelse i helt bogstaveligste forstand. Spændingerne i israelsk politik forstærker kun bekymringerne for, hvad fremtiden bringer. Netanyahus skrøbelige magt udfordres endnu engang af den rabiate højrefløj han er dybt afhængig af for at beholde magten, eftersom den – anført af minister for national sikkerhed Ben Gvir – raser over Trumps plan og i disse dage kræver at Netanyahu genoptager krigen i Gaza for fuld styrke. 

Gaza og palæstinenserne generelt har derfor stadig og i ligeså høj grad som altid brug for, at vi er mange, der bliver ved med at informere om, hvad der sker, gør opmærksom på de israelske krigsforbrydelser og nu også holdt et skarpt øje på, hvordan Trumps planer for Gaza udfolder sig i praksis. 

Så stor tak til alle jer, der støtter vores forening, viderebringer vores posts på de sociale medier, videresender vores Nyhedsbreve og fortsat deltager i debatten i det hele taget. 

På vegne af bestyrelsen 

Vibeke Genefke


Dansk Palæstinensisk Venskabsforening er bo- og arveafgiftsfri

Foreningen er nu bo- og arveafgiftsfri. Vi kan glædeligt orientere om, at Dansk Palæstinensisk Venskabsforening har søgt om og er blevet godkendt af SKAT til at modtage arv, som kan testamenteres til foreningen, uden at der skal betales hverken boafgift eller arveafgift.
 

TAK

De sidste over to år har vi i Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening oplevet en enorm stigning i interessen for at lære mere om det historiske Palæstina. Det gælder ikke mindst skoleklasser og gymnasieelever over hele Danmark, hvor historisk mange har skrevet opgaver om Palæstina og/eller Palæstina/Israel.

Det har resulteret i langt over 500 interviews – både på vores kontor på Christianshavn og særligt over  telefon.

Dertil kommer en lang række arrangementer som f.eks. mindehøjtidelighederne over de dræbte børn i Gaza i hhv. København, Odense og Aarhus, foredrag rundt om i landet på gymnasier, højskoler og hos foreninger, hvor vi har haft den store ære at have historikeren og forfatteren Morten Thing som med-debattør i en del af de foredrag. Men også den dansk-israelske skribent og musik dirigent Jonathan Ofir. 

Det er naturligvis et krævende stykke arbejde, men uendeligt opløftende at opleve den stigende interesse landet over og diversitet i forhold til såvel typen af informationsformidling som publikum – og i øvrigt selvfølgelig én af de vigtigste elementer i vores oplysningsarbejde.

Dertil kommer, at stort set samtlige byer i landet har formået at stable hundredvis af demonstrationer og events på benene med fokus på det nu over 2 år lange Folkemord og med kravet om våbenhvile – en reel våbenhvile.  

Fælles for alle disse arrangementer, demonstrationer og events er mangfoldigheden i deltagere. Her har danskere med alle mulige baggrunde, herunder fra både palæstinensiske samt jødiske bevægelser, og danskere i alle aldre, deltaget. 

Det er bemærkelsesværdigt, at stort set alle events er forløbet fredeligt, i god ro og orden og i et godt samarbejde med de myndigheder, der skal ind over i forbindelse med afholdelse af så store events. 

Det understreger i den grad den voksende bevidsthed om, hvor vigtig en sag Palæstina er og hvor udbredt et ønske, der er for at få stoppet Folkemordet i Gaza. Men det viser måske mest af alt, at vi i Danmark formår at holde fokus på selve sagen med fredelige protester og ikke lader os splitte – uanset religiøst eller politisk ståsted. 

For det er – under de forfærdelige omstændigheder – både flot og værd at bemærke. 

Lad os holde fast i det og fast i, at vi alle har en interesse i at få stoppet uhyrlighederne i Gaza og på den besatte Vestbred og arbejde for et frit og fredeligt Palæstina.

Bestyrelsen i DPV 


Vores formand fik bragt følgende kommentar i Berlingske den 12. januar:

Vil du kende Trumps planer for verden? Se på Palæstina

Der må ikke være sprækker, når det handler om at stå sammen mod Trump de næste tre år.

Palæstina kender alt for godt til Trumps irrationelle beslutninger – det kan resten af verden måske lære noget af.

For et år siden blev han indsat i Det Hvide Hus. Siden har han erklæret »krig« mod det meste af verden.

Palæstinenserne var genstand for hans første absurde udmelding, der kom en uge efter indsættelsen. Et chokerende, men ikke overraskende forslag: Løsningen i Gaza er at flytte indbyggerne til i første omgang Egypten og Jordan.

Lige efter kom det endnu mere absurde forslag om, at USA skulle overtage Gaza og »rydde op«.

Dette forskruede syn på verden er klassisk Trump, helt uanfægtet af at det vil få katastrofale følger for lande og befolkninger. Men ifølge den ulogiske livsanskuelse er der fundet en »løsning« på et problem.

Hersker der fortsat den mindste tvivl om, hvad Trump har tænkt sig i de kommende rædselsfulde 150 uger, hvor han er præsident, så kan hans irrationelle politik i Mellemøsten under den første periode i 2017-2021 muligvis være en øjenåbner. Og for blot at nævne tre eksempler:

1. I 2018 stoppede Trump den historisk forpligtende finansiering af UNRWA, der siden 1949 har stået for hjælp og uddannelse i de palæstinensiske flygtningelejre i Palæstina og Mellemøsten. Hans begrundelse var, at »USA vil ikke forpligte sig til yderligere finansiering til denne uopløseligt fejlbehæftede operation …«

Den irrationelle beslutning skabte harme over hele verden og blev kun tiljublet af regeringen i Tel Aviv.

2. I december 2017 besluttede Trump, at Jerusalem skulle være Israels hovedstad. Trumps rationale var, at det var umuligt at finde en tilfredsstillende løsning for begge parter, og derfor gav det mening ifølge Trump at fjerne Jerusalem fra ligningen ved en eventuel fredsforhandling.

3. I marts 2019 anerkendte Trump Israels ulovlige annektering af de besatte Golanhøjder. Rationalet ifølge Trump var identisk med beslutningen om Jerusalem: Det er umuligt at finde en løsning under fredsforhandlinger. Dermed valgte Trump – igen – at forære et andet lands område væk til en besættelsesmagt, som hverken historisk eller juridisk har ret til det.

Trumps første præsidentperiode blev af eksperter betegnet som kaotisk, uorganiseret og formålsløs – både indenrigs- eller udenrigspolitisk.

Ved tiltrædelsen for et år siden blev Trump 2.0 betegnet som en præsident med en »gennemtænkt plan«, men han er efter min vurdering farligere end nogensinde.
Her et år efter indsættelsen har Trump truffet utallige irrationelle og usammenhængende beslutninger. Fra omdøbningen af Den Mexicanske Golf til Den Amerikanske Golf til at angribe Venezuela, trusler mod Columbia, Cuba og ikke mindst Panama på grund af det aggressive ønske om at få Panamakanalen tilbage på amerikanske hænder.

Dertil kommer historiens mest idiotiske handelskrig mod det halve af verden og de salver af krigeriske udtalelser mod vores land og Grønland, som indikerer en ekspansionistisk Trump, der vil ty til alle midler for at opnå sine urealistiske mål trods klokkeklare brud på internationale aftaler og historiske alliancer siden Anden Verdenskrig.

Der må ikke være sprækker, når det handler om at stå sammen mod Trump de næste tre år. Der er hårdt brug for beslutsomhed og sammenhold – nationalt, europæisk og internationalt. Det er desværre det eneste sprog, Trump forstår.

Skrevet af Fathi El-Abed, formand for Dansk Palæstinensisk Venskabsforening

 

Like
Sad
2
Kategorier
Læs mere
Hjem
Kyndelmisse
Så er der for en gangs skyld udsigt til, at Kyndelmisse minder om Blichers ’Det er...
By Freya Anduin 2026-02-01 13:57:42 1 3K
Andet
Morgenstund har guld i mund...
Morgenstund har guld i mund Digtet udtrykker den livsfarende Grundvigs glæde over Guds...
By Ole Vagnkjær 2026-02-24 08:28:14 1 289
Sport
Sæsonen 2026
Endelig er sæsonen 2026 i gang. Nøj, hvor har jeg glædet mig til at se...
By Mols-Mountainbike-Guide Bo Simonsen 2026-03-07 23:33:07 0 547
Film
Arltså..... de der 'genopståede' tv-serier
Jeg fatter ikke en brik af den slags genbrug, som er... ikke engang tilnærmet. Bergerac....
By Freya Anduin 2026-04-25 11:54:23 5 1K
Andet
AI som nogen kalder kunstig intelligens, men som er ren maskinlæring!
SkrivSikkert.dk er en dansk AI-platform, der ikke tracker dig eller misbruger dine data. Her er...
By Carsten Wendel Nielsen 2026-05-14 19:32:39 2 1K

Log ind på din konto

Velkommen tilbage

Har du ikke en konto? Tilmeld dig

Opret en bruger

Har du allerede en konto? Log ind